Pony heeft bult op ruggengraat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rammelbammel

Pony heeft bult op ruggengraat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:48

Mijn pony heeft ineens een gekke bult op haar ruggengraat, ze toot geen pijn als ik erover heen ga. Wat is dit voor bult? Weet iemand het? Ik heb het nog nooit opgemerkt

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lindsey_99

Re: Pony heeft bult op ruggengraat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:53

Is het zadel er net af?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:58

Het kan zijn dat er een lendewervel wat omhoog gekomen is, maar daar zou ze dan toch wel wat van moeten voelen. Met rijden/longeren loopt ze gewoon goed ??
Voelt het echt hard of meer zacht alsof er vocht onder zit ??

Ik heb het wel vaker gezien bij merries als ze hard hebben moeten persen bij de geboorte van een veulen.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 17:58

Lindsey_99 schreef:
Is het zadel er net af?

Ja€

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 18:00

DubbelFun schreef:
Het kan zijn dat er een lendewervel wat omhoog gekomen is, maar daar zou ze dan toch wel wat van moeten voelen. Met rijden/longeren loopt ze gewoon goed ??
Voelt het echt hard of meer zacht alsof er vocht onder zit ??

Ik heb het wel vaker gezien bij merries als ze hard hebben moeten persen bij de geboorte van een veulen.

Ze moet vaak wel hard persen bij het poepen en er komt dan weinig uit of kleine stukjes. Ze is 6 dagen geleden naar een nieuwe stal verhuisd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:02

Dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn. Dan zou ik even wat olie over de brokken doen. Meestal poept dat wat makkelijker.
Hoe oud is ze ??

Overigens is het niet gezegd dat het uit zichzelf weer terug schiet.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 18:02

DubbelFun schreef:
Dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn. Dan zou ik even wat olie over de brokken doen. Meestal poept dat wat makkelijker.
Hoe oud is ze ??

Wat voor olie?

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:03

Billieenfaye schreef:
DubbelFun schreef:
Hoe oud is ze ??

Wat voor olie?

Ik denk dat lijnzaadolie geen kwaad kan, helpt overigens ook met het verharen en het immuunsysteem.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:04

Staat ze ook met opgetrokken buik? Die indruk krijg ik op de laatste foto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:04

Gewone zonnebloemolie is prima. hoeft geen speciale paardenolie te zijn :D

Drinkt ze ook wel genoeg ?? Want dat kan ook een reden zijn dat de mest wat hard is.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 18:05

Azmay schreef:
Staat ze ook met opgetrokken buik? Die indruk krijg ik op de laatste foto.

Ja volgensmij wel die indruk kreeg ik ook

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:04

Dat kan ook een teken van pijn zijn.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:11

DubbelFun schreef:
Gewone zonnebloemolie is prima. hoeft geen speciale paardenolie te zijn :D

Drinkt ze ook wel genoeg ?? Want dat kan ook een reden zijn dat de mest wat hard is.

In zonnebloemolie zit veel te veel omega 6. Je kunt het voeren, maar is op de langere termijn niet gezond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:17

Op de lange termijn kun je dan altijd nog overstappen op iets anders, maar voor nu kun je het wel in elke supermarkt kopen.
Als het dier sowieso te weinig drinkt los je de harde mest ook niet op met olie, dat doet alleen iets bij brokken/muesli. Als het probleem bij de kombi hooi/te weinig drinken ligt moet dat in het merendeel van de hopen te zien zijn, krachtvoer is meestal maar één hoop.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:34

Dit hoort gewoon bij de ruggegraat, waarschijnlijk is ze afgevallen, of is de bespiering afgenomen op haar rug en krijg je het te zien.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:35

Als ze echt dreigt verstopt te raken zou ik niet te lang zelf aanprutsen. Dan moet er via de DA meer gedaan worden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:14

Billieenfaye schreef:
Ze moet vaak wel hard persen bij het poepen en er komt dan weinig uit of kleine stukjes. Ze is 6 dagen geleden naar een nieuwe stal verhuisd

Ze staat inderdaad met opgetrokken buik.
Wat voor soort ruwvoer kreeg ze op de vorige stal en wat voor ruwvoer wordt er op de nieuwe gegeven? Paarden kunnen niet zo goed tegen plotselinge overgang van ruwvoer.
Beste is het vorige en het nieuwe een paar dagen mengen zodat de darmflora zich kan aanpassen.
Olie kan, maar een kuurtje psyllium (door slobber) helpt ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:53

Ik zou hiervoor wel even dierenarts / osteopaat advies inwinnen eigenlijk....

En even goed checken of paardje wel goed aan eten en drinken enzo toe komt op de nieuwe plek :(:)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:02

Heb je een foto van eerder?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:10

Ik vind die pony er ongelukkig uitzien in de verschillende topics..
en op de laatste foto in dit topic toont ze zoveel spanning met die opgetrokken buik.

