Spat/artrose: bestaat er een wonder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

Spat/artrose: bestaat er een wonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 18:47

Met een heel zwaar hart typ ik dit bericht, nadat ik net bij de kliniek ben geweest en zeer slecht nieuws te horen heb gekregen.
Ik zou je aub willen vragen om respectvol te reageren in dit topic.

Even een korte tijdlijn.
Edit: het gaat om een 10 jarig paard. Verder in kern goede gezondheid.

Nov. 2020 is er spat geconstateerd in 1 achterbeen. Alle benen op de foto gehad, 3 waren 100% goed. Naar huis gestuurd met metacam + advies om te stappen,

Juni 2021 onvoldoende verbetering, terug naar de kliniek. Op mijn verzoek rug/hals foto gemaakt om evt. andere ellende te besparen (100% in orde)
Echo en scintigrafie gemaakt > vermoeden van een klein botscheurtje, naast de bevonden spat

Juni 2021 n.a.v. de scintigrafie, CT scan gemaakt. Kreupelheid was toch te wijten aan spat.
Behandeld met Tildren infuus.

Tildren heeft succesvol 9 maanden gewerkt.

April 2022 weer röntgen gemaakt ter controle, weer een Tildren infuus gekregen

Januari 2023 wederom röntgen gemaakt ter controle, hieruit bleek dat er weinig 'vooruitgang' inzat. Of te wel; het werd niet stabiel (wat wel 'hoort' nav Tildren; dit brengt bot opbouw en afbraak in balans)
Wederom Tildren toegediend.

Helaas minder succesvol: na een ruime maand geen enkele verbetering,

Maart 2023 gewricht ingespoten met cortisonen

Injectie werkte 1,5 jaar (!) succesvol

Juli 2024 gewricht ingespoten met cortisonen

Helaas van korte duur: werkte 6 maanden succesvol

Gedurende deze periode altijd ondersteund met diverse supplementen, het meest tevreden was ik over TRM Stride en Jointpower van Horseflex.
Nog een edit: volgens de DA kon ik beter geen supplementen meer geven aangezien die zorgen voor smering en niet voor 'vastgroeiing'; van het gewricht..... -O-

Dan zitten we dus nu in februari 2025, ik kom net bij de kliniek vandaan.
Weer foto's gemaakt, en die waren niet best. De afbraak stabiliseert absoluut niet.
Ik heb hem nog eenmaal laten inspuiten met cortisonen, om hem in ieder geval pijnvrij mee naar huis te nemen + om wat tijd te hebben om na te denken.
Op dit moment voel ik me even heel erg verdoofd omdat ik gewoon niet kan geloven dat de kans zeer groot is dat ik mijn beste vriendje binnenkort moet laten gaan.

De kliniek waar ik zit (grote, bekende) geeft aan verder niets te kunnen doen.
Tegen beter weten in typ ik dit bericht, in de hoop dat er een bokker is die zegt.. Ik weet een kliniek die wonderen verricht.

En met een 'wonder' bedoel ik opereren, of een andere soort 'therapie' die succesvol kan zijn in dit soort hele moeilijke gevangen.
Waarschijnlijk over de grens, Duitsland? Equitom?
De revue van supplementen, fysio e.d. zijn we al gepasseerd en dat gaat in dit stadium ook niet meer helpen.

Je kunt je voorstellen dat ik al heel veel (heel, heel veel) geld verder ben. Ik denk dat ik een ander in deze situatie had gevraagd 'waar die in godsnaam mee bezig is' :')
En dat is ook vaak zat tegen mij gezegd.
Maar je weet hoe dat gaat als het je eigen paard betreft.... Ik hou zo zielsveel van 'm ;(
Dus ik ben, tegen beter weten in, opzoek naar een strohalm. :\
Ik hoop op echte verhalen/ervaringen; natuurlijk mag je me ook een pb sturen.

Nogmaals de vraag om aub respectvol te reageren, voor nu ligt het besluit er om hem in te slapen. En nee, daar wacht ik niet mee tot het weer mis is.
Hij is op dit moment een poos pijnvrij door de cortisonen maar als er geen wondermiddel blijkt, dan zal ik hem helaas moeten laten gaan.
Als hij pijnvrij op een weiland kan scharrelen zonder ingrijpen dan is dat ook best, maar daar ziet het nu even niet naar uit.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:16

Hoi, wat jammer om te horen dat de behandelingen niet aanslaan.

