Ruwvoer beleid op stal, is die oké?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaollie2

Ruwvoer beleid op stal, is die oké?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 04:59

Hi allemaal,

Ik ben even jullie mening nodig. Er zijn natuurlijk verschillende meningen over het voeren van onbeperkt of beperkt ruwvoer. Ik zelf heb een kwpn merrie en die kan heel wat op om zichzelf op gewicht te houden en zelfs op stallen met onbeperkt ruwvoer waar ze heeft gestaan moest ik haar bijvoeren (mede omdat ze uit zich zelf ook niet heel veel eet).

Nu gaan er aantal dingen door mijn hoofd. Ze staat nu op een stal waar nu nog wat gras staat (niet heel veel maar wel een cm of 5) hiervan krijgen ze als ze naar buiten gaan elke keer een nieuwe strook van (deze is rond 09:30 wel op). Als het echt weinig is krijgen ze ‘s ochtends bij naar buiten gaan al wat hooi.

Tussen 11:00-12:00 krijgen ze een kruiwagen hooi verdeeld over 3 van die zwarte voertonnen en die gaan dan ook helemaal vol. Dit is rond 14:00 ongeveer helemaal op. Om rond 16:00 gaan ze op stal en daar hangt dan een hooinet met hooi erin. Dit gaat niet helemaal op tot de laatste ronde (dan krijgen ze nog wat hooi bij) maar ‘s ochtends zijn de hooinetten helemaal leeg en ze staat op vlas. Nu vraag ik mij af, is dit een beetje een redelijk voerbeleid met kijk op maagzweren etc en hoe gaat dit bij jullie?

Misschien goed om te weten is dat ze er goed uit ziet en ik niet het idee heb dat ze iets te kort komt. Als er om 11:30 hooi in het land komt doen ze wel wat onrustig omdat er natuurlijk verder niet echt iets ligt. Als ze op stal gaat neemt ze ook rustig de tijd om even te slapen en is ze zich niet aan een stuk door aan het vol proppen (hieruit maak ik op dat ze genoeg krijgt?)

Ik hoor graag jullie mening! Zouden jullie meer hooi vragen voor de nacht? Dat er nog wat over is en dat je zeker weet dat ze genoeg heeft gehad tot s’ochtends of zouden jullie het zo laten? Blijft namelijk altijd lastig op pension en je moet het soms doen met wat je hebt helaas, ook al zou je het zelf anders doen.

gerlindie

Re: Ruwvoer beleid op stal, is die oké?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 07:17

Ik denk dat het overdag prima is, in de nacht is het afhankelijk van hoe laat haar hooi op is.
Stel dat ze het om 2 uur 's nachts allemaal al opheeft, staat ze daarna eigenlijk te lang zonder.
Ik zou haar in elk geval maximaal 3-4 uur zonder iets hebben staan.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 07:48

Hoe laat is de laatste ronde in de avond? En hoeveel kg heeft je paardje in die nacht tot beschikking.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:56

Een paard mag maximaal 4 uur zonder hooi/ ruwvoer staan. Het ligt eraan of ze dit redt met wanneer ze het hooi voor de nacht op heeft.
Daarnaast heeft een paard van 600 kilo minstens 11-12 kilo hooi nodig. Dus ook afhankelijk van hoeveel hooi ze krijgt. Als ze gras eet kan ze iets minder hooi krijgen, maar het klinkt niet alsof het gras dat ze nu nog krijgt voedzaam/voldoende is.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:08

Ze gaat dus in de ochtend zonder hooi het land op waar klein beetje gras staat (en weinig voeding in zit) en krijgt dan pas om 11 uur hooi? Die periode vind ik erg lang... Dus of zorgen dat er nog hooi over is in de ochtend of voordat ze naar buiten gaan hooi voeren.
Voeren ze het krachtvoer in de ochtend dan op een lege maag?
Goed dat je er zo over nadenkt!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:16

Ik zou gaan voor een hooi ronde sochtends

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:27

5 cm gras in de ochtend is genoeg voor de buikvulling.
Dat is geen heel kort afgebeten gras.

Persoonlijk zie ik ook liever hooi van te voren. Maar zou me daar ook niet druk om maken.

Voor de nacht. Dan is de vraag wanneer is het echt op?
Is dat om 1 uur of om 5 uur.
Zelf gooi ik een plakje stro onder de voerbak. Staan ook op vlas.

