Psyllium pellets voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Psyllium pellets voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 11:17

Omdat mijn paarden in de herfst/winter op een grote zandpaddock (met hooibakken) staan, geef ik ze een keer in de zoveel tijd een onderhoudsdosis zandkuur. Bij m’n ene merrie gaat dit prima, maar bij m’n jonge merrie is dit drama - die eet alles eromheen, maar niet de pellets.

Ik heb al een ander merk geprobeerd (pavo sandclear, met smaakje), maar deze eten ze nu allebei niet. Ik mix het met wat extra granen, maar die worden er vernuftig tussenuit gehaald. Slobber lijkt me geen oplossing omdat de pellets pas in de darmen in aanraking moeten komen met water om het zand mee te nemen..

Iemand de gouden tip?

Gitana

Re: Psyllium pellets voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:20

Ik volg even. Ik vind dit ook altijd een uitdaging maar mix het wel altijd met slobber, maar laat het niet te lang weken

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:20

Er bestaat ook psylliumzaad wat je door de slobber kan doen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:24

Ik gebruik al jaren psyllium zaad en gooi het door de muesli die ze altijd krijgen en dan een beetje water er bij dat het net plakkerig is. Daarna even omroeren dat het goed gemengd is en direct voeren.

Overigens doe ik altijd de eerste dag niet zoveel zaad er door dat ze alvast aan de smaak kunnen wennen voor ze de rest van de kuur de gewenste hoeveelheid krijgen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:51

Mijn paard moet de pellets ook echt niet. Ik gaf de psylliummash slobber van vitalbix maar die is zo duur geworden dat ik nu gewoon zwart vlozaad (bij pit en pit) geef.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:30

Ik geef het vlozaad (geen husk) wel gewoon door slobber, maar doe het er pas echt op het laatst bij. Snel doorroeren en voeren. Dat gaat er tot nu toe prima in.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:39

Vitalbix psyllium mash is een slobber-en-zandkuur in één.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:55

Je hebt ook brokjes van floris pharma, daar hoor ik ook goede verhalen over. Mijne eten die ook zo op!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:00

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:47

Ik geef het hier met echt een flinke hoeveelheid extra waterige slobber. De slibber laat ik dan eerst weken en vlak voor ik het geef doe ik de psylliumvezels er doorheen.

Met die kant en klaar slobbers of brokjes moet je soms wel opletten dat ze wel genoeg vezels binnen krijgen. Ze eten ze vaak goed, maar meestal zit er gewoon ze weinig in. Er wordt aangeraden om 0,5 gram per kilo lichaamsgewicht gewicht te genezen ter preventie en 1 gram per kilo lichaamsgewicht als er zand aanwezig is. Dus voor een paard van 600 kg is dat 150 tot 300 gram per dag. Ik heb het eens bij een van die zandkuurslobbers uitgerekend, maar je kwam niet eens in de buurt :n Dan denk je dus goed bezig te zijn, maar valt dat toch tegen

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 23:58

xLiez schreef:
Je hebt ook brokjes van floris pharma, daar hoor ik ook goede verhalen over. Mijne eten die ook zo op!

Deze eet mijn paard helaas niet. Leek me ook een goeie oplossing maar ben dus ook nog op zoek naar ideeën

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:40

Psyllium mengen met olie en dan door het voer (slobber kan prima).
In dit topic staan veel meer vragen en oplossingen / ideeën: [PW] Weer zo'n psyllium-topic

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:41

Hier ook de pellets van Floris.
Heel makkelijk doseren en ook hier werd het graag gegeten. Ik heb er wel wat muesli door gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 08:46

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 09:53

Is erg paardafhankelijk. Florian en Pavo worden hier ook niet gegeten. De Psyllium Mash moeizaam, de slobber moet echt op perfecte consistentie zijn (niet te droog, niet te nat), anders blieft mijn paard ook die niet. Los zaad, husk of poeder ook niet. De mijne is wel erg moeilijk hoor, de Mash gaat nog het beste, maar een volledige kuur lukt niet. Hij stopt gewoon met het te eten.

