Jonge ruin 3,5 reageert heel zuur op rechterflank

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veluwse80

Jonge ruin 3,5 reageert heel zuur op rechterflank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 18:05

Vandaag was ze haar jonge ruin aan het poetsen, nu is hij wel vaker nukkig met poetsen maar vanmiddag was hij echt zuur, met name als ze hem rechts aanraakt bij de flank. Links is er niks aan de hand.
Hij zwiept dan wild met z’n staart (staart ging ook schuin naar achter) en wil het liefst uithalen met zijn been.

Heb even een foto erbij met de plek van aanraken.

Afbeelding

Verder is zijn mest niet dun, eet hij goed. Likt wel zand op de paddock. Hiervoor heb ik hem 2 weken geleden een zandkuur gegeven met vlozaad.

Ik weet jullie zijn geen DA maar er zijn hier vast mensen die dit herkennen.
Dierenarts komt overigens begin van de week.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Jonge ruin 3,5 reageert heel zuur op rechterflank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:25

Ik zou hem laten controleren op maagzweren.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:35

Bij een van mij bleef dat ooit een tijd een hele gevoelige plek na zandkoliek.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 18:41

AnnoNiemand schreef:
Bij een van mij bleef dat ooit een tijd een hele gevoelige plek na zandkoliek.

Wat zag jij aan je paard qua symptomen?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 18:41

Cayenne schreef:
Ik zou hem laten controleren op maagzweren.

Ik dacht altijd dat dat meer rond de singelplek ligt?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:43

Dit kan meerdere oorzaken hebben, bij mijn paard was dit bijv oa ontstoken blindedarm. Advies; onderzoek dierenarts :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:06

Dit is een caecum (blinde darm) probleem. Wordt aangestuurd vanuit de regio waar precies je zadel eindigd. Gaat vaak mis daar. Vaak is dit prima op te lossen door een goed opgeleide osteopaat.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 19:13

Hutcherson schreef:
Dit is een caecum (blinde darm) probleem. Wordt aangestuurd vanuit de regio waar precies je zadel eindigd. Gaat vaak mis daar. Vaak is dit prima op te lossen door een goed opgeleide osteopaat.

Ok mijn foto is duidelijk genoeg dus…
Osteopaat heb ik wel een heel goede, ze stond eigenlijk gepland voor 7 maart maar zal haar even contacten voor zsm

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:16

Dit had mijn vorige paard ook. Is toen opgelost met een goede osteopaat behandeling.

Maar zou ook zekers iets anders kunnen zijn. Ben benieuwd wat de dierenarts volgende week zegt!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:39

Afbeelding
Caecum loopt zo. Dus precies waar je hand zit.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:17

Hutcherson schreef:
[ Afbeelding ]

Ja, met een echo kunnen ze heel goed de beweeglijkheid, vulling en dikte van de blindedarmwand in beeld brengen. Zoals eerder gezegd; (ruime..) ervaring mee en de moeite waard om te laten onderzoeken. Bij mij kon de dierenarts dit thuis doen. En nogmaals, het kan ook heel wat anders zijn, maar dit uitsluiten of bevestigen zou voor mij de eerste stap zijn. Als ik dit destijds had geweten dan had mij dit heel veel gescheeld. Sterkte met jouw paardje!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:20

Hutcherson schreef:

Wat gaat er dan precies mis? Is dat dan als gevolg van het zadel? Hoe lost een osteopaat zoiets op?

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:24

Heb je al een zandkuur gegeven? Je geeft aan dat hij zand likt, dat is ook de plek als ze last hebben van zand. Maar zou natuurlijk ook iets anders kunnen zijn.
Goed dat de DA en osteopaat langskomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:36

Heb je gecontroleerd of het zand weg is na de kuur? Zand eten is echt niet goed..krijgt hij voldoende ruwvoer en voldoende mineralen binnen?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 10:45

Onyks schreef:
Heb je al een zandkuur gegeven? Je geeft aan dat hij zand likt, dat is ook de plek als ze last hebben van zand. Maar zou natuurlijk ook iets anders kunnen zijn.

