Paard poept moeilijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard_Trutje

Paard poept moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 00:42

Beste Bokkers,

Plaats dit bericht omdat ik er niet uitkom.

Ik heb een paard dat heel moeilijk kan poepen. Dit is al bijna een jaar bezig.Dat gebeurt als ik ga rijden. Hij is heel lang aan het persen en poept veel. Soms poept die en vult die zich meteen met poep weer. Hij heeft veel pijn ook vermoedelijk. Dierenarts is ook in beeld.

Als hij moet poepen kan ik niet draven want hij is niet voorwaarts te krijgen en kan hem met geen mogelijkheid vooruit krijgen. Poepen doet hij alleen in stilstand.Het is nu zelf zo dat ik hem alleen een tik op de schouder kan geven, anders gaat hij bokken.
Moet echt wachten tot die zelf gaat draven. Het resultaat is nu dat ik soms twee uur op hem zit om al het mest eruit te krijgen.

Hij heeft 2 weken geleden koliek gehad wat moeilijk is,als een paard niet kan poepen. Hij krijgt nu paraffine maar zijn mest blijft hard. Wat je niet verwacht met paraffine.

Hij krijgt nu paraffine (ga ik afbouwen), lijnzaadolie, slobber met lijnzaad, biks en ruwvoer.

Ik zoek iets wat laxerend werkt en hij makkelijker van gaat poepen want wil weer lekker kunnen rijden. Dat hij draven ook weer leuk gaat vinden.

Heb al gekeken naar iets ondersteuning maar het is vaak voor paarden met dunne mest maar nooit dit.

Hoe maak ik rijden weer leuk en kom ik eruit. Hij is heel zielig zo.Het gaat om een jong paard die graag wilde werken vroeger.

Ontworming is recent gedaan.
Tanden zijn ook pas gedaan.

Help ons.

nine1987Jarig

Re: Paard poept moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 01:27

Niet teveel zand in de darmen?

Bibin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 01:35

Onze merrie poepte ook moeilijk. Stond steeds stil met staart omhoog maar er kwam niks. Soms duurde dat inderdaad vreselijk lang en ze wilde ook niet meer aandraven, zowel onder zadel als longeren. Ze was ook erg opgeblazen.

Maagscopie gedaan en ze had maagzweren, deze met medicatie behandeld, we zijn overgestapt van voordroog op onverpakt hooi. En nu is ze niet meer opgeblazen en kan zelfs mesten tijdens het draven en galopperen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 01:38

Hoe staat hij gestald? In een box of met mogelijkheid om de hele dag te lopen?
Ik zou ook zand gaan onderzoeken maar dat heeft de dierenarts vast ook al genoemd.
Aangezien de dierenarts al in beeld is... is die ook vastgelopen?
Ik zou denk ik eens een belletje doen naar een kliniek. Desnoods eerst eens voor een korte belafspraak met de dierenarts daar. Misschien dat die wel een hint kan geven in welke richting jullie kunnen zoeken

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 02:12

Hoe poept het paard als er niemand op zit?

Die van ons poepen ook niet graag tijdens het rijden... Alleen eventueel in stap...
Meestal ga ik gewoon even stilstaan als er gepoept moet worden :)

Het paard dat ik rij poept eigenlijk nooit tijdens het rijden, pas als ik af stap en hij weer op de poetsplaats staat... :+

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 03:06

xMyrth schreef:
Hoe poept het paard als er niemand op zit?

Die van ons poepen ook niet graag tijdens het rijden... Alleen eventueel in stap...
Meestal ga ik gewoon even stilstaan als er gepoept moet worden :)

Het paard dat ik rij poept eigenlijk nooit tijdens het rijden, pas als ik af stap en hij weer op de poetsplaats staat... :+

Hij poept ook moeilijk als er niemand op zit

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 03:08

Dorine92 schreef:
Hoe staat hij gestald? In een box of met mogelijkheid om de hele dag te lopen?
Ik zou ook zand gaan onderzoeken maar dat heeft de dierenarts vast ook al genoemd.
Aangezien de dierenarts al in beeld is... is die ook vastgelopen?
Ik zou denk ik eens een belletje doen naar een kliniek. Desnoods eerst eens voor een korte belafspraak met de dierenarts daar. Misschien dat die wel een hint kan geven in welke richting jullie kunnen zoeken

Hij is al inbehandeling bij een kliniek en kom echt niet verder

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 03:10

Zand is het niet.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 03:17

Bibin schreef:
Onze merrie poepte ook moeilijk. Stond steeds stil met staart omhoog maar er kwam niks. Soms duurde dat inderdaad vreselijk lang en ze wilde ook niet meer aandraven, zowel onder zadel als longeren. Ze was ook erg opgeblazen.

Maagscopie gedaan en ze had maagzweren, deze met medicatie behandeld, we zijn overgestapt van voordroog op onverpakt hooi. En nu is ze niet meer opgeblazen en kan zelfs mesten tijdens het draven en galopperen.

