Goede slobber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

Goede slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 11:01

Hallo ik heb een vraagje want ik gaf mijn pony in de winter altijd een slobber bij (equifit zupa) omdat hij snel een beetje te dun werd van alleen hooi alleen hij heeft best gevoelige darmen en elke keer als ik die slobber aan hem gaf bleef hij wel goed op gewicht maar kreeg hij wel dunne mest.Dus daar ben ik nu mee gestopt alleen ik merk dat hij nu wel weer iets te dun wordt maar zijn mest is wel goed dus als ik die slobber weer ga geven krijgt hij waarschijnlik wel weer dunne mest maar dan wordt hij wel weer goed opgewicht.
Dus ik vraag me nu af wat kan ik hem het beste geven om aan te komen maar waar hij geen dunne mest van krijgt
Alvast bedankt!

Marije_jiplover

Re: Goede slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:04

Ik zou iets van weekbare ruwvoer vervanger voeren dan.
Zoals bietenpulp of fibrebeet. Al dan niet iets lekkerder gemaakt met een handje van zijn eigen krachtvoer.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 11:05

Marije_jiplover schreef:
Ik zou iets van weekbare ruwvoer vervanger voeren dan.
Zoals bietenpulp of fibrebeet. Al dan niet iets lekkerder gemaakt met een handje van zijn eigen krachtvoer.

Heb ik ook al geprobeerd maar daar reageerde hij ook niet heel goed op

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:22

Wat heb je al allemaal geprobeerd?
Kan je - naast een eventuele slobber - ook niet meer of voedzamer hooi voeren? In welke mate verschilt de zomer van de winter: krijgt die in de zomer gras en 's winters niet? Dan kan je eventueel een grasbrok proberen, aangevuld met krachtvoer.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 11:39

Gini schreef:
Wat heb je al allemaal geprobeerd?
Kan je - naast een eventuele slobber - ook niet meer of voedzamer hooi voeren? In welke mate verschilt de zomer van de winter: krijgt die in de zomer gras en 's winters niet? Dan kan je eventueel een grasbrok proberen, aangevuld met krachtvoer.

Nee want mijn andere paard wordt juist snel te dik dus dat gaat niet.
Eigenlijk krijgt hij hetzelfde als in de zomer maar dan krijgt hij wel weer meer gras dus mischien is een grasbrok dan wel handig moet je dat ook weken of niet

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 11:45

Zijn de fibrenugets van pavo denken jullie mischien iets?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:52

Gaat het om die kleine pony?

Want dan kun je een plekje afzetten waar het kleintje onderdoor kan en de grote niet en daar kun je voedzamer ruwvoer bijvoeren

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 11:53

Rocamor schreef:
Gaat het om die kleine pony?

Want dan kun je een plekje afzetten waar het kleintje onderdoor kan en de grote niet en daar kun je voedzamer ruwvoer bijvoeren

Ja klopt alleen we hebben al niet een heel grote paddock dus dat doe ik liever nie en dan kan hijook nje droog staan

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 13:07

Nutrimash van Vitalbix?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 13:10

Ja kijk anders even of je Pavo fibernuggets kunt kopen, die is prima.
Dat is wel een goede grasbrok,die moet je wel even weken,maar is in een half uurtje ook klaar.
Er zijn ook wel andere merken, Marstall heeft de wiesencobs,die zijn ook prima :j
Even uitproberen wat ze lekker vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:07

Ik zou naar hartog grasbrok kijken voor pony die wat aan moet komen en het goed doet op gras. Hartog is 16% eiwit, pavo fibrenuggets zijn 10%. Je wil een wat rijker ruwvoer om aan te laten komen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 14:30

oke dankjewel ik moest vanmiddag sowiezo al naar de welkoop voor wat dingen dus dan ga ik gelijk kijken of ze daar fibrenugets of hartog grasbrok hebben

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:42

Slobber van nutrimash en grasbrok. Dat geef ik in ieder geval, ouder paard, zeer goede mest.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:47

Mijn jonge arabier kwam ook moeilijk aan. Ik gaf hem toen Nutrimash van Vitalbix!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:02

En een gewone brok? Waarom wil je slobber voeren? Of lucerne bijv met een musli

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:05

Ik vraag me inderdaad af waarom je voor slobber hebt gekozen?
Voor dit soort paarden lijkt een simpel basisbrokje mee de perfecte oplossing. Eventueel kan je dan nog wat verschillende merken proberen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:11

