Hoeveel zou jij uitgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minder dan 1000
13 (3%)
Tussen de 1000 en 2500
81 (20%)
Tussen de 2500 en 5000
149 (37%)
Tussen de 5000 en 10.000
82 (20%)
Zoveel als nodig
69 (17%)

Totaal aantal stemmen: 394

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 08:08

Deze poll gaat echt om wanneer de prognose goed is (+90%) en 't om een relatief jong paard gaat (tussen de 5 en 10 jaar).

Ben heel benieuwd hoeveel jullie zouden kunnen en willen uitgeven aan een operatie. Toelichting altijd welkom.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:11

Wat is je doel ? Wil je de sport in of heb je hem recreatief?
Hoeveel plek heeft dit paard in je hart?
Kan en wil je het geld missen?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 08:14

Dat is dus mijn vraag aan jullie, wanneer je paard terug hebt zoals ie was, of je nu recreatief rijdt of wedstrijden, alles wat je deed kan weer.

Babootje

Re: Hoeveel zou jij uitgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:19

Precies een reden waarom ik mijn paarden altijd verzeker. Zodat ik die keuze tot op zekere hoogte niet hoeft te maken. Goede prognose, dus zoveel als nodig is.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 08:21

Heb je dan niet een deel wat je zelf moet betalen? En stel dat deze operatie er net precies buiten valt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:23

Tussen de 2500 en 5000.
Ligt wel echt aan het hele revalidatie proces hoor.
Als ze bijvoorbeeld tot een half jaar op stal zouden moeten staan ga ik het niet doen.
Maar bijvoorbeeld een koliek operatie en dan een week of zes binnen valt nog te doen.
Bij mijn is trouwens niet van belang of het paard nog sport in kan of rijden,want ik rij niet meer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:25

Ik heb voor zoveel als nodig gestemd.
Paarden zijn niet verzekert. En die van mij zijn al ouder dan 10 (25 en 26).
Maar ik hou te veel van ze dus ik zou er alles voor over hebben :=

Edit. Mits paard waardig natuurlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:29

Alleen als er echt meer dan 95% garantie is op terugkeer in de topsport zou ik aan een operatie beginnen. En het moet paardvriendelijk zijn.
Ik spreek over topsport, want veel recreatieve ruiters vragen meer van een paard dan iemand die er gp dressuur mee rijdt of 1.60 springt. Puur omdat het management er omheen mogelijk niet optimaal is. En ook als je er mee door het bos wilt crossen heb je een 100% fit paard nodig.

Een voorbeeld: mijn 2 jarige ruin brak z'n kaak. Kosten operatie 1200 euro, slagingskans 96%, en was dus niets aan de benen ofzo. Dus gedaan. Heeft er inderdaad niets aan over gehouden.

Maar een operatie waarbij het paard weken of maanden op stal moet staan vind ik niet diervriendelijk en moet je in mijn ogen niet willen. Aan de benen vind ik ook meer tricky dan een reparatie van een kaakbreuk bijvoorbeeld. Een arthrodese van het kogelgewricht is in mijn ogen te duur, en absoluut niet diervriendelijk. Je brengt een paard naar een kliniek met relatief weinig pijn, dan worden ze wakker en hebben echt pijn dat ze zichtbaar direct kreupel zijn, moeten vervolgens op stal blijven, zit je met gips of verbandwissels en dan gaat een kliniek er vaak van uit dat het paard daar verblijft, terwijl je die verzorging ook goed thuis kunt doen. Een paard in een kliniek is niet thuis en is net als een mens ongelukkiger dan thuis. Dan moet je 4-6 weken wachten of de botten aan elkaar groeien en vaak gaat men uit van een periode van wel 3 maanden voordat je zo'n paard weer zou kunnen gaan belasten. Een paard staat dan dus 3 maanden op stal en in sommige voorbeelden nog veel langer. Het is ook nog eens duur (ik lees prijzen tussen de 3000 en 8500), en voor dat geld heb je ook een ander dier en belast je zo'n dier niet al deze ellende waar een paard gewoon niets van kan begrijpen. Een paard leeft met de dag en begrijpt niet waarom er opeens pijn is en waarom die ineens de stal niet uit mag en een week ergens anders moet staan waar het vertrouwde baasje niet dagelijks komt (je kunt een kliniek zien als een paard verkopen of verhuizen van stal, maar het is extra stress, dat kan niemand ontkennen).
En daarna is het maar de vraag of er echt weer topsport mogelijk is, want het gewricht is vastgezet. Plus het komt van artrose, dus een paard is er dan gevoelig voor en het risico dat het elders ook voor issues gaat zorgen is groot. Geen operatie in mijn ogen om te doen, vooral ook niet vanuit diervriendelijk oogpunt.

