Pony vaag kreupel / zakt door achterbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Baileyi

Pony vaag kreupel / zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 21:42

Mijn pony loopt al een tijdje niet helemaal zuiver. Ik dacht misschien weet iemand hier ons in een goede richting te duwen. Ik heb onderaan een samenvatting geplaatst van alle symptomen voor als het lezen te lang is.

Het is allemaal begonnen in juni, vage stijfheid, geen looplust, dus dierenarts erbij gehaald. Eerst op stal en daarna ook meteen een kreupelheidsonderzoek op de kliniek.

Hierbij gelongeerd op het zachte en harde, en toen direct over gegaan om de hele achterhand op de foto te zetten, achteraf was uitverdoven misschien beter geweest. Hier op was zeer lichte artrose vorming te zien in de knieën en een chipje in de kogel (links), maar die was helemaal ingekapseld en dat zou het probleem niet moeten zijn. Conclusie dierenarts: het moet haast wel het SI gewricht zijn.

Dus vervolgens naar een chiropractor geweest die ook dierenarts is, die heeft het SI gewricht mooi losgemaakt en ook acupunctuur gedaan.

Een tijdje ging het weer goed, maar na een aantal weken toch linksachter weer niet helemaal lekker. Rust gegeven, maar dit hielp niet.

Dus dierenarts er weer bij, dit keer een andere. Op stal kreupelheidsonderzoek weer herhaald (weer niet uitverdoven overigens..). Daarna bijna het hele linkerachterbeen + SI gewricht op de echo gehad. Hierbij alleen wat vocht in de linkerknie gevonden (ontsteking/verrekking), de DA adviseerde inspuiten dus dat is toen meteen gedaan.

Na het inspuiten (half september gebeurd) was het advies paar dagen boxrust, en dan 1 week stappen en daarna om de dag opbouwen met rijden (incl. draven). Helaas had ik toen zelf mijn sleutelbeen gebroken dus hij heeft van half september tot begin november rust gehad (wel elke dag op de wei).

Toen weer rustig samen op gaan bouwen, stappen, veel rechtuit buiten. Fysio geweest met wat goede tips na de behandeling voor het opbouwen, deze voelde ook wel wat bij de linkerknie en zag het ook op de volte rechtsom.

Toch in de bak bleef en blijft rechtsom op de volte niet helemaal lekker voelen (lijkt alsof hij in de hoeken echt een beetje door zijn linkerachterbeen zakt). Advies DA en fysio was gewoon rustig doortrainen en kijken of het verbeterd.

Eerst leek het weer wat beter te gaan, maar het voelt echt slecht om op een pony te rijden die een kant op heel anders loopt dan de andere kant op.

Ondertussen heeft hij heel december ook weer "vrij" gehad (wel in de wei en stappen) omdat ik hoopte dat met goede staptraining en rechtrichten aan de hand het beter zou worden.

Nou heb ik hem voor het eerst in weken weer aan de longe gehad om te kijken en ook weer een paar keer gereden. Eerst ruim (20min) ingestapt. Op de grotere volte rechtsom zie je de onregelmatigheid nauwelijks, als ik de volte kleiner maak zakt hij echt weer door zijn linkerachterbeen (het buiten been dus).

Het zadel is net nagekeken en lag en ligt goed gelukkig.

Ik wil dus morgen toch weer de dierenarts gaan bellen om weer op de kliniek een onderzoek te doen, maar ben bang weer met een vage diagnose weggestuurd te worden.

Zelf ben ik nu bang dat het toch in de rug of hals zit of toch eventueel die chip in de kogel of die beginnende artrose? Het wordt overigens niet beter met opwarmen.
Of toch veel te snel weer opgebouwd na het inspuiten ondanks de rust en het vele stappen? Zijn kogels zakken wel ver door in draf (raken bijna de grond soms, bij alle benen), maar hij staat verder in stilstand niet weekgekoot, zou dat ook nog iets kunnen zijn?

