Maagzweren medicatie of supplementen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Maagzweren medicatie of supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 15:29

De eigenaar en ik vermoeden dat mijn bijrijdpaard maagzweren heeft. Nu is alleen de eigenaar nog een maand op vakantie. Zijn ervaring met medicatie is dat het heel duur was, weet iemand wat nu een beetje de kosten zijn?
En zijn er nog gerichte supplementen oid wat werkt?

Maandag kan ik ook de kliniek bellen. Er heen voor een scopie is nogal omslachtig,kmdat de eigenaar er niet is. Ik kan wel een dierenarts laten komen maar die zal dezelfde conclusie hebben denk ik. Paard vertoont pijn tussen de voorbenen en ten hoogte van de singel bij hele lichte aanraking, heeft mestwater en gaapt. Ze staan al op onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit. Verder is hij een van de meest relaxte paarden die ik ken. Oorzaak is dus een beetje gissen.

Maar goed, ik ben dus op zoek naar datgene wat het meest effectief is.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:48

Omeprazol (en evt sucralfaat, afhankelijk van waar de zweren zitten) is de meest effectieve behandeling. Dit is inderdaad behoorlijk duur (ik meen recent €40 per spuit), wat voor marketeers natuurlijk een geweldig gat is om in te springen; mensen zullen snel geneigd zijn iets anders te proberen dat minder duur is. Tot op heden heb ik geen studies gevonden die het effect van supplementen hebben aangetoond (al denk ik dat bijvoorbeeld het voeren van luzerne vanwege het hoge calciumgehalte zeker wel verzachtend kan werken, maar het is niet effectief gebleken als behandeling). Als je wil behandelen, zou ik dus voor in elk geval omeprazol gaan.

SNN_JEWEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 15:49

Ik heb bij graad 2 maagzweren 1 maand gastrogard medicatie moeten geven. Nu geef inpreventief van vitalsyle de gastrocomplex in poedervorm. Denk dat er meerdere opties zijn. Mijn DA gaf aan dat het supplement Pectiqus zeer effectief voor gevoelige paarden zou zij.

Bambelien

Re: Maagzweren medicatie of supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:26

Als er echt sprake is van maagzweren moet je niet willen aanrommelen met supplementen, is mijn mening. Dan moet je toch echt voor de medicatie gaan, in overleg met je dierenarts uiteraard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:43

Omeprazol en eventueel sucralfaat (ligt er aan of het in de maag zit of op andere delen). Dit oi dierenarts na eventueel een scope of gewoon proberen en kijken of het werkt doen ze tegenwoordig ook steeds vaker.

Daarna zou ik pas naar supplementen gaan om het na genezing weer opnieuw te voorkomen en goed naar de voeding kijken.
Voor mijn luchtzuiger die gevoelig was voor zweren was bv lucerne, appel, kuil etc echt een no go.
Een supplement waarvan ik de laatste tijd veel goede verhalen heb gehoord is van deze:
https://www.herbalhorsecare.nl/?fbclid= ... -HGVeWT_lg

Je hebt het voor voorkomen en voor wanneer ze het echt hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:50

Eerst een dierenarts laten komen. Voor hetzelfde geld heeft het paard wormen.
Behandeling met omeprazol en sucralfaat is enorm duur inderdaad, maar als er maagzweren zijn dan moet dat. Minimaal 6 weken. En 1000€ ben je zo verder, of eerder 2. Dus vermijden kun je dat niet “omwille van de kosten”. Supplementen zijn aanvullend, net als ander voer. Kan allemaal bijdragen. Belangrijk ook om de oorzaak te vinden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:56

Vanuit mijn eigen ervaring wordt een maagzweer niet opgelost door middel van supplementen, de klachten worden alleen onderdrukt.
Dat is wel fijn om een periode te overbruggen, maar de maagzweren zullen wel aanwezig blijven.

De medicatie die vaak gegeven wordt is op basis van Omeprazol en dat is precies dezelfde variant als die voor mensen, maar in een andere verhouding.
Ik weet dat er in Nederland enkele dierenartsen zijn die deze menselijke variant voorschrijven, om mensen niet teveel op kosten te jagen en de dieren te kunnen helpen.

Daarnaast is het wel heel belangrijk om de oorzaak te achterhalen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:06

Ik heb bij het vermoeden van maagzweren equitop pronutrin moeten geven van de dierenarts. Dat was voor die van mij genoeg. Is opzich een betaalbare optie om te kijken of je verbetering krijgt. Gewone luzerne prikkelt de maag te veel. Luzernebrok zou wel kunnen en verder is bietenpulp goed voor de maag vanwege de pectine die er in zit.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:05

Mijn paard moest onlangs 2 weken behandeld worden met medicatie voor maagzweren, ik was iets minder dan €600 kwijt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:18

En ook uitzoeken waardoor het komt zodat het niet terug komt als het zweren zijn.

