Pollenallergie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evesz

Pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 15:58

Goedemiddag,

(Ik weet niet of er al een topic over is, excuses).

Het paard dat ik mag bij rijden, heeft sinds vorige zomer vermoedelijk pollen allergie. Hij begon op een bepaald moment te headshaken. Mijn lampje ging natuurlijk meteen branden, dus meteen eigenaar naar de veearts laten bellen. Vermoedelijk zou dit gaan om een pollenallergie.

Hij heeft dit ook tijdens het rijden, en dan is het in principe met een netje opgelost. Wel vervelend, want daar mag je dus niet mee starten op wedstrijd. :n Hij heeft het ook op de wei, tijdens het binnenhalen aan de hand en ook op stal. Het is duidelijk wanneer het geregend heeft dat hij er minder tot geen last van heeft, en het dus (bijna) niet meer doet. In de winter is er niets aan de hand.

Nu heb ik gemerkt dat hij er sinds enkele dagen weer mee begonnen is. Ik heb vorig jaar de eigenaar een pollen pakket van HorseFlex laten bestellen, echter heeft dit niet veel geholpen (maar blijkbaar moet dit wel een lange tijd gegeven worden?). Helaas is de eigenaar soms wat nonchalant, ook al zit ik serieus achter haar veren.. Het is ook niet mijn paard, ik heb er zelf al 1'tje staan (met de nodige zorgen :D ) dus zou het jammer vinden als ik ook voor hem zelf supplementen zou moeten voorzien, of testen zou moeten betalen. Als het moet dan moet het, maar ik wil liever de eigenaar een beetje aansporen.

Gevolg is dat hij het supplement dus vorige zomer niet lang gekregen heeft, dus vermoedelijk ook niet echt geholpen heeft. Ze rijdt zelf ook nog met hem, altijd met het neusnetje in de zomer. Ze komt wel maar 1-2x per week. Ik zet hem meer aan het werk en onze trainingen zijn wel ietsje intensiever.

Nu enkele vragen of mensen die er ervaring mee hebben (ik ben van België).
- Zijn er allergietesten voor paarden? Zoja welke soort en wat is de prijs (+/-).
- Zijn er supplementen die algemeen wel wat ondersteuning bieden?
- Andere tips?

Ik denk het dus makkelijker zou zijn, als we kunnen achterhalen waar hij specifiek allergisch voor is.

Gisteren kwam hij van de wei binnen, en kon lastig aan zijn hooit beginnen omdat hij de hele tijd stond te knikkebollen en zijn neus tegen de deur te schuren. Ik vond het echt triestig, dus wil toch proberen om het hem op een of andere manier aangenamer te maken (en dus de eigenares wil wakker schudden)..

Bedankt alvast!

Hier een kiekje van het sukkeltje:
Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:19

Hooikoorts tabletten werken goed.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 16:27

marleen_usar schreef:
Hooikoorts tabletten werken goed.

Bedoel je dan Cetrizine? Want ik heb ergens gelezen dat je er dan 30-40 van per dag zou moeten geven? Is dit ook niet schadelijk voor een paard, aangezien het een mensen medicijn is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:33

Ja cetrizine nee hoor zo veel hoef je er niet te geven, gewoon met een paar beginnen en dan steeds 1 er bij kijken of dat werkt. Ik bestel ze in Duitsland daar zijn ze veel goedkoper.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:06

Het is denk ik echt paard afhankelijk. Mijn merrie heeft ook hooikoorts/allergie.

Ceterizine deed niks. Prednisolon ook niet. Alle andere medicatie die we hebben geprobeerd hielp ook niet. Netje hielp al helemaal niet want die irriteerde haar vooral.

We hebben allergie testen gedaan (die bestaan dus gewoon). Heb er bijna €1000 aan betaald om te achterhalen wat nou het probleem is. Maar ze is nergens allergisch voor.

Het is dus een erg lastig probleem. Hier werkt helaas niks, van stal verhuizen etc heeft ook niet geholpen.

nnicolex

Re: Pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:37

Scuttelaria druppels helpen bij mijn paard tegen de pollen/headshaking!

