Hoefzweer of iets ergers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa123x

Hoefzweer of iets ergers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 15:55

Hai bokkers,

Sinds gisteren loopt mijn shet enorm kreupel. Kan op 1 been eigenlijk niet staan. DA bij gehad en die dacht of een hoge beenbreuk of een hele diepe hoefzweer (maar dat leek haar sterk). Ze reageert niet of nauwelijks op de tang. Lijkt haar been verder wel goed te kunnen buigen, maar wil er dus absoluut niet op staan (zie foto’s). Omdat DA toch niet dacht aan een hoefzweer heeft ze gisteren pijnstillers gekregen. Vanmorgen nog steeds geen verbetering te zien. Ze eet wel goed en “hobbelt” nog steeds rond. Ze staat op een kleiner stukje om te zorgen dat ze niet wordt opgejaagd o.i.d door de rest. Gisteren ook 38,5 en vanmorgen 38. Niks aan het been is bijzonder warm, dik of opgezet. En ook daar geen reactie op bij het voelen. Haar voetje lijkt wel iets warmer dan de rest maar wel minimaal.

Pony is trouwens 25 en sinds een tijdje modder ik al aan met haar kreupelheid. DA dacht aan artrose dus daar heeft ze al wat voor, maar kan het niet al die tijd toch een hoefzweer zijn? Ik wil dus toch gaan proberen met biotex en weken, of het nog iets uithaald.

DA wil aankijken met pijnstillers maar ziet het wel een beetje somber in en een vriend van mij met veel kennis eigenlijk ook…

Toch wil ik het echt nog niet opgeven, ook omdat ze nog wel goed eet. Ik las ook een ander topic bij een paard waar de hoefzweer heel diep zat en geen reactie was op de tang.

Ik hoor graag jullie ideeën en tips!!

Afbeelding
Afbeelding

jadenb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:05

Dit lijkt inderdaad enorm op een hoefzweer.

Wij hadden overlaats ook een paard dat niet op zijn been wouw staan. Ook hier was er niets mis met het been, niet warm, niet dik, ... Dit bleek ook gewoon een hoefzweer te zijn.

Natuurlijk kan ik niet garanderen dat het een hoefzweer is omdat ik het zelf niet heb gezien (ben ook geen dierenarts) maar dit is wat ik denk.

Laat je hoefsmid is komen die zal er een beter zicht op hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:05

Ach wat sneu. Ik zou het idd proberen of er toch een zweer zit. Ze heeft wel veel pijn, te zien aan de manier waarop ze ook haar rug bolt. Hopelijk gaat het snel beter!

Nicky1963

Re: Hoefzweer of iets ergers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:19

Wat naar dat je pony pijn heeft. Het kan wel degelijk een hoefzweer zijn. Mijn paard kwam eens op drie benen de weide uit, wilde zijn achterbeen absoluut niet belasten en hield hem zelfs omhoog. Ook ik was toen heel erg bang voor heel ernstig letsel. Mijn dierenarts kwam en had direct haar hoefgereedschap onder de arm. Zij dacht meteen aan een hoefzweer, wat het ook inderdaad was. Deze zat wel diep dus we moesten weken (in animalintex, maar er zijn ook mensen die met zuurkool of biotex weken).
Kortom, niet direct aan het ergste denken, het kan meevallen. Succes en beterschap.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:21

Het kan heel goed een zweer zijn. Hier ook 1 gehad wat sluimerde en ineens stokkreupel. Ik heb toen aan huis foto”s laten maken van de hoef (ook om bevangenheid uit te sluiten). En de zweer zat eigelijk aan de punt van de teen, heel vervelende plek. Is onddanks weken en proberen open te halen via kroonrand uitgebroken. Heeft erg veel pijn gehad en daarvoor ook pijnstillers gekregen.

Ik zou dus zelf beginnen met wat foto”s. Daar kan je dan al constateren of het een breuk is, artrose, of een zweer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:27

Inderdaad gelijk even een foto laten maken...
Je hebt kreupel en stok kreupel.. bij dat laatste moet er toch wat meer actie komen wat mij betreft

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:46

Heeft hij PPID/Cushing?
Zou het eventueel nog hoefbevangenheid kunnen zijn, ondanks geen reactie op de tang?

Ik heb hier ook een paard gehad dat van het ene op het andere moment stokkreupel was, dat was hoefbevangenheid.
In dat geval is het wel heel belangrijk dat hij van het gras af gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:30

Met een simpele infrarood camera is direct duidelijk waar het probleem zit. De meeste DA's hebben er tegenwoordig wel eentje - losse camera of eentje die je op je mobiel kunt plaatsen.