Mijn ruin heeft nog altijd over. Mijn merrie niet.
Ja hoe lang het dan precies op is weet ik ook niet.
Maar eerlijk, sta niet om 3 uur op om wat hooi te geven.

Hier zijn geen klachten.
En meer kan ik dan ook niet meer.
En dat zal helaas bijna overal zo zijn. Helemaal onbeperkt hooi kan hier helaas niet.
Vroeger met mijn kwpners wel. Dat was het fijnste.
Maar als een paard dat niet kan hebben houd het ergens op.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:13

Mocht ze op stro staan zou ik zeggen: echt geen enkel probleem.
Ze is mooi op gewicht zeg je en het stalbeleid maakt duidelijk werk van goed en regelmatig voeren.

Op vlas is een ander verhaal, want het is moeilijk in te schatten hoelang ze zonder ruwvoer staat zo...

Is stro een optie?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:16

je kan altijd nog een groter hooinet op hangen of meer in doen voor de nacht. Ik vind het verder geen schokkend voer beleid

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:23

Ik denk niet dat je zo een ruim ruwvoerbeleid vind op veel stallen! :-) zou ik blij mee zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:24

Overal staat het uur bij, behalve bij de "laatste ronde". En die is nu net het belangrijkste.
Als dat een hand hooi om 17u is, is dat een ander verhaal dan als ze nog 5 kilo bij krijgen om 23u.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:25

Uit onderzoek is gebleken dat 's nachts vasten geen verschil in maag-pH geeft t.o.v. van 's nachts wél eten. Zowel bij 's nachts eten als bij vasten wordt de pH lager (de maag zuurder dus).

Overdag niet te lang zonder voer is dus een goed advies, 's nachts maakt het niet uit. Hoewel het niet in het artikel als zodanig staat, zou je misschien kunnen concluderen dat paarden 's nachts kennelijk toch niet zo heel veel eten.
Wat in het wild vermoedelijk ook niet gebeurt - te lastig rondtrekken in het donker. En misschien ook wel te gevaarlijk - bewegen geeft geluid en kan dus roofdieren aantrekken.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:28

ik vind het op het eerste indruk niet verkeerd.
er zijn voldoende voerbeurten.

inderdaad even afhankelijk van de laatste voerbeurt en hoeveel ze dan krijgen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:35

Ibbel schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat 's nachts vasten geen verschil in maag-pH geeft t.o.v. van 's nachts wél eten. Zowel bij 's nachts eten als bij vasten wordt de pH lager (de maag zuurder dus).

Overdag niet te lang zonder voer is dus een goed advies, 's nachts maakt het niet uit. Hoewel het niet in het artikel als zodanig staat, zou je misschien kunnen concluderen dat paarden 's nachts kennelijk toch niet zo heel veel eten.
Wat in het wild vermoedelijk ook niet gebeurt - te lastig rondtrekken in het donker. En misschien ook wel te gevaarlijk - bewegen geeft geluid en kan dus roofdieren aantrekken.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

Heel interessant, dank voor het plaatsen.

Er zijn niet veel stallen waar de paarden echt de hele nacht door kunnen eten, behalve de onbeperkt ruwvoer-plekken. En de mijne ontploft als hij onbeperkt kan eten. Maar dat zou dus niet per se slecht zijn, in tegenstelling tot de algemene opinie. (Overigens blaakt mijn paard van gezondheid, maar ik voelde me toch altijd wat schuldig over die nachten.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:07

De aantal keren voeren lijkt ok, maar als ik dan lees 3 zwarte bakken hooi om 11 uur, op hoeveel paarden is dat? En een net is dat een klein netje of een groot net? En wat ligt er in de stal. Het gras is nu buikvulling maar geen echte voeding meer maar houdt ze bezig,

Belangrijkste is hoeveel kilo is het op een dag? Ik heb ergens gestaan waar ze ook "zoveel" kregen maar dat was alles bij elkaar nog geen 5 kilo op een dag voor een ruim 600 kilo paard. Veel te weinig dus

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:04

Denk eigenlijk dat het bij de meeste pensionstallingen en maneges wel zo is, zeker in deze maanden als het vroeger donker is en ze vroeger naar binnen gaan, dat ze rond 20.00/21.00 hun hooi wel op hebben. En dan pas weer in de ochtend krijgen. Daarom vind ik het een voordeel dat die van mij 's nachts buiten staat. Dan hebben ze de hele nacht wel hooi en kunnen ze verder nog rondscharrelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:17

Gelukkig zijn er nog een heleboel stallen die tussen 22 en 23 nog een hooi beurt doen.
Waar ik vroeger stond ook.

