Hardnekkig bloedworm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Hardnekkig bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 14:35

Normaal ben ik echt niet van hier medische dingen vragen.
Maar ondanks strak ontwormen, mest onderzoek, dagelijks schoonhouden van de paddock ( geen weidegang) krijg ik de bloedworm besmetting van mijn bijna 4 jarige ruin niet onder controle.
Wisselend tussen 700 epg en in december 50( toen was ik blij), kreeg ik net wederom een negatieve uitslag van een opgestuurde mestbal.

Er zijn al diverse soorten ontworming gegeven.
Heb net de dierenarts geappt en wacht nu op antwoord.
Wellicht heeft iemand tips..
Ook de uitgebreide Equest heeft hij gehad, eraquell, en nog enkele maar onder controle krijgen we het niet.

Klachten heeft hij verder eigenlijk niet eens, vorig jaar wel, maar momenteel gaat het goed met hem en tócht die klote worm.

Edit: de ontwormingen waren natuurlijk áltijd in overleg met de dierenarts.!

Oehlala

Re: Hardnekkig bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:43

Volgens mij kun je tegen bloedworm ook iets inspuiten in de ader dat werkt, maar ik weet niet hoe het heet en het wordt ook niet standaard gedaan heb ik weleens begrepen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 14:44

Dat opperde zij ook al.. en ik zit daar wel aan te denken maar anderzijds vind ik het nogal wat.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:53

Controleer ook voor hoeveel kilo je ontwormd. Er wordt vaak ondergedoseerd.
Vaak zit de oplossing in hoger doseren en vaker doen totdat het onder controle is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 14:54

Nee dat zit wel goed, ik doseer rustig over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:00

Ik ben normaal niet voor in het bloed ontworpen
Maar als het zo hardnekkig is is het wellicht toch tijd om het te overwegen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:01

Hoe zijn de verdere bloeduitslagen? Want als het paard een slechte weerstand heeft dan werkt dat ook niet mee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 15:02

Geen idee, ik heb nog nooit bloed onderzoek laten doen.
Ook geen reden toe gehad. Weerstand is prima.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:07

Weerstand is blijkbaar niet prima, aangezien je paard al langere tijd een bloedwormbesmetting heeft.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 15:20

Goed, je insinueert zelf “als het paard een slechte weerstand heeft”.
Even genuanceerd dan maar: paard is goed op gewicht, goede mest, geen jeuk, geen doffe vacht, geen hoest geen snot geen mok geen rotstraal en dergelijke.
Ik snap zelf natuurlijk ook dat het niet goed is dat we de bloedworm niet onder controle krijgen en er dus “ in die zin” zeker wat mis is hoor. Dat ontken ik ook niet

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:32

Muze schreef:
Normaal ben ik echt niet van hier medische dingen vragen.
Maar ondanks strak ontwormen, mest onderzoek, dagelijks schoonhouden van de paddock ( geen weidegang) krijg ik de bloedworm besmetting van mijn bijna 4 jarige ruin niet onder controle.
Wisselend tussen 700 epg en in december 50( toen was ik blij), kreeg ik net wederom een negatieve uitslag van een opgestuurde mestbal.

Er zijn al diverse soorten ontworming gegeven.
Heb net de dierenarts geappt en wacht nu op antwoord.
Wellicht heeft iemand tips..
Ook de uitgebreide Equest heeft hij gehad, eraquell, en nog enkele maar onder controle krijgen we het niet.

Klachten heeft hij verder eigenlijk niet eens, vorig jaar wel, maar momenteel gaat het goed met hem en tócht die klote worm.

Edit: de ontwormingen waren natuurlijk áltijd in overleg met de dierenarts.!

Oh hier hetzelfde met 1 merrie. Wat een drama. Iedere keer als je denkt dat je er vanaf bent dan vind je een week later weer een bloedworm in de mest. Wij zijn nu net klaar met een 5 daagde panacur kür.
Ik heb geen wormen meer gezien nu, maar dat is dus nog even afwachten. Ze is ook de enige van al mijn paarden die het heeft, ondanks Pramox in december. Echt vervelend! Wellicht kun je deze kur ook overwegen/overleggen met je veearts.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:33

(Bloed)wormbesmetting kan mega hardnekkig zijn en gezien de leeftijd van je paard schrik ik ook nog niet van hoe lang je er mee bezig bent (verwacht niet al 4 jaar). Hoevaak doe je mestonderzoek momenteel?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 15:36

Panacur tipte de dierenarts de vorige keer al. Toen was hij na een ontworming wel praktisch schoon, dat was in december.
Nu gisteren weer mest verstuurd..
ik heb hem nu nog geen jaar en ben er sinds ik hem heb mee aan t tobben.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:46

Om je zorgen weg te nemen, ik ben er maar 3 jaar mee bezig geweest, nu lijkt het onder controle. We zijn na maandelijks mestonderzoek en ongeveer de gehele gallerij aan ontwormingsmiddelen met 2x een panacur kuur van 5 dagen en daartussen dagelijks transfauneren er zo goed als vanaf.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 15:47

Grappig dat dierenartsen dus wel geloven in panacur, diegene van r mestonderzoek zegt weer dat dit niks doet.
Transfauneren ook nog… had je paard veel klachten?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:51

