Gezocht ervaringen met te veel vitamine E in bloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mauritzio

Gezocht ervaringen met te veel vitamine E in bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 08:01

Heeft iemand ook meegemaakt dat er echt veel te veel vitamine E in het bloed aanwezig is?
Klachten?
Tips voor dierenarts die hier mee bekend is?

Beemsterkaas

Re: Gezocht ervaringen met te veel vitamine E in bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:20

Kan de dierenarts die het bloedonderzoek heeft gedaan je niet verder helpen?

Wat heb je hem gevoerd dat hij aan een te hoog gehalte komt?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:43

Daar zou je dierenarts toch toelichting op moeten geven bij het delen van de resultaten?

Vitamine E toxiciteit komt bijna niet voor, daar zit echt een héle ruime marge op. Wat waren de waarden en wat heb je gevoerd? De grens ligt op 10.000 en die haal je niet zomaar. Tussen de 600-1200 IE zou, afhankelijk van de arbeid, voor een gezond paard voldoende moeten zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:06

Mauritzio schreef:
Heeft iemand ook meegemaakt dat er echt veel te veel vitamine E in het bloed aanwezig is?
Klachten?

Weet je zeker dat het vit E was?
Want er moet echt heel veel in gaan om verhoogde waarden te krijgen.
Of een moet ergens in het lichaam iets anders aan de hand zijn waardoor het niet omgezet/gefilterd wordt.
Wanneer er echt een groot overschot is, is bv bloedarmoede een van de dingen die kunnen gebeuren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:11

Wat is nu de waarde in het bloed?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:10

Rizette schreef:
Wat is nu de waarde in het bloed?

Goedenmiddag, 15,6

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:11

c_alsemgeest schreef:
Mauritzio schreef:
Klachten?

Weet je zeker dat het vit E was?
Want er moet echt heel veel in gaan om verhoogde waarden te krijgen.
Of een moet ergens in het lichaam iets anders aan de hand zijn waardoor het niet omgezet/gefilterd wordt.
Wanneer er echt een groot overschot is, is bv bloedarmoede een van de dingen die kunnen gebeuren.

Je precies ook mijn gedachten. Er moet meer aan de hand zijn, maar de dierenarts wil dat ik hem eerst overtuig dat een overschot bestaat. Vandaar opzoek naar deze informatie.
Laatst bijgewerkt door Mauritzio op 02-04-25 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:13

NikkiB1991 schreef:
Daar zou je dierenarts toch toelichting op moeten geven bij het delen van de resultaten?

Vitamine E toxiciteit komt bijna niet voor, daar zit echt een héle ruime marge op. Wat waren de waarden en wat heb je gevoerd? De grens ligt op 10.000 en die haal je niet zomaar. Tussen de 600-1200 IE zou, afhankelijk van de arbeid, voor een gezond paard voldoende moeten zijn.

Echt nooit zoveel, hij krijgt tophay 9kilo per dag. Wat bietenpulp en matazoa dus max. rond de 800-1000 gram

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:15

Beemsterkaas schreef:
Kan de dierenarts die het bloedonderzoek heeft gedaan je niet verder helpen?

Wat heb je hem gevoerd dat hij aan een te hoog gehalte komt?

Dat is het hem juist, nee dat kan hij niet, tot ik ,bewijs' dat te veel bestaat. Dit gebeurd niet in zijn beleving.
Ik heb meerdere nu gesproken en komen allemaal op voeding. Wat onmogelijk is met zo'n uitslag.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:16

Is de bloedtest uitgevoerd door een commercieel lab, door de da zelf of een kliniek?

Volgens mij wordt een overschot aan vit E via de urine uitgescheiden. Zijn er klinisch klachten?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:17

RianneH schreef:
Is de bloedtest uitgevoerd door een commercieel lab, door de da zelf of een kliniek?

Volgens mij wordt een overschot aan vit E via de urine uitgescheiden. Zijn er klinisch klachten?

Het is geen draver nee, haha! Het is door GD getest opgestuurd via de kliniek.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 19:32

Ha, moest even bedenken waar ik het had gevraagd maar denk dat je mijn onderschrift verward ;)

Los daarvan, belletje naar de GD al eens geprobeerd?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 19:50

RianneH schreef:
Ha, moest even bedenken waar ik het had gevraagd maar denk dat je mijn onderschrift verward ;)

Los daarvan, belletje naar de GD al eens geprobeerd?

jup, overleg maar met je dierenarts..

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:14

Vitamine E is vetoplosbaar en wordt niet in de urine afgescheiden, net als A, D en K. Het blijft in het lichaam.

Dit zou je DA moeten weten.

Vraag blijft alleen, heb je zelf supplementen gevoerd?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 23:15

Beemsterkaas schreef:
Vitamine E is vetoplosbaar en wordt niet in de urine afgescheiden, net als A, D en K. Het blijft in het lichaam.

Dit zou je DA moeten weten.

Vraag blijft alleen, heb je zelf supplementen gevoerd?

Nee alleen brok van metazoa

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:23

Ok, dus je paard is getest door een goed lab (of de da zelf). Daar komt een waarde uit die je da niet teveel vind maar jij wel en nu moet jij je da gaan overtuigen dat dat teveel is? Of zijn de kliniek en de da met elkaar aan het bekvechten?

Waarom denk jij dat dat teveel is? Wat is de basis voor jouw conclusie?

En, waarom is er überhaupt naar die waarde gekeken, wat is het klinische beeld?

Ik snap er niet zoveel van

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:33

Op het eerste zicht lijkt Metazoa hoog te doseren met vitamine E (ik kwam een brok tegen met 2000 mg per kg), dit zou je zelf even moeten vergelijken met ander voer. Ik weet niet welke brok je geeft.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Pavo 18 Plus, deze heeft een verhoogd vitamine E gehalte omdat oudere paarden daar een verminderde opname van hebben en dit net meer nodig hebben. Dus ga eens kijken wat een hoge dosis is bij voer dat zich specifiek richt op vitamine E.

