Met handen in het haar, hooikwaliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Met handen in het haar, hooikwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 07:13

Hallo,
Ik sta op een pensionstal waar ik het naar mijn zin heb.
Ik heb daar fijne contacten, er zijn fijne faciliteiten en het is relatief goedkoop.
Echter loop ik tegen een groot probleem aan.
Dat is de kwaliteit van ruwvoer. (En ook de hoeveelheid)
Het ruwvoer wordt gewonnen van eigen land, maar is erg wisselend van kwaliteit.
Van mooi droog tot nat, stinkend en schimmelig.
Mijn paard is hier gevoelig voor en heeft snel koliek.
Ik heb dit met pensionhouder besproken maar deze blijft het slechte spul voeren.
Ook al ga ik op mn kop staan, ik dring niet door.
Zelfs verklaring van DA legt hij naast zich neer.
Ik weet niet meer wat ik hiermee moet.
Snap het ook niet. De 2 pakken liggen naast elkaar. Het ene mag het paard wel, het andere niet. En pensionhouder pakt het geen het paard niet mag en voert dat.
Ben al tig keer het gesprek aan gegaan.
Een verklaring krijg ik niet. Er is genoeg mooi ruwvoer, volgens pensionhouder. Heb zelfs aangeboden dat ik wel wil bijbetalen als dat het probleem is. Ook heb ik aangeboden zelf ruwvoer te kopen, mocht dit nodig zijn. Wil hij ook niet. Ik weet niet meer wat ik moet. Verhuizen kan, maar dan kom ik veel duurder uit (honderden euro's, want heb meer dan 1 paard) Daarbij is de rest wel heel fijn hier. Alleen dit is echt een issue. Meer paarden hebben er last van. Dunne mest, het niet eten, koliekerig etc. Hij doet er niks mee. Iksnap het echt niet. Iemand tips?

miereneter

Re: Met handen in het haar, hooikwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:37

Herkenbaar, ik ben daar wel voor verhuisd. Had het ook naar mijn zin verder en het was goedkoop, maar mijn paard is net iets belangrijker dan dat.

Dat lijkt me toch je enige optie, je hebt het al besproken en er is blijkbaar niets mogelijk. Je kunt gaan klooien met supplementen (heb ik geprobeerd) maar dat hielp allemaal niet. Goed ruwvoer is een basisvereiste.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:56

Zeer onhandig, vooral dat er geen communicatie mogelijk om het probleem aan te pakken.
Zie ook maar 1 oplossing, gezondheid van paard gaat voor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:59

Je kan nog voorstellen om te mengen. Een droge baal en een natte baal. Half om half dus.

En schimmel moet sws nooit gevoerd worden.. daar zou ik idd ok voor verhuizen of mrt meerdere klanten tegelijk het aankaarten.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:14

Kanjer niet voor je eigen paarden hooinetten voor de boxen klaarleggen?
Of hele grote netten kopen waar ze de uren vanuit kunnen eten totdat jij of een stal genoot er is
En er weer nieuw goed hooi gegeven gaat worden.
Omdat je schrijft dat er meerdere paarden last hebben, willen hun eigenaren misschien hier wel in meedenken

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:21

ikkeniet schreef:
Kanjer niet voor je eigen paarden hooinetten voor de boxen klaarleggen?
Of hele grote netten kopen waar ze de uren vanuit kunnen eten totdat jij of een stal genoot er is
En er weer nieuw goed hooi gegeven gaat worden.
Omdat je schrijft dat er meerdere paarden last hebben, willen hun eigenaren misschien hier wel in meedenken

Dit zou ook ook doen.
En anders aangeven dat je weg gaat als hij er niet sirieus naar gaat handelen, want blijkbaar is er geen reden om het niet te doen voor hem.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:36

Ik snap wel als de prijs laag is dat de eigenaar dan geen bruikbaar hooi weg gaat gooien.En jou paarden het beste hooi geven en de andere alleen het slechtste is ook niet helemaal fair natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:17

Kan je bondgenoten bij je stalgenoten vinden? Een gezamenlijke klacht wil soms wel eens beter aankomen.
Als de staleigenaar koppig blijft zou ik eens bekijken hoeveel gewicht je in de schaal hebt liggen. Hoe gewild is deze stal, hoeveel paarden heb je staan, hoeveel paarden staan er in totaal? Als deze factoren voor jou gunstig liggen, kan je dit subtiel uitspelen. Dat je niet graag zou vertrekken met je X aantal paarden, maar dat je je echt zorgen maakt om de gezondheid.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:19

Ik zou vertrekken, de rekening en ellende die je van de dierenarts krijgt zouden voor mij niet opwegen tegen die extra euro’s die ik kwijt zou zijn aan stalling

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:34

Jou paard reageert. Dus zichtbaar. De andere paarden reageren (nog) niet. Maar dan is schimmel uiteraard nog steeds erg slecht.

