Check ligament blessure verloop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Check ligament blessure verloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 20:52

Beste bokkers, ik hoop hier mensen te vinden die zelf ooit een paard met een check blessure hebben gehad of er verstand van hebben. Ik zal eerst wat context geven. 6 maanden geleden stopte mijn paard tijdens het galopperen ineens, dat vond ik gek en toen ik hem weer wilde aandraven, wilde hij niet. Toen ben ik eraf gegaan en bij het afzadelen zag ik dat hij een enorm dik ‘ei’ op zijn RV been had. Ik heb hem twee weken alleen gestapt, toen was deze mooi dun, en toen we weer gingen draven was deze meteen weer dik. De dag erna hebben we de DA laten komen en hij zag via een echo dat zijn check van aanhechting tot aanhechting helemaal kapot was. Door de ernst van de blessure hebben we gekozen voor PRP, laseren, boxrust en speciaal beslag. Na 1 week mochten we 5 minuten aan de hand stappen en dit hebben we in 3 maanden tijd opgebouwd na 20 minuten, dit met elke 6 weken een echo en 2x per week laseren. De controle echo’s zagen er erg goed uit en we mochten weer onder de man gaan stappen. Dit (met laseren) hebben we 4 weken gedaan. We mochten weer beginnen met draven, de eerste week opbouwend naar 2 minuten. Helaas verstapte hij zich en hebben we daarna 4 weken handstappen weer moeten doen omdat hij LA been een ontsteking in de knie had. Echo van de pees was toen weer helemaal goed, geen gaten en alle vezels weer prachtig zichtbaar.
Nu mogen we het draven gaan oppakken zodat de pees sterk genoeg wordt om dalijk weer de wei op te gaan. Echter elke keer als ik ‘langer draag’ (ongeveer 5 min) wordt zijn pees toch weer wat dik, langerna niet zo dik als hij op het begin was, maar eigenlijk zou dit niet meer mogen volgens de DA. Maar nog langer rust is ook geen optie, want met alleen handstappen wordt het niet meer verder beter.
Paardje staat nu nog niet op de wei, maar ik laat hem elke dag even onder toezicht rollen omdat hij nog niet gek mag doen. Ik wil geen discussie over wel of geen boxrust, dit plan hebben wij gemaakt op basis van de kennis over mijn paard, advies van 2 DA’s en de fysio, dus is zeker weloverwogen genomen!

Nu is mijn vraag of het altijd slecht nieuws is dat de pees iets oploopt of dat dit normaal kan zijn met deze blessure? En of andere mensen met opbouwen dit ervaren hebben?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:23

Ja ik heb ervaring met een check ligament blessure. Mijn merrie had nadat ze bij een cross trainingin volle galop in een diep gat in de grond getrapt en het check ligament had een gat van 6 cm over bijna de hele breedte. In de acute fase is ze 2 x daags gelaserd voor 3 weken en wekelijks scannen. Daarna gaan opbouwen met heel regelmatig scannen om te kijken of de opbouw niet te snel of te langzaam gaan. De DA vertelde mij onmiddellijk dat de verdikking (ei) waarschijnlijk altijd enigszins aanwezig zou blijven en dat ik me daar niet teveel zorgen over moest maken. Ik heb in de revalidatie fase ervoor gekozen om mijn paard op een revalidatiestal te zetten, met extra faciliteiten. Ze stond 2 x daags op de vitafloor om de doorbloeding van de pezen (en hele lichaam) te stimuleren en toen ik mocht gaan opbouwen met rijden en draven stond zij 2 x per week op de aquatrainer. Ik heb in totaal zo'n dikke 8-9 maanden gerevalideerd, heeft wel een jaar geduurd voor ik weer echt erop durfde te vertrouwen, maar is helemaal goed gekomen. Na een jaar konden we gewoon ook weer springen. Crossen mits de bodem niet te zwaar was mocht ook weer, maar heb ik met haar nooit meer aangedurfd. Inmiddels is ze met pensioen maar nog jaren fijn met haar kunnen rijden zonder beperkingen.

