Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:19

In de hoop dat er bokkers zijn met soortgelijke ervaringen, plaats ik mijn verhaal.

Ik heb een merrie van 16 jaar bij wie afwijkingen in de halswervels en halsartrose is vastgesteld.
Dit zorgt voor veel problemen, zowel lichamelijk als gedragsmatig.
Ze kan ontzettend boos en onvoorspelbaar reageren en heeft daarnaast last van maagzweren die niet verholpen kunnen worden, omdat de problemen in haar hals daar de oorzaak van zijn.
Hierdoor blijven we in een vicieuze cirkel hangen.
Ze functioneert het best op een combinatie van Omeprazol en Calciumcarbonaat, maar de maagzweren zullen nooit verdwijnen of wegblijven.

Daarnaast heeft ze lichte neurologische klachten, zoals in rust haar achterbenen raar weg zetten.
Gelukkig zijn die klachten goed te handelen.
Ook heeft ze heftige verlatingsangst en ervaart ze zeer snel stress, wat weer een aanslag is op haar maag.

Haar gedrag is de grootste uitdaging.
Ze is bijna altijd boos: oren plat, dreigen met haar hoofd, maar ze zet dit meestal niet door en is in principe makkelijk bij mij weg te houden.
Ze heeft wel een aantal keer gericht geprobeerd te trappen, bijvoorbeeld bij het vastmaken van de bilkoorden.
Het opdoen van een deken is iedere keer een enorm risico.
Ze reageert extreem heftig over haar hele lichaam, vooral bij haar hals, borst, schoft en achterbenen.
Maar zonder deken kan niet, omdat ze geen wintervacht aanmaakt en haar klachten door kou alleen maar erger worden.
Haar gedrag staat los van de dosering Omeprazol waar ze op staat.

Op het oog doet ze het goed. Ze ziet er prachtig uit, glanst als een spiegel, is mooi op gewicht en loopt nooit een pas onregelmatig.
De zorgen die ik heb is dat ik haar niet gelukkig krijg.
Ik heb álles gedaan om het haar zo comfortabel mogelijk te maken en aan al haar behoeftes te voldoen, maar ze blijft zo extreem boos.
Het voelt alsof die boosheid haar overkomt, alsof het geen bewuste keuze is.
Ze lijkt soms zelf ook niet te begrijpen waarom ze zo reageert.
Ik kan in principe prima met haar gedrag omgaan, maar ik vind het voor haarzelf zo vervelend en ik vind het vreselijk om haar zo ongelukkig te zien.

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn met soortgelijke ervaringen.
Misschien zijn er tips of inzichten die me kunnen helpen om haar toch wat gelukkiger te maken.

Ibbel

Re: Ongelukkig paard door onoplosbare klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:25

Ik zou denken dat het een uiting van pijn is. Vanuit de hals, vermoedelijk.
Nu is metacam in combinatie met maagzweren ook geen fijne, maar ik zou er eens een fles metacam tegenaan gooien. Is ze dan minder/niet boos, dan weet je het wel.

En dan zou ik persoonlijk er ook een einde aan maken. Chronische (zenuw-)pijn in en hals/nek vermoedelijk ook met chronische hoofdpijn, is niet leuk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 12:29

Klopt, dat is inderdaad de oorzaak.
Bedankt voor de tip, Metacam kan ik proberen.

Misschien nog handig om te benoemen: ze is het minst boos tijdens haar hengstigheid, dan wil ze de hele tijd knuffelen.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:55

Ik snap je gevoel! Zo sneu dat ze ongemak aangeven, maar dat je niet weet hoe je het kunt oplossen voor ze! :(:) En ik deel je gedachte dat boosheid geen keuze is... maar wat het dan veroorzaakt??

Als ze tijdens de hengstigheid wel ok is, dan is het misschien handig om een bloedonderzoek te laten doen en te kijken naar de hormoonspiegel. Wellicht is daar een oplossing te vinden?