4 weekje geleden ben heb ik hem een kuur met vlozaad gegeven. 1 0p 1 gedoseerd. Maar ja dat is natuurlijk nu ook alweer 3 weken geleden dat die kuur klaar is. Dus ik ga straks weer starten met vlozaad.

Iemand ervaring met de slobber psyllium van Subli?

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 10:48

Elisa2 schreef:
Heb je gecontroleerd of het zand weg is na de kuur? Zand eten is echt niet goed..krijgt hij voldoende ruwvoer en voldoende mineralen binnen?

Hij is een pony van ca 400 kg, krijgt 8 tot 10 kg ruwvoer, maar niet altijd van de beste kwaliteit en altijd verschillende baaltjes. Daarnaast omdat hij jong is en niet veel doet nog , krijgt hij dagelijks 400gram subli mineralen bikkels. Verder krijgt hij nog 3 handjes muesli (natures best Pavo) en die geef ik samen in een kwart teiltje luzerne.
Hij krijgt aanvullend nog magnesium.

Veluwse80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 10:58

AdemoJoey schreef:
Hutcherson schreef:
[ Afbeelding ]

Ja, met een echo kunnen ze heel goed de beweeglijkheid, vulling en dikte van de blindedarmwand in beeld brengen. Zoals eerder gezegd; (ruime..) ervaring mee en de moeite waard om te laten onderzoeken. Bij mij kon de dierenarts dit thuis doen. En nogmaals, het kan ook heel wat anders zijn, maar dit uitsluiten of bevestigen zou voor mij de eerste stap zijn. Als ik dit destijds had geweten dan had mij dit heel veel gescheeld. Sterkte met jouw paardje!

Dankjewel!
Ja de dierenarts komt sowieso maandag of dinsdag. En ik start weer een zandkuur omdat ik hem ook echt zie likken/hapjes nemen. Eerst maar het een en ander uitsluiten. Ga straks wel met hem wandelen, om wel die darmen in beweging te houden

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:13

truselientje schreef:
Hutcherson schreef:

Wat gaat er dan precies mis? Is dat dan als gevolg van het zadel? Hoe lost een osteopaat zoiets op?

Daar ben ik ook benieuwd naar ja, hoe wordt dat behandelt dan? Iets 'losmaken' vind ik altijd een beetje vaag klinken.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:30

Veluwse80 schreef:
Onyks schreef:

4 weekje geleden ben heb ik hem een kuur met vlozaad gegeven. 1 0p 1 gedoseerd. Maar ja dat is natuurlijk nu ook alweer 3 weken geleden dat die kuur klaar is. Dus ik ga straks weer starten met vlozaad.

Iemand ervaring met de slobber psyllium van Subli?

Naar het schijnt zit er te weinig vlozaad in om de juiste hoeveelheden te geven. Correct me if I'm wrong.
Net als de juiste hoeveelheden, daar is ook nogal discussie over.
Sowieso ben ik zelf niet zo'n fan van vlozaad, je moet aardig wat voeren en vooral als je weinig krachtvoer geeft is het lastig om te voeren. De mijne vinden de substantie niet fijn. Daarom voer ik 1x per week preventief een portie gekookt lijnzaad, dat willen ze graag eten. En nog stukken goedkoper ook. Beetje slobber of geweekte muesli erbij en het gaat zo naar binnen.

Als ik 1 heb die echt last van zand heeft, voer ik een week lang elke dag een portie lijnzaad. Die knapt dan de volgende dag al op.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:31

Goed dat je dit hebt opgemerkt bij je paard. Als ze er langer last van hebben kunnen ze ook scheef gaan lopen door het te ontlasten.

Mijn merrie had hier ook last vast. De osteopaat zei dat er er te weinig beweging in de blindedarm zat. Ze zat ook wat vast, daarboven idd bij de rug. Ze vertelde dat het veroorzaakt kan worden door verschillende dingen, maar oa door stress, medicatie, voerwisselingen, slecht voer, slechte doorbloeding / vastzitten of andere toevoegingen aan het voer die niet goed zijn voor de darmen.