Je schrijft ergens dat ze een koudbloed is.. ik vind het eruit zien als een connemara pony of iets in die richting? Of missch een Camargue?

Hoe dan ook, in deze staat zou ik echt afraden nog te rijden, die bult is niet normaal en toont waarschijnlijk dat ze pijn heeft in rug/lendenen en/of de organen of darmen in dat gebied, en samen met je moeder te gaan onderzoeken waar de problemen liggen en die aanpakken.
En ook de achterliggende oorzaken aanpakken want met kleine aanpassingen hier en daar kom je er niet.
Ze is echt niet gezond nu. Ik heb het echt met de pony te doen. Volgens mij is ze heel erg lief en dan ook nog eens pas acht jaar..
depressief en 1 brok spanning. En geen energie.
Zoveel signalen..

Die pony kan er echt een heel stuk beter bijstaan. Missch kan ze zelfs het best maar eens een tijd vakantie krijgen op een weide in een mooie kudde, dan hebben jullie alle tijd om een geschikte andere stalling te vinden, of haar te verkopen. Maar please, doe iets ten goede..

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 17:16

pmarena schreef:
Ik zou hiervoor wel even dierenarts / osteopaat advies inwinnen eigenlijk....

En even goed checken of paardje wel goed aan eten en drinken enzo toe komt op de nieuwe plek :(:)

Ze krijgt juist meer voer, dus dat is het niet. Professionele stal eigenaar zegt dat ze moet wennen aan haar nieuwe ruwvoer :) dus is niks ernstigs zegt ze.

Rammelbammel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 17:19

Marigold schreef:
Ik vind die pony er ongelukkig uitzien in de verschillende topics..
en op de laatste foto in dit topic toont ze zoveel spanning met die opgetrokken buik.

Je schrijft ergens dat ze een koudbloed is.. ik vind het eruit zien als een connemara pony of iets in die richting? Of missch een Camargue?

Hoe dan ook, in deze staat zou ik echt afraden nog te rijden, die bult is niet normaal en toont waarschijnlijk dat ze pijn heeft in rug/lendenen en/of de organen of darmen in dat gebied, en samen met je moeder te gaan onderzoeken waar de problemen liggen en die aanpakken.
En ook de achterliggende oorzaken aanpakken want met kleine aanpassingen hier en daar kom je er niet.
Ze is echt niet gezond nu. Ik heb het echt met de pony te doen. Volgens mij is ze heel erg lief en dan ook nog eens pas acht jaar..
depressief en 1 brok spanning. En geen energie.
Zoveel signalen..

Die pony kan er echt een heel stuk beter bijstaan. Missch kan ze zelfs het best maar eens een tijd vakantie krijgen op een weide in een mooie kudde, dan hebben jullie alle tijd om een geschikte andere stalling te vinden, of haar te verkopen. Maar please, doe iets ten goede..

Ze staat inmiddels op een nieuwe stal. Maar vind je reactie een klein beetje overdreven. Ze heeft er maanden hiervoor erg goed bijgestaan, goede conditie, blij ogen etc. Inmiddels is dat verminderd. Ja ik weet dat ze er niet top uitziet, maar we doen er veel aan. Ze heeft een grote stal, goed beter voer gekregen, nieuwe weide en paddock, de hele dag buiten, en vandaag ging het al een stuk beter, niet zeggen dat ik kleine aanpassingen doe, want dit is echt niet waar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:33

Fijn dat er verbeteringen zijn gedaan! Goed gedaan. En nu het voorjaar aangebroken is, voer is verbeterd, en ze lekker de hele dag buiten kan zijn etc. knapt ze hopelijk snel op.
Het zadel is onlangs gevuld? Het kan zijn dat het iets te hard is gevuld, als het niet snel overgaat of de kussens soepeler worden even terug naar de zadelmaker gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:01

Gelukkig zijn jullie van stal veranderd.
Heel goed!

Op de 3e foto van je vorige topic zie je de bult ook wel.
Maar ze lijkt nu afgevallen en zie je de bult ook beter.

Is dat trage lopen van haar nog verbeterd?

Ik zou de dierenarts eens een bloedonderzoek op tekorten laten doen en meteen even laten kijken waar hij vind dat de bult vandaan komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:09

Ik wil je niet bang maken. Maar de eerste pony van onze dochter had dit ook, na een trap van een groter paard. Ineens een bult op haar rug. Gaf geen pijn aan. Liep normaal. En een maand of anderhalf later was het ineens foute boel. Koorts, leek koliekerig en haar staart was verlamd. Dierenarts dacht in eerste instantie rhino. Maar later bleek dat ze door die trap toch schade had aan haar wervels waardoor er een zenuw klem is komen te zitten. Als gevolg daarvan was haar achterhand deels verlamd geraakt. Helaas hebben we haar in moeten laten slapen. Ik zou er dus goed naar laten kijken door een dierenarts.