Het moet in ieder geval uit het voer komen, dus ook hier weer: stap gewoon over naar een normale / meer sobere brok. Hyperdoseren met vitamines en mineralen, hoe goed bedoeld ook, is schadelijk voor paarden.

Onze brok heeft 400 mg vit E per kg en wij hebben meerdere 20-plussers die er in topvorm bijstaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:39

Is je paard veel afgevallen de laatste tijd?

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 09:43

pol013 schreef:

Qua gewicht 10 kilo in een jaar. Volgens de zadelmaker moest hij het zadel 3 maten aanpassen?
Dus wel qua bouw. Hij heeft een goede zadelmaker, staat heel goed bekend. En een Empire Zadel.

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 09:47

troi schreef:
Ok, dus je paard is getest door een goed lab (of de da zelf). Daar komt een waarde uit die je da niet teveel vind maar jij wel en nu moet jij je da gaan overtuigen dat dat teveel is? Of zijn de kliniek en de da met elkaar aan het bekvechten? Klopt een lad. Klopt dierenarts kent geen te veel, niet meegemaakt.

Waarom denk jij dat dat teveel is? Wat is de basis voor jouw conclusie? Omdat er niet voor niks een referentie waarde aangehangen is door de Universtiteit Utrecht. Max 10. Vele paarden in de winter de 2 niet halen en hopen dat de uitslagen op 4 komen. Mijn pony 15.6 scoort.

Pony wordt gek op lichte aanraking. Zenuwen/Spieren. Pony is helemaal binnenste buiten gekeerd. Dus dit is 1 van de vele onderzoeken die op mijn verzoek is uitgevoerd.

Ik hoop nu wel?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:59

Ik zou dan proberen een belafspraak te maken met interne geneeskunde (is die afdeling er?) van Utrecht.

Alle andere waarden waren wel binnen de normaal?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:38

Mauritzio schreef:
pol013 schreef:

Qua gewicht 10 kilo in een jaar. Volgens de zadelmaker moest hij het zadel 3 maten aanpassen?
Dus wel qua bouw. Hij heeft een goede zadelmaker, staat heel goed bekend. En een Empire Zadel.

Dan is er dus waarschijnlijk ook veel spier vanaf gegaan?
Hoe ziet hij er verder uit qua conditie/bespiering?
Zijn ook de leverwaarden en nieruitscheiding getest? (Bloed/urine) dat zou mijn eerste gedachte zijn.
En hoe hoog was het vit e overschot precies? Ging je DA nog verder onderzoeken of wil jij zelf verder kijken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:12

Mijn eerste reactie zou zijn om opnieuw te testen en liefst bij een ander lab. Mijn DA's zeggen nooit ruime vitE waarden te zien zelfs niet bij paarden die een hoge dosis gesupplementeerd krijgen.

Je zou ook tijdelijk kunnen stoppen met je balancer en opnieuw testen, in principe zou de waarde na een 2-4 weken moeten dalen. Vit E is zoals eerder vermeld vetoplosbaar en wordt gestockeerd in de lever, dus niet afgevoerd via de urine. Echter is het wel een anti-oxidant waardoor het sneller verbruikt wordt dan de andere vetoplosbare vitamines.

Merk je zelf problemen bij je paard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:23

Mauritzio schreef:
troi schreef:
Ok, dus je paard is getest door een goed lab (of de da zelf). Daar komt een waarde uit die je da niet teveel vind maar jij wel en nu moet jij je da gaan overtuigen dat dat teveel is? Of zijn de kliniek en de da met elkaar aan het bekvechten? Klopt een lad. Klopt dierenarts kent geen te veel, niet meegemaakt.

Waarom denk jij dat dat teveel is? Wat is de basis voor jouw conclusie? Omdat er niet voor niks een referentie waarde aangehangen is door de Universtiteit Utrecht. Max 10. Vele paarden in de winter de 2 niet halen en hopen dat de uitslagen op 4 komen. Mijn pony 15.6 scoort.

Pony wordt gek op lichte aanraking. Zenuwen/Spieren. Pony is helemaal binnenste buiten gekeerd. Dus dit is 1 van de vele onderzoeken die op mijn verzoek is uitgevoerd.

Ik hoop nu wel?

Even iets verduidelijkt.

Ik zou de uni Utrecht bellen (er vanuit gaande dat zij getest hebben en dus jouw contactpersoon zijn). Uitleggen dat je da hun bepaalde maximum waarde onzin vind en hen om advies vragen. Idioot dat jij nu tussen 2 experts vastzit !

Mauritzio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 12:08

petitparis schreef:
Mijn eerste reactie zou zijn om opnieuw te testen en liefst bij een ander lab. Mijn DA's zeggen nooit ruime vitE waarden te zien zelfs niet bij paarden die een hoge dosis gesupplementeerd krijgen.

Je zou ook tijdelijk kunnen stoppen met je balancer en opnieuw testen, in principe zou de waarde na een 2-4 weken moeten dalen. Vit E is zoals eerder vermeld vetoplosbaar en wordt gestockeerd in de lever, dus niet afgevoerd via de urine. Echter is het wel een anti-oxidant waardoor het sneller verbruikt wordt dan de andere vetoplosbare vitamines.

Merk je zelf problemen bij je paard?

Super hier heb ik wat aan. Een reactie wat jou ervaring is. Dat jouw dierenarts dus ook niet tegen komt. Ik laat hem vandaag opnieuw prikken. En naar een ander Lab.
Ja heeft last van lichte aanraking (zenuw)