Ik zou kijken of samen met andere wat kunt.
Maar ik ben bang dat vertrekken anders toch de enige optie is.

Maar snap zulke stal eigenaren toch ook echt niet zeg..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:38

Als ik het zo lees heb je dus 1 paard wat gevoelig is voor koliek en speelt het niet voor de overige paarden die je hebt.
En je schrijft dat sommige paarden wel droge kuil krijgen en anderen niet. Weet je waarom dat is?
En kan het zo zijn dat jij overbezorgd bent en dat er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand is met het 'natte' kuil? Een verhaal heeft altijd 2 kanten.

Ik ga er even van uit dat echt beschimmeld kuil niet gevoerd wordt, en als een pak een randje schimmel heeft dat dat vieze gewoon aan de kant gelegd wordt (ja, ik ken de verhalen dat het dan al door het hele pak zit, maar je moet ook realistisch zijn, een heel pak van een paar 100kg weggooien om 1 randje ga je ook niet doen, dan wordt het echt onbetaalbaar).
Hier op stal is er ook wel eens een pak met een smerig randje, dat leggen we aan de kant en de rest wordt gevoerd. Ik zou niet blij zijn als mijn paard 1 en al schimmel te eten krijgt overigens. Maar je moet ook realistisch zijn, als je een partij kuil hebt, dan zitten er altijd 1 of 2 slechtere pakken bij. Die kun je vaak nog prima deels voeren.

Wil je echt alleen het beste, dan is verhuizen en de hoofdprijs betalen echt de enige optie. En ook daar zal wel af en toe weer wat zijn.

En ten koste van alles schimmelkuil voeren vind ik ook niet kunnen overigens, maar daar ga ik dan nog even niet van uit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:42

En van achter een scherm is het ook lastig beoordelen. De 1 zegt nat en koeievoer. De ander zegt nat en is nog prima te voeren.
Maar het ene paard reageert heftiger op natter dan t andere. Net zoals de 1 op stof reageer bijvoorbeeld.

Ik heb ook nattere balen. Ik meng ze met droge balen. Werkt prima

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:50

Als je paard het niet goed doet op het voerbeleid van een stal, en er is geen mogelijkheid dat aan te passen op stal, lijkt mij de enige optie om te verhuizen hoe ontzettend zuur dat ook gaat zijn. Andere oplossingen zijn idd het zelf klaar zetten, zelf hooi in kopen etc. maar als dat niet mogelijk wordt gemaakt op je stal, zijn er naar mijn idee weinig andere opties dan te verhuizen. Een stal is wellicht duurder, maar koliek bezoeken van een DA of een afnemende gezondheid kan ook in de papieren gaan zitten.

Succes en sterkte met je keuze!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:14

Als er geen gesprek mogelijk is en eigen hooi kopen ook niet mag zou ik verhuizen.

Mijn paard geef ik nooit nog voordroog of beschimmeld hooi. Hij heeft 1x in de kliniek gestaan door schimmels in raaigras, volgens de arts kunnen paarden echt ziek worden door schimmels. En helaas zijn ook niet alle schimmels goed zichtbaar.

Wij hebben op stal frans hooi die we bij een boer halen. Maar ook hier is de kwaliteit niet super, veel stof en klonten klei erin. Door het stof hoest ik zelf ook, maar voor m'n paard schud ik het goed uit en maak het wat nat.
Het zou ook wat ruwer mogen zijn vind ik. Maar goed hooi is moeilijk te vinden in de buurt.

Het is sowieso al een moeilijk hooijaar geweest door langdurige natte lente.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:16

Verhuizen is je enige optie.

Dit is hun eigen hooi, dus ander hooi is geen optie.

Uitbater zegt dat zelf bijvoeren ook niet mag en die wens moet je nou eenmaal respecteren.

