Ruin op merriebrok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Ruin op merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 22:08

Ik heb afgelopen week een paard gekocht. Paard wat ik al langer ken, is nu van mij :D
Waar ik me eerder nooit bemoeid heb met het voer, mag ik daar nu wat beter over na gaan denken.

Paard is altijd vrij smal geweest. Niet te dun, maar wel erg smal gebouwd. Je ziet de heupen bv vrij goed zitten.
Osteopaat heeft ons toen eens aangeraden om naast de basisbrok nog Agrobs Myo Proteïn flakes te voeren. Dit om hem wat voller te krijgen, eiwitten.
Dit wordt nu een paar maanden gevoerd, maar er is weinig resultaat.

Twee weken geleden bij het kopen van nieuw voer kreeg de toenmalige eigenaresse het advies om eens merriebrok te proberen in plaats van basisbrok + Agrobs.
Hij krijgt nu dus Subli merriebrok.
Wel het advies om daar wat luzerne bij te geven, zodat het paard langer over de maaltijd doet. Anders is het zo hap slik weg...

Nu las ik in het blog dat Daihyo heeft geschreven over eiwitrijke voeding, dat paarden soms wel schrikkerig en ril worden. Hier heb ik eigenlijk weinig zin in :+
Over de hoeveelheid die er nu overheen komt weet ik eigenlijk niets (paard staat op pensionstal). Moet ik even navragen... Ik las dat er bij teveel aan luzerne ook iets met fosfor toegevoegd moet worden.

Is er evt. iets anders wat ik nog over de brokken zou kunnen strooien om het wat langer te laten duren voordat het op is?
Ik wil de merriebrok in elk geval wel een kans geven. Mocht ook dat weinig resultaat hebben, dan ga ik op zoek naar iets anders!

Oskarrino

Re: Ruin op merriebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:17

Hoe is de basis? Hoeveel kg hooi krijgt hij? :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:19

Kan prima. Hier geef ik ook 2 oude ruinen merriebrok van Voermeester. Deze brokjes zijn net iets dikker dan die van Subli.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 19-03-25 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:21

Met een klein beetje luzerne hoef je jezelf nog geen zorgen te maken over calcium-fosfor verhoudingen. Maar je kunt natuurlijk ook een handje gehakseld hooi toevoegen.

Maar kijk inderdaad eerst naar de ruwvoer basis. Is die in orde? En zijn er geen aanwijzingen voor maagproblemen? (Omkijken naar romp, gapen, luchtzuigen, singelnijd)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 22:29

Ik zou niet weten hoeveel kg hooi hij precies krijgt eigenlijk.
Wel de hele dag door in elk geval :) Het hooibeleid lijkt me prima in orde.
Hij is ook zeker niet te dun.

Er zijn geen aanwijzingen voor maagproblemen. Omkijken, gapen, luchtzuigen, singelnijd... allemaal niet!

Gehakseld hooi is misschien ook een goed idee inderdaad...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:34

Merrie brok is prima, echter is Subli wel zoń beetje de grootste rotzooi die je kunt geven. Goedkoop ja, maar goed....nee

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:43

Ik zou inderdaad eens kijken naar een ander merk voer. Misschien Horsefood of Havens?

Annamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:52

Mijn ruin deed het niet goed op sportbrok en nu wel op merriebrok (is i.m.o. ook niet schrikkeriger geworden) :j . Ik meng het (o.a.) met pavo dailyplus, dat vind ik fijn spul, maar dat deed ik ook al toen hij nog sportbrok kreeg. Er zijn een heleboel ruwvoermixen in omloop, er zit vast iets tussen voor jullie.
Laatst bijgewerkt door Annamk op 19-03-25 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:53

Je zou ook eens luzernebrok kunnen proberen. Dan voer je minder volume. Dit kun je tot 2 kg veilig voeren, daarna gaat de verhouding te scheef lopen.

En niet ieder paard reageert op luzerne :D
Sterker nog, er zijn nog altijd meer paarden die het er goed op doen dan paarden die er last van hebben.

