Ervaring plakbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Ervaring plakbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:22

Is er iemand die ervaring heeft met plakbeslag?

Welk soort beslag is aan te raden? Welke lijm? Hoelang bleef het bij jullie zitten?
Hoe liep je paard?

Hilary

Re: Ervaring plakbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:42

Mijn merrie heeft ivm chronische bevangenheid de laatste 3 jaar van haar leven op imprints gestaan. Ik liet ze in Utrecht op de kliniek plakken of er kwam een door Utrecht hierin opgeleide hoefsmid op stal om ze te plakken.
Ik vond mijn pony er wel comfortabeler door lopen en was vooral ook blij met iets meer bescherming van de zool (ze heeft na een bevangenheid in 2019 een flinke zoolkneuzing opgelopen en daarna heb ik haar eigenlijk blijvend op de imprints gezet).

Afbeelding
Voorkant
Afbeelding
Onderkant. Dit is de medische variant, die is iets zachter / geeft iets meer demping dan de gewone variant. Ze kon uiteindelijk gewoon over op de normale versie.

Afbeelding
En ja, af en toe viel er eentje af. En dan zijn ze niet opnieuw te gebruiken. Ik werd er vrij handig door met ducttape :')
Gewoon zand en een beetje nattigheid kunnen ze prima hebben, zuigende modder zijn ze niet geschikt voor. En de lijm moet niet over de houdbaarheidsdatum zijn, dan liggen ze er eerder af.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:34

Shs horseshoes zijn ook een optie. Doet 1 van onze paarden het super op. Blijven gewoon de standaard 6-8 weken zitten in principe als je de gebruiksaanwijzing goed volgt (maar een paard dat ijzers aftrapt, kan deze natuurlijk ook eerder aftrappen). Er zitten een plaklaag op de ijzers. Je kunt ze ook zelf eronder zetten (zonder smid)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:54

Mijn shet heeft op duplo’s gestaan en op imprints. Imprints werken beter als duplo, maar wel door medische gronden. Heb nog geen paard die vol in de arbeid is op kunststof gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 18:10

Die SHS zien er interessant uit!

Wat waren de kosten ongeveer van de Imprints?
Ik besef dat het niet goedkoop is maar een indicatie is wel fijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:23

Mijn haf heeft op glu shues tijdens zijn wld

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:42

Hier ook een even glu Shu gehad, het is dat ze mega hard doen slijten dat ik ze niet meer heb

Na +-4 weken
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed, alles is hier heel stevig onverhard pad en de paarden staan veel op steen hij de ruif en draaien veel. Het aluminium wat erin zit had ik gewoon in 2’en gebroken. Maar een schoen die Max eigenlijk 3 weken mee gaat, want tbh heer zagen ze er al niet meer uit vind ik het echt te veel geld. En toen stond mijn paard nota bene op rust :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:59

Imprints waren destijds (3 jaar geleden) €200-€220 voor alleen de voorvoeten. Incl vorige eraf halen en bekappen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:06

https://www.thehappyhorse.de/

Deze had ik voor mijn pony, die had te kleine voeten voor ijzers. Vond ze heel fijn, makkelijk aan te brengen en bleven goed zitten. Maar niet fanatiek mee in het werk gehad. Daarna over op hoof armor en fijner resultaat gehaald. Plakken is leuk maar net zo schadelijk als beslaan. De kwaliteit die onder het plak beslag vandaan kwam bij mijn pony was vreselijk. Of er nagel gsten in hadden gezeten van beslaan of de lijm was beide net zo erg, nog zwakker als dat ze er in gingen. Met hoof armor was alles opgelost binnen paar weken. Voelt altijd net of ik aandelen er in heb maar is echt niet zo, ben er gewoon blij mee :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 23:44

Hilary schreef:
Imprints waren destijds (3 jaar geleden) €200-€220 voor alleen de voorvoeten. Incl vorige eraf halen en bekappen.

