Paard is niet zichzelf.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Paard is niet zichzelf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:30

Hallo,

Graag even goed lezen voor je een reactie geeft. :)

Begin december wilde mijn paard niet meer eten, ik heb gelijk de dierenarts langs laten komen. Ze had iets verhoging maar geen koliek of iets anders wat ernstig was. De dierenarts vermoede iets van een virus en heeft haar pijnstilling gegeven, na een paar uur begon ze weer te eten en voelde zich zichtbaar beter.

Na een week rust wilde ik weer gaan rijden, kom ik op stal heeft ze haar oog dicht en dik en zichtbaar pijn. Dus paard in de wagen gezet en naar de kliniek gereden, bleek dat ze een beschadiging had aan haar oog. Ik heb zalf gekregen en daar 6 keer daags mee gesmeerd. Na een paar dagen was alles weer goed en ben ik begonnen met rijden. Ze was opgewekt en blij.

Maar nu sinds een paar dagen is ze traag en lusteloos en ik weet niet waarom. Ze eet gewoon goed, ze krijgt ongeveer 10 kilo hooi per dag en staat overdag op de wei en ook daar is mogelijkheid tot hooi eten.

Met rijden gaat het eigenlijk gewoon goed, ik merk daarin geen verschil en heb ook niet de indruk dat ze geen zin heeft om te rijden. Maar als ze na het rijden de wei in gaat loopt ze heel traag achter mij aan en geeft een lusteloze indruk. Eenmaal op de wei loopt ze gewoon naar achter en gaat grazen. Als ze uit de wei gaat tegen ongeveer 4 uur staat ze al vooraan te wachten en loopt weer traag naar stal. Eenmaal op stal eet ze gewoon haar brokjes op en begin dan even aan het hooi. Vervolgens gaat ze over op rust en kijkt sneu voor zich uit in de avond begint ze weer met hooi. De volgende ochtend is het hooi bijna of volledig op. Dus eten doet ze gewoon goed.

Ik weet dus niet wat haar mankeert maar ze is zo sloom en lusteloos ik heb niet de indruk dat ze ziek is gezien ze goed eet en met rijden ook niet anders is. Maar ik heb haast de indruk dat ze een soort winterdip heeft door dit slechte weer, kan dit überhaupt?

Hier onder even een lijstje zodat jullie een idee hebben wat ze krijgt aan voer etc.

* 2 keer daags metazoa fitright en gut en gastro van vitalstyle, en brandnetel & kleefkruid.
* Over de dag verdeeld wat winterwortels
* Ongeveer 10 kilo hooi per dag
* Overdag op de wei
* Recent een wormenkuur gehad
* Recent een zandkuur gehad
* Na het rijden krijgt ze slobber van vitalstyle
* Ze heeft een mineralen liksteen in stal hangen die ze goed gebruikt
* We rijden gemiddeld 3 keer per week en doen op dit moment niks wat heel intensief is
* Temperatuur vandaag: 37.7/37.8
* Ze mest goed
* Ze kauwt goed
* Paard is een 13 jarige merrie
* Paard heeft cpl, maar zeer goed onder
controle op het moment zelfs niks te zien

Hopelijk hebben jullie ideeën.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 26-12-24 11:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Muze

Re: Paard is niet zichzelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:46

Mest goed? Kauwt ze goed?
Waarom krijgt ze brandnetel en kleefkruid?
Dit alles is niet ontstaan net na het ontwormen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:50

Muze schreef:
Mest goed? Kauwt ze goed?
Waarom krijgt ze brandnetel en kleefkruid?
Dit alles is niet ontstaan net na het ontwormen?

Ze mest en kauwt idd goed.