Verder is het wel interessant om te weten hoeveel hooi hij krijgt en wat er in het hooi zit (energie en eiwitten).

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 23:57

Mijn ruin werd veel sneller voller van Wholegain brok dan van merriebrok, is een brok met veel vet. En hij werd er niet feller van, bij merriebrok juist wel. Helaas wel erg dure brok…

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 00:08

Het probleem met al die brokken en supplementen etc. is dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Heb dit ook met de hond gehad. Zo lang getwijfeld en gedacht over de juiste brok... TEVEEL keuze :+
Grote ellende vond ik dat.

Dat voel ik nu ook weer aankomen :')

Hoeveel hooi het precies is (wordt niet gewogen) weet ik dus niet.
Ik weet wel dat ze het hooi wel eens hebben laten testen, omdat ze fatsoenlijk hooi willen voeren.
Wat er precies aan energie en eiwitten in zit durf ik niet te zeggen.

Paard doet het goed, heeft energie voldoende... Het zou alleen fijn zijn om hem iets voller en iets beter in de bespiering te krijgen :) Daarvoor kom je volgens mij toch vooral bij eiwit uit.

Overigens:
Herkennen mensen die merriebrok geven het idee om er wat luzerne bij te doen??? Om het wat langer te laten duren???
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 20-03-25 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 00:19

Ongezien is het lastig te zeggen wat voor jouw paard gaat werken.

Hoe oud is hij? Hoe wordt hij gehouden? Hoeveel uren vrije beweging? Hoe is hij altijd gereden/getraind?

Gebit, wormen, zand etc is in orde? Past het zadel?

Goede bespiering komt door goede voeding, maar ook door bewegen. Ook vitamine/mineralen kunnen het verschil maken.

Je kan eiwitrijk voeren, maar dat kan op verschillende manieren. Om te weten wat past, moet je meer info hebben, dan gooi er maar wat kilo's merriebrok in.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 01:27

Waarom wi je het langer laten duren?
Lucerne is ook een goede voor extra eiwitten maar dan zou k ook voor de brok vorm gaan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 01:51

Ik herken me wel een beetje in dit verhaal. Mijn ruin is ook wat lastiger op gewicht te houden merk ik, is een jong paard en in de groei dus hij veranderd soms veel op het zicht. Ik geef hem metazoa timothee als balancer (250 gram) met daarbij een handje hartog digest luzerne en de muscle HP (500 gram) van metazoa om voldoende eiwitten te geven. Hij krijgt ook elke dag nog 300 gram nutrimash slobber met een beetje lijnzaad er doorheen nu. Ik varieer daarin nog wel eens naar behoefte, heb nu de muscle HP op 750 gram staan en de nutrimash op 500 gram omdat hij wat was ingevallen na de tandarts. Zelf lijkt copra constance me ook een heel mooi puur product, daar blijken ze ook niet heet van te worden.

Hou wel in de gaten dat je niet meer dan 2 kilo per keer voert, de maag van een paard is niet zo groot. Beter in meer porties geven dan voeren voor op de mesthoop. :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:48

xMyrth schreef:
Het probleem met al die brokken en supplementen etc. is dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Heb dit ook met de hond gehad. Zo lang getwijfeld en gedacht over de juiste brok... TEVEEL keuze :+
Grote ellende vond ik dat.

Dat voel ik nu ook weer aankomen :')

Hoeveel hooi het precies is (wordt niet gewogen) weet ik dus niet.
Ik weet wel dat ze het hooi wel eens hebben laten testen, omdat ze fatsoenlijk hooi willen voeren.
Wat er precies aan energie en eiwitten in zit durf ik niet te zeggen.

Paard doet het goed, heeft energie voldoende... Het zou alleen fijn zijn om hem iets voller en iets beter in de bespiering te krijgen :) Daarvoor kom je volgens mij toch vooral bij eiwit uit.

Overigens:
Herkennen mensen die merriebrok geven het idee om er wat luzerne bij te doen??? Om het wat langer te laten duren???

