Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FCSA schreef:Het SI is niet ingespoten toen de DA dacht dat daar het probleem zat?
FCSA schreef:De echo is vooral om te checken op artrose, een ontsteking zie je niet op de echo.
Ik geloof dat het inspuiten dan vooral gedaan wordt op basis van de klachten.
(Het SI is overigens een gewricht waarin maar zeer beperkt beweging mogelijk is.)
FCSA schreef:Ik had mijn bericht nog een beetje aangepast want weet het niet 100% zeker. Maar je kunt het zeker even noemen bij de DA
Ikzelf zou toch weer naar de kliniek gaan denk ik. Waar ben je eerder geweest?
Muze schreef:En voor de rest is er nergens iets gevonden/ is hij overal los?
Het kan natuurlijk zijn dat er nog een probleem speelt waardoor er gecompenseerd wordt in het lijf, wat je dan aan de achterkant ziet.. maar dat daar niet de primaire “ boosdoener” zit..
Is je paard verder ook enorm flexibel? Tegen hypermobiel aan?
tamary schreef:En er zijn geen tekorten die problemen geven? Want niet genoeg eiwit en dus missen spierkracht of seleniumtekort geeft ook onhandig lopen of vage kreupelheden. Er is nu enkel naar het skelet gekeken en niet naar wat spieren en pezen doen.
ruitje schreef:Ik heb een draver met SI problematiek gehad, recent laten inslapen vanwege peesproblemen in het achterbeen wat hij afwijkend bewoog.
Ik lees bij jou een 'alles of niets' trainingsprogramma, misschien lees ik dat verkeerd hoor. Maar een paard zoals deze moet je heel gericht trainen en blijven onderhouden om zijn lichaam te ondersteunen.
Kan het zijn dat je te onregelmatig traint?
Ik ben echt gaan opbouwen en allerhande oefeningen gedaan gericht op het SI. Misschien kun je eens een revalidatie trainer inschakelen?( uiteraard als er voldoende diagnose gevormd is)
Baileyi schreef:FCSA schreef:Ikzelf zou toch weer naar de kliniek gaan denk ik. Waar ben je eerder geweest?
Ja, ik ga vragen of we op de kliniek kunnen komen bij de dierenarts die ook chiropractor is. Beiden zijn kleinere lokale klinieken overigens, wel goed aangeschreven.
Art_Ificious schreef:Zou het kunnen dat de knie op slot springt en zelf weer loskomt?
Mijn paard heeft dit een tijdje gehad (vooral na lang stilstaan) en dan lijkt het ook of hij door z'n been zakt op moment dat de knie vanzelf terug losspringt.
Een ander pony die ik heb gehad had patella fixatie (kwam niet makkelijk zelf los zoals bij mijn huidige paard) inclusief ontsteking op de knie.
Misschien kan je een filmpje maken/delen (via YouTube) zodat we het doorzakken kunnen zien ook.
FCSA schreef:Heel erg bedankt weer.
Je zou evt. naar SMDC in Heesch kunnen gaan (dicht in de buurt voor jou). Daar zijn ze heel goed met dit soort klachten/problemen, wel wat duurder misschien. Zou dan de eerder gemaakte beelden (zowel echo als RX) en conclusies opvragen zodat hopelijk niet alles over gedaan hoeft te worden.
Veel sterkte en beterschap gewenst!
Buffelduke schreef:Als ik het lees denk ik ook meteen aan het SI gewricht. Mijn paard is hypermobiel en heeft een blijvend probleem met zijn SI gewricht.
De diagnose van de DA is dat hij ooit een keer gevallen is bijv in het weiland en daar slecht terecht gekomen is. Dat heeft hem toen waarschijnlijk rondom zijn SI gewricht veel pijn gedaan waardoor hij een deel van zijn spieren daaromheen ook verkeerd is gaan gebruiken om te wijken voor de pijn. Zodoende is hij bij mij toen rechtsachter ook licht kreupel gaan lopen. Je ziet er eigenlijk niks aan, enkel in draf zie je dat hij soms wat ‘hakkelt’ en door zijn been heen zakt. Door hem regelmatig op de juiste manier te trainen (lang en laag) blijven die spieren in beweging en worden ze opgerekt wat hem weer helpt.