Van alle mogelijke peesblessures heeft een blessure aan het check ligament de beste prognose op volledig terug komen in de sport. Ik hoop dat dat je enigszins gerust kan stellen.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 21:26

oji schreef:
Ja ik heb ervaring met een check ligament blessure. Mijn merrie had nadat ze bij een cross trainingin volle galop in een diep gat in de grond getrapt en het check ligament had een gat van 6 cm over bijna de hele breedte. In de acute fase is ze 2 x daags gelaserd voor 3 weken en wekelijks scannen. Daarna gaan opbouwen met heel regelmatig scannen om te kijken of de opbouw niet te snel of te langzaam gaan. De DA vertelde mij onmiddelijk dat de verdikking (ei) waarschijnlijk altijd enigszins aanwezig zou blijven en dat ik me daar niet teveel zorgen over moest maken. Ik heb in de revalidatie fase ervoor gekozen om mijn paard op een revalidatiestal te zetten, met extra faciliteiten. Ze stond 2 x daags op de vitafloor om de doorbloeding van de pezen (en hele lichaam) te stimuleren en toen ik mocht gaan opbouwen met rijden en draven stond zij 2 x per week op de aquatrainer. Ik heb in totaal zo'n dikke 8-9 maanden gerevalideerd, heeft wel een jaar geduurd voor ik weer echt erop durfde te vertrouwen, maar is helemaal goed gekomen. Na een jaar konden we gewoon ook weer springen. Crossen mits de bodem niet te zwaar was mocht ook weer, maar heb ik met haar nooit meer aangedrufd. Inmiddels is ze met pensioen maar nog jaren fijn met haar kunnen rijden zonder beperkingen.

Wat een fijne afloop! Wat knap dat jullie zoveel hebben gedaan voor een optimale revalidatie! Was bij jullie de verdikking helemaal weggegaan. Bij mijn paard is de verdikking eigenlijk in rust helemaal weg, alleen na het rijden loopt die pas wat op, herken je dat? :)

oji

Re: Check ligament blessure verloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:28

Bij mijn merrie is er altijd een heel lichte verdikking gebleven.
Overleg echt gewoon even met je dierenarts. Echt elke peesblessure is anders en heeft een ander verloop. Je DA is echt je beste raadgever in hoe op te bouwen en wanneer je zorgen te maken en wanneer niet.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 21:36

Heb telefonisch wel even contact gehad met de DA, die was een beetje geschrokken omdat die op de echo geen gaten meer zag en dus niet had verwacht dat het weer zou oplopen. Maar voor nu nog een keer terugkomen en weer een echo maken heeft geen zin, dus tegen gevoel in toch even verder opbouwen. Vandaar dat ik het hier even vraagt. Misschien dat andere dit herkennen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:41

Je kan ook een UTC echo laten maken, dan kunnen ze beter controleren of er daadwerkelijk goed en gezond peesweefsel is teruggekomen.

Ik zie wel vaker dat bij opbouwen het af en toe wat oploopt maar vaak kan je DA wel redelijk aangeven of dat in de lijn der verwachting ligt of niet en houd ik daar dus ook rekening mee. En checkligament kan inderdaad weleens gebeuren dat er een verdikking blijft.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 07:37

Hier ook ervaring mee met mijn 1e draver. Ook door stomme misstap.
Ik heb haar op de wei gezet en een half jaar niets mee gedaan. Het was geen paardje voor boxrust, overigens hadden we geen boxen daar. Na een half jaar weer gescant en er was zoveel verbetering dat we onder de man mochten uitbouwen.
Dat vond ik sowieso mega spannend. Dravers laten vaak niet merken als ze last hebben en mijn blik was ook altijd op haar pootje als ik kwam.
Na een paar maanden nog een keer naar kliniek gegaan en daar zei de arts dat ze net zoveel kans had als elk ander paard om nu geblesseerd te raken en ik gewoon alles mocht doen
Ik heb daarna nog 2 endurance en 4 trek wedstrijden gereden met haar.
Hopelijk heb jij met je paardje ook nog veel mooie jaren