Sterkte met de shet !

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 19:08

Bedankt voor alle reacties heel fijn!!

Het is geen hoefbevangenheid en PPID heeft ze ook niet. DA dacht er wel aan, ze is eerder getest en daar kwam niks uit. Misschien dat ze het inmiddels wel heeft? Sinds het onderzoek naar de artrose stond wel het idee open haar ook weer te laten testen.

Maandag komt de hoefsmid weer checken en daarna worden (eventueel) foto’s gemaakt door de DA. Ze is wel iets opgeknapt vandaag en lijkt er wat meer gewicht op te zetten. Mn DA is toch heel huiverig voor de situatie maar ik vind haar algeheel nog niet echt slecht uit zien? Of ligt dat aan mij?

We hebben haar hoef geweekt en verband gemaakt met zuurkool. Ik zag hier verschillende topics over en wil graag alles proberen. Vandaar het voetje zo.

Afbeelding Screenshot uit een filmpje

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:21

Ik zou in zo'n geval ook je hoefsmid bellen.

edit: las dat dit op de planning staat, hopelijk kan hij je verder helpen

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:31

Bij mijn paard was het een peesblessure.

Dus als je die hoefzweer kunt uitlsuiten zou ik een echo laten maken. Of evt een foto om breuk ook uit te sluiten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:41

Mijn merrie was ook enorm kreupel toen ze een hoefzweer had en reageerde ook niet op de tang. Ze lag heel veel en heeft zelfs een dag amper gegeten. Ze voelt zich echt heel ruk en schokte ook met haar been.
Toen toch fotos laten maken en jahoor, een heel klein hoefzweertje.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:41

Die van mij bleek een hoefbeenbreuk te hebben. Klonk eerst ook als een hoefzweer maar reageerde ook nergens op. Niks ook dik of warm. Werd op het zachte ook weer vrijwel rad maar kon op het harde op een cirkel niet belasten. DA dacht op basis van de foto's ook eerst een diepe hoefzweer maar bleek helaas toch een breuk te zijn.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:54

Mijn paard was ook ineens stokkreupel, reageerde wel op tang. Opengesneden door hoefsmid en liep weer. 5 dagen later weer stokkreupel, geen reactie op tang en ontzettend veel pijn. Pijnstillers gekregen en dagenlang volop in de soda gehad. Uiteindelijk is er een hele grote zweer via de kroonrand uitgebroken. Dus het kan. Hopelijk knapt je shet snel op :knuffel:

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:27

Mijn merrie reageert nooit op de tang als ze een hoefzweer heeft.
Stokkreupel maar 0 reactie op de tang, nooit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:34

Foto maken en voet wat warmer betekent ontsteking. Of zweer of toch bevangen.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:37

Wat is die bult op haar rug/bij haar lendenen? Kan dat niet in verband staan tot?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 00:04

Toen mijn shet dit had was dit een hoefzweer die een paar dagen later doorkwam.. ‘hopelijk’ is dat het. Maar het is natuurlijk een sneu gezicht. Weken en pijnstillers & contact houden met de hoefsmid en dierenarts was het beste wat wij toen konden doen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:05

Mijn ervaring is ook dat zulke extreme kreupelheden 9 v/d 10 keer een hoefzweer is, ze hoeven helemaal niet te reageren op de tang.

Wat ik doe is iedere dag de hoef in een emmer biotex zetten, dat maakt de hoef zachter en trekt de zweer er uit en ik laat de hoefsmid komen omdat die eigenlijk vaak beter zit dan de DA. Heb ook weleens een gehad waarbij een zweer een half jaar zat te etteren, dan weer vaag kreupel en dan weer niet en die zweer was uiteindelijk te zien op een foto/ scan bij de DA.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:13

Mijn merrie liep vorig jaar op 3 benen. Reageerde niet op de tang, hoef is door mijn eigen smid én die op de kliniek gecheckt en 'uitgegraven'. Niks gevonden. Röntgen foto's gemaakt, niks op gevonden (maar begreep dat hoefzweren daar best vaak niet op te zien zijn).

Heeft uiteindelijk 7 dagen in een nat verband met animalintex gestaan en toen is er alsnog een zweer via de kroonrand uit gekomen.

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 13:02

Excuus voor mijn late reactie en dank voor al jullie hulp!! Hele weekend behoorlijk druk met haar geweest omdat ik zo vaak mogelijk bij haar probeer te checken. Constant contact gehad met mijn DA en de hoefsmid dit weekend over wat te doen.