Hoe is het paard klinisch? Is je paard kreupel, stijf of gewoon goed in de beweging? Dat zegt imo meer dan hoe het paard is op de foto's. Mijn paard kreeg vorig jaar zomer diagnose spat, ze is daarna twee keer behandeld, maar we hebben na de eerste diagnose geen foto's meer gemaakt maar er vanaf gegaan hoe ze er uit ziet en hoe ze beweegt.

Hoe is het verdere management, hoe veel beweegt je paard? Rust roest is echt heel typisch voor spat / artrose en het is het beste om je paard met zo veel regelmaat als mogelijk te laten bewegen. Vaak tonen paarden met spat wat stijf aan het begin van de arbeid, maar dit word beter naarmate het paard meer opwarmt.

Bij mijn paard hebben we bij de initiële diagnose behandeld met corticosteroiden. Hierna kreeg ze de dag erna koorts en ik was vnl erg panisch om een ontsteking in het gewricht te krijgen. Gelukkig is dat niet gebeurd. Ze reageerde hier goed op en ze liep zelfs de dag erna al een stuk beter, maar doordat ze dus koorts kreeg heeft mijn DA bij de tweede behandeling, ongeveer 3-4 weken na de eerste diagnose, er voor gekozen om met Osphos te behandelen, dat word in de spier gespoten ipv recht in het gewricht. Eigenlijk is dit medicijn voor problemen in het hoefbeen, maar wordt ook zo nu en dan voor paarden met spat gegeven. Mijn verzekering keurde het goed in ieder geval :') Dit medicijn zou voor zo'n 6 maanden moeten werken. Dit was gok ik eind september dat ze hiermee is ingespoten.

Hierna mochten we langzaam het werk weer wat opbouwen naar hoe ze zich voelde en bewoog. Begonnen met bijv 2 minuten draf per keer en dat langzaam uit bouwen. In het begin liep ze daarbij echt nog niet altijd helemaal goed en ze heeft best lang last gehad van wat stijfheid in het lijf. Ze liep niet kreupel, maar ook niet 100% goed. Ik zorg voor ontzettend veel regelmaat in haar leven. Naast dat ze minstens 12 uur per dag op een groot weiland staat, zorg ik er ook voor dat ze elke dag beweging krijgt. We rijden / trainen zo'n 4-5 keer per week vnl op lage intensiteit, veel stappen, veel rechtdoor over straat of in het bos. We rijden bijna geen dressuur meer, dit is op dit moment (nog) te lastig voor haar. Op de dagen dat ze niet werkt, wandelen we 20-30 minuten om het gewricht soepel te houden. Ik zie het heel duidelijk aan haar als ze een dag minder heeft bewogen op de wei door bijv bevroren grond, dan toont ze stijver in haar beweging. Dan zorg ik dat we langer gaan wandelen of zelfs twee keer per dag een korter stukje.

Daarnaast krijgt ze dagelijks supplementen (NAF Superflex en lijnzaad wat anti-inflammatorische werking heeft) en doe ik een Back on Track beschermer om voor en na het werk, en als we alleen gaan stappen houdt ze deze ook om tijdens het werk. Ik heb geen idee of dit allemaal werkt :D Maar mijn paard voelt zich echt geweldig en heeft nu al zo'n 2 maanden geen pas kreupel of stijf gelopen en ze voelt zich weer als vanouds, fris, blij, en rent veel en graag door de wei. Ik ben midden december nog met haar naar de kliniek geweest om mijn eigen gevoelens 'goed te laten keuren' door de DA. Daar hebben we haar op het harde gedraafd en op de volte en daar liep ze 100% goed, wel op de volte wat stijf maar mijn paard kan sowieso eigenlijk niet helemaal 100% goed op de volte aan een halstertje draven. Ik heb een draver die op de baan heeft gelopen dus ze heeft gewoon niet die balans om zelf goed op de volte te lopen en dat had ze ook niet vóór ze spat kreeg. Onder de man of aan de dubbele longe, als ze meer steun krijgt, loopt ze wel zuiver. We hebben geen buigproef gedaan, mijn DA zei dat ze dan wellicht wat stijf weg kon lopen en aangezien we al weten wat er mis is, heeft het geen nut om dat uit te lokken. Mijn paard is alledaags zuiver en daar neem ik genoegen mee :) Om die rede laat ik ook geen foto's oid maken, ik kijk naar het paard voor mij en oordeel vanuit daar.

