Help! Peesblessure of hoefzweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dionneschuur

Help! Peesblessure of hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 19:49

Hoi hoi,

Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer, dus ik wou even andere meningen aanhoren.

Mijn paard (2 jaar) loopt sinds de nacht van oud en nieuw onregelmatig. Op 1 januari leek die LV kreupel te lopen op zachte ondergrond in zowel stap als draf. Verder niks gemerkt qua warmte of zwelling in het been. Mijn verwachting was dat hij last van een spiertje zou hebben na nieuwjaar. Vanochtend kwam ik echter op stal en liep hij op drie benen. Hij wilt totaal geen druk zetten op LV en trilt met z’n gehele been (been, schouder etc) het moment dat hij dat wel doet. Ook is z’n pees en koot wat dik en wat warmer.

Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en die weet het ook niet zeker. Doordat er vocht en warmte zit bij de pees en de aanhechting van de koot, constateert hij momenteel voorzichtig een peesblessure. Echter reageert mijn paard ook best gevoelig bij de hoefzweerproef. Iets duidelijk gevonden heeft hij niet tijdens de proef. Verder heeft mijn paard 39,5 graden koorts en is hij ook aardig warm bij de hoefwand. We hebben ook gelijk bloed afgenomen en die kwam terug met een ontstekingswaarde van 816.. Een echo maken lukt op dit moment niet door de hoeveelheid vocht volgens da.

Mijn vraag is nu of het misschien handig is om het ook deels te behandelen als een hoefzweer. Mijn paard heeft nu antibiotica en novacam gekregen, maar ik zit er over na te denken om de hoef ook te weken. Wat denken jullie?

Cinnepin

Re: Help! Peesblessure of hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:05

Waarom geen foto's of echo om te kijken wat het is? Dan kan je gericht handelen.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:09

Een zweer kan ook flinke zwelling geven aan het onderbeen. Dus ik zou behandelen voor een zweer

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:13

Ik zou zelf meerdaags de hoef gaan weken en koelen in water/hoefzak met biotex. Misschien ben ik nuchtere trien, maar eerst kijken of er een zweer uitkomt, vraag anders je hoefsmid eens of die kan kijken, voelen en misschien helpen. Mocht er nou na een paar dagen niets uitkomen, dan toch kijken voor een echo van de pezen. Maar zo accuut op drie benen met koorts zou ik zeggen hoefzweer.
Lijkt mij niet dat de ontstekingswaarden stijgen van een peesblessure, maar dat zegt mijn gevoel, ik ben geen expert.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 20:24

Cinnepin schreef:
Waarom geen foto's of echo om te kijken wat het is? Dan kan je gericht handelen.

De dierenarts kon nog geen echo of foto maken door de vocht die er momenteel nog in de pees zit. Ik heb over 5 dagen een echo staan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:05

Een foto van de hoef kan eventueel vaak wel en kan een zweer lokaliseren.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:05

Een paar fotos van de hoef kan wel denk ik? Dan kan je de hoefzweer vaak wel zien

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:11

Dik been bij een hoefzweer heb ik al vaker gezien en ik gok in deze ook op een hoefzweer (ik ben geen DA).

Bloedonderzoek in deze fase snap ik trouwens niet ? Weet iemand wat de DA daarmee te weten komt?

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 21:12

Celebi schreef:
Een foto van de hoef kan eventueel vaak wel en kan een zweer lokaliseren.

Goed idee! Ik heb over 5 dagen een afspraak staan voor de echo, maar dan ga ik dan ook wel vragen of ze zijn hoef op de foto kunnen zetten. Mocht er uit de ene niks komen dan kan de andere het probleem dan waarschijnlijk wel toelichten.
dankjewel.

Ik weet ook niet hoe snel een hoefzweer ontstaat. 12 december was hij rontgenologisch goed gekeurd en zagen ze niks abnormaals aan de hoeven.

dionneschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 21:15

carika schreef:
Dik been bij een hoefzweer heb ik al vaker gezien en ik gok in deze ook op een hoefzweer (ik ben geen DA).

Bloedonderzoek in deze fase snap ik trouwens niet ? Weet iemand wat de DA daarmee te weten komt?