Ik wil hiermee vooral even mijn ei kwijt en hoop dat er misschien mensen zijn die dit herkennen en weten waar we moeten gaan zoeken.

Even een samenvatting van wat ik nu zie bij hem:
- Longeren kleine volte rechtsom: linksachter zakt weg / plaatst hij naar buiten, lijkt ver door de veren in de kogels. Linksom niks te zien. Lijkt wel goed te ontspannen op de grotere volte.
- Rijden: linksom en rechtuit voelt perfect, rechtsom knikje in het hoofd / slechtere verbinding en voelt niet goed linksachter. Hij vindt het ook niet zo fijn met opzadelen (hierdoor dat ik toch de rug een beetje verdenk).
- Chiropractor is geweest, fysio is geweest (2x), tandarts is geweest, zadelpasser is geweest.

Suzanne F.

Re: Pony vaag kreupel / zakt door achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:48

Wat vervelend zeg. Mijn ervaring is wel dat SI hele nare klachten kan geven, ook blijvend. Het is zo’n belangrijk deel van het lichaam qua lichaamsgebruik en bewegingsafwikkeling. Als ze zich vastzetten door SI klachten dan krijg je op andere plaatsen in het lichaam problemen door compensatie. Ik sluit niet uit dat het een combinatie is van SI met de artrose en dat hij daarom niet graag en niet goed loopt. Ik ben bang dat je daar weinig meer aan kan doen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:51

Het SI is niet ingespoten toen de DA dacht dat daar het probleem zat?

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 21:54

FCSA schreef:
Het SI is niet ingespoten toen de DA dacht dat daar het probleem zat?

Het SI is inderdaad met de echo bekeken en zag er volgens die dierenarts pico bello uit.

Het was toen niet ingespoten omdat de dierenarts eerst de chiropractor wilde laten behandelen, daarna liep hij dus meteen een heel stuk losser. Waardoor we dus denken dat het SI vastzetten komt door een onderliggend probleem.

Overigens heeft hij op het moment wel goede looplust.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 21:58

Ik geloof dat een echo vooral bedoeld is om te checken op artrose. Weet niet of een ontsteking te zien zou zijn? Het SI is sowieso best moeilijk in beeld brengen dacht ik. (En er is ook maar zeer beperkt beweging mogelijk in dat gewricht, dus of het echt 'losmaken' is wat de chiro doet betwijfel ik..)

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 22:05

FCSA schreef:
De echo is vooral om te checken op artrose, een ontsteking zie je niet op de echo.
Ik geloof dat het inspuiten dan vooral gedaan wordt op basis van de klachten.

(Het SI is overigens een gewricht waarin maar zeer beperkt beweging mogelijk is.)

Ah, dat zou kunnen. Ik dacht zelf geen vocht = geen ontsteking. Maar bij de afspraak zal ik dit ook even aankaarten.

Sorry zie nu je edit: Ja, losmaken was het ook niet echt, volgens mij was het uiteindelijk ook meer het bekken dat losgemaakt werd. De chiropractor vond hem wel hypermobiel. Dus ik moest veel gaan trainen, maarja nu durf ik dat niet mocht hij toch iets ernstigs hebben.

Het bekken is trouwens ook op de echo gezet en bekeken en daar is ook niks gevonden.

Denken jullie dat het slim is om gewoon meteen naar de kliniek te gaan of ze toch op stal te laten komen? Ik weet namelijk zelf nu even niet zo goed wat ze nog verder zouden kunnen onderzoeken behalve dus uitverdoven of het echt de knie is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:07

Ik had mijn bericht nog een beetje aangepast want weet het niet 100% zeker. Maar je kunt het zeker even noemen bij de DA :j

Ikzelf zou toch weer naar de kliniek gaan denk ik. Waar ben je eerder geweest?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:12

En voor de rest is er nergens iets gevonden/ is hij overal los?
Het kan natuurlijk zijn dat er nog een probleem speelt waardoor er gecompenseerd wordt in het lijf, wat je dan aan de achterkant ziet.. maar dat daar niet de primaire “ boosdoener” zit..
Is je paard verder ook enorm flexibel? Tegen hypermobiel aan?