Een ocd operatie wordt vrij veel gedaan, maar ook dan zit je met 3 tot 6 weken stalrust. En dus ook met dieronvriendelijkheid. Zeker als een paard op dat moment geen last heeft van een ocd vraag ik me af of het wel eerlijk is naar het dier toe. Nu is de kans op complicaties bij een ocd operatie vrij klein en na die 3 tot 6 weken is normaal gesproken volledige terugkeer of in de toekomst topsport mogelijk. Veel hengsten worden er als 2 jarige al aan geopereerd. Dit zou ik dus eerder laten doen dan een arthrodese, minder stalrust, minder complicaties, en overigens ook een stuk goedkoper.

Ik vind 90% kans overigens nog niet heel goed, dat betekent dat er nog steeds 1 op de 10 afvalt en je dus kunt laten inslapen. Wat bij mij dan mee zou spelen is: kan ik de kosten van een operatie, het inslapen en afvoeren naar Rendac en de aanschaf van een nieuw paard dragen? Is het antwoord nee, en wil je toch een paard blijven houden voor de sport, dan is inslapen het eerlijkste in mijn ogen. Maar dan heb je altijd weer moraalridders die vinden dat je zo'n dier als weidemaatje moet houden. Maar vergeet niet dat een gezond dier in onderhoud net zo veel kost (en mogelijk goedkoper is zelfs) dan een dier met problemen. Ben je dan geen dierenliefhebber als je voor jezelf kiest? En hoe eerlijk is het om een weidemaatje te houden als die eigenlijk niet zomaar pijnvrij kan rondrennen? Ik vind het nog steeds geweldig om te zien dat zelfs mijn 22jarige af en toe hoger bokt dan het boktlogo en even flink tekeer gaat in de bak. Als een paard deze uitspattingen niet meer kan doen, dan vraag ik me af hoe eerlijk het is om dan een dier als weidemaatje in leven te laten. Dit zijn de lastige ethische vragen natuurlijk. Want ook als je voor een sportpaard kiest ben je in mijn ogen gewoon een dierenliefhebber, al zullen anderen dat vast anders zien.

Kortom, wat het mag kosten is lastig te zeggen, en hangt ook af van de tijd die nodig is voor herstel. Ik vind een maand stalrust eigenlijk de max voor een paard omdat een paard niet begrijpt dat het op stal moet blijven. Mijn paard zou niet rustig blijven in dei maand, dus daarmee zou ik al eerder kiezen voor niet doen, gewoon puur omdat je dan tegen andere complicaties op gaat lopen wardoor de uitkomst uiteindelijk alsnog slecht kan zijn.

En kun je het geld missen, ook als het wel fout gaat?

Ik zou tot een 1500 euro gaan, dus de kaakbreuk zou ik laten herstellen, maar een arthrodese of ocd die later ontdekt wordt of een koliekoperatie zou ik niet doen. Als er meer dan 95% kans is zou het bedrag misschien nog wat hoger mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-04-25 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:30

Hier ook zoveel als nodig en inderdaad afhankelijk van het revalidatie proces.

Ik heb in December voor deze keuze gestaan, alleen was de herstelkans zo goed als 0 en kon er tijdens de CT-scan en operatie ook ontzettend veel mis gaan.
Paard was ook niet meer te vervoeren, maar ik zou desnoods een lening hebben genomen om de operatie te betalen als er een 90% kans was geweest op herstel.

Hier trouwens gewoon paarden voor de hobby.
Ik zou geen onderscheid maken tussen een paard met een aanschafprijs van 20.000 euro of een paard dat ik voor 500 euro van de markt heb gehaald.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:36

Ik zou ook zoveel uitgeven als nodig is als het paard nog jong is en de slagingskansen groot.
Hebben we trouwens voor onze hond ook gedaan , een bedrag waar we 6 nieuwe voor hadden kunnen kopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:43

flavlip schreef:
Heb je dan niet een deel wat je zelf moet betalen? En stel dat deze operatie er net precies buiten valt?

25% en een eigen risico van 350 per verzekeringsjaar betaal je zelf.
Maximaal verzekerde waarde is dan iets van 4000 per jaar. Dus een groot deel is dan vergoed. En afhankelijk van de hoogte van de ziektekosten bepaal je wat je wil doen en wat niet. Het is een uitgebreide ziektekostenverzekering en vrijwel alles zit daarin. Dus ook stamcel behandeling en CT scan etc.
Je hebt gewoon net wat meer armslag en dat voelt wel fijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:50

Tja, ik ben nu al 3.500 euro kwijt aan onderzoeken, medicijnen en IRAP voor een 11-jarige. Dus blijkbaar 'zo veel als nodig'.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:16

Een half jaar geleden zou ik gezegd hebben: tot 5.000.