Heeft geen symptomen die hierop wijzen maar kan hier eens over nadenken om te laten doen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 03:38

En wat zegt de dierenarts? Wat is er allemaal al onderzocht? Welke behandelingen zijn uitgevoerd? Waarom probeer je nog zo fanatiek te rijden als het paard duidelijk ongemak vertoont? Is dat op advies van de dierenarts?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 07:38

Hoe staat hij de dag door? Dus hoeveel uur in kleine beperkte ruimte/box en hoeveel uur per dag de mogelijkheid om vrij te kunnen bewegen en ook echt meters te kunnen maken? Te weinig kunnen bewegen kan namelijk ook harde ontlasting geven

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 08:04

Drinkt jouw paard voldoende ?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 08:47

Kun je hem op gras zetten? Dat maakt de mest ook altijd zachter dan droog hooi

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:13

Klinkt niet alsof rijden je eerste prioriteit moet zijn ts... Als hij pijn heeft laat je hem toch gewoon even rustig poepen ipv vooruit te drijven?

Is er al een scan gedaan van de darmen? Of opgevoeld? Zit er geen obstructie of bijv tumor?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:17

Paard_Trutje schreef:
Ik heb een paard dat heel moeilijk kan poepen. Dit is al bijna een jaar bezig. Dat gebeurt als ik ga rijden. Hij is heel lang aan het persen en poept veel. Soms poept die en vult die zich meteen met poep weer. Hij heeft veel pijn ook vermoedelijk. Dierenarts is ook in beeld.

Als hij moet poepen kan ik niet draven want hij is niet voorwaarts te krijgen en kan hem met geen mogelijkheid vooruit krijgen. Poepen doet hij alleen in stilstand. Het is nu zelf zo dat ik hem alleen een tik op de schouder kan geven, anders gaat hij bokken.
Moet echt wachten tot die zelf gaat draven. Het resultaat is nu dat ik soms twee uur op hem zit om al het mest eruit te krijgen.

Hij heeft 2 weken geleden koliek gehad wat moeilijk is,als een paard niet kan poepen. Hij krijgt nu paraffine maar zijn mest blijft hard. Wat je niet verwacht met paraffine.

Hij krijgt nu paraffine (ga ik afbouwen), lijnzaadolie, slobber met lijnzaad, biks en ruwvoer.

Hoe maak ik rijden weer leuk en kom ik eruit. Hij is heel zielig zo.Het gaat om een jong paard die graag wilde werken vroeger.

Je gaat toch niet rijden op een paard waarvan je vermoedt dat hij heel veel pijn heeft? En dan nog slaan ook omdat ie niet vooruit wil, terwijl jij vermoedt dat hij zoveel pijn heeft? En gewoon 2 uur blijven rijden tijdens die pijn? Ik begrijp het echt niet. Ik kan eigenlijk niet geloven dat je echt zo met een dier omgaat.

Hoe staat het dier gestald?

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 10:32

Beste Allemaal,

Ik rij dit paard ook niet meer dus geen zorgen. Het was een voorbeeld. Hij krijgt wel beweging doormiddel van aan de longeerlijn om wel te laten poepen en te laten zien dat poepen niet erg is.

Hij kan helaas niet op gras in de winter. Van de zomer was dit probleem niet minder.

Hij staat gestald in een box komt minimaal 3 uur per dag buiten. Krijgt vier keer per dag ruwvoer en echt veel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:34

Paard_Trutje schreef:
Beste Allemaal,

Ik rij dit paard ook niet meer dus geen zorgen. Het was een voorbeeld. Hij krijgt wel beweging doormiddel van aan de longeerlijn om wel te laten poepen en te laten zien dat poepen niet erg is.

Hij kan helaas niet op gras in de winter. Van de zomer was dit probleem niet minder.

Hij staat gestald in een box komt minimaal 3 uur per dag buiten. Krijgt vier keer per dag ruwvoer en echt veel.

Daar heb je waarschijnlijk je probleem. Paard staat teveel stil en darmen komen op gang door beweging. Paarden horen vrij te bewegen en veel te lopen op een dag.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 10:35

Rizette schreef:
Drinkt jouw paard voldoende ?

Hij drinkt genoeg. Heb ik al getest doormiddel van bak vol telkens neer te zetten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:36

MarjanB schreef:
Daar heb je waarschijnlijk je probleem. Paard staat teveel stil en darmen komen op gang door beweging. Paarden horen vrij te bewegen en veel te lopen op een dag.

Maar TS schrijft dat het paard in de zomer op de wei staat en dat het probleem dan niet minder is. Dus dan klopt jouw conclusie toch niet?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:37

Psyllium schijnt laxerend te werken, misschien is dat iets?

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 10:37

MarjanB schreef:
Paard_Trutje schreef:
Beste Allemaal,

Marjan ik had dit probleem ook toen hij nog in een uitloop stal stond en ook veel er naast nog in de paddock.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:38

Vervelend soms drinken ze weinig omdat het water te koud of niet lekker is.Een van mijn paarden drinkt liever uit een plas of sloot .Kun je eens proberen om een extra emmer regenwater ofzo te geven?
Of lekkere wortels dat is ook een beetje nat eten.En pijnlijke tanden kunnen ze ook minder door gaan drinken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:40

Uitloopstal en paddock, hoe groot was de paddock? Kijk als een paard alleen maar op postzegels staat beweegt het nog niet zoals een paard hoort te bewegen.

In de wei in de zomer, met andere paarden op een groot stuk? Of alleen in een klein stukje.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:49

Hoe is zijn lijf eraan toe?
Achterhand, zit hij ergens vast?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:15

Eens gedaxht aan lijnzaadolie bijgeven? Zodat alles beter glijdt. Ik moest dit doen van de DA toen mijn veulen koliek kreeg.