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 22:19

FCSA schreef:
Ik had mijn bericht nog een beetje aangepast want weet het niet 100% zeker. Maar je kunt het zeker even noemen bij de DA :j

Ja, ik ga vragen of we op de kliniek kunnen komen bij de dierenarts die ook chiropractor is. Beiden zijn kleinere lokale klinieken overigens, wel goed aangeschreven.

Muze schreef:
En voor de rest is er nergens iets gevonden/ is hij overal los?
Het kan natuurlijk zijn dat er nog een probleem speelt waardoor er gecompenseerd wordt in het lijf, wat je dan aan de achterkant ziet.. maar dat daar niet de primaire “ boosdoener” zit..
Is je paard verder ook enorm flexibel? Tegen hypermobiel aan?

Wat verder gevonden was, was als ik het me goed herinner dat de rugspieren rechts strak waren. En bij de onderrug wervels iets, maar dat vond ze toen niet iets om zorgen over te maken?

En de fysio had het over een aantal halswervels, maar dat moet ik even weer navragen want dat leek toen niet zo ernstig verder. Hij is super flexibel, het is een D pony, wel een korte rug, maar hij kan zich in allerlei bochten wringen.. Hier waren we tijdens het rijden voor alle vage onregelmatigheid ook mee bezig om zeg maar alle kronkels eruit te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:23

En er zijn geen tekorten die problemen geven? Want niet genoeg eiwit en dus missen spierkracht of seleniumtekort geeft ook onhandig lopen of vage kreupelheden. Er is nu enkel naar het skelet gekeken en niet naar wat spieren en pezen doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:23

Ik heb een draver met SI problematiek gehad, recent laten inslapen vanwege peesproblemen in het achterbeen wat hij afwijkend bewoog.

Ik lees bij jou een 'alles of niets' trainingsprogramma, misschien lees ik dat verkeerd hoor. Maar een paard zoals deze moet je heel gericht trainen en blijven onderhouden om zijn lichaam te ondersteunen.

Kan het zijn dat je te onregelmatig traint?

Ik ben echt gaan opbouwen en allerhande oefeningen gedaan gericht op het SI. Misschien kun je eens een revalidatie trainer inschakelen?( uiteraard als er voldoende diagnose gevormd is :) )

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 22:40

tamary schreef:
En er zijn geen tekorten die problemen geven? Want niet genoeg eiwit en dus missen spierkracht of seleniumtekort geeft ook onhandig lopen of vage kreupelheden. Er is nu enkel naar het skelet gekeken en niet naar wat spieren en pezen doen.

Hij heeft ook een uitgebreid bloedonderzoek gehad, daar is niks uit gekomen. Hij ziet er overigens ondanks het vele stilstaan de laatste tijd nog goed uit qua bespiering (voor zover ik dat kan zien).

De fysio heeft de spieren behandeld en toen waren er wel wat plekjes waar zijn spieren een beetje vast zaten, maar dat heeft ze toen netjes losgemaakt en daarna zijn we weer rustig begonnen met opbouwen.

De pezen zijn linksachter op de echo geweest en zijn volgens alle dierenartsen die we gezien hebben + de echo kurkdroog. Maar ik zal dit nog eens aankaarten, het zou kunnen dat hij nu gewoon weer een andere blessure heeft opgelopen. Het lijkt trouwens wel van hoger te komen met hoe hij loopt.

Hij is trouwens nu 7 jaar.

ruitje schreef:
Ik heb een draver met SI problematiek gehad, recent laten inslapen vanwege peesproblemen in het achterbeen wat hij afwijkend bewoog.