Ga dan terug naar de basis. Hooi, vitamines en mineralen, aanvullingen waar nodig.
Daarvoor heb je dan wel meer informatie nodig. Dus toch terug naar het hooi: wat voor hooi en hoeveel. Balancer erbij voor vitamines en mineralen. En als je weet wat er aan hooi in gaat, dan weet je ook wat je aan moet vullen. Dit kan eiwitten zijn, maar misschien ook wel vetten. Of energie. Energie gaat niet alleen over werklust, maar ook over voldoende energie om op gewicht te blijven. Calorieën dus.
Daarbij is het ook belangrijk om huisvesting (op een track lopen ze meer dan in een stal, dus meer energieverbruik bijvoorbeeld) en arbeid mee te nemen. En ik sluit me aan bij superpony. Eiwitten moeten voldoende zijn voor spieropbouw, maar je kweekt ze er niet alleen op met voer, daarvoor moet je training ook goed zijn.

En heb je daar geen zin in, dan kun je er inderdaad gewoon een schep merriebrok in stoppen en kijken wat het doet. Zou niet mijn keuze zijn, maar genoeg mensen die het zo doen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 08:53

Hij wordt in mei 13 jaar oud.

Hij staat in principe overdag de hele dag buiten en in de avond naar binnen.
Nu in de winterperiode staan ze overdag in paddocks. Helaas moeten de paarden dat afwisselen, dus nu staat hij ongeveer 5 uur buiten en verder binnen. Plus nog wat ik met hem doe, maar dat is niet elke dag.

In de winterperiode hebben we een stuk minder getraind, ivm het weer / een bevroren rijbak...
Ik probeer veel af te wisselen. Rijden en longeren, af een toe een buitenritje tussendoor. Toen de bak niet te doen was heb ik wat beginnetjes gemaakt met grondwerk (zou ik graag nog meer willen doen).

Gebit, wormen en zand is op orde.
Het zadel past nu. De zadelmaker is in februari langsgeweest en heeft wat kleine aanpassingen gedaan.
Bespiering bij de schoft was weggedrukt, maar daar is gelukkig nu weer ruimte voor groei.

Ik geloof eigenlijk dat goede bespiering vooral in de juiste beweging zit. Voeding kan dat ondersteunen, maar je krijgt geen goed paard alleen op voer.
Meneer heeft het altijd goed gedaan op basisbrok en ruwvoer. Nadat de osteopaat was geweest, kregen we op onze vraag (zouden we hem iets breder / minder bottig kunnen krijgen) het advies om dan meer eiwitten toe te voegen aan zijn maaltijd. Ze stelde voor om Agrobs Myo Proteïn flakes te proberen.

Echter merken we dus op het oog niet veel verschil.
Het is ook wel zijn bouw hoor, maar het zou mooi zijn om dit een beetje te ondersteunen.
Na dit nu zo'n 9 maanden te hebben geprobeerd, heeft de eigenaresse besloten om eens de merriebrok te proberen. Dit omdat ze dus nieuw voer ging halen en aan de praat raakte. Ondertussen ben ik eigenaar geworden ( *\o/* ) Ik wil dit voer wel eens een kans geven, maar mocht ook dit geen verschil opleveren, dan is op dit moment mijn voorkeur om terug te gaan naar de basisbrok (daar deed hij het verder immers goed op) en daar iets eiwitrijks bij te geven.

Langer laten duren was het advies, zodat het paard niet hap slik weg de brokken wegschrokt.
Vandaar dat er werd aangeraden er luzerne bij te geven...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:59

Op zich is dat laatste niet verkeerd hoor. Kauwen maakt meer speeksel aan, dus dat is alleen maar goed.
Alleen als je 2 kg luzerne wilt voeren, heb je bijna een emmer vol. 2kg luzernebrok heeft minder volume. Maar je zou ook beiden kunnen doen. Brok om meer te kunnen voeren met minder volume en een deel los, zodat hij wel langer kauwt.

Merriebrok zit veel eiwit in, dus dat zal best effect geven. Maar de rest van de ingrediënten heeft je paard niet altijd nodig zeg maar.

