Paard heeft stress en word mager

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeeu

Paard heeft stress en word mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 09:50

Ik zit even met mijn handen in het haar.

Voorop gesteld, mijn paarden gaan verhuizen 1 februari en 1 maart, dus het vooruitzicht is goed. Echter merk ik dat paardlief per dag meer moeite heeft met zijn stress en gewicht.

Ik sta met een paard en e-pony op een stal waarbij ze 2-3 uurtjes per dag op de wei komen. Wei is echter 1 groot blubberland waar ze een eind in wegzakken. Hier zijn geen droge/vlakke stukken in te vinden.
3x per dag krijgen ze te weinig ruwvoer. De stallen zijn open aan de bovenkant, zijwanden zijn dicht, maar geen tralies voor langs de stal. Pony geeft hier niet zoveel om, paard vind het vreselijk.

Mest is gecontroleerd op wormen, geen besmetting aanwezig, tanden zijn een jaar geleden nog gedaan. Pony is 22 paard is 14.

Paard is enorm gestresst op stal en ontzettend boos. Is herstellende van maagzweren door stress en te weinig ruwvoer. Ik ben erop gaan letten maar hij ligt ook niet meer in de stal. Liggen kan hij met gemak want ik laat hem regelmatig rollen na het werken. Hij begint nu ook echt mager te worden. De ribben zijn flink zichtbaar door de wintervacht heen, de hele bovenlijn van het paard is weg. Ik rij hem veel minder/korter omdat hij simpelweg al geen reserves meer heeft.

2x per dag krijgen ze brok gevoerd, van stal krijgen ze een handje krachtvoer (vind veel krachtvoer niet noodzakelijk, zeker niet nu ze bijna niet werken) en zet ik zelf bakken voer klaar wat ze erbij krijgen.
Voor paard is dit een 8l muesli emmer vol compact gras van hartog, incl marstall force en wat merriebrok in de hoop dat dit wat aan zou zetten. Voor pony hetzelfde, alleen wat minder. Die komt makkelijker aan in gewicht.
Op de dagen dat ik op stal ben zorg ik ervoor dat ik een hartog flexi emmer met slobber klaar heb staan om bij te voeren. De slobber heb ik samengesteld uit pulpbrok, luzernebrok en paardenmeel. Dit zet niet genoeg aan. Die emmer verdeel ik over beide paarden.

Hooinetten/bakken/slowfeeders mogen niet van stal. Heb gevraagd of ze extra hooi mogen omdat ze invallen qua gewicht. Dit mocht wel, in de praktijk merk ik er niets van. Vaak hebben die twee van mij het hooi al op als anderen nog staan te eten.

Ze zijn, en vooral het paard, doodongelukkig hier. Elke keer wanneer ik ze zo boos/gestresst zie schieten de tranen in mijn ogen. Ik weet even niet meer wat ik nog extra voor ze kan doen om het ze comfortabel te maken de laatste tijd dat ze hier nog staan. Is er iets waardoor ik ze wat meer rust kan geven dmv bijvoorbeeld een supplement? Of tips hoe ik ze wat aan kan laten komen nog?

edit: paarden bijvoeren mogen wij van stal niet, daar ze de rust willen bewaren onder de paarden... met pijn en moeite heb ik voor elkaar gekregen dat ik ze al extra slobber mag geven.
Laatst bijgewerkt door Ingeeu op 08-01-25 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Re: Paard heeft stress en word mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:09

Het voelt altijd zo vol onmacht als je weet waar het misgaat maar er met een stal gewoon verschillen van visie zijn. In plaats van allerlei brok soorten bij voeren zou ik eerder kiezen om een groot/vol hooinet in de stal te hangen waar ze de hele nacht over knabbelen zodat ze in de ochtend zonder lege maag naar buiten gaan. Als de stal dan hetzelfde blijft geven scheelt dat al een hele hoop. Verder zou ik ervoor kiezen om bietenpulp met zemelen te geven. Gewoon een lekkere bak vol. Geeft vezels en darm vulling en legt een beschermend laagje aan in de maag en darmen. Als je het nog lauwig/half warm geeft dan worden ze er ook nog lekker ontspannen van.

