paard herstelt niet helemaal na OCD operatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

paard herstelt niet helemaal na OCD operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 15:57

Hoi!

Mijn paard is 4 (wordt in juli 5) en is juli 2024 geopereerd aan een OCD in de kogel.
Ze is op 2,5 jarige leeftijd helemaal goedgekeurd op RX.
Tijdens het beleren ontstond er een heel lichte kreupelheid die steeds er toenam.
Op de kliniek, na een MRI, bleek er een ocd (t verstopt om op de foto goed te zien) en is ze diezelfde week nog succesvol geopereerd.
Ze heeft daarna 3 maanden op boxrust gestaan op een revalidatiestal, waar ze na 2 weken 10 minuten per dag in een (heel grote) stapmolen mocht. Bij de controle liep ze helaas nog niet goed. Dus hebben we haar op de revalidatiestal laten staan en mocht ze wat langer in de molen.

De controle daarop (na 3 maanden) hebben we weer op de kliniek gedaan. Ze was ongeloof fris, werd wat gevaarlijk met het monsteren maar uiteindelijk is dat gelukt. Het leek goed, maar ze was zo fris dat we wel hebben geconstateerd dat we mss niet het beste beeld hadden door adrenaline bij haar.
De DA heeft zijn ok gegeven om op te bouwen met een revalidatieschema.

Sindsdien zien we af en toe een kreupeltje. Genoeg om een maand of 3 geleden weer naar de kliniek te gaan. Daar zagen ze ook een heel licht kreupeltje, niet het slag in het wiel dat we thuis zag (toch wat adrenaline waardoor ze er doorheen loopt vermoed ik) Ze is daar even gebleven om haar kogel in te spuiten als nabehandeling en 1 van de andere artsen heeft een chiropractiebehandeling gedaan. De dag daarna liep ze een stuk beter. 99% rad, voor die ene % moest je wel heel goed kijken)

Verder met het revalidatieschema. Best lastig want zelfs met tranquigel is ze ongelooflijk fris (tja ze kan haar energie niet kwijt en het is winter)
Maar al die tijd zien we nog af en aan een heeeel lichte onzuiverheid. Tot afgelopen woensdag ze wat meer over haar rug ging lopen (met dubbele lijnen) en wat meer in balans. Weer een slag in het wiel (echt gehinkel) linksom aan haar rechter voorbeen (is ook aar geopereerde been)

Heeft iemand ervaring met dit soort operaties en dan toch niet helemaal herstellen van het paard?

Mensen om mijn heen (stal etc) vinden dat we maar gewoon eens door moeten trainer want het komt vast door het missen van spieren en onbalans. Mijn gevoel zegt dat dat nooit de oorzaak kan zijn van een echte hinkel. Wat denken jullie?

Ik heb gister de DA van de kliniek gebeld met een terugbelverzoek om even te overleggen. Ik zie het niet zitten om zo door te trainen. Erop zie ik helemaal niet zitten zo.

En voor wie het interessant vindt, foto's van tijdens de operatie. De eerste is van de ocd en de 2e van na de operatie. Overigens vertelde de DA dat er verder geen kraakbeenschade was te zien.

Afbeelding

Afbeelding
:

tengeltje11

Re: paard herstelt niet helemaal na OCD operatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:36

Zo jong nog…. In zou zo een paardje persoonlijk in een kudde op een groot terrein zetten voor een jaar, zodat alles mooi tijd krijgt om te genezen zonder explosie en verkeerd belasten door te fris zijn.

Maar dat is mijn mening en 100 anderen zullen daar 100 andere meningen over hebben.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 16:48

@tengeltje dat is 1 van de mogelijkheden inderdaad. Wel lastig te vinden nu in de winter.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:48

Heel verstandig om niet door te trainen.
Ik zou in jouw geval kijken of ik het thuis kreupel lopen kan vastleggen op video en dit doorsturen naar je dierenarts.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:41

Koekie73 schreef:
@tengeltje dat is 1 van de mogelijkheden inderdaad. Wel lastig te vinden nu in de winter.