Dat is best veel geld! Zeker als het iedere 6 weken moet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 23:48

tirzasarah10 schreef:

Deze had ik voor mijn pony, die had te kleine voeten voor ijzers. Vond ze heel fijn, makkelijk aan te brengen en bleven goed zitten. Maar niet fanatiek mee in het werk gehad. Daarna over op hoof armor en fijner resultaat gehaald. Plakken is leuk maar net zo schadelijk als beslaan. De kwaliteit die onder het plak beslag vandaan kwam bij mijn pony was vreselijk. Of er nagel gsten in hadden gezeten van beslaan of de lijm was beide net zo erg, nog zwakker als dat ze er in gingen. Met hoof armor was alles opgelost binnen paar weken. Voelt altijd net of ik aandelen er in heb maar is echt niet zo, ben er gewoon blij mee :o

Hoof armor is toch meer voor gevoeligheid en slijtage?

Ik wil het beslag tijdelijk gebruiken als is met mijn paard naar een stenige rotsige omgeving ga voor een trektocht.
Daar kan ik nauwelijks op trainen en dan is extra bescherming wel fijn.

Gezien haar capriolen ben ik bang dat ze met ijzers onderuit gaat.
Kunststof is minder glad.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:53

Mijn verzorgpaard heeft er ivm een scheur een aantal maanden mee gelopen. Op zich waren ze fijn, maar de ‘flapjes’ waarmee ze aan de hoef vastzaten, lieten bij haar snel los. Ik heb de eigenaresse regelmatig met ducttape en lijm in de weer gezien.

Als je het voor een trektocht overweegt, kan je ook kijken of je in goede hoefschoenen kan investeren, die kan je waarschijnlijk langer gebruiken. Plakijzers slijten ook als je ze niet nodig hebt, hoefschoenen doe je dan gewoon uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 23:58

Staat niet in mijn openingspost maar ik heb hoefschoenen laten aanmeten. Er feitelijk maar een soort wat haar goed past maar die zijn vrij lomp en daardoor loopt ze er niet lekker op. -O-

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 02:04

Gewoon ijzers doen, is echt veel minder gedoe en veiliger. Je wilt niet tijdens een trektocht in de weer moeten met ducttape of zoiets. Daarbij is kunststof beslag toch minder bestand tegen de omstandigheden zoals je ze nu schetst.
Dat glijden zou ik niet zo bang voor zijn, maar je kunt dat ook bespreken met je smid. Daar zijn oplossingen voor namelijk. Ik heb juist liever dat het wat glijdt dan dat het stroef gaat. Geeft minder blessures :D.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 12:17

Diddykong schreef:
Dat glijden zou ik niet zo bang voor zijn, maar je kunt dat ook bespreken met je smid. Daar zijn oplossingen voor namelijk. Ik heb juist liever dat het wat glijdt dan dat het stroef gaat. Geeft minder blessures :D.

Mijn hoefsmid raad in onze situatie hoefijzers af. En nee, het is geen natuurlijk bekapper.
Widiapuntjes ga ik ook niet aan beginnen. Dat remt teveel en zorgt daardoor weer voor blessures.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:35

Mijn smid raadde plak beslag af omdat het bij op het "ijzer" gaan staan de hoef veel meer kapot zou gaan dan met genageld kunststof beslag.

Dit is wel 15(?) jaar geleden.
Misschien is de lijm nu anders.

Kunststof vond ik wel fijn.
Zowel op straat als in de wei met regen en sneeuw.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:18

fransje23 schreef:
Hilary schreef:

Dat is best veel geld! Zeker als het iedere 6 weken moet.