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:03

Het komt echt wel goed!! Mijn merrie had het ook, soms werd het inderdaad nog dik maar omdat de echo helemaal goed was gewoon verder opgebouwd. Dit was vorig jaar, inmiddels rijden we weer ritten van 20+ km!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:17

Waarom zou dit niet meer mogen volgens de DA? Mijn ervaring met het herstellen van peesblessures is dat dit normaal is in de opbouwfase en ik gebruik het altijd als indicator. Maar dat het weefsel een beetje gaat "werken" tijdens het opbouwen is heel normaal. Daarna koud afspuiten of groene leem opsmeren kan goed helpen. Het belangrijkste is dat de gaten dicht zitten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:09

Precies zoals Elisa zegt.

Hier ook ervaring met een flinke check ligament blessure. Op het begin liep het soms na rijden iets op, dus wij koelden altijd na. Dit heeft echt nog zeker maanden geduurd, voordat het niet meer iets op liep.
Pony is daarna nog ZZZ dressuur startgerechtigd geworden en ook springen / oefencrossjes geen probleem.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:03

Ik deed in de opbouw na het rijden altijd een half uurtje de ice vibe boots om, koelen en trillen. Voordeel van koelen met koelelementen ipv water is dat je èn gewoon je paard met die dingen in de box zet en zelf lekker je spullen kan opruimen etc èn dat die benen niet iedere keer zeiknat worden en je weer kans loopt op andere ellende zoals bv mok of een hele weke huid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:35

Hier ook een check blessure. Maar bij de aanhechting thv de carpale botjes aan de binnenzijde van de voorknie. Dat zit dus vrij hoog. Er is sprake van een milde pees en botreactie en een lichte kreupelheid 1/5
Een blessure die vrij weinig wordt gezien.
Alhoewel de blessure wordt gezien als licht, zijn we hier - op advies van de DA in Utrecht - ongeveer een half jaar mee bezig.
Verbaast me daarom hoe snel het paard van TS weer mag worden opgebouwd na zo'n ernstige blessure.
Ik heb begrepen dat alhoewel laser het helingsproces van de pees versnelt het toch belangrijk is om ruim de tijd te nemen, omdat de pees van binnenuit toch nog sterker moet worden en elasticiteit terug moet krijgen.
Zolang de pees blijft oplopen zou ik voorzichtig zijn / ruimer de tijd nemen met het verder opbouwen, om niet - zoals vaak gebeurt - een probleem bij de aanhechting terug te krijgen.
Bij ons werd het gebruik van de vitafloor afgeraden, omdat niet precies bekend is wat het doet bij deze blessure. We laseren wel.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:13

Hier ook ervaringsdeskundige. Mijn paard (nrps ruin, wordt volgende maand 20) is 30 nov in het bos aan de kletter gegaan toen een shet zich losrukte van een een klein meisje en vanuit de struiken ineens achterop ons gerend kwam.... Ergens verstapt vermoed ik. Hij liep niet mank maar voelde raar. We moesten toen nog 20 minuten terug rijden om thuis te komen.