Ze loopt nog steeds op 3 benen maar lijkt algeheel wel iets op te knappen en is nog steeds kwiek. Eet en drinkt goed. Ze gaat ook niet meer constant liggen zoals de eerste twee dagen. De rust apart van de rest lijkt haar sowieso wel goed te doen. Ze kunnen elkaar wel zien en aanraken, maar ze heeft wel lekker haar eigen plekje.

Ik ben nu 2/3x per dag aan het weken in de Biotex en pak haar hoef in met een verband/luiers met zuurkool (schijnt te werken?) Ze lijkt sowieso de verlichting fijn te vinden van het verband doordat het denk ik iets demping geeft. De hoefsmid komt vandaag en/of morgen weer langs om te kijken of er inmiddels iets zichtbaar is. Mocht dat niet zo zijn dan komt morgen eind van de dag de DA weer.

Haar temperatuur is inmiddels weer normaal en daardoor denk ik ook dat het toch echt in haar hoef zit. Toen ze een hoge temperatuur had was het moeilijk voelen omdat ze algeheel echt warm aan voelde, maar nu voel ik toch duidelijk verschil met haar andere voeten. Ik denk ook dat het hoog zit en mocht het een hoefzweer zijn het bij de kroonrand eruit zal komen.

@Miiej - Goed gezien! Ze heeft inderdaad een verdikking op de rug (aan beide kanten). De DA dacht dat haar kreupelheid voortkwam uit artrose, dus daar heeft ze nu wat voor. En dat ze door de pijn in haar achterbenen is gaan compenseren door haar rug omhoog te drukken als het ware. Het zijn namelijk haar spieren die ze daar opzet/aanspant en nu helemaal erg. Doordat ze nu scheef staat omdat ze haar been omhoog houd lijkt het aan een kant, maar het is dus beide. Plan was om eerst haar kreupelheid onder controle te krijgen en haar pijn (van wat we dachten artrose, maar misschien toch ook deels deze hoefzweer?) te verlichten door medicatie en dat het dan slim was een osteopaat ernaar te laten kijken zodra ze wat was opgeknapt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:04

Zuurkool los het calcium in de hoef op en daardoor wordt de hoef kwetsbaarder. Dit werkt wel op die manier maar heeft ook negatieve effecten.

Mariella1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:31

die hoefzweer is goed mogelijk, en dat kan lang duren, weken geweekt met soda en biotex ... en dan vond ik een hoefschoen, geweldig ding. Mijn paard op high-heels en ontlasting van de hoeven, zeker in de tussenseizoenen met grote temperatuurwissels is 't gevaarlijker. Sinds de hoefschoenen, geen enkele blaar meer.

Tessa123x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 15:56

@henshem: is dit ook gevaarlijk indien voor korte duur? Ik hoorde juist dat het goed is omdat het de rotzooi eruit trekt? Of kan ik beter alleen weken in biotex?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:06

Mn pard liep ineens op 3 benen, niks te zien of voelen.
Zowel da als hoefsmid erbij. Da dacht artrose. Hoefsmid dacht n hele diepe hoefzweer en heeft zoveel mogelijk proberen open te maken maar kwam niet echt bij de zweer. Een kleine week later ineens n soort van schaafwondje op de kroonrand.
En dat wondje werd erger en erger tot het 3kwart vd kroonrand ontstoken was. Bleek de hoefzweer te zijn. Flink wat prikken en medicatie erin (antibiotica en ontstekingsremmers en pijnstilling) stalrust en beide achterbenen bandageren, en weken met badedas.
Op rontgenfoto was te zien dat er ook nog onthoefing binnenin de hoef door die ontsteking aan de gang was. Omdat mn paard verder in goede conditie was, goed at & dronk en lekker vrolijk was besloten om verdere behandeling toch door te zetten.

Na 2,5 maand strijden ging de 'slechte' hoef de goede kant op; kroonrand was zo goed als dicht en genezen, en onthoefing leek met n sisser af te lopen. Er was alweer een dikke hoornlaag gegroeid.

Maar, helaas kantelde t hoefbeen in zn 'goede' achterbeen door overbelasting en was daar niks meer aan te doen. Dus uiteindelijk toch moeten laten inslapen.

Mn paard had nooooooit iets, had zelfs sterke hoeven maar waarsch waren die verzwakt ofzo door de aanhoudende nattigheid vd afgelopen 2 jaar.

Ik weet niet of je paard hier iets van heeft maar mocht ze t wel hebben hoop ik dat je iets aan mn verhaal hebt. Ben bedacht op n hoefkanteling. Er kan vaak nog iets aan gedaan worden mits je er op tijd bij bent.

In ieder geval beterschap!