Verder herken ik het gedrag deels... mijn merrie had ws. ook artrose in de hals. Dit heb ik niet verder laten onderzoeken omdat haar peesprobleem weer opspeelde en ze toch met pensioen zou gaan. Ze was verder superbraaf en lief. Met oud en nieuw zeer gestresst, gelukkig kon ik het met een supplement tegen maagproblemen oplossen voor haar. Op stal wat zuur, maar dat was ze altijd al. Met poetsen en tutten een engel. Alleen... op het laatst bij vlagen zeer zuur en vijandig naar stal/weidegenootje. Door andere omstandigheden besloten haar te laten hemelen. Dierenarts gaf bij het laatste bezoek aan dat er zeer waarschijnlijk meer pijnlijke klachten waren wat haar zure en vijandige gedrag zou verklaren.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:19

Wat ontzettend rot ( zacht uitgedrukt)

Ik herken een hoop van wat je deelt.
Wat betreft pijnstilling, metacam, buut, of wat voor middel dan ook gaan geen enkele verlichting geven qua pijn neurologisch gebonden.
Ja het enige wat dan te binnen schiet is gabapentine maar daar is ook weer wat voor te zeggen.

Heb je Ecvm foto’s laten maken volgens Ecvm protocol? Zo ja, zou ik die even doorsturen aan Zefanja Vermeulen en Pamela eckelbacher.

Het op het oog goed doen is bedrieglijk, mijne glom als een spiegel, kwam door elke neurologische en klinische test met glans, en bleek op tafel met uit elkaar halen toch echt zo ongeveer overal kapot te zijn, geen dag kreupel gelopen, en veel te jong gegaan… luister naar je onderbuik, en durf echt te kijken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:25

Heb je dit al eens besproken met je dierenarts? Constant boos en onvoorspelbaar, ondanks alles wat je doet om het houdbaar te maken… geeft duidelijk een signaal dat je dier echt niet happy is…. Ik vind dit weinig paardwaardig… maar je dierenarts kent jullie en Weet wat je allemaal doen om het te tackelen… wellicht is laten gaan toch de beste oplossing ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:27

Krijgt ze pijnstillers? Ik zou eens een week of 2 pijnstillers gaan geven en kijken hoe ze dan reageert. Is er verschil dan weet je de oorzaak van het gedrag en kun je in overleg verder kijken wat er te doen valt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:28

pijn en uitzichloos pijn geeft stress, een paard heeft - als vluchtdier - van nature een groot herstellend vermogen, als dat niet werkt wordt je ook kriegelig, als de oorzaak niet te verhelpen is.

metacam helpt - clinisch merkbaar binnen 3-4- dagen - maar dat kun je ook weer niet te lang gebruiken

als ze hengstig is heeft ze mogelik minder pijn, mogelijk met je dierenarts overleggen of het mogelijk is om een stofje waarmee ze merrie's hengstig spuiten kan helpen.

Een merrie wordt hengstig gespoten met prostaglandine F2 alfa of met een synthetische variant.

https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... 3maart.pdf

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:28

Ik heb hier recent een soortgelijk verhaal gelezen, mss weet iemand nog wie dat plaatste?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:30

Wil je dit paard nog door de molen halen met alle kosten van dien en zonder zicht op behandeling?
Geen verwijt overigens maar juist iets wat je je af moet willen vragen.

Soms maak je heel veel kosten voor een diagnose, maar daarmee heb je nog geen oplossing.... Wil je dat?

Of kun je er vrede mee hebben als je het hier laat stoppen. Moeilijke keuze, ik heb er gelukkig nog niet voor gestaan.

Maar mijn hoofd heeft wel al een besluit proberen te maken mocht het wel ooit zo ver komen...

