Kreupel door mok/CPL?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liezja

Kreupel door mok/CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 19:31

Mijn tinker liep de laatste tijd wat stijf en is uiteindelijk kreupel gaan lopen, zowel in stap als in draf. Besloten om de sokken eraf te halen zodat eventuele wondjes goed behandeld konden worden. Onder verdoving hebben we de meeste plekken kunnen scheren/knippen. Ik heb het gewassen met betadine scrub en smeer nu elke dag met mokzalf en spray het in met zilverspray. De wondjes zien er nu netjes uit, op de voorbenen zijn ze zo goed als weg maar mijn paard blijft in draf kreupel. In stap loopt hij prima, galop wat stijf maar niet kreupel. Het is alleen in draf dat hij wat hupst met z’n achterbeen waar de meeste wondjes zitten. Ik ben nu zo’n 2 weken bezig met behandelen maar er zit nog geen verbetering in qua draven. Heeft iemand tips of ideeën of moet ik het ergens anders zoeken?

Lieser

Re: Kreupel door mok/CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:32

Mok kan leiden tot einschuss. Misschien toch een dierenarts laten komen voor de zekerheid?

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 19:33

Lieser schreef:
Mok kan leiden tot einschuss. Misschien toch een dierenarts laten komen voor de zekerheid?

Dierenarts is al meerdere malen geweest en kon verder geen andere oorzaak vinden. :-) Been is ook niet dik of warm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:38

Is het met longeren ook en zowel links- als rechtsom ??

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 19:41

DubbelFun schreef:
Is het met longeren ook en zowel links- als rechtsom ??

Ja zowel met longeren als met losgooien en ook links en rechts. Je ziet echt dat hij zijn achterbeen probeert te ontlasten en hupst.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:42

Dat is wel raar inderdaad. Heeft je paard niet toevallig ook rotstraal? Of hoger op het been vocht, bij de knie?
Laatst bijgewerkt door Lieser op 23-02-25 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:43

Heb je een foto van de benen?

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 19:47

Lieser schreef:
Dat is wel raar inderdaad. Heeft je paard niet toevallig ook rotstraal? Of hoger op het been vocht, bij de knie?

Hoefsmid heeft ook gekeken omdat ik eerst dacht aan een hoefzweer maar de hoeven zien er perfect uit. Hogerop het been is ook niks te zien. :(

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 19:54

Polar schreef:
Heb je een foto van de benen?

Ik kan morgen wel even een foto maken!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:57

Ik vraag me af of het paard niet gewoon kreupel is van een andere reden. Ik zou denk ik een foto willen zien of te kijken of er niet meer aan de hand is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:58

CPL kun je niet van buitenaf behandelen. Dat moet je van binnenuit doen. Dus voeding en stalmanagement aanpassen, en eventueel behandelen tegen mijten.
Zit er vocht in de benen?
Ik zou beginnen met overschakelen naar een suikerarm dieet, en onverpakt hooi. En zo veel mogelijk buiten voor zo veel mogelijke rustige beweging. Doet dat onvoldoende, dan kun je lymfedrainage doen.
Brandnetel en kleefkruid zijn ook goed tegen vocht en om de lymfeklieren te ondersteunen. Dat kun je als thee of vers voeren.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 20:01

8nnemiek schreef:
CPL kun je niet van buitenaf behandelen. Dat moet je van binnenuit doen. Dus voeding en stalmanagement aanpassen, en eventueel behandelen tegen mijten.
Zit er vocht in de benen?
Ik zou beginnen met overschakelen naar een suikerarm dieet, en onverpakt hooi. En zo veel mogelijk buiten voor zo veel mogelijke rustige beweging. Doet dat onvoldoende, dan kun je lymfedrainage doen.
Brandnetel en kleefkruid zijn ook goed tegen vocht en om de lymfeklieren te ondersteunen. Dat kun je als thee of vers voeren.

Hij is behandeld tegen mijt :-) Hij krijgt Fibra anti itch. Brandnetel en kleefkruid wil ik nog proberen inderdaad. Hij staat 24/7 buiten.
Edit: er zit geen vocht in de benen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:15

Heb je alleen met Fibra anti itch behandeld, of geef je dat extra na de echte behandeling?