Hoeveel myo flakes werd er gevoerd? Mijn ervaring is dat dat alleen werkt als er behoorlijk veel wordt gevoerd. Dus dan heb je geweekt ook een emmer vol.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 09:09

Volgens mij wordt er niet 2 kg luzerne gevoerd. Ik zal het vandaag eens vragen, maar ik dacht zo'n 3/4 voerschep door de brokken heen?

Merriebrok mag je volgens mij ook niet als standaardbrok geven toch? Alleen voor een periode?

Toen werd het aanvullend gebruikt op de basisbrok.
Dus in de ochtend een goeie halve schep en in de avond ook. En inderdaad goed weken :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:32

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:38

Merrie brok kan prima gevoerd worden aan een ruin bouw het alleen wel op geef niet gelijk je normale dosis aan voer in merrie brok. Pas ook wel op als ze dadelijk weer op een volle wei staan dat ze niet te veel eiwitten binnen krijgen. Ik ben zelf fan van het bijgeven van de subli 369 hier worden ze ook voller van zonder dat je teveel eiwitten voert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:46

Hier gaat eigenlijk alles wat dikker moet, ouderwets op geweekte bietenpulp en olie. Ik ben zelf niet zo'n fan van veel krachtvoer er in stoppen. In ieder geval is krachtvoer er wel goed door te mengen.

Dat zou ik dus doen, mits er voldoende gelegenheid is om het te weken. Bietenpulp met wat merrie brok en als dat niet voldoende is dan een voer met veel vetten. (omega) Maar als basis die bietenpulp met olie houden en voldoende en goed ruwvoer.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 09:54

Voor mij is die merriebrok ook geen must. Het wordt nu gegeven, puur omdat het voorgesteld werd vanuit de winkel om dat eens te proberen. Het is dus ook niet zo dat ik daar per se op wil blijven :)

Het begon dus allemaal omdat de osteopaat voorstelde om iets eiwitrijker te voeren.
Hij hoeft niet dikker te worden... Ik zal vanmiddag anders eens een foto maken van zijn bouw.

Over twee weken komt de fysio langs, zal haar ook eens vragen...

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:50

Mijn merrie heeft een tijdje op de merriebrok van Horsefood gestaan. Ze was wel te mager, het hielp wel een beetje. Maar het voornaamste dat geholpen heeft is ruwvoer slobber bijgeven. Soms heeft ze een bol hooi in haar paddock (staat 24/7 buiten), maar soms is die op en duurt het weer wat langer tegen dat er weer eentje staat.. :( Vrij onregelmatig qua hooi, daarom geef ik continue ruwvoerslobber bij van Aveve (all-in-soup). Doordat haar maag nu gevoelig blijkt, ben ik overgestapt op de Fibrebeet van Pavo omdat die minder suikers en zetmeel bevat.

Ik heb nooit de indruk gehad dat ze van de merriebrok van Horsefood drukker of riller werd.. :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:53

Elisa2 schreef:
Hier gaat eigenlijk alles wat dikker moet, ouderwets op geweekte bietenpulp en olie. Ik ben zelf niet zo'n fan van veel krachtvoer er in stoppen. In ieder geval is krachtvoer er wel goed door te mengen.

Dat zou ik dus doen, mits er voldoende gelegenheid is om het te weken. Bietenpulp met wat merrie brok en als dat niet voldoende is dan een voer met veel vetten. (omega) Maar als basis die bietenpulp met olie houden en voldoende en goed ruwvoer.

Same. Hier hele goede ervaringen met speedibeet (voor t gemak) en olie. Deed eerst altijd zonnebloem maar goede kwaliteit rijstkiemolie erbij is nog beter.

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:23

xMyrth schreef:
Volgens mij wordt er niet 2 kg luzerne gevoerd. Ik zal het vandaag eens vragen, maar ik dacht zo'n 3/4 voerschep door de brokken heen?

Een volle voerschep luzerne is meestal maar 200gram

Een volle voerschep luzerne pellets Hartog is 1,25kg