Maar ik weet nu dat een traject met een operatie en de nacontroles en revalidatie al snel tot 5.000 kost. Aangezien mijn paard nu weer gezond is en ik niet blijer kan zijn dat ik haar dat kon bieden
+ het economisch feit dat 'een nieuwe kopen' minstens zo duur is
en om nog maar te zwijgen van het feit dat ik deze dan niet weg zou hebben gedaan en haar verzorgd zou hebben tot het niet meer zou gaan, wat jaaaaren zou kunnen zijn geweest en dat ook geld kost :+ )
Zeg ik nu: tot ergens net boven de 5.000 zou ik ook accepteren.

Dat ik dat leuk zou vinden? nou nee. Liever niet (nog een keer)

Wat betreft verzekering: die rekensom komt nu zonder verzekering bij mij juist nog steeds goed uit. Ik heb zo veel jaar geld bespaard door geen premie te betalen (voor minimaal 2 paarden), dat dit er wel 'vanaf kon'. Dus dat is een ingecalculeerd risico wat je kunt nemen (of niet)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:31

Saul schreef:

Dit zou ook mijn post kunnen zijn.
(Wij hebben eentje van 7, een van 12 en een van 18 jaar)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:34

Saul schreef:

Dit zou mijn post kunnen zijn. Ik heb dus ook voor “zoveel als nodig” gestemd. Ik heb eentje van 7, 12 en 18 en ik zou alles doen om hen te helpen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:36

Zo lang het dierwaardig is en het financieel haalbaar is.
Vorig jaar heftige situatie gehad met mijn bijna 3 jarige. Toen heb ik aangegeven dat ik wel graag wilde weten wanneer de rekening boven de 10.000 ging zodat we een gesprek konden hebben over de haalbaarheid qua kosten. Het is daar net overeen gegaan, maar geen spijt van gehad en ze loopt weer vrolijk dingen te slopen in de wei :+
Moet wel zeggen dat ik peentjes zweten toen we boven de 6k kwamen en ze nog steeds regelmatig aan een zijden draadje hing. Dus die goede prognose was geen zekerheid. Dit was geen operatie trouwens, wel een opname van een maand met intensieve andere behandeling. Dit was een acute levensbedreigende situatie met zeer beperkte langdurige effecten en na de behandeling kon ze gelijk weer buiten op het gras en alles qua activiteit.

Aan de andere kant heb ik tegen een operatie van +- 4k nee gezegd omdat ik het revalidatieproces te heftig vond voor de betreffende pony.

Dus ik denk dat veel factoren invloed hebben.
Met de gekte van de stijgende prijzen door investeerders ga ik niet mee stemmen, dat ik in nood iets zou kunnen/willen betalen betekent niet dat ik die ideeën wil gaan geven om standaard de kas te spekken.
Laatst bijgewerkt door mooney op 04-04-25 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:37

Ik zou niet snel meer dan 1000 euro aan een medische behandeling van een van mijn paarden uitgeven :o

Vaak zijn de duurdere behandelingen ook zaken met een heel lang herstel, in paard onwaardige omstandigheden zoals maanden tot zelfs een jaar boxrust etc en dat wil ik ze echt niet aan doen.

Ik weet dat er staat dat je uitgaat van een hypothetische situatie waarin ze alles weer kunnen doen en er geen blijvende schade etc bij komt, maar ook dat vind ik niet super realistisch in de praktijk :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:44

Sintara schreef:
Ik zou niet snel meer dan 1000 euro aan een medische behandeling van een van mijn paarden uitgeven :o

Vaak zijn de duurdere behandelingen ook zaken met een heel lang herstel, in paard onwaardige omstandigheden zoals maanden tot zelfs een jaar boxrust etc en dat wil ik ze echt niet aan doen.

Ik weet dat er staat dat je uitgaat van een hypothetische situatie waarin ze alles weer kunnen doen en er geen blijvende schade etc bij komt, maar ook dat vind ik niet super realistisch in de praktijk :o

Er zijn echt massa's 'routine klussen' die 1.000+ kosten en waarbij paarden de rest van hun leven lekker verder kunnen. Met hooguit een paar weken boxrust.