Alleen jij weet waar je goed aan doet:)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 13:38

Crosskip: Bedankt voor je lieve reactie.
Een bloedonderzoek is nog wel een optie, alleen is ook zoiets al levensgevaarlijk.
Toen ze gesedeerd moest worden voor de röntgenfoto's, zijn we met z'n allen een uur bezig geweest om de vloeistof erin te krijgen.
Ze trapt echt gericht met zowel voor als achterbenen en loopt ook door de pasta heen die haar werd gegeven.
Ondanks alles is zij verder ook erg braaf en lief, ze doet het niet vanuit een slechte opvoeding zeg maar.
Op de goede momenten is ze echt een droompaard en heel beleefd.

Heftig ook van jouw merrie, hopelijk heb je er nu vrede mee.
Er is echt geen enkele goede oplossing voor.

Dark7: Ja, dat is helaas ook mijn ervaring bij een paard met ernstige ataxie, daar werd het juist nog erger van.
Gabapentine heb ik ook om gevraagd, maar wordt hier eigenlijk niet gegeven.

Ik heb inderdaad contact gehad met beide personen en ik wacht nog op de foto's, die heb ik nog niet ontvangen.
Er zijn foto's gemaakt volgens het Ecvm protocol, alleen vind ik het verwarrend dat er ter plaatse een andere conclusie werd getrokken dan in het verslag (andere wervels die vergroot waren).
Het is inderdaad een hele bedrieglijke aandoening waar nog veel te weinig over bekend is en die bij veel meer paarden voor komt dan men denkt.
Maar ik vind het moeilijk om er een goed beeld van te krijgen omdat ik er middenin zit.

Sterkte nog met het verlies van jouw paard.

Neon: Zeker, er is de laatste tijd erg veel contact geweest en er is afgesproken dat als ik aangeef dat het niet meer gaat, dat ze ingeslapen wordt. Het is een aandoening zonder genezingsmogelijkheid.
Ik vind haar op dit moment nog niet klaar om ingeslapen te worden, omdat ze ook wel momenten heeft waarop ze niet boos is en aan de buitenkant zie je echt helemaal niks aan haar, integendeel.
Mijn hoop is dat ze zich zodra het lente wordt, weer wat beter gaat voelen.

Lindsey_99: Ik ben een beetje huiverig voor pijnstilling omdat ik daar bij een ander paard met zware neurologische klachten een verslechtering zag, maar ik wil haar wel een korte tijd op metacam zetten om te kijken.
Mijn voorspelling is dat het geen verschil zal maken qua gedrag, omdat het niet die specifieke (zenuw)pijn aanpakt.

MCE: Ik kan alleen de link niet leggen tussen hengstig zijn en zenuwpijn die dan minder zou zijn.

Amalarab: Dat was misschien ook een topic van mij.

Sky_as: De kosten zijn al gemaakt en de diagnose is al gesteld.
Eventueel zou ik een ct-scan kunnen laten maken, maar dat zou dan ter bevestiging zijn van wat al bekend is, dat ga ik haar niet aan doen.

Ik vind het zelf nu te vroeg om haar in te laten slapen en wil haar als het even kan op z'n minst nog een zomer vol gras mee geven.
Mijn vraag is eigenlijk vooral of het extreem boze echt bij die halsproblematiek weg kan komen of dat het eventueel nog een andere oorzaak kan hebben.
Misschien is het haar verdedigingsmechanisme geworden, maar is pijn niet persé de basis daarvoor.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:39

Mijn oude pony kreeg equioxx vanwege ernstige artrose in beide voorbenen en hele dunne zolen.
Equioxx is veel vriendelijker voor de maag dan metacam en bute en kan lange tijd achterelkaar gebruikt worden als dat noodzakelijk is.
Misschien een optie om dat te proberen?
Het is wel vreselijk duur spul overigens.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 13:49

Het probleem is dat pijn van artrose een hele andere pijn is dan zenuwpijn.
Tegen zenuwpijn werkt eigenlijk alleen Gabapentine, maar daar zitten heel veel bijwerkingen aan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:51