Als je ze iets verder wil zetten richting Duitsland of Frankrijk zijn er genoeg opties, maar dat moet je dan natuurlijk ook zien zitten om ze niet elke week te zien natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:06

tengeltje11 schreef:
Zo jong nog…. In zou zo een paardje persoonlijk in een kudde op een groot terrein zetten voor een jaar, zodat alles mooi tijd krijgt om te genezen zonder explosie en verkeerd belasten door te fris zijn.

Maar dat is mijn mening en 100 anderen zullen daar 100 andere meningen over hebben.

Ja dit zou ik ook doen idd. De natuur zelf de kans geven om bij te sturen

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:14

Is het niet mogelijk dat ze thuis komen kijken? Het is niet ongebruikelijk om kreupele paarden die op de kliniek te hoog in de adrenaline zitten, thuis te bekijken.

Filmen is ook een goed idee, maar wellicht heb je dat ook al gedaan. Een paard mag niet kreupelen omdat die wat spieren mist.

Ik zou in de wei gooien alleen in goed overleg met de dierenarts doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:16

Je hebt verdorie ook wel pech met je pony’s en nu paard.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 20:32

Ja niet te geloven he @BigOne?

@prugelpiet als ik besluit haar langere tijd met rust te laten, wil ik ook dat de kogel eerst nog een keer wordt ingespoten dus in overleg met de DA gaat het sowieso.
Ik neig wel het meest naar die optie. Weer opnieuw onderzoek met alle toeters en bellen ga ik ook nu niet doen. Het is exact hetzelfde been dus dat heeft voor mijn gevoel nu ook weinig zin.

Thuis laten komen kijken is trouwens wel een heel goed idee inderdaad. Op film (zeker nu savonds met alleen bakverlichting) vind ik het ook niet altijd even duidelijk als wanneer je het live ziet.
Dat ga ik voorstellen als ik hem spreek!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:30

Mijn merrie is morgen precies 3 jaar geleden geopereerd aan 3 benen OCD. Alles makkelijk te verwijderen blablabla. Puntje bij paaltje heeft de chirurg zo lopen peuteren en poeren bij de kogel rechtsvoor dat het fragmentje er na de operatie nog zat. En hij heeft er voor gezorgd dat ze er progressieve artrose aan over hield.....september 2024 heb ik haar laten inslapen omdat het niet meer ging.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 09:41

Een maandje later; vorige week opnieuw kreupelheidsonderzoek. Op de kogel verbeterde ze iets, maar lang niet genoeg. Op haar tussenpees aanhechting verbeterde ze echt veel beter, zeg tot 95%
Deze week is er daarom een echo gemaakt en daar komt idd een milde beschadiging van de tussenpees uit.

Advies was toch een mri om te zien of er niet toch nog meer is (we hebben in de zomer een MRI laten maken waar de ocd uitkwam en waarop ze meteen geopereerd is) Ik vroeg me af wat er nou nog uit een MRI zou kunnen komen, dat er in de zomer niet te zien was?

MRI kost dit jaar al 1600 euro dus ik heb er voor gekozen haar pees nu te laten behandelen met PRP en shockwave.

Ik las het MRI verslag van afgelopen zomer nog eens en daar staat niet alleen de OCD op maar ook dat er wat vocht bij haar hoefbeen te zien was wat kon duidelijk op een milde ontsteking.
Nou zou dat, net als ik denk dat de peesblessure is, een secundair probleem zijn aan de OCD.
Wat als er dan toch nog iets in die kogel (of toch hoef) zit?
Dus nu twijfel ik of ik niet toch weer een MRI moet laten maken. Want ik denk echt dat iig die pees een gevolgprobleem is van iets anders.

Aan de andere kant lees ik dat peesblessure vaker voorkomen bij/na een odc om dat ze ter compensatie anders zijn gaan bewegen. Al zou je dan denken dat dat niet nog speelt na -tig maanden postoperatief. Nou ja, zo gaat het heen en weer in mijn hoofd.

Misschien moet ik gewoon een andere goede kliniek mee laten kijken voor een frisse blik. Maar waar ga ik dan naar toe he? Bovendien ben ik eigenlijk enorm tevreden over Den Ham.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:49

Kan die OCD niet een toevalsbevinding zijn geweest? En dat ze het verkeerde "probleem" hebben aangepakt. Een OCD geeft niet altijd problemen.