Jammer van de honderden euro's maar koliekerige paarden wil je ook niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:18

Als zelfs dierenarts advies weg wordt gewuifd en je geen eigen hooi mag kopen?
Verhuizen.
Simpel.

Ja, paarden zijn duur. Maar koliek, dierenarts en eventueel grote kliniek nog duurder met het gevolg dat je misschien je paard kwijt moet raken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:19

Wij mogen ook niks zelf pakken of kiezen,al is het hooi bij ons wel super kwailteit.
Ook mogen we geen hooinetten of andere zooi ophangen tenzij er een medische reden is.

Mijn paard kreeg ESS en kon niet van de vloer eten, dus ik mocht een net ophangen mits ik het zelf vulde.
ik had een hooinet waar 10 kilo in kan. Daar had hij voldoende aan tot ik weer kwam.

Wellicht kun je zelf dat goede hooi pakken en zo'n net volledig vullen. Dan hoeft de pensionhouder weinig zelf te voeren.
Mijn paar had dat net na 24 uur nog niet leeg. En zowel dan hoef je pensionhouder nog niet veel slecht hooi te voeren tot jij weer komt.
Vraag eens of dag een mogelijkheid is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:28

Ik denk niet dat dit gaat veranderen want hooi komt van eigen land en hij zal alles willen opvoeren. Het enige wat je kunt doen is denk ik nog een keer een serieus gesprek aangaan, of wellicht zelf het hooi in de stallen klaarleggen (van de goede baal) maar veel meer zit er niet in vrees ik.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:35

Ik sta ook op een stal waar geen ruimte is voor verandering, ook niet als het gaat om de gezondheid van het paard. Hierom ga ik vandaag ook verhuizen. Jammer maar gezondheid van het paard staat voorop.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:58

Ik ben om deze reden verhuist. Het scheelde wel dat de sfeer op die stal ook niet heel geweldig was.
Maar er werd heel slecht hooi gevoerd, en te weinig. Mijn pony's waren de jongste en de kleinste van de groep, dus die werden altijd weg gejaagd.
Ik heb daar maar 2 maanden gestaan, mijn pony's vermagerden snel.
Ik ben bijna een jaar bezig geweest om ze weer helemaal gezond te krijgen (ze bleken ook een worm infectie te hebben. Dat kwam niet door die stal. Maar doordat ze veel te weinig en slecht hooi kregen, ging de weerstand achteruit. En hierdoor kregen de wormen de overhand).
Ik ben er nu anderhalf jaar weg, mijn pony's zijn weer hartstikke gezond, maar mijn jongste merrie heeft er wel flink voernijd aan overgehouden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:03

Bizar dat mensen zouden overwegen op een stal te blijven staan waar ze niet het beste met je paard voor hebben.....
Gesprek heeft dus geen zin, dus verhuizen is de enige optie.

Ook al is de rest nog zo goed. Er zijn 2 basis voorwaarden die goed moeten zijn, en dat is buiten staan, en ruwvoer......

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 11:41

office schreef:
Ik snap wel als de prijs laag is dat de eigenaar dan geen bruikbaar hooi weg gaat gooien.En jou paarden het beste hooi geven en de andere alleen het slechtste is ook niet helemaal fair natuurlijk.

Dat snap ik. Ze moeten allemaal een acceptabele kwaliteit hebben

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 11:42

maralyn schreef:
Als zelfs dierenarts advies weg wordt gewuifd en je geen eigen hooi mag kopen?
Verhuizen.
Simpel.

Ja, paarden zijn duur. Maar koliek, dierenarts en eventueel grote kliniek nog duurder met het gevolg dat je misschien je paard kwijt moet raken.

Ja, dat heb ik dus ook aangegeven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:43

Chicken01 schreef:
office schreef:

Dat snap ik. Ze moeten allemaal een acceptabele kwaliteit hebben

En als die dat niet doet houd het op.

Ik ben er ook eens om gegaan.
Jaren tevreden gestaan. En toen kreeg hij echt een partij hele gore zooi.
En hij zag het probleem er niet van. Zijn kind van 9 wel, die zei: moeten de paarden dit eten?!
Dus weet je wel hoe het er uit zag.

Hij veranderde niet.
En ondanks dat ik er jaren heel fijn had gestaan ben ik toen vertrokken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:45

Goedkoop is duurkoop in dit geval zal de dierenarts rekening en ellende de prijs uiteindelijk te hoog maken, het is aan jou enkel hoe lang je wilt wachten.