Maar dat is eigenlijk precies wat ik bedoel.
Want je wil weten waarom ze zo Boos doet, daar kun je alleen uitsluitsel op geven door dus dingen uit te gaan zoeken/ uit te sluiten....
Dat heeft niks met de huidige diagnose te maken maar zul je dus opnieuw uit moeten zoeken.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je het te vroeg vind he, maar dan zit er niks anders op dan dus de molen in om dingen uit te sluiten.
Dus idd pijnstillers, want het klinkt ook niet alsof scannen van bijvoorbeeld baarmoeder etc een veilig iets gaat zijn.

Dus dat is het lastige, waar begin je?
En wordt ze op pijnstillers wel liever, dan weet je nog enkel maar dat ze dus pijn heeft, maar nog altijd niet waar aan.

Dat maakt het zon complexe zaak....
Ik hoop dat je er achter komt en ze zich weer fijn gaat voelen, lastig om je paard zo te zien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:56

Polar,
het stofje endorfine

citaat:
Endorfine is een door het lichaam geproduceerde opioïde peptide die helpt bij het onderdrukken van pijn en die als neurotransmitter fungeert.

Endorfines worden in de hypofyse geproduceerd, bij gewervelden in de hypothalamus.
Dat gebeurt tijdens lichamelijke inspanning, seksuele opwinding, pijn, pittig eten, liefde en een orgasme.

Het verschil tussen endorfine en pijnstillers zoals opioïden is dat endorfine in het lichaam, dus endogeen wordt gemaakt. Endorfine kan een gevoel van welbevinden en geluk geven.

hengstigheid kan die -opwinding - geven waardoor de hypofyse dat stofje gaan aanmaken
Laatst bijgewerkt door mce op 13-01-25 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:58

ECVM? daar bestaat eigenlijk geen oplossing voor, aangezien het een defect aan de wervels betreft. Lastig hoor, eigenlijk nog veel te jong om afgeschreven te zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:05

Ibbel schreef:
Ik zou denken dat het een uiting van pijn is. Vanuit de hals, vermoedelijk.
Nu is metacam in combinatie met maagzweren ook geen fijne, maar ik zou er eens een fles metacam tegenaan gooien. Is ze dan minder/niet boos, dan weet je het wel.

En dan zou ik persoonlijk er ook een einde aan maken. Chronische (zenuw-)pijn in en hals/nek vermoedelijk ook met chronische hoofdpijn, is niet leuk.

Metacam wil heel vaak niet (genoeg) helpen bij halsproblemen. Vooral niet als het zenuwpijn is. Bij de mijne gaf het periodes geen of amper verschil terwijl die heel duidelijk pijn had. Met injecties waaronder pijnstilling zag je duidelijk verschil. Als het wel verschil was was het maar weinig en dan pijn die alsnog veroorzaakt werd door de hals...

Zelfs toen de mijne echt kapot was door compenseren van jaren zag hij er nog geweldig uit qua vacht en alles. Helaas want dat zorgde voor wat nare reacties. Achteraf hebben wij hem te laat laten gaan en dat vreet ook flink.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:11

Polar schreef:
Het probleem is dat pijn van artrose een hele andere pijn is dan zenuwpijn.
Tegen zenuwpijn werkt eigenlijk alleen Gabapentine, maar daar zitten heel veel bijwerkingen aan.

Ik snap dat de bijwerkingen niet prettig zijn maar dit is ook geen leven voor haar.
Misschien kijken wat het doet, je zegt nu je wil haar nog 1 zomer geven, maar misschien valt het mee met de bijwerkingen en voelt ze zich nog een periode gelukkig en is het voor jou ook fijner als je ziet dat ze toch nog even gelukkig is.