En ja als ze in het gewricht bezig zijn geweest, kunnen er na verloop van tijd artrose klachten ontstaan.
Wat ontzettend sneu voor jullie beiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:58

Als de tussenpees nu beschadigd is en er 95% verbetering uit kwam dan zou ik dit eerst aanpakken.

Die MRI kun je altijd nog laten maken, ik zou stap voor stap gaan.

Mocht je een second opinion willen dan is Heesch misschien een optie.

Heel veel sterkte in ieder geval, jij hebt wel echt veel pech met je paarden inderdaad. :knuffel:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:07

Ik heb er niet heel veel verstand van maar als ik een na-opname van een OCD operatie zie dan is dat altijd mooi glad gemaakt en dat zie ik hier niet.

Qua behandeling moet je gewoon laseren. Dan heb je echt een veel beter effect.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 11:10

laseren ga ik zeker doen. Ik heb ook geen zorgen om de pees, dat krijg ik wel goed. Waar ik me zorgen om maak is als het toch een secundaire blessure is, de kans heel groot is dat we over een aantal maanden weer met een kapotte pees zitten.
Omdat ze na uitverdoving van kogel en tussenpees 95% rad was, vraag ik me dat af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:21

Begrijpelijk, ik denk echt dat alleen een DA daar wat zinnings over kan zeggen.

Dus of de MRI doen dan of een second opinion..en dan maar hopen dat er iets uit de MRI komt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:27

Koekie73 schreef:
laseren ga ik zeker doen. Ik heb ook geen zorgen om de pees, dat krijg ik wel goed. Waar ik me zorgen om maak is als het toch een secundaire blessure is, de kans heel groot is dat we over een aantal maanden weer met een kapotte pees zitten.
Omdat ze na uitverdoving van kogel en tussenpees 95% rad was, vraag ik me dat af.

95% niet rad is gewoon kreupel. Maar dat kan ze ook zijn door een verkeerde belasting door de blessure. Eerst het ene fixen en dan het andere aanpakken. Ik zou de pees en het hoefbeen laseren en als dat weer goed is met een fysio kijken naar het gangbeeld.

Als een side note: ik ben echt tegen een stapmolen na een OCD operatie. Ze moeten rechtdoor lopen zodat ze een gelijkmatige belasting hebben. Zelf stap ik helemaal niet na een OCD operatie. Ik laat ze gewoon 6 weken in de box. Dat lijkt gemeen maar ik heb echt nooit problemen erna. Als jij aan je enkel gepereerd wordt mag je toch ook niet na 2 weken al lopen. Dan zit je 6 weken in het gips.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 18:07

@janderegelaa helemaal met jou eens dat ze dan gewoon kreupel is (is niet iedereen het met ons eens) Jouw idee is ook hoe ik het ga aanpakken.

Ik snap wat je zegt over een stapmolen. Daarom is ze ook naar een revalidatiestal gegaan met een enorme stapmolen. Zo lopen ze dus niet korte rondjes, maar echt weer meer met gelijkmatige belasting. Het stappen is juist zo belangrijk voor de omliggende pezen en weefsels. Maar goed, wie weet was het anders gelopen als ze idd niet gestapt had. Who knows. Ik heb er alleen niets aan ;-)

Ik heb een prijs opgevraagd voor het laseren. Advies is 2x per dag en dan 2 weken lang en daarna een controle echo. Ik ga nog bij iemand anders een prijs opvragen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:24

Koekie73 schreef:
@janderegelaa helemaal met jou eens dat ze dan gewoon kreupel is (is niet iedereen het met ons eens) Jouw idee is ook hoe ik het ga aanpakken.

Ik snap wat je zegt over een stapmolen. Daarom is ze ook naar een revalidatiestal gegaan met een enorme stapmolen. Zo lopen ze dus niet korte rondjes, maar echt weer meer met gelijkmatige belasting. Het stappen is juist zo belangrijk voor de omliggende pezen en weefsels. Maar goed, wie weet was het anders gelopen als ze idd niet gestapt had. Who knows. Ik heb er alleen niets aan ;-)

Ik heb een prijs opgevraagd voor het laseren. Advies is 2x per dag en dan 2 weken lang en daarna een controle echo. Ik ga nog bij iemand anders een prijs opvragen.