- s'avonds heel veel pijn, stokkreupel en direct Metacam gegeven.
- 1e 24 uur op stal gehouden
- daarna overdag apart in kleine paddock
- 2 x daags koelen met water
- na 3 dagen gestopt met Metacam, geen pijn meer en niet meer kreupel. Wel dik en warm.
- DA z.s.m. laten komen en echo laten maken.
- diagnose: gat van bijna 1 cm in checkligament
- schema gekregen: 6 weken dagelijks 20 a 30 minuten stappen op een stevige zachte bodem, en daarna 15 minuten koelen
Dat was een ramp want paard plofte regelmatig door een teveel aan energie i.c.m de kou.
Het lukte me niet om dit echt elke dag te doen, de rijbaan was regelmatig te slecht.
- exact 2 weken na het optreden van de blessure PRP injectie gekregen
- 6 weken na PRP weer echo gekregen: DA was tevreden over herstel, gat vulde zich goed, nu moest de 'vulling' nog peesweefsel worden.
De opluchting was groot, ondanks al zn ontploffingen ging het herstel toch de goede kant op.
- ondertussen had ik ook Ice Vibes aangeschaft (koelen en trillen), dat scheelt een hoop tijd
- nieuw schema gekregen voor 8 weken, nu met de draf erbij, wat betekende dat ik er weer op moest, dat was best pittig met mijn grapjas, maar goed, ook dat wende weer.
- de laatste 2 weken van het schema moest ik 2 x per week een rondje galop erbij pakken. Alles alleen maar rechtuit, geen figuren en niet wijken, paard is licht teleurgesteld door dit saaie gedoe.
- ook 1 vriendje bij hem gezet, want hij werd een beetje down. Hij kan weer spelen, maar heeft niet de ruimte om echt hard te gaan.
- weer een controle-echo gehad, die zag er goed uit, nog een klein rond gaatje van 4 mm.
- al die tijd is de binnenkant van zn been dik gebleven en het is nog regelmatig warm.
- sinds 3 weken ga ik 2 x per week weer naar het bos, alleen. Dan loopt hij te dansen van plezier. Af en toe pak ik een kort galopje mee.
- als zijn been al warm is voordat ik iets met hem heb gedaan dan heeft hij waarschijnlijk al gek gedaan met z'n vriendje en ga ik een half uurtje met hem wandelen, en niet er op.
- over een maand weer controle echo en dan hoop ik dat hij weer terug in de groep kan. Nu kan dat nog niet omdat het er nogal ruig aan toe gaat met racen en spelen. Als ze weer 24/7 buiten blijven durf ik hem er ook wel weer bij te zetten want dan zijn ze iets kalmer.

Voordat ik echt alles weer met hem kan doen ben ik wel nog wel weer 3 maanden verder vermoed ik. Ik vind dat geen ramp. Ik neem mijn tijd met hem.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:42

Ja, hier ook een ervaring. Bij mijn tinker ging het begin oktober mis in het bos. Hij struikelde en heeft een rare draai gemaakt met zijn linker been. Meteen stok kreupel.

2 weken op een kort stukje buiten in de wei gehad, daar werd hij heel ongelukkig van. Dus toch maar weer bij zijn maatje gezet.

Mijn paard had geen scheuren of gaten, slechts een verstuiking. Prognose dus heel goed. Heb hem iedere dag op de wei gehouden en in januari kreeg ik groen licht om weer wat te rijden.

Ik ben nog steeds in de opbouwende fase. Mijn paard wordt komende donderdag 20 en we hebben geen haast. :)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:57

Mijn oude pony heeft dit ook gehad in de zomer van 2021 door overbelasting. Hij was toen wel nog niet van mij, maar ik reed hem wel wekelijks. Hij heeft 3 maanden op de wei gestaan en toen mochten we terug opbouwen. Eigenlijk deed hij vrij snel alles terug.
In 2024 (vorig jaar dus) heeft hij nog eens terug een dikkere pees gehad op dezelfde plek. Na 5 dagen ontstekingsremmers was dit terug ok. En de dierenarts vond de echo niet zo erg, dus mocht ik ook vrij snel terug opbouwen. Waarschijnlijk was dit zijn oude litteken dat even opspeelde. Er zat nog wel altijd een vlek op de echo dus. Maar in 2021 is er nooit een controle-echo uitgevoerd, dus we konden ook moeilijk vergelijken.. Ik heb wel twydil beenverf moeten smeren op de pees voor 5 dagen. Meer voor moest er toch nog verbetering inzitten. Ik heb wel heel rustig terug opgebouwd deze keer. Een week of 20-24 voor we echt weer alles deden zoals ervoor. En ik voel nog steeds voor en na het rijden altijd goed zijn pezen na.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:47