Ik lees bij jou een 'alles of niets' trainingsprogramma, misschien lees ik dat verkeerd hoor. Maar een paard zoals deze moet je heel gericht trainen en blijven onderhouden om zijn lichaam te ondersteunen.

Kan het zijn dat je te onregelmatig traint?

Ik ben echt gaan opbouwen en allerhande oefeningen gedaan gericht op het SI. Misschien kun je eens een revalidatie trainer inschakelen?( uiteraard als er voldoende diagnose gevormd is :) )

Allereest heel veel sterkte nog met het verlies van je draver. Overigens kan mijn pony als hij hard wil gaan net als een draver zijn achterbenen langs zijn voorbenen zetten. Het is onbekend waar hij verder vandaan komt en wat zijn afkomst is. Hij komt uit Hongarije.

We waren eigenlijk juist aan het opbouwen met oefeningen gericht op het SI (achterwaarts, balkjes, balkjes achterwaarts, heuveltjes stappen, overgangen in stap/halthouden etc.). Door de knie absoluut nog geen zijgangen overigens. Maar omdat het dus alleen weer erger leek te worden en hij toen echt linksachter onregelmatig werd (en door mijn eigen blessure) is hij dus weer stil komen staan. En toen kwamen ze met de ontsteking in de knie en het inspuiten daarvan. Daarna dus weer rustig op proberen te bouwen, maar vanaf het eerste drafje weer voelde het dus al zo fout dat ik nu nog even niet verder durf te trainen mocht er toch nog iets ergens anders mis zijn.

Ook omdat voor de chiropractor hij zeg maar algeheel stijf was en erna goed en daarna pas linksachter niet goed denkt de dierenarts dat het dus geen SI-probleem is, maar dat hij komt vast te zitten in de onderrug door een andere blessure waarvan dus eerst de knie verdacht werd.

Overigens als hij niet vrij is trainen we dus 5x per week op aanraden van de chiropractor om zijn lijf in orde te houden. (Niet elke keer intensief en natuurlijk rustig opbouwend als hij langer stil heeft gestaan en we reden voornamelijk buiten (lange stukken) met af en toe in de bak of een sprongetje).

Hierbij dus ook een beetje het probleem dat stilzetten slecht voor hem is, maar aan het werk lijkt hem dus ook niet goed te doen.

Als we een diagnose hebben wil ik zeker gericht aan de slag met het trainen en in training houden voor de hypermobiliteit, mocht dat ons nog gegund zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 23:33

Zou het kunnen dat de knie op slot springt en zelf weer loskomt?

Mijn paard heeft dit een tijdje gehad (vooral na lang stilstaan) en dan lijkt het ook of hij door z'n been zakt op moment dat de knie vanzelf terug losspringt.

Een ander pony die ik heb gehad had patella fixatie (kwam niet makkelijk zelf los zoals bij mijn huidige paard) inclusief ontsteking op de knie.

Misschien kan je een filmpje maken/delen (via YouTube) zodat we het doorzakken kunnen zien ook.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:27

Baileyi schreef:
FCSA schreef:

Ja, ik ga vragen of we op de kliniek kunnen komen bij de dierenarts die ook chiropractor is. Beiden zijn kleinere lokale klinieken overigens, wel goed aangeschreven.

Je zou evt. naar SMDC in Heesch kunnen gaan (dicht in de buurt voor jou). Daar zijn ze heel goed met dit soort klachten/problemen, wel wat duurder misschien. Zou dan de eerder gemaakte beelden (zowel echo als RX) en conclusies opvragen zodat hopelijk niet alles over gedaan hoeft te worden.
Veel sterkte en beterschap gewenst!

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:15

Als ik het lees denk ik ook meteen aan het SI gewricht. Mijn paard is hypermobiel en heeft een blijvend probleem met zijn SI gewricht.