Mijn paard heeft snel last van infecties en ontstekingen en heeft nu ongeveer van de 16 maanden dat ik hem heb, 8 maanden aan de antibiotica gezeten door meerdere infecties. (luchtweginfectie, infectie castratiewond, infectie oppervlakkige wond, schimmelinfectie huid). Uit voorzorg heeft hij bloed afgenomen om te kijken naar de ontstekingswaarde om antibiotica voor te schrijven. Als hij geen torenhoge waardes had, had hij hem namelijk geen antibiotica gegeven ivm resistentie.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:57

Wij hebben hier een gelijkaardig verhaal gehad vorige zomer, behalve dat de onze ineens op 3 benen stond.
Paard wilde ook niet meer steunen, zwelling en warm been, koorts,...
Geen pulsatie en hoef ook niet noemenswaardig warm.
Vervangend DA erbij gehaald na enkele dagen gekoeld + ontstekingsremmer gegeven te hebben. Zij vermoedde een peesprobleem maar door oedeem nog niet mogelijk om echo te nemen. Paard stond op die moment nog altijd op de tip van zijn hoef.
Andere ontstekingsremmers gekregen en opdracht om week later echo te laten nemen.
Vaste DA is toen gekomen, had tang bij om hoef te onderzoeken+ echo en bij het opnemen van zijn voet zag hij direct dat er een hoefzweer was uitgebroken op de kroonrand.
Voor de zekerheid toch echo gedaan maar niks aan de hand met pees.
Hoefzweer is laat uitgebroken omdat paard ontstekingsremmers kreeg maar dat heeft er ook wel voor gezorgd dat hij iets comfortabeler was.
Als ik jouw verhaal lees, zou ik toch ook eerder in de richting van een hoefzweer denken.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:10

Als ik jouw verhaal zo lees, dan zou ik er zsm de hoefsmid bij halen.
Soortgelijk verhaal bij ons was ook een hoefzweer.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:12

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:19

Smid bellen. Vragen of deze pulsatie voelt. Indien ja, kijken of er een zweer uit te snijden is, dan is de ergste druk eraf.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:19

Weken of in nat verband zetten.
Kan bij een peesblessure geen kwaad en bij een zweer ondersteunen.

Een zweer kan binnen een paar uur een paard op 3 benen zetten. Dus een keuring van een paar weken geleden zegt helemaal niets.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:35

Zou inderdaad ook vast beginnen met weken. Relatief makkelijk te doen, kost niks verder en kan geen kwaad. Voor zelfde geldt is dat het en is je dier morgen of overmorgen van de pijn af! Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:57

Xandyandme schreef:
Hoefzweer is laat uitgebroken omdat paard ontstekingsremmers kreeg maar dat heeft er ook wel voor gezorgd dat hij iets comfortabeler was.

Hier juist het tegenovergestelde. Pony stond ivm hoefbevangenheid op ontstekingsremmers en kreeg vervolgens een hoefzweer en was echt slecht. Omdat die er juist niet goed door brak ( en konden er zo met de tang etc niet bij ) qat volgens mijn dierenarts kwam omdat hij ontstekingsremmers had. Dier lag vaker als dat ie stond , zweette en stond te trillen.

Maar voor de TS: nat verband maken / weken inderdaad !

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:02

Lokale verdoving gaat je meer info geven over de plek van de pijn.
Een röntgenfoto kan altijd, ongeacht zwelling.
Warmte in de hoef past veeel meer bij een zweer dan bij een peesletsel.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:03

Ik zou ook denken aan een hoefzweer.

Zsm een goede smid erbij, die ook een beetje durft te snijden! Veel veeartsen durven niet te snijden in een hoef en kunnen een zweer dan niet vinden als ie wat dieper zit, daarom een hoefsmid.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:05

Het kan ook een hoefkneuzing zijn, misschien op iets hards getrapt, al dan niet i.c.m een dunne of zachtere zool.

Maar heel goed dat je een echo laat maken, als het nl. een peesblessure is kun je al op korte termijn van de DA een passend revalidatieschema krijgen en je behandelopties overwegen. Sommige behandelingen moet je binnen 2 weken laten doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:36

Zo plotseling zo dramatisch kreupel bel ik eerst de hoefsmid...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:16

Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad. Stond helemaal te shaken van de pijn en pees voelde ik niet meer. Was ook een hoefzweer

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:33

Hoefsmid mag officieel niet 'snijden'.dat is een actie van de DA (al moet je je afvragen wat diens kundigheid hierin is)
Heb ook begrepen op mijn opleidingen dat medicatie voorkomt dat een zweer goed doorzet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 01:31

Een hoefsmid kan het vaak wel beter constateren dus die zou ik er zeker bij betrekken. Succes!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:33

Ben ook geen dierenarts maar wel bekend met pees en zweren.....
Pees liep de mijne , of andere waar ik van gezien heb onregelmatig maar nooit op 3 benen. HoefZweer wel. Lastig dan he. Inderdaad ontsteking remmen houdt uitbreken tegen.
Sterkte hoor hoop dat je snel uitslag heb en duidelijkheid