Op matige mest na helemaal niks.. Maar gezien de duur van de besmetting (en na dit toch eens neus en lippen te hebben laten vallen bij de dierenarts ras) hebben we hiervoor gekozen. Nu is het een hele makkelijke eter dus kreeg ze gewoon dagelijks een lekkere soep met een beetje poep :o

Ik denk wel dat de duur van de besmetting wel is gekomen door het bedrijf waar wij toen we in pension stonden de mestonderzoeken lieten doen. Op mijn eigen plek doen we deze zelf (bij deze merrie dus ook maandelijks), om dit soort problemen te voorkomen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:44

Muze schreef:
Grappig dat dierenartsen dus wel geloven in panacur, diegene van r mestonderzoek zegt weer dat dit niks doet.
Transfauneren ook nog… had je paard veel klachten?

Bij mij kwamen er iedere dag tijdens de 5 daagse kür wormen af tot 3 dagen erna. Toen was het over. Eerste mest onderzoek is nu schoon.

Over 4 weken weer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:58

Op de stal waar ik vroeger werkte een keer meegemaakt en daar was het herhalen, herhalen, herhalen. Elke 2 weken Equest erin, net zolang tot er geen rode wormpjes meer uitkwamen. Dan nog een keer een maand later en als dat ook schoon is weer gewoon normale schema.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:10

T stomme is, dat ik tot nu toe ook nog nooit een worm in de mest heb gezien.
Nu staat hij 24/7 buiten, en mesten we om de beurt ( wel élke dag.! Geen weide). Ik had zo gehoopt dat ie schoon gebleven was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:11

Muze schreef:
T stomme is, dat ik tot nu toe ook nog nooit een worm in de mest heb gezien.
Nu staat hij 24/7 buiten, en mesten we om de beurt ( wel élke dag.! Geen weide). Ik had zo gehoopt dat ie schoon gebleven was.

Je vindt geen wormen in de mest? Niks? Dus de wormenkuren doen niks begrijp ik?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:26

Hoe vaak wordt er mestonderzoek gedaan?
In December kan heel goed "vals-negatief" zijn, aka: de wormen zijn in winterslaap en er worden geen eitjes uitgestoten. Dus dat hij dan "schoon" is zegt niets imo.

Heb je ook 2 weken ná de wormenkuur weer mestonderzoek gedaan? om te zien hoe "schoon" hij dan is?
Overigens, 700 EPG is niet "leuk" maar, het is ook niet dramatisch..

Mijn Merrie heb ik periodes gehad waarin ik zeer regelmatig wormen in de mest vond, als 3 jarige probeerde ik dr drachtig te krijgen en met opvoelen haalde hij er enorm veel wormen uit.

Bij mijn merrie heb ik volgens mij 2 of 3x om de 2 weken ontwormt met Equest(moxidectine)
toen waren "de grote" problemen wbt bloedworm wel beter, echter bleeft er een gevoeligheid, deze hou ik met ondersteuning van de darmen nu wel "goed"

Ook belangrijk:
Wanneer je paard écht hoge eier-telling heeft(of je vermoed dat er nog veel ingekapselde wormen zijn)is het verstandiger om met moxidectine te ontwormen ipv ivermectine, met ivermectine kan het voorkomen dat er te veel ingekapselde wormen vrijkomen(als deze er zitten uiteraard) wat fataal kan zijn voor je paard.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:34

Is er wel na het ontwormen met 3 weken controle mestonderzoek gedaan?
Equest Pramox na de vorst gegeven?

Het is voor een jong paard helemaal niet zo gek om wormen te hebben, voldoende ontwormen incl controleren of de wormenspuit ook goed is aangeslagen. Over het algemeen als ze ouder worden worden bouwen ze weerstand op tegen de wormen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:41

Muze schreef:

Panacur is 5 dagen achter elkaar, en dan werkt het prima tegen bloedwormen. Een eenmalige spuit is idd zinloos. Ik vermoed dat daar de 'ruis' op de lijn zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:44

Ibbel schreef:
Muze schreef:

Panacur is 5 dagen achter elkaar, en dan werkt het prima tegen bloedwormen. Een eenmalige spuit is idd zinloos. Ik vermoed dat daar de 'ruis' op de lijn zit.

Ah oké. Ik had nog nooit gehoord van 5 dagen achter elkaar Panacur geven tegen bloedworm. Ik dacht dat Equest/moxidectine het beste werkte tegen bloedworm.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 19:51

Dat zou kunnen.
Ik heb mest onderzoeken bij 2 bedrijven laten doen, en zonder namen te noemen heb ik met 1 van beide wat
Mindere ervaring gehad. Die vonden sowieso testen na de spuit onzin.

Ik zelf heb geen wormen in de mest gezien , maar, er staan 4 paarden in de groep van 3 eigenaren. Dus het is ook niet altijd dat ik dus zelf elke dag alle mest zie.

Hij heeft ook lagere uitslagen gehad, nu 700, ook een keer 650, een keer 100, en 0(50)
. Geen extreme besmettingen, maar wel hardnekkig.
Er is met ivermectine ontwormd, praziquantel en moxidentine.