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 18:01

Myrthee_ schreef:
Het is denk ik echt paard afhankelijk. Mijn merrie heeft ook hooikoorts/allergie.

Ceterizine deed niks. Prednisolon ook niet. Alle andere medicatie die we hebben geprobeerd hielp ook niet. Netje hielp al helemaal niet want die irriteerde haar vooral.

We hebben allergie testen gedaan (die bestaan dus gewoon). Heb er bijna €1000 aan betaald om te achterhalen wat nou het probleem is. Maar ze is nergens allergisch voor.

Het is dus een erg lastig probleem. Hier werkt helaas niks, van stal verhuizen etc heeft ook niet geholpen.

Dat is lastig! Welke symptomen had jou paardje dan?
Ik weet dat de headshaking ook van andere dingen kan komen, maar het leek me enorm uitzonderlijk aangezien hij in de winter en met natte dagen geen last heeft. Sommige dagen zijn erger dan de andere.

Ik weet ook niet of er effectief een product of medicijn hiervoor is. En de eigenares sprak van cortisone maar daar ben ik geen voorstander van. :(

Voor verhuizingen, aanpassingen aan voer of omgeving en dergelijke dienen we denk ik eerst te achterhalen aan wat hij juist allergisch is. Maar ik heb ook gelezen dat het bloedonderzoek niet 100% betrouwbaar is. Echt een vervelend iets eigenlijk!

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 18:02

nnicolex schreef:

Is dit een natuurlijk product? Van welk merk heb je het? Was dat dan in overleg met je veearts?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:46

Evesz schreef:
Myrthee_ schreef:

Dat is lastig! Welke symptomen had jou paardje dan?
Ik weet dat de headshaking ook van andere dingen kan komen, maar het leek me enorm uitzonderlijk aangezien hij in de winter en met natte dagen geen last heeft. Sommige dagen zijn erger dan de andere.

Ik weet ook niet of er effectief een product of medicijn hiervoor is. En de eigenares sprak van cortisone maar daar ben ik geen voorstander van. :(

Voor verhuizingen, aanpassingen aan voer of omgeving en dergelijke dienen we denk ik eerst te achterhalen aan wat hij juist allergisch is. Maar ik heb ook gelezen dat het bloedonderzoek niet 100% betrouwbaar is. Echt een vervelend iets eigenlijk!

Mijn merrie heeft headshaking (maar dit is grotendeels stress gerelateerd), snotterig en extreme jeuk aan haar neus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:53

Mijn paard heeft pollen allergie. Door bloedonderzoek bevestigd.
Van na 2 uurtjes buiten staan opgezwollen lippen krijgen. Pijn bij eten en daarop ook schudden. Jeuk aan neus en ogen. Continue wit lopend snot. En uiteindelijk sloot ze zich totaal af. Stond dan uitgeschakeld met de oren hangend opzij in de wei.

Binnen zag je het weer minderen.

Zij is geholpen door een klassiek homeopaat en kan weer de hele dag buiten staan.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 20:08

Mijn merrie heeft ook pollenallergie. Niet getest maar overduidelijk kopschudden, neus in de speciekuip met water (het liefst de hele dag in het voorjaar, zomer) en ze wil absoluut niets om d’r hoofd. Geen vliegenkap incl neusnetje, geen vliegending aan het halster..niets…heb haar eigenlijk al een paar jaar aan de puur pollen druppels. Begin al in maart hiermee en moet zeggen dat dat best helpt. Is homeopathisch, dus duurt wel even voordat t werkt maar merk dat ze per jaar verbetert.
Vorig jaar had ik haar aan astma pufjes ivm astma klachten (dit wel bewezen middels longspoeling) en toen had ze eigenlijk de hele pollen periode geen last van schudden, briesen etc. Ook toen wel de puur pollen druppels gebruikt. Denk dat de pufjes haar luchtwegen goed openhouden dus minder reactie.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:22

Evesz schreef:
Goedemiddag,

(Ik weet niet of er al een topic over is, excuses).

Het paard dat ik mag bij rijden, heeft sinds vorige zomer vermoedelijk pollen allergie. Hij begon op een bepaald moment te headshaken. Mijn lampje ging natuurlijk meteen branden, dus meteen eigenaar naar de veearts laten bellen. Vermoedelijk zou dit gaan om een pollenallergie.