De diagnose van de DA is dat hij ooit een keer gevallen is bijv in het weiland en daar slecht terecht gekomen is. Dat heeft hem toen waarschijnlijk rondom zijn SI gewricht veel pijn gedaan waardoor hij een deel van zijn spieren daaromheen ook verkeerd is gaan gebruiken om te wijken voor de pijn. Zodoende is hij bij mij toen rechtsachter ook licht kreupel gaan lopen. Je ziet er eigenlijk niks aan, enkel in draf zie je dat hij soms wat ‘hakkelt’ en door zijn been heen zakt. Door hem regelmatig op de juiste manier te trainen (lang en laag) blijven die spieren in beweging en worden ze opgerekt wat hem weer helpt.

Bij mij is het SI gewricht nu 3x ingespoten. Dat waren op de momenten dat ik het met training niet meer kon verhelpen. Hij krijgt dan spierverslappers ingespoten en daarna longeer ik hem 6 weken lang elke dag, lang en laag met veel overgangen en eventueel een balkje tussendoor. Dit is op sommige momenten even afzien maar het werkt echt. Zijn kreupelheid is dan weg en je merkt dat hij losser wordt over zijn rug. Het is een blijvend probleem, maar op deze manier goed onder controle te houden.

Wellicht zou je kunnen vragen naar deze optie en inderdaad zoals meer noemen waarom ze niet het SI gewricht ingespoten hebben om te kijken of hij daardoor beter loopt.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 11:03

Art_Ificious schreef:
Zou het kunnen dat de knie op slot springt en zelf weer loskomt?

Mijn paard heeft dit een tijdje gehad (vooral na lang stilstaan) en dan lijkt het ook of hij door z'n been zakt op moment dat de knie vanzelf terug losspringt.

Een ander pony die ik heb gehad had patella fixatie (kwam niet makkelijk zelf los zoals bij mijn huidige paard) inclusief ontsteking op de knie.

Misschien kan je een filmpje maken/delen (via YouTube) zodat we het doorzakken kunnen zien ook.

Ja, ik heb nu als ik terug kijk ook het idee dat het bij ons is begonnen nadat hij 2 weken heeft stil gestaan door mijn vakantie in de zomer. Zelf heb ik niet het idee dat de knie echt op slot springt, hij doet het ook elke pas. Maar dat ga ik met de dierenarts zeker bespreken.

Een filmpje deel ik liever niet in verband met privacy, sorry. -O-

FCSA schreef:
Heel erg bedankt weer. :)

Je zou evt. naar SMDC in Heesch kunnen gaan (dicht in de buurt voor jou). Daar zijn ze heel goed met dit soort klachten/problemen, wel wat duurder misschien. Zou dan de eerder gemaakte beelden (zowel echo als RX) en conclusies opvragen zodat hopelijk niet alles over gedaan hoeft te worden.
Veel sterkte en beterschap gewenst!

Ik heb nu voor komende week een afspraak bij de andere lokale kliniek, ook even voor mezelf om te kijken of ik het echt goed zie. Mocht hier niks uitkomen, of weer wat vaags, dan is de volgende stap 100% zeker SMDC Heesch. Ik weet dat het misschien beter is om daar gewoon meteen heen te gaan, maar ik heb door ervaringen van mijn nieuwe stalgenoten ook veel vertrouwen in de DA waar ik nu een afspraak mee heb.

Buffelduke schreef:
Als ik het lees denk ik ook meteen aan het SI gewricht. Mijn paard is hypermobiel en heeft een blijvend probleem met zijn SI gewricht.

De diagnose van de DA is dat hij ooit een keer gevallen is bijv in het weiland en daar slecht terecht gekomen is. Dat heeft hem toen waarschijnlijk rondom zijn SI gewricht veel pijn gedaan waardoor hij een deel van zijn spieren daaromheen ook verkeerd is gaan gebruiken om te wijken voor de pijn. Zodoende is hij bij mij toen rechtsachter ook licht kreupel gaan lopen. Je ziet er eigenlijk niks aan, enkel in draf zie je dat hij soms wat ‘hakkelt’ en door zijn been heen zakt. Door hem regelmatig op de juiste manier te trainen (lang en laag) blijven die spieren in beweging en worden ze opgerekt wat hem weer helpt.