Het kan ook door stress komen die niet te zien is van buiten. Pijn dat je niet gelijk ziet door een kreupelheid. Etc.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:18

Is het paard wel ontwormd tegen horzellarven? Kan ook forse maagklachten geven en dan kun je omeprazol geven maar doet niets.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 04:33

dollyspikkel schreef:
Mijn paard moest onlangs 2 weken behandeld worden met medicatie voor maagzweren, ik was iets minder dan €600 kwijt.

Voor echt maagzweren is 2 weken vaak te kort. Je hoort toch vaak al snel 6 tot 8 weken, waarin wel een heel voorzichtige afbouw zit van de medicatie. Omeprazol moet je heel rustig afbouwen.

Doordat die spuiten zo gruwelijk duur zijn, zit je als snel rond de 1000 qua kosten. Een scope kan aantonen of het echt zweren zijn maar ook dat alleen al is tegen de 500 euro (was inclusief. Overnachting dan).

Al met al bizarre prijzen vind ik voor iets dat best vaak voor komt. Ze durven wat te vragen voor medicatie waar 'paard' voor staat...

Helaas is medicatie wel t enige wat echt lijkt te helpen en zijn supplementen meer iets voorkomende na genezing. Al zullen sommigen vast ook wel verzachtend zijn.

Ik geef mijn pony Celtix buf ter preventie.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:17

Tancreda4 schreef:
dollyspikkel schreef:

Voor echt maagzweren is 2 weken vaak te kort. Je hoort toch vaak al snel 6 tot 8 weken, waarin wel een heel voorzichtige afbouw zit van de medicatie. Omeprazol moet je heel rustig afbouwen.

Doordat die spuiten zo gruwelijk duur zijn, zit je als snel rond de 1000 qua kosten. Een scope kan aantonen of het echt zweren zijn maar ook dat alleen al is tegen de 500 euro (was inclusief. Overnachting dan).

Al met al bizarre prijzen vind ik voor iets dat best vaak voor komt. Ze durven wat te vragen voor medicatie waar 'paard' voor staat...

Helaas is medicatie wel t enige wat echt lijkt te helpen en zijn supplementen meer iets voorkomende na genezing. Al zullen sommigen vast ook wel verzachtend zijn.

Ja weet ik, er werd bij mijn paard een gastroscopie uitgevoerd waarbij er geen maagzweren, maar een ontsteking van de maag werd gevonden. Behandeling was 2 weken met omeprazole en sucralfaat.
Aangezien TS om een prijsindicatie vroeg gaf ik gewoon even mijn ervaring mee ;)

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:44

Ik heb een merrie met ernstige maagzweren. Nu is haar voorgeschiedenis wel dat ze in mei een zware koliekoperatie heeft gehad met complicaties.

Eigenlijk nooit iets aan gemerkt totdat ze begin november opeens weer met koliekverschijnselen in de stal lag. Ondanks dat ze geen stress had, merrie wordt 18, loopt geen wedstrijden meer, eigenlijk geen symptomen, behalve op de singel maar dat doet ze 11 jaar, zolang ik haar heb.

Een gastroscopie laten uitvoeren en bleek de ernstige maagzweren te hebben. Behandeld met medicijnen voor dik 1000,00 euro en aangepast voer, ook vanwege haar koliekhistorie.

Paar weken terug opnieuw een gastroscopie laten maken en helaas bleken de maagzweren bijna niet verminderd, dus opnieuw medicijnen van meer dan 1000,00 euro. Nu hopen dat ze dit keer wel aan slaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:01

Ik heb een paard dat door een andere aandoening in het lichaam en neurologische klachten, nooit van de maagzweren af zal komen, omdat dat een 'bijwerking' is van de andere aandoeningen.
Dus voor de mensen die alles al aangepast hebben in de omgeving van hun paard en alle mogelijke triggers hebben weggenomen, is het misschien handig om in die richting verder te zoeken.
Bijvoorbeeld door middel van het laten maken van röntgenfoto's volgens de ECVM richtlijnen of foto's van de rug, etc.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:19

Tancreda4 schreef:
dollyspikkel schreef:

Onderzoek kan wel goedkoper als je naar een kliniek gaat die niet aangesloten is bij Evidensia. Mijn eigen veearts kon het niet, dus ben gaan shoppen. Scheelde letterlijk de helft in prijs, terwijl die goedkopere kliniek ook gewoon heel goed aangeschreven staat.