Hij heeft dit ook tijdens het rijden, en dan is het in principe met een netje opgelost. Wel vervelend, want daar mag je dus niet mee starten op wedstrijd. :n Hij heeft het ook op de wei, tijdens het binnenhalen aan de hand en ook op stal. Het is duidelijk wanneer het geregend heeft dat hij er minder tot geen last van heeft, en het dus (bijna) niet meer doet. In de winter is er niets aan de hand.

Nu heb ik gemerkt dat hij er sinds enkele dagen weer mee begonnen is. Ik heb vorig jaar de eigenaar een pollen pakket van HorseFlex laten bestellen, echter heeft dit niet veel geholpen (maar blijkbaar moet dit wel een lange tijd gegeven worden?). Helaas is de eigenaar soms wat nonchalant, ook al zit ik serieus achter haar veren.. Het is ook niet mijn paard, ik heb er zelf al 1'tje staan (met de nodige zorgen :D ) dus zou het jammer vinden als ik ook voor hem zelf supplementen zou moeten voorzien, of testen zou moeten betalen. Als het moet dan moet het, maar ik wil liever de eigenaar een beetje aansporen.

Gevolg is dat hij het supplement dus vorige zomer niet lang gekregen heeft, dus vermoedelijk ook niet echt geholpen heeft. Ze rijdt zelf ook nog met hem, altijd met het neusnetje in de zomer. Ze komt wel maar 1-2x per week. Ik zet hem meer aan het werk en onze trainingen zijn wel ietsje intensiever.

Nu enkele vragen of mensen die er ervaring mee hebben (ik ben van België).
- Zijn er allergietesten voor paarden? Zoja welke soort en wat is de prijs (+/-).
- Zijn er supplementen die algemeen wel wat ondersteuning bieden?
- Andere tips?

Ik denk het dus makkelijker zou zijn, als we kunnen achterhalen waar hij specifiek allergisch voor is.

Gisteren kwam hij van de wei binnen, en kon lastig aan zijn hooit beginnen omdat hij de hele tijd stond te knikkebollen en zijn neus tegen de deur te schuren. Ik vond het echt triestig, dus wil toch proberen om het hem op een of andere manier aangenamer te maken (en dus de eigenares wil wakker schudden)..

Bedankt alvast!

Hier een kiekje van het sukkeltje:
[ Afbeelding ]

Je mag met een netje wel gewoon sstarten.zowel in Nederland als in België. En zelfs bij de FEI. wij hebben vele wedstrijden gedaan in meerdere landen en nooit een probleem geweest.
Puur pollen geven kan ook helpen. Bij ons wel iig.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:37

Evesz schreef:
nnicolex schreef:

Is dit een natuurlijk product? Van welk merk heb je het? Was dat dan in overleg met je veearts?

Ja klopt, van de groene os. Ik gaf eerst puur pollen maar dat deed weinig. Sinds deze druppels schud hij echt aanzienlijk minder, hij heeft nog wel veel longklachten door de pollenallergie maar het schudden lijkt met deze druppels wel onder controle. Hij krijgt via de veearts ook medicatie voor zn longen dus die is op de hoogte.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 10:16

@DuoPenottihttps; Het is echt eigenaardig, want de enige symptoom dat hij heeft is knikkebollen. Hij heeft geen last van opgezwollen lippen, of snot, hoesten,... Het gaat ook op-en-af, sommige dagen heeft hij niets, sommige dagen op de wei wel. Als hij dan binnenkomt mindert het ook, maar het blijft toch nog even doorgaan.

@nnicolex; Waar haal je deze dan? Bij hem is het inderdaad headshaking. Heeft geen last van snot of hoesten,...

@Knoek; Helaas mag dit niet. Ik heb hier al hemel en aarde om verzet om de juiste info te vergaren en ook al vaak mails naar Paardensportvlaanderen dat ik vind dat dit moet kunnen. Het mag bij ons wel in de inrijpiste, maar in de dressuurring is het niet toegelaten. Bij jumping dan weer wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:19

Ik zie dat ik daar wit snot heb geschreven, geen idee waarom maar het moet helder snot zijn.

