Mijn paard is sinds een 8 tal weken heel licht kreupel… de ene dag niet de andere voelde of zag ik er wat aan.. ook merkte ik dat ze vaker ging struikelen..er is naar mijn weten niet iets geks gebeurd al waren de laatste dagen dat de paarden bij ons op de wei stonden wel een aantal glijd sporen zichtbaar in het weitje waar mijn paard staat, het was ook best nat en de sporen vielen mee, maar vermeld het er maar bij.
Het paard heeft een verleden met peesproblematiek aan de oppervlakkige buigpees bij de aanhechting net onder het haakbeen (rechtsvoor) dus toen ik dit merkte ben ik direct gaan stappen.
Mijn eerste gedachte was dan ook dat er wellicht een herblessure op de pees zou kunnen zitten en daarom heb ik dan ook gelijk een afspraak gemaakt met de dierenarts om de benen te komen scannen.. op de scan was de oude blessure wel zichtbaar (littekenweefsel) maar geen nieuwe blessure te zien. Ik laat de pezen meestal 1 x per jaar scannen voor de zekerheid dus er zijn een heleboel oude beelden om te vergelijken. Natuurlijk een pak van mijn hart!
De dierenarts adviseerde om een uitgebreid kreupelheidsonderzoek te laten doen maar kon wel zeggen na haar kreupelheidsonderzoek dat de kreupelheid linksvoor zat en niet rechtsvoor aan het al eerder geblesseerde been, ook nog een soort van positief nieuws!

Afgelopen dinsdag is de Lingehoeve bij mij op stal geweest voor een kreupelheidsonderzoek
Monsteren harde rechtuit graad 1 uit 5 kreupel
Zachte volte (paard ging wel uit haar dak, liep daarna een beetje op de adrenaline) maar kreupelheid moeilijk te zien graad 0,5 uit 5 kreupelheid
Harde volte linksom graad 3 uit 5 kreupelheid
Rechtsom iets beter
Daarna weer monsteren op het harde rechtuit
Graad 3 uit 5 kreupelheid, de kreupelheid leek te verergeren gedurende het onderzoek…
De dierenarts stelde voor om eerst foto,s te maken van de ondervoet en de kogel, uitslag was dat alles er goed uitzag en geen significante dingen die deze kreupelheid konden verklaren
Hierna is ze uitverdoofd begonnen in de ondervoet oplopend tot halverwege het pijpbeen
Ze leek hierop veel slechter te worden behalve op de laatste verdoving leek ze 10 tot 20 % te verbeteren
Inmiddels was het donker en was haar onderbeen echt goed verdoofd en gaf de dierenarts aan dat we niet verder konden uitverdoven ivm de veiligheid.
De dierenarts heeft voor de zekerheid de pezen opnieuw gescand en goed gekeken naar de diepe buiger, tussenpees,checkligament en nog maals de oppervlakkige buigpees.. ook hier geen bijzonderheden (op de oude blessure na)
De dierenarts denkt dat de kreupelheid hoger in het been , schouder, elleboog of schoft moet zitten..advies is dan ook om dit op de kliniek te laten onderzoeken.
Ik ga dan ook maandag een afspraak maken…
Ondertussen pieker ik me suf over wat het zou kunnen zijn en lopen de kosten aardig op zonder nog een diagnose te hebben, twijfel om misschien eerst nog een fysio te raadplegen … ik heb zelf eigenlijk geen ervaringen met kreupelheid die hoger gelegen zijn en vond het echt vreemd dat mijn paard kreupeler werd van het uitverdoven?
Hoor graag jullie ervaringen en meningen!