Fijn dat er geen vocht in de benen zit. Zijn er wel rimpels te zien? En waar zitten de wondjes?

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 20:22

8nnemiek schreef:
Heb je alleen met Fibra anti itch behandeld, of geef je dat extra na de echte behandeling?

Fijn dat er geen vocht in de benen zit. Zijn er wel rimpels te zien? En waar zitten de wondjes?

Hij krijgt dagelijks een schep voer van Fibra, dit heb ik altijd al gegeven. (Of bedoel je een crème of iets? Wist niet dat ze dat ook hebben :+ ). Ik heb hem dus vorige week gewassen met betadine scrub om alles schoon te krijgen en nu smeer ik dagelijks met CBD mokzalf. Er zijn wel rimpels maar minimaal. De wondjes zitten in z’n kootholte. Bij het achterbeen kwam er pus uit maar dat is nu bijna niet meer zo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:30

Fibra werkt wellicht een beetje om mijten te weren, maar als er eenmaal een besmetting is dan doet dat spul niks meer, net als Finecto. Leuk bedacht, maar het werkt niet helaas.
Ik zou bij je dierenarts vragen naar Cydectin Pour On (dat druppel je onverdund tussen de sokken met een spuitje zonder naald) of Sebacil/Bye-mite (dat moet je verdunnen met water en de benen ermee wassen). Cydectin werkt het beste is mijn ervaring.

De ontstekingen bij CPL komen echt van binnenuit, en mijten scheiden een stofje uit wat het verergert, dus die wil je goed aanpakken. In combinatie met goede voeding zouden de onderhuidse ontstekingen en wondjes dan snel weg moeten trekken. Fijn dat hij al 24/7 buiten staat! De beweging is belangrijk om te huid soepel te houden en het lymfevocht goed te kunnen afvoeren.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 20:36

8nnemiek schreef:
Fibra werkt wellicht een beetje om mijten te weren, maar als er eenmaal een besmetting is dan doet dat spul niks meer, net als Finecto. Leuk bedacht, maar het werkt niet helaas.
Ik zou bij je dierenarts vragen naar Cydectin Pour On (dat druppel je onverdund tussen de sokken met een spuitje zonder naald) of Sebacil/Bye-mite (dat moet je verdunnen met water en de benen ermee wassen). Cydectin werkt het beste is mijn ervaring.

De ontstekingen bij CPL komen echt van binnenuit, en mijten scheiden een stofje uit wat het verergert, dus die wil je goed aanpakken. In combinatie met goede voeding zouden de onderhuidse ontstekingen en wondjes dan snel weg moeten trekken. Fijn dat hij al 24/7 buiten staat! De beweging is belangrijk om te huid soepel te houden en het lymfevocht goed te kunnen afvoeren.

Tegen de mijten krijgt hij de dectomax spuiten :-)

Edit: ik zie nu inderdaad dat er een crème van Fibra is maar die gebruik ik dus niet. Hij krijgt echt het voer ervan: https://fibra-paardenvoeders.nl/product ... reloaded=1 :-)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:02

Kan, soms zijn ze inderdaad zo pijnlijk erop dat ze er door kreupelen. Zit er wel verbetering in? Welke mokzalf smeer je?

Er zit wel echt verschil in mok en CPL, zowel in behandeling nu als daarna. Wat zegt de dierenarts?
Ik neem aan dat het paard verder stil staat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:09

Dectomax tegen mijten bij CPL zou ik direct mee stoppen. Onlangs naar een lezing geweest van Marieke Bruijs die ook dierenarts is. Zij vind dierenartsen die überhaupt dectomax spuiten al ballen hebben want zij durft het niet in te spuiten. Komt het in de bloedvat dan einde paard.
Mijten zitten altijd 100% zeker op de huid en nooit er in. CPL verdikt de huid/olifanten huid. Dectomax zal dus bij CPL zeer waarschijnlijk nooit de mijten bereiken omdat het niet door de aangestaste CPL huid komt. Persoonlijk zou ik overstappen bij besmetting op cydectin pour on ofzo.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 21:14

prugelpiet schreef:
Kan, soms zijn ze inderdaad zo pijnlijk erop dat ze er door kreupelen. Zit er wel verbetering in? Welke mokzalf smeer je?