Bij mij is het SI gewricht nu 3x ingespoten. Dat waren op de momenten dat ik het met training niet meer kon verhelpen. Hij krijgt dan spierverslappers ingespoten en daarna longeer ik hem 6 weken lang elke dag, lang en laag met veel overgangen en eventueel een balkje tussendoor. Dit is op sommige momenten even afzien maar het werkt echt. Zijn kreupelheid is dan weg en je merkt dat hij losser wordt over zijn rug. Het is een blijvend probleem, maar op deze manier goed onder controle te houden.

Wellicht zou je kunnen vragen naar deze optie en inderdaad zoals meer noemen waarom ze niet het SI gewricht ingespoten hebben om te kijken of hij daardoor beter loopt.

Misschien is inderdaad bij hem toch het SI de hoofdoorzaak in plaats van een bijzaak door een andere blessure als ik het zo lees. Volgende week bij de dierenarts ga ik dit zeker bespreken en kijken of ze het kunnen inspuiten.

Het inspuiten was vorige keren niet gedaan omdat de dierenarts geen noodzaak daarvan zag aan de hand van de echo van het SI.

Ik ga ook vragen of de knie nog een keer op de echo kan om te kijken of de ontsteking echt weg is.

Zijn spieren in dat gebied zijn volgens de fysio overigens niet vast op het moment.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:11

Lijkt een beetje op mijn verhaal. Vanaf dit voorjaar stokkreupel, eerst met eigen dierenarts gezocht, leek rechtsvoor de knie, maar ook WLD. Uiteindelijk verbeterde hij maar niet voldoende, dus naar de kliniek deze zomer. Daar dachten ze ook de knie maar vonden niet veel en wel ingespoten. Deed ook weinig. Na meerdere behandelingen aangedrongen tot verder zoeken en toen bleek zijn achterbeen ook heel slecht uit het kreupelheidsonderzoek te komen en na 2 dagen uitverdoven, echo's maken en foto's maken kwam er artrose op de heupkom uit. Ingespoten maar helaas ook niet voldoende resultaat. We blijven nu aanmodderen..

Zou zeggen: laat ze dit keer echt uitverdoven, desnoods inderdaad in twee dagen als dat nodig is. Daar haal je toch wel info uit of je de juiste plek hebt en of er wellicht ergens anders ook pijn vandaan komt.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 11:15

Celebi schreef:
Lijkt een beetje op mijn verhaal. Vanaf dit voorjaar stokkreupel, eerst met eigen dierenarts gezocht, leek rechtsvoor de knie, maar ook WLD. Uiteindelijk verbeterde hij maar niet voldoende, dus naar de kliniek deze zomer. Daar dachten ze ook de knie maar vonden niet veel en wel ingespoten. Deed ook weinig. Na meerdere behandelingen aangedrongen tot verder zoeken en toen bleek zijn achterbeen ook heel slecht uit het kreupelheidsonderzoek te komen en na 2 dagen uitverdoven, echo's maken en foto's maken kwam er artrose op de heupkom uit. Ingespoten maar helaas ook niet voldoende resultaat. We blijven nu aanmodderen..

Zou zeggen: laat ze dit keer echt uitverdoven, desnoods inderdaad in twee dagen als dat nodig is. Daar haal je toch wel info uit of je de juiste plek hebt en of er wellicht ergens anders ook pijn vandaan komt.

Ja ik wil deze keer ook echt aandringen op uitverdoven, gewoon om 100% zeker te weten uit welk gebied het komt, of dat het dus idd hoger in het lichaam zit. Ook omdat ik niet weer die knie bijvoorbeeld in wil laten spuiten zonder echt goed uit te zoeken of het daaruit komt.