Ze krijgt brandnetel en kleefkruid ivm cpl. Maar de cpl is zeer goed onder controle, op het moment zelfs niks te zien.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:55

Bij deze wat vage klachten kan er best veel spelen.
Eventueel zou je nog kunnen overwegen een keer bloed te laten onderzoeken?
Wellicht ook nog wat “ naweeën “, dat ze toch misschien een virus onder de leden heeft gehad en haar weerstand nu even een dip heeft( gehad)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:58

Zou het ook kunnen dat er te weinig eiwit in je voer zit? Dat trage klinkt wel bekend en ook dat ze wat stijf worden.
Heb je je hooi laten analyseren? Wij hebben de laatste jaren steeds hoog suiker maar laag eiwit (hoor dat van veel mensen).
Je zou dan kunnen proberen extra eiwit te voeren (ik koop het bij bulk.com) of sojaschroot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:03

Is het normaal voor haar dat de temperatuur iets aan de hoge kant is?
Bij mijn paarden zit daar verschil in. De ene heeft normaal de waardes die jij noemt maar strikt genomen is dat aan de hoge kant en mijn andere zit rond 37,5 en dat is normaler.

Let wel: het kan best. Sommige paarden zitten gewoon iets hoger.

Is ze getest op PSSM? Zijn haar vitamine/mineralenverhoudingen in orde?
Jouw beschrijving zou voor mij een reden zijn om bloed te trekken en te checken op afwijkingen. Wellicht heb je dat gedaan op de kliniek maar dat schrijf je niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:04

Kendra schreef:
Zou het ook kunnen dat er te weinig eiwit in je voer zit? Dat trage klinkt wel bekend en ook dat ze wat stijf worden.
Heb je je hooi laten analyseren? Wij hebben de laatste jaren steeds hoog suiker maar laag eiwit (hoor dat van veel mensen).
Je zou dan kunnen proberen extra eiwit te voeren (ik koop het bij bulk.com) of sojaschroot.

Hm zou idd zo kunnen, ik vind haar met rijden wel iets minder nageven maar ik koppelde dit aan een ander bit en gewenning.

Edit: even op Google gekeken en het lijkt er heel erg op dat dit het is! Ze is ook dunner geworden maar ik dacht dat dit kwam door minder gras. Maar nu ging ik nadenken en terug kijken en vorig jaar had ik ander hooi en was ze veel dikker....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:20

Is er iets veranderd op stal of in de kudde? Zijn er paarden weggegaan of juist nieuwe bijgekomen?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:21

Is ze geschoren of heeft ze een flinke wintervacht? De temperaturen zijn behoorlijk hoog voor de tijd van het jaar dus het kan best zijn dat ze haar warmte niet goed kwijt kan en daar wat lusteloos van wordt. Wellicht helpt het om de borst te scheren.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:32

Ze heeft wel wintervacht, maar niks geks de temperatuur lijkt gewoon goed te zijn.

Wel een aanvulling: mijn paard krijgt voer zonder luzerne inmiddels al ongeveer een half jaar. Zou dit nu een probleem kunnen zijn omdat ze nu veel minder (eiwitrijk) gras krijgt? Ze krijgt geen luzerne ivm haar cpl ik heb het idee dat dit beter gaat zonder luzerne. Maar luzerne is natuurlijk wel eiwitrijk dus wellicht dat ik een muesli kan proberen waar wel luzerne in zit en hoger in energie is?

Poeh vind dit zo lastig maar ik wil dat mijn paard fit is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:34

Petrichor schreef:
Ze heeft wel wintervacht, maar niks geks de temperatuur lijkt gewoon goed te zijn.

Wel een aanvulling: mijn paard krijgt voer zonder luzerne inmiddels al ongeveer een half jaar. Zou dit nu een probleem kunnen zijn omdat ze nu veel minder (eiwitrijk) gras krijgt? Ze krijgt geen luzerne ivm haar cpl ik heb het idee dat dit beter gaat zonder luzerne. Maar luzerne is natuurlijk wel eiwitrijk dus wellicht dat ik een muesli kan proberen waar wel luzerne in zit en hoger in energie is?