Ook als dingen niet helemaal zo kunnen as je graag zou willen helpt het bal heel erg om toch dat kleine beetje te doen wat wel kan. Ik zou zeggen blijf vooral weg bij veel granen en luzerne maar dat is niet iedereen met me eens. Uitzondering op de luzerne regel is voor mij de masters senior horse brox. Daar komen ze heel mooi van aan.

Sterkte de komende maanden! Wel een fijn vooruitzicht dat ze verhuizen naar een betere plek. Succes tot die tijd!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:11

Wat een vervelende situatie en ik snap dat je even met je handen in het haar zit. Is het mogelijk om je paarden zelf wat meer prikkels te bieden door bijvoorbeeld ze mee te nemen wandelen en ze dan her en der wat te laten grazen?
Verder misschien iets met wat hersenwerk en voerpuzzels om ze mentaal wat te ondersteunen?

Qua voer heb ik zelf goede ervaringen met Omega 369 van de Subli om toenmalige oudere paard op gewicht te houden.

En ik heb in het verleden bij grote verhuisstress van mijn Fries op advies van een stalgenoot bach rescue druppels gebruikt. Daar geloofde ik niet zo in maar ik zag duidelijk verschil in gedrag binnen een paar dagen nadat ik gestart was. Ook toen het op was en ik dus stopte, kwam de stress vrij snel terug. Dus weer gestart en gedrag veranderde. Daarna langzaam afgebouwd en toen was het goed.

Sterkte deze laatste maand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:15

Kun je zelf extra hooi kopen bijvoeren iedere avond? Een berg hooi in de stal leggen voor de nacht?

En zijn er mogelijkheden om je paard extra uit de stal te krijgen? Bijvoorbeeld nog iedere dag een paar uur zelf losgooien?

Het is nog even volhouden, ik denk dat voldoende ruwvoer de basis zou moeten zijn.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 10:21

@pluisje88: dankjewel voor je reactie! helaas mogen wij geen netten/bakken/slowfeeders gebruiken van stal. Mijn slobber is nagenoeg op dus ik kan eens proberen om zemelen met pulp te geven!

@Berith: Daar heb ik nog niet aan gedacht om een stukje met ze te gaan wandelen en te laten grazen, bedankt! Ik ga eens kijken naar die Omega 369 van Subli! Bach bloesem heb ik geloof ik nog liggen. Werkt wel maar tijdelijk geloof ik.

@Elisa2: bijvoeren mogen we ook niet helaas. De dagen dat ik op stal ben probeer ik ze wel uit de stal te krijgen bijvoorbeeld in de paddock, maar dat is net zo'n blubberzooi als de wei. Ik ben het met je eens met dat voldoende ruwvoer de basis moet zijn, helaas kan dat niet behaald worden op deze stal.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:24

Bij een boer of fourage zelf wat baaltjes hooi kopen en je paard bijvoeren tot aan de verhuizing. In de auto kun je hooi in een oude dekbedhoes vervoeren zodat je auto niet onder het hooi zit. Je gaat toch weg dus ik zou lak hebben aan 'niet mogen bijvoeren'. Het is jouw paard en eigen hooi kost hun niets.
En zelf zo vaak mogelijk gaan, en desnoods gaan wandelen met je paard en laten grazen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:26

Wat een vervelende situatie voor jou en je paarden, gelukkig kun je over een maand weg. Je hebt ook van die ballen die je kunt vullen met hooi voor in de stal, is dat misschien iets? Dan heeft hij ook wat te spelen en misschien minder stress. Ik gaf mijn paard fibrebeet om aan te komen, dat werkte erg goed 1 of 2 emmers per dag.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 10:30

@Lindsey_99: Die neiging heb ik ook zeker, echter gaat paard 1 februari weg en pony 1 maart pas, er zijn niet tegelijk 2 plekken vrij op de nieuwe stal. En deze mensen kennende gaat het me niet in de koude kleren zitten als ik lak aan de regels ga hebben.