Ik ga het nu met lijnzaad proberen, portemonnee heeft de psylliumbranche al genoeg voor nop gespekt. Dat is ook nog een optie, TS.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:06

DuoPenotti schreef:
Ik heb een keer die van sandXpell gegeven.
Ze aten ze goed op.
Of het gewerkt heeft. Geen idee.

https://www.dochorse.nl/trm-sandxpell.html

Je geeft maar 140 gram per dag zie ik en het spul bestaat niet eens puur uit psyllium... Volgens mij geef je dan veel te weinig als de dosering voor een paard van 600 kg 150 tot 300 gram pure psyllium is? Ik denk dus niet dat het gewerkt heeft :n

Een paar jaar geleden zijn wij onze pony bijna aan zandkoliek kwijt geraakt, vandaar dat ik er ook zo voorzichtig mee ben...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:27

Kidde schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik heb een keer die van sandXpell gegeven.
Ze aten ze goed op.
Of het gewerkt heeft. Geen idee.

https://www.dochorse.nl/trm-sandxpell.html

Je geeft maar 140 gram per dag zie ik en het spul bestaat niet eens puur uit psyllium... Volgens mij geef je dan veel te weinig als de dosering voor een paard van 600 kg 150 tot 300 gram pure psyllium is? Ik denk dus niet dat het gewerkt heeft :n

Een paar jaar geleden zijn wij onze pony bijna aan zandkoliek kwijt geraakt, vandaar dat ik er ook zo voorzichtig mee ben...

daar staat aangegeven dat juist door de andere dingen die erbij zitten, zoals die Bentoniet het zijn werking heeft.
Nu is Bentoniet dat spul wat we ook wel kennen als de groene klei die men (vroeger) op de benen smeerde. En dat word idd wel een stevige massa. Dat dat zand mee kan nemen geloof ik ook wel.

Zoals we vroeger ook wel van die groene klei van de Silverlinde gaven voor reiniging.

Maar of dat zijn werk doet bij zo weinig?
Dat weet ik dus ook niet.
Maar ik snap wel de combinatie van die ingredienten.

Wat zou het mooi zijn als er eens een duidelijk onderzoek zou komen, met dagelijks rontgen.
600 gram psyllium zaadjes,
1200 gram zaadjes,
100 gram en 100 gram Bentoniet enz enz
En dat zo bij diverse paarden echt monitoren

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:52

Mijn merrie vindt het ook vreselijk :+

Ik heb echt alle types al geprobeerd. Nu krijgt zij psylliummash van Vitalbix samen met een pot appelmoes. Niet heel erg gezond maar het gaat er nu wel met plezier in :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 14:07

Dank allen voor de tips!

Had gisteren gelijk de Subli slobber gehaald en daar stonden ze allebei heerlijk van te smikkelen.

Wel een goed punt dat ze wel voldoende psyllium binnenkrijgen, misschien dat ik nog wat van de oude pellets hier doorheen doe.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:53

MacavityL schreef:
Dank allen voor de tips!

Had gisteren gelijk de Subli slobber gehaald en daar stonden ze allebei heerlijk van te smikkelen.

Wel een goed punt dat ze wel voldoende psyllium binnenkrijgen, misschien dat ik nog wat van de oude pellets hier doorheen doe.

Hoeveel psyllium zit er in die slobber? Ik kon het niet vinden. Het lijkt me op zich ook wel een goeie. Maar als er bijvoorbeeld maar 25% psyllium in zit vind ik het ook weer zonde.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 15:56

[/quote]
Je geeft maar 140 gram per dag zie ik en het spul bestaat niet eens puur uit psyllium... Volgens mij geef je dan veel te weinig als de dosering voor een [/quote]
daar staat aangegeven dat juist door de andere dingen die erbij zitten, zoals die Bentoniet het zijn werking heeft.
Nu is Bentoniet dat spul wat we ook wel kennen als de groene klei die men (vroeger) op de benen smeerde. En dat word idd wel een stevige massa. Dat dat zand mee kan nemen geloof ik ook wel.