En als ze dat inderdaad in 2x moeten doen doe ik dat met liefde.

De vorige keer zei de dierenarts dus ook dat die chip in de kogel het eventueel zou zijn, maar dat betwijfel ik door hoe hij loopt. Maar dat zou wel heel snel bevestigd kunnen worden met uitverdoven lijkt me.

De heup was overigens op de foto's en echo goed dus die verdenk ik nu niet. Maar ik ga wel even weer vragen of ze naar het totaalplaatje kunnen kijken.

Heel erg bedankt voor de reacties trouwens iedereen!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:17

Is de heup op de foto geweest? De kliniek waar ik was zei dat je dat niet op een foto kon zetten zonder dat ze ondersteboven onder narcose op tafel lagen. Het heupgebied is een lastige plek volgens mij om goed in kaart te brengen.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 11:30

Celebi schreef:
Is de heup op de foto geweest? De kliniek waar ik was zei dat je dat niet op een foto kon zetten zonder dat ze ondersteboven onder narcose op tafel lagen. Het heupgebied is een lastige plek volgens mij om goed in kaart te brengen.

Sorry, ik bedoelde alleen de echos, van de heup zijn inderdaad geen fotos, oepsie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:07

Volgens mij heb je 2 keuzes. Die beide aan de andere kant van het spectrum liggen. En waarbij ik je echt niet durf te zeggen welke de juiste is. En dat ook heel moeilijk in te schatten zal zijn voor jou/ voor de DA's

a. Doorpakken. Ik lees herhaaldelijk dat je je paard moest opbouwen en dat dat door onzekerheid/ omstandigheden niet lukte. Scheefheid of verkeerde belasting kán heel prima dit soort problemen veroorzaken. En zonder fatsoenlijke dressuur/revalidatietraining blijf je dan gewoonhangen waar je was en blijven problemen tevoorschijn komen. Training kán juist heel gezond zijn. Een beetje wat ruitje dus al zegt. En weidegang en stappen gaan je hier blijkbaar niet bij verder helpen.
b. je twijfel blijven uitpluizen. Wellicht is er écht iets aan de hand en hebben jullie het nog niet gevonden.

Ik weet echt niet welke het beste is. Maar de 'halfweg' aanpak gaat je ook niet verder helpen vrees ik.
Lastig hoor!

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 14:00

pol013 schreef:
Volgens mij heb je 2 keuzes. Die beide aan de andere kant van het spectrum liggen. En waarbij ik je echt niet durf te zeggen welke de juiste is. En dat ook heel moeilijk in te schatten zal zijn voor jou/ voor de DA's

a. Doorpakken. Ik lees herhaaldelijk dat je je paard moest opbouwen en dat dat door onzekerheid/ omstandigheden niet lukte. Scheefheid of verkeerde belasting kán heel prima dit soort problemen veroorzaken. En zonder fatsoenlijke dressuur/revalidatietraining blijf je dan gewoonhangen waar je was en blijven problemen tevoorschijn komen. Training kán juist heel gezond zijn. Een beetje wat ruitje dus al zegt. En weidegang en stappen gaan je hier blijkbaar niet bij verder helpen.
b. je twijfel blijven uitpluizen. Wellicht is er écht iets aan de hand en hebben jullie het nog niet gevonden.

Ik weet echt niet welke het beste is. Maar de 'halfweg' aanpak gaat je ook niet verder helpen vrees ik.
Lastig hoor!

Het doorpakken was eigenlijk wat ik vanaf begin november tot begin december gedaan heb, dus ongeveer 4 weken, veel te kort natuurlijk om echt goed resultaat te geven. Wel met begeleiding van een goede instructrice en gefocused op het rechtrichten en eerst vooral stappen en dat per week uitgebreid met draven, overgangen, veel buiten, maar ook in de bak en met balkjes.