Ik heb aan mijn DA gevraagd hoe haar toekomst er uit ziet, wanneer we weer zouden moeten behandelen maar daar is echt niks op te zeggen. Ik heb een grote ambitie om endurance te rijden met mijn paard en mijn paard heeft ook een giga looplust dus om haar mentaal happy te houden 'moet' zij op pad het bos in, wat eigenlijk het beste is voor een artrose paard, lekker rechtuit doorlopen :D Volgens mijn DA zou ze zelfs gewoon wedstrijden enzo kunnen rijden en er is niks op te zeggen hoe veel en wanneer ze weer behandeld zou moeten worden. Dat kan over 3 maanden zijn, of over 3 jaar, was haar antwoord. Ik blijf dus lekker mijn paard doorrijden en langzaam opbouwen en ik merk snel genoeg als het weer tijd is voor een nieuwe injectie gok ik. Ik heb ook een sterk vermoeden dat mijn paard al gewrichtsproblemen had voor ik haar kocht en dus een heel trainingsblok + 50 km wedstrijd er op had zitten zonder enig probleem. Zij kreeg een acute ontsteking in het gewricht door een training op de baan, waar er waarschijnlijk door het rijden door de bochten te veel druk is gekomen op het gewricht.

Edit; wellicht belangrijk om te vermelden dat mijn paard pas 5 was toen ze gediagnosticeerd werd. Ze wordt dit jaar zes. Ze heeft als harddraver op de baan gelopen, dus zeer waarschijnlijk slijtage / te hard getraind als jong paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:27

Pfoeh, ik snap dat je best hebt gedaan met al die behandelingen, maar zou het geen optie kunnen zijn om hem inderdaad gewoon eens een jaar de wei op te gooien en te zien wat het lijf zelf doet...? Natuurlijk alleen als het dier goed genoeg pijnvrij te houden is en zelf nog heel graag wil.

Wat zegt de DA daarvan, is er een mogelijkheid dat het lijf zelf op zou kunnen lossen...?

Mareentje liep plotseling enorm kreupel jaren geleden en dat zat in voorkant koot.
Nergens iets aan de hand verder. Ingespoten. Werd niet beter. Paar maanden later nog eens in willen spuiten maar toen was het gewricht helemaal dichtgegroeid ineens, bizar snel. Spuit kon er niet meer tussen... maar beestje liep nog wel kreupel en had duidelijk wel last ervan :(:)

DA gaf toen als optie om het gericht in de kliniek met een metalen plaatje vast te laten zetten.
Dan zou ze weken / maanden lang op stal moeten en of het echt zou werken was afwachten.

Andere optie was laten lopen en kijken wat de natuur doet, kleine kans dat het vanzelf goed vast zou groeien.

Nou Mareentje als type stresskip en al 20 jaar.... geen optie om haar dat gedoe aan te doen.
Dus gekozen voor "we geven de natuur / haar lijf de kans". Want de stekker er uit trekken kan altijd nog, als het morgen niet meer okee voelt dan gaat morgen de spuit er in, weet je wel :(:)

Ze heeft een goed jaar niet zuiver gelopen maar met pijnstiller dacht ik we bekijken het gewoon van dag tot dag, voor haar was het nog niet klaar, die deed gewoon haar ding 24/7 met vrije in- en uitloop op paddock paradise opzet. Heeft een jaar lang tevreden rondgewandeld, draven en galopperen zag ik haar niet meer doen, maar ze wandelde tevreden rond zonder noodzaak om ergens naartoe te moeten ofzo. Ging liggen en rollen en alles.

En na een goed jaar ofzo, was het blijkbaar vastgegroeid. Je zag wel een harde bult aan de voorkant van dat voetje. Hoef sleet iets anders af. Maar ze draafde en galoppeerde weer vrolijk rond, ook de dijk op en af en de droge sloot in en uit waarbij er toch wel veel gewicht / kracht op dat pootje komt.

Je staat er soms versteld van wat een lijf zelf nog kan oplappen als je het de vrijheid geeft om zijn eigen ding te doen. Constante rustige beweging / niet hoeven te bewegen zodat paard zelf kan kiezen wat die wil, kan misschien hier ook nog een optie zijn....?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:53

Ik heb er ook 1 met spat RA. Ik laat hem elk half jaar in spuiten met cortisonen+ hyarulon. Dus toch ook om wel te smeren
Ook heb ik onlangs zijn SI gebied laten in spuiten. Daar was hij erg stijf namelijk door het compenseren van zijn spat been. Hij is daar nu veel soepeler van door gaan lopen.
Ik moet hem echt goed managen zodat zijn spieren in zn bovenlijn soepel blijven. Hij is ook 2x ingespoten met Osphos.
Merk ook gauw genoeg wanneer zijn sprong weer behandeld moet worden want dan gaat hij in protest tijdens het werken. Ik rij hem namelijk nog.
Je moet ze juist in beweging houden!!