Uiteindelijk waren de medicijnen, omeprazol en sucralfaat, voor mijn (inmiddels ingeslapen) paard ruim €1000 voor 3 weken. Volgens mij heb ik destijds (begin 2024) rond de €1.200/1.300 betaald inclusief onderzoek.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:31

Bij mensen kan een maagzweer uit zichzelf genezen dus waarom bij paarden dan niet ?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:40

Ik heb van mijn dierenarts vorig jaar spuiten gekregen om te kijken of het hielp. We vonden het beide geen goed idee om het paard te laten vasten op de kliniek.
Ik merkte na 3 dagen al verschil

Ik was per spuit ongeveer 40 euro kwijt, was als ik het goed heb voor 1000kg en mijn pony woog ongeveer 350/400. Volgensmij was de dosis eerst 2 weken voor het hele gewicht, daarna 2 weken half en daarna 2/3 weken voor een kwart

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:47

office schreef:
Bij mensen kan een maagzweer uit zichzelf genezen dus waarom bij paarden dan niet ?

Bij mensen wordt een maagzweer veroorzaakt door de helicopter bacterie. Om die tegen te gaan wordt antibiotica voorgeschreven. Het gaat bij mensen dus niet vanzelf over.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:00

office schreef:

Het kan wel, maar is zeldzaam.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:20

office schreef:

Bij paarden kan dat ook als het een eenmalige duidelijke oorzaak heeft (als het bijv. te vaak met lege maag heeft gestaan) en het dier er verder niet gevoelig voor is.
Maar meestal wordt het doordat het pijn doet een vicieuze cirkel,stress door de pijn en lost het niet op.

Ekygard is trouwens wel een supplement wat al langer bestaat wat getest is en veel positieve ervaringen heeft gegeven.
Maar ik zou dat alleen doen na/naast medicatie.
Dat is trouwens ook geen goedkoop spul.

Verder ben ik het helemaal eens met kousen, het is een gat in de markt, al die net iets goedkopere supplementen, die allemaal inspelen op de hoge prijs van medicatie.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 19:07

Bedankt voor alle reacties. Ik schrik er wel van dat omeprazol echt heel erg duur is := :n
Er is trouwens wel een klein vermoeden van de oorzaak, dat zit 'm in de tanden. Hij trekt af en toe gekke bekken, dat deed hij na tandarts bezoek van laatst steeds meer. Vooral als hij aan het eten is trekt hij zijn kaak steeds raar scheef. Dus daar komt de tandarts voor terug. Wat ik vermoed is dat hij niet goed kauwt en dat het ruwvoer te grof in de maag komt. Klinkt dat logisch?

Maar goed, dat neemt niet weg dat hij dus zo gevoelig is, echt op de borst en tussen de benen. Zand of wormen lijken me daarbij uitgesloten, want iets verder naar achteren reageert hij ook niet meer.

Nu is het overleggen met de eigenaar wat hij wil. Als ik het zo lees is omeprazol toch de oplossing. Ik ga hem deze week ook nog een paar keer observeren hoe het gaat. Normaal kom ik 2 keer per week, nu ga ik wat vaker.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:14

Ik denk dat je beter eerst goed onderzoek door een VA kunt laten doen, voordat je aan symptoombestrijding gaat doen. Eventueel door laten verwijzen naar een kliniek, omdat je aangeeft dat het na de TA duidelijk meer zichtbaar is dat het paard anders reageert. Maagzweren kunnen naast stress ook door andere oorzaken komen en die moeten eerst weggenomen worden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 19:23

Ja dat zou de normale gang van zaken ook zijn, maar de eigenaar is dus nog een maand op vakantie. Als het moet kan ik hem wel naar de kliniek krijgen, maar dat heeft dus wat meer voeten in de aarde dan normaal :)
Datzelfde geldt voor de tandarts, dat zal nog even duren vanwege drukte tot die komt, en om te wachten met de behandeling van de buik totdat zij is geweest, ik weet niet of dat handig is.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:29

Ik was recent voor een doos Gastroguard net geen 300 euro kwijt... Echt belachelijk duur. En omdat paard niet meewerkte is er een keer een halve spuit op de grond terechtgekomen :\
Ik begrijp wel dat je geen grote beslissingen wil nemen met de eigenaar op vakantie. Zou even overleggen met de DA of het ok is om te wachten tot eigenaar terug is (en paard zo lang op rust zetten) of dat er in afwachting tot iets ondersteunends gegeven kan worden.