Bij mij is het SI gewricht nu 3x ingespoten. Dat waren op de momenten dat ik het met training niet meer kon verhelpen. Hij krijgt dan spierverslappers ingespoten en daarna longeer ik hem 6 weken lang elke dag, lang en laag met veel overgangen en eventueel een balkje tussendoor. Dit is op sommige momenten even afzien maar het werkt echt. Zijn kreupelheid is dan weg en je merkt dat hij losser wordt over zijn rug. Het is een blijvend probleem, maar op deze manier goed onder controle te houden.
Wellicht zou je kunnen vragen naar deze optie en inderdaad zoals meer noemen waarom ze niet het SI gewricht ingespoten hebben om te kijken of hij daardoor beter loopt.
Celebi schreef:Lijkt een beetje op mijn verhaal. Vanaf dit voorjaar stokkreupel, eerst met eigen dierenarts gezocht, leek rechtsvoor de knie, maar ook WLD. Uiteindelijk verbeterde hij maar niet voldoende, dus naar de kliniek deze zomer. Daar dachten ze ook de knie maar vonden niet veel en wel ingespoten. Deed ook weinig. Na meerdere behandelingen aangedrongen tot verder zoeken en toen bleek zijn achterbeen ook heel slecht uit het kreupelheidsonderzoek te komen en na 2 dagen uitverdoven, echo's maken en foto's maken kwam er artrose op de heupkom uit. Ingespoten maar helaas ook niet voldoende resultaat. We blijven nu aanmodderen..
Zou zeggen: laat ze dit keer echt uitverdoven, desnoods inderdaad in twee dagen als dat nodig is. Daar haal je toch wel info uit of je de juiste plek hebt en of er wellicht ergens anders ook pijn vandaan komt.
Celebi schreef:Is de heup op de foto geweest? De kliniek waar ik was zei dat je dat niet op een foto kon zetten zonder dat ze ondersteboven onder narcose op tafel lagen. Het heupgebied is een lastige plek volgens mij om goed in kaart te brengen.
pol013 schreef:Volgens mij heb je 2 keuzes. Die beide aan de andere kant van het spectrum liggen. En waarbij ik je echt niet durf te zeggen welke de juiste is. En dat ook heel moeilijk in te schatten zal zijn voor jou/ voor de DA's
a. Doorpakken. Ik lees herhaaldelijk dat je je paard moest opbouwen en dat dat door onzekerheid/ omstandigheden niet lukte. Scheefheid of verkeerde belasting kán heel prima dit soort problemen veroorzaken. En zonder fatsoenlijke dressuur/revalidatietraining blijf je dan gewoonhangen waar je was en blijven problemen tevoorschijn komen. Training kán juist heel gezond zijn. Een beetje wat ruitje dus al zegt. En weidegang en stappen gaan je hier blijkbaar niet bij verder helpen.
b. je twijfel blijven uitpluizen. Wellicht is er écht iets aan de hand en hebben jullie het nog niet gevonden.
Ik weet echt niet welke het beste is. Maar de 'halfweg' aanpak gaat je ook niet verder helpen vrees ik.
Lastig hoor!
Baileyi schreef:Het voelde toen wisselend, tot de laatste week het dus ineens weer echt elke pas dat doorzakken was, met dus ook een knikje in het hoofd. En dat knikje is trouwens wel nieuw en de reden dat ik hem toch weer stilgezet had in de eerste week van december omdat mijn gevoel zei dat er toch meer aan de hand was en het ook weer erger werd. En ik moet ook zeggen dat ik er gewoon mentaal even geen zin meer in had elke keer op te moeten stappen op / te werken met op een kreupel paard (slecht ik weet het).
pol013 schreef:Baileyi schreef:Het voelde toen wisselend, tot de laatste week het dus ineens weer echt elke pas dat doorzakken was, met dus ook een knikje in het hoofd. En dat knikje is trouwens wel nieuw en de reden dat ik hem toch weer stilgezet had in de eerste week van december omdat mijn gevoel zei dat er toch meer aan de hand was en het ook weer erger werd. En ik moet ook zeggen dat ik er gewoon mentaal even geen zin meer in had elke keer op te moeten stappen op / te werken met op een kreupel paard (slecht ik weet het).
Nou nee, ik weet niet of dat slecht is. Als je na 4 weken onder begeleiding goed en consequent opbouwen juist een verslechtering (structureel, niet incidenteel) bemerkt zou ik me ook zorgen gaan maken.
Dus dan ga je misschien gewoon naar b: verder zoeken.
Maar áls je dan weer het advies opbouwen krijgt zou ik wel even voorbereiden hoe je dat dan echt super strak en consequent op gaat pakken. Zodat je zeker weet dat het daar niet aan kán liggen.