Ik geef geen supplementen. Die doen na verschillende geprobeerd te hebben niks namelijk.

Bowo

Re: Spat/artrose: bestaat er een wonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 11:00

Is artrodesis al eens besproken? Dat zou voor spat een optie zijn, maar als er nog meer artrose in het gewricht zit, los je slechts een deel op

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:57

Mijn verhaal is helaas minder positief. Ik heb ook verschillende behandelingen geprobeerd maar uiteindelijk kon ze niet meer pijnvrij leven.
Ik heb zo’n 3 jaar gewacht en gehoopt dat het gewricht aan elkaar zou groeien, maar dat is helaas nooit gebeurd. Mijn paard was ook echt flink kreupel.

Ik hoop dat jouw verhaal positiever eindigt… Ik las behoorlijk wat positieve verhalen op internet en daar heb ik me heel lang (eigenlijk te lang) aan vast gehouden… luister naar je gevoel :+:

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:14

Ik heb mijn eerste haffie met 16 jaar met pensioen gestuurd met artrose in meerdere gewrichten. Zij kwam s morgens stokkreupel van stal. Eenmaal 24/7 op de wei ijzers eraf. Begon ze zienderogen op te knappen. Ze had al jaren speciaal beslag ivm de artrose. Wij hebben haar glucosamine met MSN en selenium gevoerd. En naa een paar maanden reden we weer door de bossen. Uiteindelijk is ze 21 jaar geworden

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:51

Hoe lang na het inspuiten bij artrose zagen jullie verbetering? Is dat echt accuut of heeft dat de tijd nodig om te werken?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:59

Mijn paard heeft sinds 2 jaar ook atrose en toen ik bij de DA was met haar voor diagnose ,zijn haar beide voorbenen ingespoten.
Ze is al wat ouder en ik merk ook dat vooral bewegen het beste werkt.
Ze is na de 1e x inspuiten nooit meer opnieuw ingespoten.

Afgelopen zomer heeft ze 2 maanden op de zomerwei gestaan met andere paarden en zoveel ruimte,dat heeft haar enorm goed gedaan.
Helaas is het hier in de winter een beetje lastig om ze heel veel te laten bewegen,maar ik merk dat het best aardig gaat.
De DA had ook gezegd als het erger zou worden ,dat het dan einde verhaal zou zijn,maar eigenlijk gaat het best goed.
Af en toe doen we een stapritje en zolang we niet teveel naar beneden gaan (dan komt de druk op de voorkant) gaat het best goed.

Misschien toch een tijdje op het land zetten en kijken of het beter gaat?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:01

Hier geen advies of tip, wel wil ik je even sterkte wensen deze periode! Niet fijn als de paarden wat mankeren, en zijn leeftijd maakt het niet makkelijker... Sterkte en succes de komende tijd!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:52

Geen spat maar een blessure aan haar achillespees en daarbij kreeg ze als gevolg ren slijmbeursontsteking erbij.
Inspuiten had amper effect.
Met metacam vond ik haar enkel achteruit gaan.

Uiteindelijk liep ze doelloos enkel maar rondjes door de bak. Lopen om te lopen.
We waren echt wel op het punt gekomen om haar te laten gaan, want was niet eerlijk meer.
Ze liep als gevolg van verkeerde belasting al op 3 benen niet rad.
At wilgenbomem als ren malle kaal.

Maar je blijft denken, is er niets anders.....
Begonnen met haar verplicht op te sluiten voor de nacht. Dan kon ze in iedergeval niet maar blijven lopen. Dwingen naar rust.
Ook ben ik gestopt met de metacam en begonnen met kurkuma

De slijmbeursontsteking werd minder en minder. En ze ging langzaam aan weer beter lopen.
Ze liet de wilgenbomem ook steeds meer links liggen.

Nu zijn we zo'n half jaar verder.
De kurkuma krijgt ze nog steeds. Een stopweek doen we niet meer aan want werkt nadelig.
Maar ik heb een blije pony die nu zelf weer regelmatig blij bokkend door de bak vliegt. Ze zet als vanouds de boel weer op stelten.
Voor de vorst er weer eens rustig op gestapt. Op slap na voelt ze volledig rad op al haar vier haar benen.
Nu zelfs met de harde bak oogt ze gewoon rad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:57

Johnnydepony schreef:
Hoe lang na het inspuiten bij artrose zagen jullie verbetering? Is dat echt accuut of heeft dat de tijd nodig om te werken?