Dat kan maar als je een bloedje laat trekken, komt dat eruit. Dan kun je gerichter voeren naar de behoefte van je paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:51

vitamine of mineralen - m.n. ijzer - tekort?? ondanks goed voer kan het - na medicijn gebruik - wat extra nodig hebben,
bloedonderzoek kan duidelijkheid geven

wormen!! een keer extra controleren kan geen kwaad,
Laatst bijgewerkt door mce op 26-12-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:08

Bloedonderzoek ís sowieso een goed plan.
Ik zat ook nog te denken aan selenium tekort.
Neem dat in ieder geval mee als je bloed laat trekken.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:09

Petrichor schreef:

Als het de eiwitten zijn, zou je evt ook iets eiwitrijks kunnen toevoegen aan het voer zonder luzerne? Zoals Bodybuilder van Mijten bijvoorbeeld?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:19

Ik zat nu te kijken na Pavo topsport, ook zonder luzerne. Kan die straks gelijk ophalen bij Welkoop.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:22

Wranglerbutt schreef:
Is er iets veranderd op stal of in de kudde? Zijn er paarden weggegaan of juist nieuwe bijgekomen?

Staat je paard alleen of in een groep? Zo ja, is er iets veranderd in de groep?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:26

Petrichor schreef:
Ik zat nu te kijken na Pavo topsport, ook zonder luzerne. Kan die straks gelijk ophalen bij Welkoop.

Zit wel luzerne in.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:42

Supergoed dat je aan de bel trekt. Niemand ziet zo duidelijk dat er iets niet klopt als de eigenaar/verzorger.
Altijd lastig als er niet iets duidelijks aan de hand is. Zijn urine en ontlasting normaal?

Is er iets wat ze altijd erg leuk/fijn vond? Je zou eens kunnen kijken hoe ze daarop reageert.

Misschien hier eens een filmpje van haar posten, misschien ziet iemand iets.

Sterkte!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:16

Misschien maagzweren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:16

Al eens aan maagzweren gedacht?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:21

Petrichor schreef:

zou je niet eerst willen weten wat het paard echt nodig heeft??

weet wel dat een paard niet direct reageert op veranderiing van voer, (stofwisseling werkt wat anders dan bij de mens door het ontbreken van de galblaas)

misschien wat nuttige informatie:
citat:
Verteringsenzymen
De afbraak van het voer in de dunne darm zorgt ervoor dat het paard voedingsstoffen, zoals energie en eiwit, kan opnemen in het bloed. Dit gebeurt deels door enzymen uit de alvleesklier. Wijzigt het aandeel eiwit, zetmeel en vetten in het voer dan leidt dit tot meer of minder productie van deze enzymen. Maar om de productiehoeveelheid aan te passen is tijd nodig.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/p ... -van-voer/
Laatst bijgewerkt door mce op 26-12-24 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:27

Dit klinkt een beetje als mijn paard. Hele winter een beetje sloom, niet heel happy maar wel gewoon eten en geen heftige dingen. In april stopte ze met eten en werd ze heel benauwd. Bleek een longontsteking te zijn. Helaas is ze na 3 dagen overleden.

Mijn dierenarts zei dat een longontsteking heel lang kan sluimeren en op het ergste pas naar boven kan komen.

Misschien iets om te laten checken?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:42

Is je waterbak schoon?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:50

Kendra schreef:
Bloedonderzoek ís sowieso een goed plan.
Ik zat ook nog te denken aan selenium tekort.
Neem dat in ieder geval mee als je bloed laat trekken.

Ik zou ook bloed onderzoek laten doen. Misschien een tekort, bloedarmoede, of iets anders. Dat zou ik wel willen uitsluiten.

Hopelijk knapt ze wel weer op :(:)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 14:59

Longontsteking denk ik niet, als ik Google zie en hoor ik geen symptomen.

Waterbak is schoon zowel binnen als buiten.

Bloedonderzoek zat ik zelf ook aan te denken.