@Paardenfan: Die hang ik inderdaad af en toe wel eens op (wat dus eigenlijk ook niet mag) maar die zijn met 5 minuten op haha.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:36

Je kunt een dierenarts laten langs komen en medisch advies vragen over de conditie van je paard. Als de dierenarts ook concludeert dat je paard te mager is, zal dit jouw verzoek tot bijvoeren kracht bijzetten. Als je hooi bijvoert in een slowfeeder in de stal, merken de andere paarden dat niet. Stel anders voor aan de pensionhouder om het een paar dagen te proberen, om te kijken of dat echt problemen oplevert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:39

Wat een wanbeleid van die stal..staan er meerdere paarden mager of met maagzweren?

Wat Evelien zegt is wel een goede, eventueel de DA ze er op laten aanspreken. Als ze de rust willen bewaren dan kunnen ze ook een extra hooi moment geven aan alle paarden.

Bietenpulp/ fibrebeet is wel fijn om bij te voeren, is ook ruwvoer..je kunt er ook nog wat olie overheen doen. Worden ze ook dikker van. Vervelend dat de paddock ook zo slecht is, misschien inderdaad aan de hand wandelen en laten grazen als het lukt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:46

1 februari is nog te overzien maar 1 maart wel lang nog.. Lastig zeg. Kun je kijken of je, misschien met een verzorger, je paarden zoveel mogelijk mee kunt nemen uit stal? Inderdaad lekker wandelen, grazen buiten. En op de momenten dat er iemand anders komt kan er nog een extra portie ruwvoer vervanger in wellicht.

Ik begrijp trouwens heel goed dat je hier heel veel stress van ervaart, maar jouw paarden voelen dat natuurlijk ook. Voor hun zal het ook een beetje bijdragen als jij je er minder rot over voelt. Focus je dus op wat je kan veranderen en probeer die laatste tijd door te komen met een zo neutraal mogelijke blik.

Mocht financieel het niet uitmaken kun je je paard(en) ook tijdelijk op een revalidatie of vakantie stalling (of zelfs een paar dagen op de kliniek) zetten om wat tijd te overbruggen. Hoeft misschien niet de volledige maand of twee maanden maar het kan misschien wel net helpen om ze wat meer op gewicht te houden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:49

Ingeeu schreef:
@Lindsey_99: Die neiging heb ik ook zeker, echter gaat paard 1 februari weg en pony 1 maart pas, er zijn niet tegelijk 2 plekken vrij op de nieuwe stal. En deze mensen kennende gaat het me niet in de koude kleren zitten als ik lak aan de regels ga hebben.

@Paardenfan: Die hang ik inderdaad af en toe wel eens op (wat dus eigenlijk ook niet mag) maar die zijn met 5 minuten op haha.

Ik bedoel niet een bal die je op kunt hangen, maar een die je op de grond legt waar hooi in kan dan zijn ze uren bezig.

https://agradi.nl/products/kerbl-slowfe ... euboy-rood

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:51

Hoeveel tijd heb je (dagelijks) voor je paarden?

Als je niks mag met je eigen paarden qua voer in de stal (wat ik echt idioot vind voor je ;( ), dan ben je aangewezen op de momenten dat je er bent. Zelf heb ik in dezelfde situatie gezeten als jij. Zo rond 20/21:00 uur was het eten op tot de volgende dag 7:00 uur. Ik heb toen zonder overleg een hooinet opgehangen, maar dat is voor jouw situatie dus geen mogelijkheid.

Evt. hulp van stalgenootjes die op sommige momenten wat hooi bij kunnen geven gedurende de dag?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:06

Wat een waardeloze situatie en ook sneu dat je zelf niet mag bijvoeren.
Ik begrijp ook je frustratie daarover. Ik heb op een stal gestaan waar het bijvoeren met hooi ook absoluut niet mocht. Toen ik dit alsnog deed in de nacht werd mijn hooinet gewoon uit de box gehaald en verstopt. Ik heb toen zelfs het hooinet voor de tijd dat ik er nog stond opgehangen met een cijferslot aan de knoop...

