Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Ja ik heb ervaring met een check ligament blessure. Mijn merrie had nadat ze bij een cross trainingin volle galop in een diep gat in de grond getrapt en het check ligament had een gat van 6 cm over bijna de hele breedte. In de acute fase is ze 2 x daags gelaserd voor 3 weken en wekelijks scannen. Daarna gaan opbouwen met heel regelmatig scannen om te kijken of de opbouw niet te snel of te langzaam gaan. De DA vertelde mij onmiddelijk dat de verdikking (ei) waarschijnlijk altijd enigszins aanwezig zou blijven en dat ik me daar niet teveel zorgen over moest maken. Ik heb in de revalidatie fase ervoor gekozen om mijn paard op een revalidatiestal te zetten, met extra faciliteiten. Ze stond 2 x daags op de vitafloor om de doorbloeding van de pezen (en hele lichaam) te stimuleren en toen ik mocht gaan opbouwen met rijden en draven stond zij 2 x per week op de aquatrainer. Ik heb in totaal zo'n dikke 8-9 maanden gerevalideerd, heeft wel een jaar geduurd voor ik weer echt erop durfde te vertrouwen, maar is helemaal goed gekomen. Na een jaar konden we gewoon ook weer springen. Crossen mits de bodem niet te zwaar was mocht ook weer, maar heb ik met haar nooit meer aangedrufd. Inmiddels is ze met pensioen maar nog jaren fijn met haar kunnen rijden zonder beperkingen.
Babootje schreef:Hier ook een check blessure. Maar bij de aanhechting thv de carpale botjes aan de binnenzijde van de voorknie. Dat zit dus vrij hoog. Er is sprake van een milde pees en botreactie en een lichte kreupelheid 1/5
Een blessure die vrij weinig wordt gezien.
Alhoewel de blessure wordt gezien als licht, zijn we hier - op advies van de DA in Utrecht - ongeveer een half jaar mee bezig.
Verbaast me daarom hoe snel het paard van TS weer mag worden opgebouwd na zo'n ernstige blessure.
Ik heb begrepen dat alhoewel laser het helingsproces van de pees versnelt het toch belangrijk is om ruim de tijd te nemen, omdat de pees van binnenuit toch nog sterker moet worden en elasticiteit terug moet krijgen.
Zolang de pees blijft oplopen zou ik voorzichtig zijn / ruimer de tijd nemen met het verder opbouwen, om niet - zoals vaak gebeurt - een probleem bij de aanhechting terug te krijgen.
Bij ons werd het gebruik van de vitafloor afgeraden, omdat niet precies bekend is wat het doet bij deze blessure. We laseren wel.
Babootje schreef:Hier ook een check blessure. Maar bij de aanhechting thv de carpale botjes aan de binnenzijde van de voorknie. Dat zit dus vrij hoog. Er is sprake van een milde pees en botreactie en een lichte kreupelheid 1/5
Alhoewel de blessure wordt gezien als licht, zijn we hier - op advies van de DA in Utrecht - ongeveer een half jaar mee bezig.
Verbaast me daarom hoe snel het paard van TS weer mag worden opgebouwd na zo'n ernstige blessure.
Ik heb begrepen dat alhoewel laser het helingsproces van de pees versnelt het toch belangrijk is om ruim de tijd te nemen, omdat de pees van binnenuit toch nog sterker moet worden en elasticiteit terug moet krijgen.
Zolang de pees blijft oplopen zou ik voorzichtig zijn / ruimer de tijd nemen met het verder opbouwen, om niet - zoals vaak gebeurt - een probleem bij de aanhechting terug te krijgen.
Bij ons werd het gebruik van de vitafloor afgeraden, omdat niet precies bekend is wat het doet bij deze blessure. We laseren wel.
welmoedz schreef:Het komt echt wel goed!! Mijn merrie had het ook, soms werd het inderdaad nog dik maar omdat de echo helemaal goed was gewoon verder opgebouwd. Dit was vorig jaar, inmiddels rijden we weer ritten van 20+ km!
oji schreef:Ik deed in de opbouw na het rijden altijd een half uurtje de ice vibe boots om, koelen en trillen. Voordeel van koelen met koelelementen ipv water is dat je èn gewoon je paard met die dingen in de box zet en zelf lekker je spullen kan opruimen etc èn dat die benen niet iedere keer zeiknat worden en je weer kans loopt op andere ellende zoals bv mok of een hele weke huid.
Rubs schreef:En bij wie hier nog midden in zit, is het been nog warm? En dan alleen na werk, of ervoor al? En hoe vaak?
Ik vind het een lastige moet ik nu wel of niet m'n schema volgen als het been warm is...
Paard zelf lijkt nergens mee te zitten