Ja zo zal elk paard ook wel de eigen klachten hebben.
Dat zie je bij mensen met hooikoorts ook wel.
Ik had een collega die snotterde wel 10 zakdoeken in een uur vol terwijl ik vooral jeuk aan mijn ogen heb en juist een verstopte neus.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:24

DuoPenotti schreef:
Ik zie dat ik daar wit snot heb geschreven, geen idee waarom maar het moet helder snot zijn.

Ja zo zal elk paard ook wel de eigen klachten hebben.
Dat zie je bij mensen met hooikoorts ook wel.
Ik had een collega die snotterde wel 10 zakdoeken in een uur vol terwijl ik vooral jeuk aan mijn ogen heb en juist een verstopte neus.

Lol. :D

Dat begrijp ik. Doordat het enkel headshaking was is hij wel op foto gezet. Heb toen ook zadelpasser laten komen, bridlefitter,... Maar hij bleef het doen, en omdat het zo seizoengebonden was dachten de veearts en ik dat het dus vermoedelijk allergie is. Dit is wel nooit getest.. Het lijkt een straatje zonder eind in ieder geval... :+

In de tussentijd heb ik er wel voor gezorgd dat de eigenares nog eens met de veearts zou bellen, om info en tips. Dat heeft ze in ieder geval via bericht bevestigd, maar wanneer en of dat daadwerkelijk gaat gebeuren dat valt nog af te wachten... Ik blijf er achter zitten. Het beestje moet toch wat meer gemak ondervinden tijdens deze maanden vind ik.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:09

Evesz schreef:
@DuoPenottihttps; Het is echt eigenaardig, want de enige symptoom dat hij heeft is knikkebollen. Hij heeft geen last van opgezwollen lippen, of snot, hoesten,... Het gaat ook op-en-af, sommige dagen heeft hij niets, sommige dagen op de wei wel. Als hij dan binnenkomt mindert het ook, maar het blijft toch nog even doorgaan.

@nnicolex; Waar haal je deze dan? Bij hem is het inderdaad headshaking. Heeft geen last van snot of hoesten,...

@Knoek; Helaas mag dit niet. Ik heb hier al hemel en aarde om verzet om de juiste info te vergaren en ook al vaak mails naar Paardensportvlaanderen dat ik vind dat dit moet kunnen. Het mag bij ons wel in de inrijpiste, maar in de dressuurring is het niet toegelaten. Bij jumping dan weer wel.

Ik bestel het online bij agradi of andere webshop bijv paardendrogist

https://www.paardendrogist.nl/groene-os ... eAEALw_wcB

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:57

Hier al veel geprobeerd helaas werkt er niks echt goed.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:06

https://nextmune.com/nl/allergie-bij-pa ... reigenaar/

Deze link geeft info over de testen voor allergieen. Als je weet waar ze allergisch voor is dan kun je een therapie specifiek voor jouw paard inzetten. Daarbij moet je wel injecties zelf geven aan je paard, levenslang. Geeft iets van 80% verbetering

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:30

Ik volg hier even want ik vermoed ook een pollenallergie bij de mijne.. helaas ook stofallergie, maar deze klachten verdwenen vorig jaar rond deze periode omdat hij langer buiten kon staan (hij is nachtblind en begint te flippen na zonsondergang buiten). Ik heb zijn klachten behandeld hoe ik zijn stofallergie behandel, maar doordat dit niet beterde gaan mijn vermoedens naar pollenallergie. Vandaag was hij echt gewoon lam, nog steeds vrolijk, maar precies 0 energie en zware ademhaling. Het valt mij op dat hij regelmatig zijn neusnetje van zijn vliegenmasker omhoog schuurt. Headshaking heeft hij wel niet.
Toen ik daarstraks terug op stal kwam, ong 2 uur nadat ik hem had binnengehaald (heeft wel een buitenstal in principe), was zijn ademhaling weer volledig normaal en keek hij ook actiever. DA komt morgenochtend, heel benieuwd naar wat hij van tips geeft.