Het bijvoeren met bietenpulp en zemelen for the time being zou ik tijdelijk voor kiezen. Zo veel mogelijk vezels er in proberen te krijgen en daar kan je dan ook de rest van de voeding die je wil geven door mengen! Wat zullen ze doen als je een goed gevulde speciekuip met dat spul twee keer per dag in de stal zet?

Hopelijk kan je na de verhuizing weer genieten van je paarden, want dit levert alleen kopzorgen op.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 11:09

@EvelienKiss: Ik zou het zeker kunnen proberen, ben alleen bang dat ik het antwoord van de stalhouder al weet. Heb in een jaar tijd meermaals om een oplossing gevraagd mbt hooi voeren uit net/slowfeeder ofwel meer hooi.

@Elisa2: ja er zijn er meer mager, niet zo erg als die twee van mij i.v.m. stress. Er zijn er meer op stal die veel symptomen geven van maagzweren. Dit wordt helaas niet gezien/opgemerkt/onderzocht. Olie kan ik nog toevoegen aan de slobber inderdaad.

@Celebi: ik ben op dit moment in contact met een potentiele nieuwe verzorger voor de pony, dus dit zou inderdaad al wat kunnen helpen.
Financieel ga ik dat echt niet redden om ze tijdelijk ergens onder te brengen voordat ze naar de nieuwe locatie gaan.

@Paardenfan: Oh dan had ik de verkeerde voor me!

@Rivaldo: ik ben er zo'n 5 dagen in de week gemiddeld 2 uur, vaak langer. Meestal ben ik na het werk pas op stal dus kan niet altijd wandelen bijvoorbeeld. Nee als ik zonder overleg netten op ga hangen ga ik een moeilijke tijd tegemoet op stal. Zeker omdat pony nog een maand langer moet blijven.

@stitchlover: ja het is echt een bodemloze put op dit moment. Wat vreselijk dat ze gewoon je hooinet hebben verstopt destijds! Erg he dat stallen niet mee willen gaan met de wensen van hun klanten...
Ik kan proberen om met stalgenoten dit te regelen dat ze het 2 keer krijgen. Of ten minste 1 keer elke dag.
Ja die kopzorgen zijn momenteel echt vreselijk. Motivatie en lol is helemaal weg omtrent paarden. Ik doe er wel alles aan het ze zo comfortabel mogelijk te maken nu maargoed, lastig is het zeker.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:18

Vervelend zeg! Mogen ze op stro staan op de stal? Als dat zo is dan kun je wellicht vragen om extra stro of gerstestro wat je dan zelf aanleverd en dat ze daar dan ruim van in de stal doen. Dan hebben we toch wat te knabbelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:52

Wat heb je gegeven om de maagzweren te laten genezen?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:56

Als je toch gaat verhuizen zou ik de regels met voeten treden en gewoon eigen hooi kopen en in de avond in de stal leggen. Zeg maar dat het van de dierenarts moet. Dit is echt te gek voor woorden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:56

Ipv die zelfsamengestelde voertjes zou ik eens een zak Seniores Priores kopen en thuis met warm water aanmaken. Tegen de tijd dat je op stal bent is dit genoeg afgekoeld en genoeg geweekt.
Verder is de opmerking van een DA laten komen een goede. Persoonlijk zou ik een algemeen bloedbeeld laten bepalen om te zien wat hij écht te kort komt. Dan kun je ook beter/gerichter dingen gaan bijvoeren waar hij echt behoefte aan heeft.
Nog 3 weken zo doormodderen gaat je paard iig geen goed doen en zal het alleen maar langer duren voor hij er op de nieuwe stal weer bovenop is!

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 12:54

@Tijn8: ze staan op vlas. Van wat ik begrepen heb wordt stro te zwaar met uitmesten voor de eigenaar.

@Popstra: Ik heb een gepersonaliseerd behandelplan gemaakt door Rob Jan Zomer.