Zoals we vroeger ook wel van die groene klei van de Silverlinde gaven voor reiniging.

Maar of dat zijn werk doet bij zo weinig?
Dat weet ik dus ook niet.
Maar ik snap wel de combinatie van die ingredienten.

Wat zou het mooi zijn als er eens een duidelijk onderzoek zou komen, met dagelijks rontgen.
600 gram psyllium zaadjes,
1200 gram zaadjes,
100 gram en 100 gram Bentoniet enz enz
En dat zo bij diverse paarden echt monitoren[/quote]

Ik heb een schepje van 70 gram gemengd met water en laten staan. Het zet wel flink uit en wordt inderdaad een stevige glibberige massa. Maar of het genoeg is om zand mee te nemen uit die enorme blinde en dikke darm durf ik niet te zeggen.. En misschien is het tegen die tijd allang verteerd, dus voordat het überhaupt de dikke darm bereikt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:08

Zou dat niet goed te bekijken zijn met dagelijks consequent mestonderzoek? Misschien op deze manier;
- enkel mestballen uit de stal halen (weiland of paddock plakt snel zand aan vast
- elke dag meerdere mestballen uit meerdere hopen verkruimelen / fijnprakken, in doorzichtig emmertje water doen, het zand bezinkt
- elke dag opnieuw uitvoeren, na een week of twee tot vier beginnen met psyllium, dan ook weer elke dag de test opnieuw uitvoeren
- elk emmertje na dezelfde bezinktijd bekijken en markeren met stift tot waar het zand komt

maar dan heb je wel wat emmertjes nodig en moet je echt consequent te werk gaan...

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:12

Ja is misschien wel een idee. Alleen weet ik niet of je er echte conclusies uit kunt trekken. Stel het paard heeft weinig zand in z'n darmen dan valt er ook niet veel af te voeren. Dus als er dan weinig zand in je monster zit na het geven van psyllium zou je conclusie ook kunnen zijn dat het niet werkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:45

Gitana schreef:
Zou dat niet goed te bekijken zijn met dagelijks consequent mestonderzoek? Misschien op deze manier;
- enkel mestballen uit de stal halen (weiland of paddock plakt snel zand aan vast
- elke dag meerdere mestballen uit meerdere hopen verkruimelen / fijnprakken, in doorzichtig emmertje water doen, het zand bezinkt
- elke dag opnieuw uitvoeren, na een week of twee tot vier beginnen met psyllium, dan ook weer elke dag de test opnieuw uitvoeren
- elk emmertje na dezelfde bezinktijd bekijken en markeren met stift tot waar het zand komt

maar dan heb je wel wat emmertjes nodig en moet je echt consequent te werk gaan...

Ik vind die test altijd onbetrouwbaar.
Mijn ruin heeft bij die test altijd minder zand dan mijn merrie.
Maar is mijn ruin dan schoner of komt het daar gewoon nooit mee dus zit hij voller.

Na een kuur zie ik nooit verschil.
Is dat omdat ze schoon zijn.
Of doet een kuur gewoon niks en blijft het zand zitten waar het zit?
Zou er dan wel meer zand komen dan weet je wel dat het iets doet. Dat wel.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:16

Is het niet zo dat zand wisselend wordt meegenomen? Dan kan het ook weer toeval zijn. Dus er zit meer zand in het mestmonster nadat je psyllium geeft kan het ook net de keer zijn dat er sowieso meer zand meekomt.

Wat ik ook misleidend vindt is als je mestonderzoek laat doen, er ook wel eens op de uitslag staat of er wel of geen zand in de mest zit. Lijkt me dat sommige mensen denken dat het dan wel goed zit terwijl dat misschien niet zo is