Gabapentine wordt regelmatig bij honden ingezet met neurologische klachten en ja er zijn bijwerkingen maar in jouw geval weet ik niet wat ik erger zou vinden, de bijwerkingen of het feit dat je paard pijn ervaart en daardoor boos is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:21

Eerlijk gezegd liet ik dit paard gaan. Hoe moeilijk het ook is.
Ongelukkig - 24/7 pijn of in elk geval groot ongemak - niet veilig om te handelen - onoplosbare problemen.
Een prima vacht zegt vaak niks over de pijn die het dier heeft.
Paarden denken niet in winters en zomers, die leven in het nu en moeten het doen met wat er nu speelt, of dat nu plezier of pijn is.
Houden van is soms ook loslaten, keep this in mind.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:22

Ik had een merrie met halsproblemen en daardoor ook neurologisch niet helemaal oké. Ze had (zenuw)pijn.

Bij haar kwamen er steeds nieuwe secundaire blessures ivm verkeerde belasting in vrijheid. Zo was ze in de wei onregelmatig, maar onder het zadel regelmatig.

Ook zij was boos. Boos tegen de andere paarden, licht afwijzend naar ons.
Ze heeft een tijdje op pijnstillers gestaan. En wat had ik ineens een ander paard voor me.

Toen behandelingen geen zin meer hadden en ik zag dat mijn paard geen fijn leven meer had, heb ik haar met pijn in mijn hart op 10 jarige leeftijd in laten slapen.

Vorig jaar Februari heb ik haar laten gaan. Eerst dacht ik aan nog 1 zomer. Maar, het is voor ons nooit het goede moment en we maken deze keuze eerder te laat dan te vroeg, dus ik heb haar in liefde en uit liefde in de wei laten inslapen.

Sterkte met je paard. Halsproblemen zijn erg vervelend

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 14:26

Sky_As: ja dat is het lastige.
Er zijn ook al veel onderzoeken gedaan, extra röntgenfoto's gemaakt o.a van de rug, ze heeft begin vorig jaar een volledige keuring gehad en het enige dat eruit kwam, was dat ze een beetje vast zat.
Ze is toen gemasseerd op de kliniek, waar ze eerst verdedigend op reageerde, maar op een gegeven moment stond ze uitgebreid te plassen van ontspanning.
Het is bij haar ook dat als ze denkt dat iets pijn gaat doen, dat ze al reageert.

Mce: Dat is nog wel de moeite van het uitzoeken waard dan.
De problemen zijn dan niet weg, maar ze is wel een stuk liever en meer ontspannen.

Prompter: Een vergroting van C6/C7, al werd daar ter plekke gezegd dat het hoger zat.
Plus halsartrose, maar volgens mij vrij mild.

MyWishMax: Die ervaring heb ik inderdaad ook, maar voor mijn gevoel zou het nu te vroeg zijn en dat zou ik even erg vinden.

Steppe: Snap ik hoor, alleen de dierenartsen hier willen het niet voorschrijven.
Ik heb er in December ook om gevraagd.

Pandora2: Dat hou ik zeker in gedachte.

Boemel: Heftig ook. :(:)
Hier zijn er verder geen 'extra' problemen, ze loopt loepzuiver en doet wel boos tegen de andere paarden, maar jaagt er niet achteraan en heeft ook een beste vriendin.
Wat voor pijnstilling stond jouw paard op?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:31

Wij hadden een hengst van 4. Hij had een achterstand, maar werd goedgekeurd. Klinisch geen vermoeden om verder te zoeken en alleen de benen op de foto op aanraden van de kliniek.

Alles ging met ups and downs. Rijden deden we heel rustig en ging best goed, maar toch een keer een explosie. Voor ons toen nog uit het niks.

Rug op de foto gaf geen afwijkingen. Hij is gecastreerd en we gingen door.

Hij was voor ons lief, glom als een spiegel en de basis leek erin te zitten. Alleen zijn lijf was wel achtergebleven. We gingen een stapje verder om wat meer te ontwikkelen. Hij had toen echt moeite met dingen zoals balkjes lopen bijv.