@Manubress: Ja als ik ze beide tegelijk weg kon krijgen was het te overwegen.

@DubbelFun: Gaat SP me echt zoveel meer bieden dan de combi pulp/zemelen/luzerne? Het weken is geen probleem, dit doe ik nu ook.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:00

balen dat ze niet meer ruwvoer krijgen. sterkte!
Ik lees dat je paard herstellend is van maagzweren. Ik heb zelf erg goede ervaringen met Mastic Horse. Is een natuurproduct waar ook onderzoek naar gedaan is en dat de maagwand beschermt. Natuurlijk niet zo sterk dat je er acute problemen mee oplost maar wellicht de moeite waard. Heb het mijn paarden dit gegeven na perioden van veel stress en ze knapten echt op: https://purepaardenvoeding.nl/products/ ... RxEALw_wcB

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:21

Geef dat paard eens een fatsoenlijke kuur Omeprazol!
Die holistische fratsen gaan de zweren niet genezen.

Geen 1 supplement geneest maagzweren, enkel medicijnen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:31

Jeetje, wat een situatie zeg. Ik snap wel dat jullie alledrie veel stress ervaren zo. Gelukkig is het einde in zicht.

Is het mogelijk om eerder naar de nieuwe stal te gaan, desnoods in een noodbox? Of samen in een box, mocht de box daar groot genoeg voor zijn en ze samen kunnen?

Is er eventueel een stal in de buurt waar je misschien 's avonds naar toe kunt wandelen en waar ze een plak hooi kunnen eten, desnoods zelf aangeschaft? Dan ziet de stalhouder het niet.

Je zou ook kunnen kijken naar een ruwvoermix van Florian. Dat is vrij compact en stop ik gewoon in de voerbak van het paard, samen met haar brok.

Ik hoop dat je nog een tussentijdse oplossing vindt :(:)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:32

Mijn paard staat op gedwongen boxrust en krijgt genoeg hooi, dus niet helemaal dezelfde situatie. Maar ik geef in een klein hooinetje (aan een wortelspeeltje) van Havens Brix blokken bij. Daarnaast krijgt ze Havens Fibre Dice door het eten en Florian Basic Growth. Dit zijn allemaal ruwvoer vervangers die bij mijn paard voor extra afleiding zorgen en niet aanzetten in energie.
Verder heb ik bij de Action een hondensnuffelmat gehaald en daar strooien we lucernebrokjes (eigen merk plaatselijke fourage handelaar) op en is ze ook weer even bezig en krijgt wat extra ruwvoer binnen.

In jouw geval kan je bijvoorbeeld naar de Fibre Dice en de Brix van Havens kijken voor wat extra ruwvoer inname en tegelijk iets te doen hebben op stal.

https://www.paardenvoeders.nl/assortime ... -en-brix-/
https://hypostore.nl/qhp-paardenspeelgo ... gL0L_D_BwE

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 13:42

Wat herkenbaar zo'n paardonvriendelijke stalling ... en al helemaal verschrikkelijk dat je zelf niet mag bijvoeren in hooinetten enzo.

Ingaan tegen de huisregels heeft misschien tot gevolg dat de staleigenaar je vroegtijdig aan de deur zet (heb ik zelf wel eens meegemaakt, dat ik te horen kreeg, 'als het je niet aanstaat, moet je maar vertrekken'), dus ik denk dat je dat beter niet doet als je geen - betaalbaar - alternatief hebt voor de periode die je nog moet overbruggen.

In ieder geval geweldig goed dat je bijna weg kan daar ! 1 februari is niet zo lang meer, al besef ik dat dit heel erg knaagt aan jouw geweten dat je jouw paard nog drie weken in deze ellende moet laten staan. Ik weet perfect hoe het voelt en ik weet dat je hart bloedt.

Enige optie die ik zie, is misschien wat kalmerende supplementen geven ? Op basis van valeriaan ofzo ... maar ik zou hiervoor toch even de dierenarts contacteren om advies te vragen.

Veel sterkte in afwachting van de verhuis !!