Die moet je niet doen. Gewoon om de 3 dagen is prima. En veel betaalbaarder. En een pees moet ik tijd hebben om te herstellen. Misschien lijkt hij dicht na 2 weken maar dan moet je alsnog het revalidatietraject in.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 18:31

Ik wilde je al een bericht sturen. Heb net Angel van Haver gesproken en zij gaat ons helpen; 3x per week.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:40

Ik heb er geen verstand van maar ik vind het beeld van de arthroscopie er niet mooi uitzien. Hoort er zo'n gat in te zitten na de ingreep? Ik zou verwachten dat het gewrichtsoppervlak gladder zou zijn. En dat er geen kraakbeenschade zou zijn: die is er zo te zien wel. Maar misschien heb ik het mis.

Ik vind het wel prijzenswaardig dat je zoveel tijd, moeite en geld steekt in je paard. Je geeft haar in elk geval alle kansen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:11

Koekie73 schreef:
Ik wilde je al een bericht sturen. Heb net Angel van Haver gesproken en zij gaat ons helpen; 3x per week.

Ik ben van mening dat die laser niet sterk genoeg is én ik denk dat het in jouw specifieke geval beter is om dat met een dierfysio te doen. Die kijkt gelijk naar het hele beeld van het paard. Maar goed, keuze's...

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 17:57

MissyNr1 schreef:
Ik heb er geen verstand van maar ik vind het beeld van de arthroscopie er niet mooi uitzien. Hoort er zo'n gat in te zitten na de ingreep? Ik zou verwachten dat het gewrichtsoppervlak gladder zou zijn. En dat er geen kraakbeenschade zou zijn: die is er zo te zien wel. Maar misschien heb ik het mis.

Ik vind het wel prijzenswaardig dat je zoveel tijd, moeite en geld steekt in je paard. Je geeft haar in elk geval alle kansen

Helaas zie je dit beeld vaker bij een ocd operatie, zeker als het fragment nog (gedeeltelijk) vast zit.
Mijns inziens is deze 'krater' mooi opgefrist. Alle mogelijke losse stukjes zijn weg gecurreteerd en het is zo glad als mogelijk gemaakt. Ik zou verwachten dat de overkant van de 'krater', waar het fragment naast af is geschuurd meer schade zou hebben, dat valt hier nog reuze mee.

Vergis je niet, deze beelden zijn super uitvergroot. In werkelijkheid is dit gat een heel stuk kleiner.

Ik las hierboven al dat de ocd misschien een toevalsbevinding is en er mogelijk een ander probleem schuilt.
Succes TS! Ik hoop dat je snel een oplossing vindt en je paard weer zuiver gaat lopen!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:42

Ah ok bedankt voor de uitleg!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:49

janderegelaa schreef:
Als een side note: ik ben echt tegen een stapmolen na een OCD operatie. Ze moeten rechtdoor lopen zodat ze een gelijkmatige belasting hebben. Zelf stap ik helemaal niet na een OCD operatie. Ik laat ze gewoon 6 weken in de box. Dat lijkt gemeen maar ik heb echt nooit problemen erna. Als jij aan je enkel gepereerd wordt mag je toch ook niet na 2 weken al lopen. Dan zit je 6 weken in het gips.

Niet om te zeggen dat je geen gelijk hebt. Als het werkt, werkt het.
Maar ik kreeg in Someren exact hetzelfde advies. Na 2 (of 3) weken weer gaan stappen.

Ook humaan jagen ze mensen inmiddels weer sneller en sneller in de benen/beweging inmiddels na elke ingreep. Waar ooit rust de gouden standaard is. Lijkt zsm wat bewegen dat nu te zijn.

Ik kan je niet helpen TS. Mijn 8 jarige was ook heel licht kreupel op de OCD en/of had een heeeel lichte peesblessure in dat been. Maar de OCD moest er toch echt uit omdat ze reactie zagen in het gewricht dus hebben we die 2 zaken gewoon tegelijk opgepakt. Die heeft geen pas meer kreupel gelopen vanaf het moment dat ze van de tafel af kwam.

Succes met jouw paard!