Babootje schreef:
Hier ook een check blessure. Maar bij de aanhechting thv de carpale botjes aan de binnenzijde van de voorknie. Dat zit dus vrij hoog. Er is sprake van een milde pees en botreactie en een lichte kreupelheid 1/5
Alhoewel de blessure wordt gezien als licht, zijn we hier - op advies van de DA in Utrecht - ongeveer een half jaar mee bezig.
Verbaast me daarom hoe snel het paard van TS weer mag worden opgebouwd na zo'n ernstige blessure.
Ik heb begrepen dat alhoewel laser het helingsproces van de pees versnelt het toch belangrijk is om ruim de tijd te nemen, omdat de pees van binnenuit toch nog sterker moet worden en elasticiteit terug moet krijgen.
Zolang de pees blijft oplopen zou ik voorzichtig zijn / ruimer de tijd nemen met het verder opbouwen, om niet - zoals vaak gebeurt - een probleem bij de aanhechting terug te krijgen.
Bij ons werd het gebruik van de vitafloor afgeraden, omdat niet precies bekend is wat het doet bij deze blessure. We laseren wel.

Klopt dat laseren het genezingsproces versnelt, maar zeker niet de revalidatieduur verkort of het opbouwschema versnelt. Het grote voordeel van laseren is dat het gat sneller dicht, het lichaam sneller kan gaan werken aan de juiste structuur van de vezels ipv het puur vullen van de vezels. Hoe eerder het lichaam die structuur aanpakt, hoe beter die structuur wordt. Een paard een jaar op de wei gooien heeft maakt dat het gat wel gevuld wordt, maar doet niets voor de structuur. Na een jaar is het bindweefsel zo gesettled dat de structuur niet meer verbetert kan worden en dan is het dus wat het is.

Ander voordeel is als het gat sneller gedicht is, dat je paard ook minder risico loopt als het onverhoopt toch een keer een ongecontroleerde uitspatting heeft. Maar versneld opbouwen met laseren, is heel onverstandig.

Idd elke peesblessure is anders. Ik wil best geloven dat de vitafloor niet voor elke peesblessure gunstig is. Ik mocht daar ook pas mee beginnen toen het gat ook helemaal dicht was, zeker niet eerder (geldt ook voor bv de trilfunctie in ice vibe boots). Misschien dat de vitafloor wel wat voor jouw paard kan betekenen op het moment dat het gat volledig gedicht is? Ik weet in ieder geval dat jouw behandelend DA er in mijn case juist wel heel positief tegenover stond, want die had nauwe contacten met de revalidatiestal waar ik stond en is mijn case ook besproken. Maar ook de ene CL blessure is niet de andere, bij jouw paard zit ie echt op een moeilijke niet veel voorkomende plaats.

Grote voordeel van de vitafloor vond ik ook, dat naast dat het een gunstig effect had op de doorbloeding en daarmee genezing van de pees, het ook een heel gunstig effect had op de doorbloeding van het gehele paardenlichaam dat toch ineens van vol in de arbeid vrijwel geheel stil komt te staan. Moet ook zeggen dat mijn paard er na de eerste maanden boxrust/stappen aan de hand, vrijwel niet zichtbaar had ingeboet op spieren (qua kracht natuurlijk wel, maar zeker niet zover teruggelopen als dat je zou verwachten).

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:31

Babootje schreef:

Dit!

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 16:16

welmoedz schreef:
Het komt echt wel goed!! Mijn merrie had het ook, soms werd het inderdaad nog dik maar omdat de echo helemaal goed was gewoon verder opgebouwd. Dit was vorig jaar, inmiddels rijden we weer ritten van 20+ km!