(wat ik inderdaad een vreselijke 'paardonwaardige' omstandigheid vond. Maar waar mijn paard prima doorheen ging en vanaf dag 2 vrijheid alweer bekomen was)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:46

Nou dat ben ik niet met je eens. Ik ben inmiddels 2000+ kwijt voor een gecombineerd probleem met ons jonge paard. Paard had vage koliekklachten, dus heeft zandfoto, maagscopie etc etc gehad. Oorzaak n.a.w. slechte kwaliteit hooi (regelmatig schimmel) wat hij kreeg bij zijn oude stal. (Zijn daar inmiddels weg).
Daarnaast nog een milde peesblessure, die wat lastig te vinden was en we een paar x terug moesten.
We zijn nog niet klaar. En de prognose is gewoon 100% herstel. Daar laat je een paard niet mee inslapen toch? Dierenartskosten kunnen zomaar fors oplopen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:02

Sintara schreef:

Maar dat ben je toch zo kwijt bij een dierenarts? Daar hoeft hij niet eens heel gekke dingen voor te mankeren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:06

Ik heb geen paard meer.
Maar als ik er èèn zou hebben en hij zou iets hebben waarvoor die geopereerd/behandeld kan worden en dan weer helemaal goed kan worden zou ik ervoor over hebben wat het kost. Al zou ik moeten lenen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:08

Babootje schreef:
Nou dat ben ik niet met je eens. Ik ben inmiddels 2000+ kwijt voor een gecombineerd probleem met ons jonge paard. Paard had vage koliekklachten, dus heeft zandfoto, maagscopie etc etc gehad. Oorzaak n.a.w. slechte kwaliteit hooi (regelmatig schimmel) wat hij kreeg bij zijn oude stal. (Zijn daar inmiddels weg).
Daarnaast nog een milde peesblessure, die wat lastig te vinden was en we een paar x terug moesten.
We zijn nog niet klaar. En de prognose is gewoon 100% herstel. Daar laat je een paard niet mee inslapen toch? Dierenartskosten kunnen zomaar fors oplopen.

Ja maar dat zijn dan ook zo 10 verschillende medische behandelingen, niet maar 1.

Het is niet dat ik alle medische kosten in het leven van mijn paard bij elkaar optel en als ze dan de 1000 euro aantikt in laat slapen :+ dan had ik haar in totaal maar een maand ofzo gehad
Laatst bijgewerkt door Sintara op 04-04-25 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:10

Zo veel als nodig. En natuurlijk zit er uiteindelijk wel een limiet op wat ik kan betalen. Maar om een voorbeeld te geven gaf ik een paar jaar terug 6000 euro uit aan mijn 14 jarige mini pony en dat zou ik zo weer doen. Pony is volledig hersteld, operaties en revalidatie zijn voorspoedig verlopen.

Gelukkig kan ik de medische keuzes baseren op de prognose en kwaliteit van leven zonder dat geld daar snel een issue in is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:08

Sintara schreef:

Hier sluit ik me bij aan.

Ik heb 23 jaar actief meerdere ponys gehad maar ik heb altijd gezegd en daar sta ik 100% achter, dat ik geen koliek operatie laat uitvoeren.
Ik heb ons eerste veulentje voor honderden euros laten behandelen voor longproblemen en die is er uiteindelijk door gekomen (en ik heb nog jaren de kliniek afbetaald) daar zou ik nu niet meer aan beginnen.

Mijn eerste pony is een aantal jaren geleden overleden, die stond al jong te rentenieren met epilepsie, kreeg daar bevangenheid overheen en een week of 6 voor haar overlijden zware koliek, afwijkende bloedwaarden, koliek kwam steeds terug en daarna weer bevangen (in de winter dus niet na weidegang). Pony had een toekomst waarin ze nooit meer op gras mocht, dierenarts zag nog wel behandel mogelijkheden en wilde ook graag door behandelen maar ik heb haar laten inslapen. Moest er wel voor naar een andere kliniek voor 2nd opinion, naar mijn mening is de rest van het leven alleen op zand staan niet wat ik voor me zie voor een pensionado en ze had zoveel pijn. Uiteindelijk bleek ook op de foto dat ze 2 sinkers had dus kliniek waar ik voor 2nd opinion was heeft haar meteen laten hemelen.

Maar ik denk dat dat voor ieder een eigen keuze is.
Vind het wel opvallend dat als mensen zeggen dat ze betalen wat nodig is dat men dat accepteert maar als iemand aangeeft niet de hele wereld uit te willen geven dat dit weerlegt moet worden en dat er dan weinig mogelijk is. Ik denk dat we hier allemaal zielsveel van onze dieren houden en het beste willen alleen wil de een veel geld uitgeven en de ander minder. En dat moet kunnen toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:19

Ik wil op zich niet aangeven dat iemand 'de hele wereld moet uitgeven'. Maar ik geef wel aan dat er geen enkel verband is tussen 'meer dan 1000 euro uitgeven' en een paardonwaardig leven.

Dat er tig dure ingrepen zijn die paarden daarna juist super gezonde blije jaaaaren en jaren geven.

Jij geeft nu toevallig voorbeelden van paarden die met allerlei rest problemen kwamen te zitten. En dan is zuur. Maar dat zegt helemaal niks over al die andere dure ingrepen.

Niet meer geld kúnnen of wíllen uitgeven kan (en mag) dan nog steeds. Maar dan is dat puur een economische beslissing. En geen (directe) beslissing op basis van dierwelzijn.