Krachtvoer kost meer energie om te verteren. Eerste stap bij bijvoer is daarom rijker ruwvoer. Bv door een gehakseld ruwvoer dat weinig kauwen kost en door de kleine stukjes makkelijker verteerd kan worden. Brok = graan en paard is herbivoor (grotendeels dan), granivoor is mens of kip (beide omnivoor als basis).
Dus brok/krachtvoer is niet je eerste keuze bij meer nodig, maar pas de laatste gezien hoeveel daarvan eigenlijk verteerd kan worden en hoeveel er aan ruwvoer nodig is voor warmblijven en darmen gevuld = op de plek te houden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 18:23

Een grasbrok, geweekt, is ook een optie.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 18:51

Hij krijgt al vitalbix daily complete en het hoefde trouwens nie perse een slobber te zijn maar het mag wel

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 18:53

Ingrid_ms schreef:
Mijn jonge arabier kwam ook moeilijk aan. Ik gaf hem toen Nutrimash van Vitalbix!

Kan je daar ook kleine hoeveelheden van kopen want dan kan ik eerst kijken of hij hier ook geen dunne mest van krijgt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:24

tamary schreef:
Krachtvoer kost meer energie om te verteren. Eerste stap bij bijvoer is daarom rijker ruwvoer. Bv door een gehakseld ruwvoer dat weinig kauwen kost en door de kleine stukjes makkelijker verteerd kan worden. Brok = graan en paard is herbivoor (grotendeels dan), granivoor is mens of kip (beide omnivoor als basis).
Dus brok/krachtvoer is niet je eerste keuze bij meer nodig, maar pas de laatste gezien hoeveel daarvan eigenlijk verteerd kan worden en hoeveel er aan ruwvoer nodig is voor warmblijven en darmen gevuld = op de plek te houden.

Gehakseld ruwvoer is minder kauwen dat krachtvoer? Daar geloof ik helemaal niets van.
En krachtvoer kost meer energie om te verteren? Krachtvoer geeft juist energie.
Natuurkundig klopt dit van geen kanten.
Daarnaast zit dit paard qua ruwvoer dus prima, het gaat zo te lezen puur on extra energie. Prima als jij je paard graanvrij wilt voeren, maar hou je argumenten dan wel correct.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:34

Zucht. Ja, krachtvoer verteren kost meer energie punt. Dat er genoeg meer in zit om er meer uit te halen per kg doet daar niks aan af.
En gehakseld is minder kauwen dan je standaard hooi voordroog. Ik zeg niet dat het minder kauwen is dan brok, ik heb het nog steeds over ruwvoer daar.

En natuurkunde is niet wat er gebeurt in de spijsvertering, dat is scheikunde.
Omzetten van zetmeel uit graan gaat via amylase in de dunne darm. Dat is niet een proces met een grote capaciteit, want het is niet de hoofdmanier waarop een paard energie en voedingsstoffen uit eten haalt. Grootste deel vertering gebeurt door de darmflora in de dikke darm door fermentatie van cellulose naar vluchtige vetzuren, dat is een heel ander verteringsproces en veel logischer gezien de omgeving en toegang tot voedsel wat een paard van origine heeft.
Je wil niet onverteerd zetmeel in dat fermenteervat hebben, dat maakt het verteren van het hoofdvoedsel nl inefficient en dat geeft nog wel eens complicaties als inderdaad dunne mest, vage gezondheidsklachten, en het zien van "kabouters¨. Voeren dus naar hoe vertering ingesteld is, niet wat op papier meer energie zou hebben. Dier moet met die energie nl wel kunnen wat de bedoeling is, hier opslaan als vetreserves, niet gaan stuiteren of juist minder efficient worden van basis vertering in dikke darm.
Laatst bijgewerkt door tamary op 21-12-24 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:43

Als hij van een slobber dunnen mest krijgt, zou ik kijken naar iets droogs om bij te voeren, een luzerne bijvoorbeeld kun je gelijktijdige voeren met zijn brokjes.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:13

Ik zou een basisbrok bijvoeren, maar goed ik ben niet anti brok en anti suiker :D.
Pavo weight lift of pavo fibre nuggets hard hoef je niet te weken.
Care 4 life zou ook nog kunnen.
Blijf je liever bij vitalbix , dan hebben ze ook een active variant dacht ik waar meer in zit.
Hoe dan ook, te mager is te weinig calorien. Niet meer niet minder. Soms moet je kritisch kijken of je paard niet teveel energie verbruikt met bijv zich warm houden. Of dat hij wormen heeft. Maar anders zul je toch meer moeten voeren. Of rijker. Of allebei :D.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 09:54

Oke bedankt allemaal.
Ik ga even alle dingen die jullie hebben gezegd opzoeken en kijken wat ik ga kopen