Ik kwam er uiteindelijk achter doordat mijn merrie haar heup steeds scheef ging. De chiropractor kwam wel met regelmaat, maar het probleem kwam steeds terug. Schijnt dus dat de blindedarm aan 1 kant van de heupbot (of bekken, weet niet precies) hangt. Als ze er veel last van hebben gaan ze dat ontlasten en kan je het merken doordat je paard scheef wordt of scheef gaat lopen.

De osteopaat heeft mijn merrie toen behandeld en ze werd er wel echt beter van. Binnenkort komt ze weer langs.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:54

truselientje schreef:
Hutcherson schreef:

Kan de mobiliteit zijn die verstoord is of de motiliteit (de beweging in het orgaan zelf), de fascia eromheen zal gespannen zijn en de plek waar het caecum neurologisch wordt aangestuurd (dus net achter zadel) moet vrij gemaakt worden. Kan het gevolg zijn van een zadel, kan ook dat een keer (kan best al tijd geleden zijn) verkeerd geland is in het zadel waardoor die thoracolumbale overgang (dus net achter het zadel) een klap heeft gekregen. Kan ook gewoon gebeurt zijn met eens flink bokken in de wei hoor. Of disfunctie van bv de nieren of bekkenorganen. Kan ook fat het dier een tijd geleden iets als zand of van die plukjes strotouwtje heeft gegeten die bezinken in het caecum.

Een goed opgeleide osteo kan voelen waar het misgaat. Ook de vullingsgraad en uitzetting kan je voelen. En uiteraard het orgaan weer vrij maken en beter later functioneren. Dus een echo maken is uiteraard leuk, dan kan je erin kijken... Maar DA gaat dat probleem niet on the spot op kunnen lossen. Tenzij t ook een osteopaat os uiteraard.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:36

Hutcherson schreef:
Kan de mobiliteit zijn die verstoord is of de motiliteit (de beweging in het orgaan zelf), de fascia eromheen zal gespannen zijn en de plek waar het caecum neurologisch wordt aangestuurd (dus net achter zadel) moet vrij gemaakt worden. Kan het gevolg zijn van een zadel, kan ook dat een keer (kan best al tijd geleden zijn) verkeerd geland is in het zadel waardoor die thoracolumbale overgang (dus net achter het zadel) een klap heeft gekregen. Kan ook gewoon gebeurt zijn met eens flink bokken in de wei hoor. Of disfunctie van bv de nieren of bekkenorganen. Kan ook fat het dier een tijd geleden iets als zand of van die plukjes strotouwtje heeft gegeten die bezinken in het caecum.

Een goed opgeleide osteo kan voelen waar het misgaat. Ook de vullingsgraad en uitzetting kan je voelen. En uiteraard het orgaan weer vrij maken en beter later functioneren. Dus een echo maken is uiteraard leuk, dan kan je erin kijken... Maar DA gaat dat probleem niet on the spot op kunnen lossen. Tenzij t ook een osteopaat os uiteraard.

Ik ken de waarde van de osteopaat, die komt ook heel regelmatig bij mijn paard, maarrrr mijn paard had een ontstoken blindedarm en daar was wel degelijk medicinale behandeling voor nodig. Aanvullend weer osteo.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:40

Met een paard wat je ziet likken en eten van zand zou ik geen risico nemen en met een echo na laten kijken op zand.

Net weer een verhaal gehoord van een 2 jarige met 20 kg zand die hebben ze moeten laten inslapen.

Daar helpt geen kuurtje vlozaad tegen en ook geen osteopaat.

Dat spul van subli kun je zo uitrekenen hoeveel kilo je daar van moet geven om ook 1 op 1 te voeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:42

Het paardje is 3,5 jaar. Heeft die al vaak een zadel op gehad dan dat die daar die last door kan hebben?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:43