We wilden hem in de groep hebben, maar hij kon uren lief samen staan en dan opeens tekeer gaan en echt heel lelijk ook.

Toen 2 groepjes gemaakt en kon hij met de merrie waar hij wel gek op leek te zijn. Ze hadden ruime paddocks met lage ibc vaten om hooi uit te eten.
Hij viel ook alles naast hem aan en wat langs liep, maar verder leek het aardig te gaan.

Het werken ging achteruit en toen zagen we dat hij de merrie ook had aangevallen moest hij toch alleen staan. Hij had dwars door haar deken haar tot bloedens aan toe gebeten.

De veearts zag ook een vreemd klinisch beeld en toen hebben we de hals op de foto gezet. Daar zaten meerdere afwijkingen.

Omdat hij verder wel echt lief was, denken we dat hij pijnscheuten kreeg bij een bepaalde houding of beweging.

Hij is op zijn 7e ingeslapen. Er waren veel goede momenten, maar hij was pas 7 en hij had ook alleen moeten blijven staan. Je weet dat er pijn is, niet hoeveel en hoe vaak, maar de combinatie van factoren gaf toen de doorslag.
De foto's van de hals zijn nog door de veearts met collega's gedeeld zodat we nooit achteraf zouden denken; hadden we dit of dat nog kunnen doen.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:36

Polar schreef:
Crosskip: Bedankt voor je lieve reactie.
Een bloedonderzoek is nog wel een optie, alleen is ook zoiets al levensgevaarlijk.
Toen ze gesedeerd moest worden voor de röntgenfoto's, zijn we met z'n allen een uur bezig geweest om de vloeistof erin te krijgen.
Ze trapt echt gericht met zowel voor als achterbenen en loopt ook door de pasta heen die haar werd gegeven.
Ondanks alles is zij verder ook erg braaf en lief, ze doet het niet vanuit een slechte opvoeding zeg maar.
Op de goede momenten is ze echt een droompaard en heel beleefd.

Heftig ook van jouw merrie, hopelijk heb je er nu vrede mee.
Er is echt geen enkele goede oplossing voor.

Dark7: Ja, dat is helaas ook mijn ervaring bij een paard met ernstige ataxie, daar werd het juist nog erger van.
Gabapentine heb ik ook om gevraagd, maar wordt hier eigenlijk niet gegeven.

Ik heb inderdaad contact gehad met beide personen en ik wacht nog op de foto's, die heb ik nog niet ontvangen.
Er zijn foto's gemaakt volgens het Ecvm protocol, alleen vind ik het verwarrend dat er ter plaatse een andere conclusie werd getrokken dan in het verslag (andere wervels die vergroot waren).
Het is inderdaad een hele bedrieglijke aandoening waar nog veel te weinig over bekend is en die bij veel meer paarden voor komt dan men denkt.
Maar ik vind het moeilijk om er een goed beeld van te krijgen omdat ik er middenin zit.

Sterkte nog met het verlies van jouw paard.

Neon: Zeker, er is de laatste tijd erg veel contact geweest en er is afgesproken dat als ik aangeef dat het niet meer gaat, dat ze ingeslapen wordt. Het is een aandoening zonder genezingsmogelijkheid.
Ik vind haar op dit moment nog niet klaar om ingeslapen te worden, omdat ze ook wel momenten heeft waarop ze niet boos is en aan de buitenkant zie je echt helemaal niks aan haar, integendeel.
Mijn hoop is dat ze zich zodra het lente wordt, weer wat beter gaat voelen.

Lindsey_99: Ik ben een beetje huiverig voor pijnstilling omdat ik daar bij een ander paard met zware neurologische klachten een verslechtering zag, maar ik wil haar wel een korte tijd op metacam zetten om te kijken.
Mijn voorspelling is dat het geen verschil zal maken qua gedrag, omdat het niet die specifieke (zenuw)pijn aanpakt.