Bij in spuiten van het gewricht met combi hyarulon/cortisonen moet je na 14 dagen wel verbetering merken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:08

Paris_ schreef:
Met een heel zwaar hart typ ik dit bericht, nadat ik net bij de kliniek ben geweest en zeer slecht nieuws te horen heb gekregen.
Ik zou je aub willen vragen om respectvol te reageren in dit topic.

Even een korte tijdlijn.
Edit: het gaat om een 10 jarig paard. Verder in kern goede gezondheid.

Nov. 2020 is er spat geconstateerd in 1 achterbeen. Alle benen op de foto gehad, 3 waren 100% goed. Naar huis gestuurd met metacam + advies om te stappen,

Juni 2021 onvoldoende verbetering, terug naar de kliniek. Op mijn verzoek rug/hals foto gemaakt om evt. andere ellende te besparen (100% in orde)
Echo en scintigrafie gemaakt > vermoeden van een klein botscheurtje, naast de bevonden spat

Juni 2021 n.a.v. de scintigrafie, CT scan gemaakt. Kreupelheid was toch te wijten aan spat.
Behandeld met Tildren infuus.

April 2022 weer röntgen gemaakt ter controle, weer een Tildren infuus gekregen

Januari 2023 wederom röntgen gemaakt ter controle, hieruit bleek dat er weinig 'vooruitgang' inzat. Of te wel; het werd niet stabiel (wat wel 'hoort' nav Tildren; dit brengt bot opbouw en afbraak in balans)
Wederom Tildren toegediend.

Helaas minder succesvol: na een ruime maand geen enkele verbetering,

Maart 2023 gewricht ingespoten met cortisonen

Injectie werkte 1,5 jaar (!) succesvol

Juli 2024 gewricht ingespoten met cortisonen

Helaas van korte duur: werkte 6 maanden succesvol

Gedurende deze periode altijd ondersteund met diverse supplementen, het meest tevreden was ik over TRM Stride en Jointpower van Horseflex.
Nog een edit: volgens de DA kon ik beter geen supplementen meer geven aangezien die zorgen voor smering en niet voor 'vastgroeiing'; van het gewricht..... -O-

Dan zitten we dus nu in februari 2025, ik kom net bij de kliniek vandaan.
Weer foto's gemaakt, en die waren niet best. De afbraak stabiliseert absoluut niet.
Ik heb hem nog eenmaal laten inspuiten met cortisonen, om hem in ieder geval pijnvrij mee naar huis te nemen + om wat tijd te hebben om na te denken.
Op dit moment voel ik me even heel erg verdoofd omdat ik gewoon niet kan geloven dat de kans zeer groot is dat ik mijn beste vriendje binnenkort moet laten gaan.

De kliniek waar ik zit (grote, bekende) geeft aan verder niets te kunnen doen.
Tegen beter weten in typ ik dit bericht, in de hoop dat er een bokker is die zegt.. Ik weet een kliniek die wonderen verricht.

En met een 'wonder' bedoel ik opereren, of een andere soort 'therapie' die succesvol kan zijn in dit soort hele moeilijke gevangen.
Waarschijnlijk over de grens, Duitsland? Equitom?
De revue van supplementen, fysio e.d. zijn we al gepasseerd en dat gaat in dit stadium ook niet meer helpen.

Je kunt je voorstellen dat ik al heel veel (heel, heel veel) geld verder ben. Ik denk dat ik een ander in deze situatie had gevraagd 'waar die in godsnaam mee bezig is' :')
En dat is ook vaak zat tegen mij gezegd.
Maar je weet hoe dat gaat als het je eigen paard betreft.... Ik hou zo zielsveel van 'm ;(
Dus ik ben, tegen beter weten in, opzoek naar een strohalm. :
Ik hoop op echte verhalen/ervaringen; natuurlijk mag je me ook een pb sturen.

Nogmaals de vraag om aub respectvol te reageren, voor nu ligt het besluit er om hem in te slapen. En nee, daar wacht ik niet mee tot het weer mis is.
Hij is op dit moment een poos pijnvrij door de cortisonen maar als er geen wondermiddel blijkt, dan zal ik hem helaas moeten laten gaan.
Als hij pijnvrij op een weiland kan scharrelen zonder ingrijpen dan is dat ook best, maar daar ziet het nu even niet naar uit.