Maar helaas geeft ts hier niet een tijd.

@ibbel, interessant :j
Hoorde er pas ook al over, maar zonder link erbij.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:26

Ellekebr schreef:
Een paard mag maximaal 4 uur zonder hooi/ ruwvoer staan. Het ligt eraan of ze dit redt met wanneer ze het hooi voor de nacht op heeft.
Daarnaast heeft een paard van 600 kilo minstens 11-12 kilo hooi nodig. Dus ook afhankelijk van hoeveel hooi ze krijgt. Als ze gras eet kan ze iets minder hooi krijgen, maar het klinkt niet alsof het gras dat ze nu nog krijgt voedzaam/voldoende is.

Waar heb je deze informatie vandaan?

Als ik google hoelang paarden zonder ruwvoer kunnen dan zijn die antwoorden nogal wisselend:
6 uur: https://special.pavo.net/pavo-inshape-p ... g-ruwvoer/
6-8 uur: https://www.paardendokters.nl/richtlijnen-voeding
2 uur: https://www.rianne-dekker.nl/basisvoorw ... -beweging/
4 uur: https://askheltie.com/nl/artikelen/helt ... perkt-hooi
6 uur: https://www.luciadehaan.nl/tips-om-het- ... imaliseren

Allemaal geen wettelijk onderbouwde bronnen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:29

Klinkt op zich prima.
Ik vind de nacht wel lang.
Misschien een extra hooinet ophangen met fijne mazen? Dan doet ze er langer over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:12

Dit is ook wel een interessant artikel, over de pH tijdens anesthesie:
https://www.mdpi.com/2076-2615/14/8/1183

Wat vooral interessant is in het licht van dit topic, is de controlegroep die 8 uur geen eten krijgt (maar geen anesthesie) - daarvan is de pH slechts licht zuur (net onder de 7). Paarden die continu eten krijgen hebben een licht basische maaginhoud (maw, het speeksel kan het maagzuur volledig neutraliseren), maar het verschil tussen de groep die vast is minimaal - en dit is gewoon overdag.

Dus ook dit zou aangeven dat 's nachts een wat langere periode zonder eten niet dramatisch is.

En eigenlijk zou het ook wel heel raar zijn als dat niet zou kunnen.
De praktijk van de afgelopen paar 100 jaar heeft tenslotte best aangetoond dat paarden niet bij bosjes doodziek werden van geen eten 's nachts (en zelfs overdag - paarden die, net als hun bazen, 12-14 uur per dag moesten ploeteren kregen evt een haverzak om de neus, maar hooi geven werd echt niet gedaan).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:14

Maar als kanttekening dat toen ook wel dingen gemist werden.

Maar ik denk ook dat we nu op moeten letten niet door te slaan inderdaad.
Wel is de vraag, wat maakt dat er blijkbaar toch veel paarden maagweren hebben?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:16

is dat niet eerder de combi van alles?
Verkeerd voer, veel krachtvoer, minder beweging?

De paarden vroeger moesten ook veel meer uren en harder werken dan nu, meer beweging houdt een paard wel gezond an sich.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:17

DuoPenotti schreef:
Maar als kanttekening dat toen ook wel dingen gemist werden.

Maar ik denk ook dat we nu op moeten letten niet door te slaan inderdaad.
Wel is de vraag, wat maakt dat er blijkbaar toch veel paarden maagweren hebben?

Ik denk toch vooral stress

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:17

Net als bij mensen misschien: stress, te weinig beweging en te veel suiker...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:20

In de nacht wat langer zonder ruwvoer staan, kan volgens mij inderdaad ook geen kwaad.
Maar als ik even de stoutmoedige veronderstelling maak dat er om 18u nog voor 2 uur hooi gegeven wordt, dan heeft het paard 7 uur beschikking over hooi en pakweg anderhalf uur over gras. Dat is wel aan de lage kant.