Het voelde toen wisselend, tot de laatste week het dus ineens weer echt elke pas dat doorzakken was, met dus ook een knikje in het hoofd. En dat knikje is trouwens wel nieuw en de reden dat ik hem toch weer stilgezet had in de eerste week van december omdat mijn gevoel zei dat er toch meer aan de hand was en het ook weer erger werd. En ik moet ook zeggen dat ik er gewoon mentaal even geen zin meer in had elke keer op te moeten stappen op / te werken met op een kreupel paard (slecht ik weet het).

Maarja nu dus waarschijnlijk ook weer terug bij af qua training natuurlijk. Ik wil volgende week met de andere dierenarts wel nog 1x proberen met het uitverdoven om het gewoon zeker te weten of we bij de goede plek aan het kijken zijn en dan eventueel toch weer het SI gewricht en de knie bekijken.

Ik heb bij de vorige dierenarts ook een slecht gevoel (zeiden soms dingen die dan heel anders op de patientkaart stonden waardoor ik ook weer te veel ga twijfelen). Daarnaast konden ze ook niet helpen met goede opbouwschema's. Die had ik nu via de chiropractor van de praktijk waar ik nu weer een afspraak bij heb.

En daarna zal het inderdaad misschien gewoon niet zeuren maar gewoon doortrainen zijn, en dan met een echt goed schema in direct overleg met de dierenarts en een echte revalidatie trainer. Maar dan zal ik hopelijk weten dat het "goed" zit en dat ik niet meer stuk kan maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 14:45

Baileyi schreef:
Het voelde toen wisselend, tot de laatste week het dus ineens weer echt elke pas dat doorzakken was, met dus ook een knikje in het hoofd. En dat knikje is trouwens wel nieuw en de reden dat ik hem toch weer stilgezet had in de eerste week van december omdat mijn gevoel zei dat er toch meer aan de hand was en het ook weer erger werd. En ik moet ook zeggen dat ik er gewoon mentaal even geen zin meer in had elke keer op te moeten stappen op / te werken met op een kreupel paard (slecht ik weet het).

Nou nee, ik weet niet of dat slecht is. Als je na 4 weken onder begeleiding goed en consequent opbouwen juist een verslechtering (structureel, niet incidenteel) bemerkt zou ik me ook zorgen gaan maken.
Dus dan ga je misschien gewoon naar b: verder zoeken.

Maar áls je dan weer het advies opbouwen krijgt zou ik wel even voorbereiden hoe je dat dan echt super strak en consequent op gaat pakken. Zodat je zeker weet dat het daar niet aan kán liggen.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 17:28

pol013 schreef:
Baileyi schreef:

Nou nee, ik weet niet of dat slecht is. Als je na 4 weken onder begeleiding goed en consequent opbouwen juist een verslechtering (structureel, niet incidenteel) bemerkt zou ik me ook zorgen gaan maken.
Dus dan ga je misschien gewoon naar b: verder zoeken.

Maar áls je dan weer het advies opbouwen krijgt zou ik wel even voorbereiden hoe je dat dan echt super strak en consequent op gaat pakken. Zodat je zeker weet dat het daar niet aan kán liggen.

Ik denk dat we nu inderdaad eerst plan b gaan doen. En mocht daar inderdaad toch weer het advies uitkomen om weer te gaan opbouwen dan gaan we dat zeker strak en consequent doen :).

Donderdag mogen we op de kliniek komen dus tot dan zal ik wel even elke dag met hem stappen zolang hij in stap goed loopt. Hij komt sowieso ook nog buiten, maar ze bewegen nu niet zo veel op de wei.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:38

Je kan met een echo alleen achterzijde van het SI zien. Daarom is klinisch beeld leidend. Een goede DA kan dat dan ook soort van palperen. Je zou evt kunnen vragen om PRP in te spuiten om te checken of het probleem daar zit.