Er zit wel echt verschil in mok en CPL, zowel in behandeling nu als daarna. Wat zegt de dierenarts?
Ik neem aan dat het paard verder stil staat?

Er zit wel verbetering in, in stap loopt hij nu gewoon goed. Het blijft echt alleen in draf. Dierenarts zegt mok maar ik ken meerdere tinkers met CPL en dit lijkt wel het begin stadium te zijn. Uit ervaring weet ik dat dierenartsen niet zo bekend zijn met CPL. Paard staat inderdaad stil, naast wandelen en grondwerk want stap gaat gewoon goed.

Edit: ik gebruik de CBD mokzalf van naturel horse hemp.
Laatst bijgewerkt door Liezja op 23-02-25 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 21:16

dierenfan schreef:
Dectomax tegen mijten bij CPL zou ik direct mee stoppen. Onlangs naar een lezing geweest van Marieke Bruijs die ook dierenarts is. Zij vind dierenartsen die überhaupt dectomax spuiten al ballen hebben want zij durft het niet in te spuiten. Komt het in de bloedvat dan einde paard.
Mijten zitten altijd 100% zeker op de huid en nooit er in. CPL verdikt de huid/olifanten huid. Dectomax zal dus bij CPL zeer waarschijnlijk nooit de mijten bereiken omdat het niet door de aangestaste CPL huid komt. Persoonlijk zou ik overstappen bij besmetting op cydectin pour on ofzo.

Klopt, ik weet het risico. Echter heb ik al zoveel middeltjes gebruikt en hij bleef daarmee mijt houden. Dit is tot nu toe het enige wat echt effect heeft. De vorige eigenaar liet het ook al jaren spuiten. Cydectin ga ik even naar kijken, bedankt!

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:52

Cydectin wordt ook door de huid opgenomen en via bloedbaan verspreidt. Daardoor krijgen nieuwe mijten ook minder kans. Herhaling is wel gewenst. Omdat het en gelijk op de plaats van bestemming wordt toegepast en minder risico heeft, heeft het een groot voordeel ten opzichte van Dectomax.
Voeding en management zijn belangrijk bij CPL. Overigens heeft het volgens Marieke weinig met lymfeoedeem te maken. Er is weinig vocht te bekennen in benen die aangetast zijn door CPL, wel veel bindweefsel.
Friezenolie is ook aan te raden voor onderhoud. Mijten overleven niet in olie en het houdt de huid soepel.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 01:41

Ik heb het met mijn vorige tinker ook meegemaakt dat hij echt heel kreupel was op wat in eerste instantie door de veearts mok genoemd werd. Die was echt heel kreupel, wilde dat been eigenlijk niet meer belasten, maar ook niet dik of warm. Bij hem zat het in de kootholte en uiteindelijk een hele kloof richting de hoefballen met een hoop etter. Uiteindelijk is er een swab genomen en op kweek gezet, bleek een nare stafylokokken infectie. Daarna antibiotica gaan spuiten en smeren, toen was het snel over.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 07:38

Kan het niet uit de rug komen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 08:41

dierenfan schreef:

Weet je ik heb dat wel nagevraagd hoe dat zit.
Maar het antwoord van mijn veearts ( en ook anderen,want heb meerdere gevraagd)als je met dectomax verkeerd spuit dan kan dat dus fout gaan met elke andere spuit die je intramusculair zet.
Die ik er bij heb gehad en mijn merrie is er vaak ermee gespoten zeiden allemaal van hè het is gewoon een kwestie van goed mikken :j :P

Hier genoeg met dectomax laten spuiten en altijd goed gegaan.
Wat wel een dingetje is is dat er wat resistentie is onder de luizen.
Dus het is sowieso belangrijk dat je naast dectomax dus een ander middel gebruikt tegen mijt of luis.

En lees de gebruiksaanwijzing goed, toch ook nog te vaak dat mensen niet goed doseren,middelen in de zon gebruiken,

Wat betreft de kreupelheid, bij een hupsje zou ik denken aan heup problemen.
zou zeker verder laten zoeken,desnoods op een goede kliniek.

quni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:03

Kan het zijn dat het paard door het stampen (jeuk/ongemak) kreupel is. Mijn paard was nogal heftig in zijn reactie op mijt en na een half jaar rust (grote stal en kleine weide) was het probleem over.