Wat fijn! Wat een opluchting om te horen. Opbouwen is zo ongelofelijk stressvol, alles voelt verkeerd. Weinig spieren, weinig balans, VEEL energie en dan nog een dikke pees. Maar goed om te horen dat de jouwe dat ook soms had en gewoon goed hersteld is :)

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 16:18

oji schreef:
Ik deed in de opbouw na het rijden altijd een half uurtje de ice vibe boots om, koelen en trillen. Voordeel van koelen met koelelementen ipv water is dat je èn gewoon je paard met die dingen in de box zet en zelf lekker je spullen kan opruimen etc èn dat die benen niet iedere keer zeiknat worden en je weer kans loopt op andere ellende zoals bv mok of een hele weke huid.

Goede tip! Ik heb ze gister toevallig binnen gekregen, ga ze vanavond testen of hij het fijn vindt!

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 16:19

Babootje schreef:

We zijn nu al 6 maanden bezig! Eerst 4 maanden alleen handstappen, daarna 4 weken onder de man stappen en nu kort draven

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:49

Ik weet natuurlijk niet precies hoe ernstig jouw blessure was TS, maar als ik lees over gaten in de pees, zou ik eerder denken er een jaar voor uit te trekken eer je weer up and running bent.
Maar het weer oplopen van de pees is niet goed. Jouw DA maakt zich er terecht zorgen over.
Bij ons was er aan de pees niets te zien en toch iedere x wat vocht in de peesschede. Dat bleek dus van hogerop te komen. Er is een echo onder RX geleiding gedaan, om de locatie beter te bepalen, anders vind je de deze aanhechting bijna niet. En bingo, daar zat dus wel de oorzaak. Een milde blessure waar ik toch wel een half jaar voor moet uittrekken. Ik ben dus blij dat ik door ben blijven zoeken.
De kreupelheid was ook bijna niet te zien, maar was er wel. De dierenartsen in Utrecht werken bij het kreupelheidsonderzoek met een app die minimale tactverschillen registreert als ondersteuning bij hun eigen waarneming en die bevestigde dus de kreupelheid.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:52

Bij mij had mijn ponymerrie een dikke pees(check ligament) na een dolle galoppade. Ik heb haar (na een echo: pees leek ontploft) 5 maanden weggezet in een rusthuis in Spanga. Daarna weer een echo laten maken, was weer genezen en ik mocht in 2 maanden weer opbouwen. Dat is alweer 3 jaar geleden en we rijden weer onbezorgd onze ritjes.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:47

En bij wie hier nog midden in zit, is het been nog warm? En dan alleen na werk, of ervoor al? En hoe vaak?
Ik vind het een lastige moet ik nu wel of niet m'n schema volgen als het been warm is...
Paard zelf lijkt nergens mee te zitten

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 03:48

Rubs schreef:
En bij wie hier nog midden in zit, is het been nog warm? En dan alleen na werk, of ervoor al? En hoe vaak?
Ik vind het een lastige moet ik nu wel of niet m'n schema volgen als het been warm is...
Paard zelf lijkt nergens mee te zitten

Bij die van mij is het been in rust helemaal dun, dan is er nergens vocht of warmte te voelen. Echter de eerste 3 maanden toen we alleen aan het handstappen fluctueerde het heel erg en liep de pees met regelmaat ook in rust op of was deze al warm of dik als ik aankwam. Dat is in de ‘acute’ fase van de blessure nog heel normaal en zou volgens mijn DA komen doordat het paard dan die dag tijdens het staan en eten meer gewicht op zijn geblesseerde voet heeft gezet. Echter in de herstel fase van de pees (waar je denk ik inzit aangezien je weer opbouwt) zou de pees in rust in ieder geval hetzelfde moeten blijven, en niet oplopend zijn sommige dagen. Wanneer heb je nog een controle echo gehad en was deze goed zonder nog ‘gaten’? :)

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 03:51

over de ice vibes; hoe moet het been voelen na gebruik? Ik heb hem nu twee dagen omgehad voor 10 minuten (met coolpack), maar het been voelt eigenlijk helemaal niet koud aan, eerder warmer dan voor gebruik. Is dat normaal of doe ik iets niet goed? En dan daarna ook nog koelen met water of is alleen de ice vibe genoeg?