MCE: Ik kan alleen de link niet leggen tussen hengstig zijn en zenuwpijn die dan minder zou zijn.

Amalarab: Dat was misschien ook een topic van mij.

Sky_as: De kosten zijn al gemaakt en de diagnose is al gesteld.
Eventueel zou ik een ct-scan kunnen laten maken, maar dat zou dan ter bevestiging zijn van wat al bekend is, dat ga ik haar niet aan doen.

Ik vind het zelf nu te vroeg om haar in te laten slapen en wil haar als het even kan op z'n minst nog een zomer vol gras mee geven.
Mijn vraag is eigenlijk vooral of het extreem boze echt bij die halsproblematiek weg kan komen of dat het eventueel nog een andere oorzaak kan hebben.
Misschien is het haar verdedigingsmechanisme geworden, maar is pijn niet persé de basis daarvoor.

Ik denk dat je echt zonder” bril “ moet gaan kijken naar je paard en wat je opsomt…
Dat ze gabapentine geven is ergens te begrijpen, je legt. Ze “lam” maar het probleem blijft.
En ik heb die foto’s laten maken die dierenarts zei toen op locatie; nee hoor alleen mini beetje artrose en verder gezond paard puntgaaf… weken later in het verslag kreeg ik op een donderdag avond de mededeling : toch wel afwijkend , best zware artrose op 7 jarige leeftijd en echt amper tot niet gewerkt, dat ik maar naar m’n management moest gaan kijken en dat was het.
na herbeoordeling bij zowat elke bekende da , toch c6/7 aangedaan bilateraal transpositie , evenals al het beeldmateriaal dat ik verzameld had door de jaren heen, was abnormaal, denk hierbij aan trekkingen in het lijf die je echt niet ziet als je even globaal kijkt, ogen apart en 1 kant sloom knipperen en extreem veel knipperen, zulke kleine signalen moet jij ook gaan bekijken en opmerken, maar dit kost een getraind oog en een extreme toewijding.

Dierenartsen 9/10 die vertrouw ik echt niet meer, kreeg met geen mogelijkheid dit paard ingeslapen ze wilde niet want gezond ogend en kwam door de tests heen.
Laat ik je zeggen dat het absoluut dierenbeulerij was geweest om haar nog te laten leven , ookal was het “maar” als weideornament.

Ga zoveel mogelijk informatie inwinnen, ga dissecties bekijken van paarden met soortgelijke klachten die n.a.v. dat gedissect zijn.

1 zin die mij bijgebleven is toen van een specialist hierin: je bent nooit te vroeg, altijd te laat
Laatst bijgewerkt door Dark7 op 13-01-25 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:40

Wat verdrietig TS.

Ik snap het idee van haar nog een weideseizoen op het groene gras gunnen, maar vraag je daarbij wel heel goed af, voor wie doe je dat? Voor je merrie of voor jouzelf?

Ik heb ooit een dier (kat) gehad die ik te lang door heb laten sudderen met allerlei ondersteuning (had DA rekeningen van zo'n 300 per maand om het dier acceptabel te houden). Het was nooit acuut ellendig genoeg voor mijn gevoel om haar te laten gaan, er waren toch ook nog fijne momenten en ze was nog niet oud genoeg. Maar achteraf weet ik nu, nooit meer. Ik deed het omdat ik haar niet kon missen en het was uit pure dierenliefde, maar ik heb er wel veel van geleerd. Dat dierenliefde ook is op het juiste moment afscheid nemen, ook als de aanleiding niet acuut is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:45

Mce: Dat is nog wel de moeite van het uitzoeken waard dan.
De problemen zijn dan niet weg, maar ze is wel een stuk liever en meer ontspannen.(quotePolar)

Zeker, alle succes, mogelijk werkt de DA mee.