Allergietesten zijn sowieso enorm duur in België bij dieren en meestal halen ze vrij weinig uit helaas..

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 16:39

dioni schreef:
https://nextmune.com/nl/allergie-bij-pa ... reigenaar/

Deze link geeft info over de testen voor allergieen. Als je weet waar ze allergisch voor is dan kun je een therapie specifiek voor jouw paard inzetten. Daarbij moet je wel injecties zelf geven aan je paard, levenslang. Geeft iets van 80% verbetering

Lijkt me ook wel zeer prijzig. Maar wel interessant! Ik ga ze dit weekend eens allemaal lezen. :)

evilginger schreef:
Ik volg hier even want ik vermoed ook een pollenallergie bij de mijne.. helaas ook stofallergie, maar deze klachten verdwenen vorig jaar rond deze periode omdat hij langer buiten kon staan (hij is nachtblind en begint te flippen na zonsondergang buiten). Ik heb zijn klachten behandeld hoe ik zijn stofallergie behandel, maar doordat dit niet beterde gaan mijn vermoedens naar pollenallergie. Vandaag was hij echt gewoon lam, nog steeds vrolijk, maar precies 0 energie en zware ademhaling. Het valt mij op dat hij regelmatig zijn neusnetje van zijn vliegenmasker omhoog schuurt. Headshaking heeft hij wel niet.
Toen ik daarstraks terug op stal kwam, ong 2 uur nadat ik hem had binnengehaald (heeft wel een buitenstal in principe), was zijn ademhaling weer volledig normaal en keek hij ook actiever. DA komt morgenochtend, heel benieuwd naar wat hij van tips geeft.

Allergietesten zijn sowieso enorm duur in België bij dieren en meestal halen ze vrij weinig uit helaas..

Wat vreemd! Ik heb nog nooit gehoord van nachtblindheid.

De mijne heeft geen enkel symptoom, behalve het headshaken. Dat schilt dus echt wel zo erg per paard.
Jammer dat er eigenlijk relatief weinig tegen te doen is, zoveel ongemak voor het beestje op sommige dagen. -O-

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:54

Komt bij few spots appaloosas helaas zo goed als altijd voor :(
De DA hoorde niks geks vanochtend, ik moet hem op erge dagen gewoon heel erg in t oog houden en zien of het overgaat zoals gisteren. Indien niet, gaat hij wel medicatie meegeven om de aanvallen draagbaarder te maken en dat de longen zich kunnen openzetten

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:51

nnicolex schreef:
Evesz schreef:

Ik bestel het online bij agradi of andere webshop bijv paardendrogist

https://www.paardendrogist.nl/groene-os ... eAEALw_wcB

Hmmmm heel apart. Wij hebben vele eventing wedstrijden gereden in België zonder een woord te hebben gehoord over dat neusnetje. Wij gebruikten m alleen bij de dressuur. Woon je vlakbij de Nederlandse grens? Anders wordt het maar in Nederland starten

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 15:50

Hier ook goede ervaringen met de combinatie van de Puur pollen-druppen en een neusnetje. Hier uit het zich inderdaad ook in hoofdschudden (voornamelijk tijdens het rijden), en veel met de neus tegen de voorbenen of iets anders schuren. Wat vervelend dat jij niet met een netje mag starten zeg!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:13

Ik gebruik dit topic even omdat er al meerdere lopen. Ik zit echt met de handen in het haar voor mijn paard. Zij krijgt het zo benauwd van de pollen.... Ik probeer nu vroeg te grazen maar helaas heeft ze er in de paddock ook last van.

Ze draagt een neusnetje zodra ze uit stal komt vliegen masker idem, krijgt pollinosan Neusspray, en krijgt allerrelief.

De hooikoorts in combinatie met de "warmte" lukt haar niet. Gister haalde ik haar maar om 13 u naar binnen omdat ze zo stond te pompen. Gemiddeld 80 adems in een minuut.
Na een tijd binnen ging het wel weer beter.

Iemand tips? Ik vind het echt heel lastig. Haar de hele dag binnen houden kan ook niet als al haar vriendjes paddock/wei zijn...