Vorig jaar 297 euro voor 2 voorvoeten bij de shet.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:26

Afbeelding

Hier ook glue shoes gehad. Beviel goed, wel prijzig.. ze gingen inderdaad zo'n 6 weken mee bij mijn merrie. Dan waren ze niet helemaal op maar de lijm wel, begonnen ze los te komen. Mijn paard liep er wel heel goed mee.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:35

fransje23 schreef:
tirzasarah10 schreef:

Hoof armor is toch meer voor gevoeligheid en slijtage?

Ik wil het beslag tijdelijk gebruiken als is met mijn paard naar een stenige rotsige omgeving ga voor een trektocht.
Daar kan ik nauwelijks op trainen en dan is extra bescherming wel fijn.

Gezien haar capriolen ben ik bang dat ze met ijzers onderuit gaat.
Kunststof is minder glad.

Ja het maakt als het ware een laagje epoxy achtig spul waardoor je de zool niet meer kan indrukken. Voor een trektocht en zo een ruw terrein snap ik wel dat je meer bescherming wil en niet kan oefenen.

De link die ik stuurde is wel handig dan denk ik, kosten niet de hele wereld en zeer makkelijk aan te brengen en aanpassen. Zit mini busje lijm bij dus ook simpel mee te nemen voor nood. Zelf kreeg ik complimenten van de orthopedische smid op de kliniek en wilde mijn folder graag hebben. Ik plakte ze en deed dan extra ductape er om heen en liet dat de eerste week zitten, daardoor gingen ze 6 weken mee. Maar goed heb er niet fanatiek mee gereden want de pony was niet goed.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:56

Afbeelding

Bij de mijne, Is wel al jaren geleden

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 16:29

Even een update!

Ik ga aankomende woensdag kijken bij een clubgenoot als hun paard het SHS plakbeslag krijgt.
Hun gebruiken het al enige tijd naar tevredenheid voor rijden en mennen.

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:39

fransje23 schreef:
Even een update!

Ik ga aankomende woensdag kijken bij een clubgenoot als hun paard het SHS plakbeslag krijgt.
Hun gebruiken het al enige tijd naar tevredenheid voor rijden en mennen.

Ik vind het SHS beslag vooral geschikt voor paarden met 'goede hoeven' die wat extra hulp nodig heeft tegen slijtage of bijvoorbeeld voor extra grip op wat heftigere terreinen

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:10

Ik heb maandag zelf Easyshoe Octo Grip ijzers geplakt, met de superglue.

Mijn paard bleek uiteindelijk ook achter'ijzers' nodig te hebben voor zijn voorhoeven.

Ik vond het echt heel goed te doen, niet moeilijk en het resultaat mag er wezen.

Afbeelding

Afbeelding

Na wat stappen in zand zag ik dat op 1 punt ik niet helemaal correct gelijmd heb, dat zal een mogelijk zwak punt zijn. Je kunt zien dat zand ertussen is gekropen:

Afbeelding

Ik ben super benieuwd hoe het gaat houden, paard lijkt er in ieder geval direct comfortabeler mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 14:49

Ziet er netjes uit!

Zou je willen updaten over je bevindingen?

Denk dat ik de SHS ga proberen.

Gisteren heb ik ze in handen gehad en het plakken lijkt redelijk eenvoudig.
Belangrijk is een pan heet water en een verfföhn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:47

fransje23 schreef:
Ziet er netjes uit!

Zou je willen updaten over je bevindingen?

Denk dat ik de SHS ga proberen.

Gisteren heb ik ze in handen gehad en het plakken lijkt redelijk eenvoudig.
Belangrijk is een pan heet water en een verfföhn.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
en goed schuurpapier is ook belangrijk. Ikzelf gebruik ook nog een rollertje (eigenlijk voor naden van behang) om de verwarmde lippen echt stevig aan te drukken. Met zo'n rollertje kun je kracht met je armen zetten ipv alleen met je vingers. Nitril handschoenen zijn ook erg prettig, want vet van je handen is al genoeg om de hechting flink te verminderen. Ps ook geen latex, want daar zit meestal poeder op wat de hechting ook niet helpt.