Afgelopen dagen had Amado een traan oog, niks geks in principe. Vandaag deed hij zijn oog weer open en zag ik gelijk dat het goed mis was. Een waas over zijn oog
Dierenarts is langs geweest, ze denken maanblindheid. Komende dagen intensief druppelen en pijnstilling. Door de medicatie mag hij ook minimaal een maand niet in het zonlicht, dus de arme schat staat nu in de schuilstal. Gelukkig is het een grote schuilstal, vergelijkbaar met 4 grote paardenstallen.
Er zit vrijwel geen reactie meer in zijn pupil en zijn zicht aan die kant is op dit moment weg.
Dinsdag komt de dierenarts weer langs, tot die tijd flink hopen op dat de behandeling aan slaat.
Hoewel er veel op internet hierover te vinden is, ben ik toch opzoek naar tips&tricks om het allemaal wat makkelijker te maken. Naast dat is het ook even een plek voor mij om mijn ei kwijt te kunnen, want wat voelt het verschrikkelijk om je maatje zo in pijn te zien en te bedenken dat hij dat dus al een paar dagen heeft gehad.
Minimaal een maand afgezonderd staan van zijn kudde vind ik niet kunnen. Als het weer wat beter gaat kan hij in overleg met de dierenarts in de nachturen weer naar buiten bij zijn kudde. Buiten dat om ben ik opzoek naar een oplossing dat hij overdag ook even naar buiten kan. Een vliegenmasker afplakken aan 1 kant lijkt me geen ideale optie, we hebben wat klieren in de kudde die met plezier het masker van zijn hoofd af zullen trekken als hij het al niet zelf doet.
Ook het druppelen van zijn oog maakt hij niet makkelijk voor ons. Hij moet 4-6x per dag gedruppeld worden en dit kan ik niet alleen doen ivm werk. Gelukkig heb ik genoeg fijne mensen om mij heen die me willen helpen, maar met een tegenwerkend paard wordt dat erg lastig voor ze.
Wellicht heeft iemand een tip hoe we deze dingen makkelijker kunnen maken. Ervaringen met behandelingen mogen ook zeker gedeeld worden, adviezen ook. Echter blijft het woord van mijn dierenarts hierin voorop staan