Ik leesje bericht nog eens goed maar waarom zou je bij afbraak niet toch ook hyarulon voor smering willen in spuiten?
Afbraak doet mega veel pijn omdat de botten over elkaar wrijven of stoten. Er zit geen smering meer. Als er een naald in gestoken word gaat er wss vocht zo dun als water uit lopen ipv gelei achtige substantie.
Ik zou dat zeker proberen. Enkel cortisonen constant in laten spuiten doet naar mijn weten meer kwaad dan goed.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:13

Ik weet dat Polyacrylamide gel wonderen kan verrichten bij artrose. Aangezien ik geen beeldvorming/fotos etc van je paard heb gezien, kan ik niet inschatten of het voor jouw paard ook effectief kan zijn. Raaphorts kan je verder helpen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:11

Johnnydepony schreef:

Bij ieder werkt het natuurlijk anders, maar ik had achteraf gezien wellicht niet moeten beginnen aan het inspuiten. Dat inspuiten was bedoeld om artrose te remmen. Maar uiteindelijk bleek vast laten groeien juist de oplossing. En vraag ik me af of ze door dat 2x inspuiten nu niet juist langer pijn heeft gehad dan nodig was geweest :(:)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:23

Bloedzuigertherapie al geprobeerd?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:38

Ik heb maar 1 ervaring met spat.

Paard met spat in beide achterbenen, na enkele jaren volledige rust op de wei (dus nooit enige behandeling), is de spat in 1 been weer vergroeid, en het andere been is op de goede weg.

Vroeger was het paard kreupel / stijf, dat is al lang niet meer zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:44

Hier ervaring met spat in 1 achterbeen (geconstateerd toen hij 16 was, is nu 20). Tussentijds wel positief mogen opbouwen of stapritjes. Maar sinds een jaar volledig met pensioen. Foto's lieten duidelijk afbraak zien, ondanks behandelingen. Het groeit dus helaas niet aan elkaar.
Dus zolang het paardwaardig is, mag hij lekker op de track lopen en paard zijn. Rijden zit er niet meer in. We wandelen af en toe. Stappen gaat goed, in draf zie je onregelmatigheid, galop is vooral stijf. Hij ontziet het been soms wel. Maar ook regelmatig helemaal niet met sprintjes en bokkesprongen.
Zolang dat goed gaat, is het goed. Ik zie snel genoeg aan hem of het klaar is. Hij toont heel snel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:48

Heb je al eens bij Equisound geinformeerd naar pijnbestrijding?
Soms heeft een gewricht ook rust nodig in het proces van aan elkaar groeien van de spat. Dus langere tijd op de wei en met rust laten. Zomertijd komt er weer aan dus dat zou je ook nog kunnen overwegen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:40

Maar zou een spatbeen niet na 4 jaar al eens aan elkaar gegroeid moeten zijn? Is er dan niet iets anders aan de hand, in de zin van dat de spat te intensief is waardoor het niet tot rust kan komen. Dan is 4 jaar wel al lang...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:46

Als er vaak cortisonen ingespoten worden is de kans groot dat kraakbeen verder aangetast word en daardoor broos.
Vandaar mijn vraag eerder ook of het niet beter is om enkel hyarulon in te laten spuiten voor smering en demping

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 03:17

Nou die van mij is 4 weken geleden ingespoten. Maar hij liep nog steeds alles behalve rad. Nu 3x pijnstillers gehad en het is iets minder overduidelijk kreupel, maar het is nog steeds net een natte krant. De da zegt dat het tot 6 weken na inspuiten kan verbeteren. Dus knolleke krijgt nog een paar dagen maar ik geloof er niet meer in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:12

Tja, je paard kan ook elders in zijn lijf pijn hebben doordat het al een tijd heeft zijn spatbeen heeft moeten compenseren. Iets wat al langer speelt is heus niet 1,2 3 weg na een spuitje in het gewricht.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:13

Nou in totaal is dit al 1,5 jaar dokteren en zit er al wel iets meer in dan 1 spuitje. En het gaat hier om artose in het si en ook problemen in de voorbenen. Dus dit is wel een beetje de laatste hoop. Ik zie het gewoon somber in.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:36

Bel eens met Wolvega en vraag daar eens naar Zoledroninezuur injecties, die hebben Idse heel goed geholpen.