Pony iedere winter chagerijnig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Pony iedere winter chagerijnig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 20:02

Hallo bokkers,
Ik hoop op tips en tricks. Stukje meedenken..

Pony is 21 jaar, bij mij sinds 2012.
Sinds ik mijn pony heb is hij iedere winter zo eind okt /begin nov wordt hij chagerijnig. Ik wil het graag voor hem oplossen/ verbeteren.

Pony is sinds 4 weken wel verhuist maar het gedrag is herkenbaar van vorige jaren.

Wat doet hij:
- Oren in de nek, daarna weer naar voren
- Borstelen reageert hij bozig op. Na de eerste vegen is dit oke.
- Deken op doen reageert hij boos, door ook te happen bij vast doen aan de borst. Na een waarschuwing (stem) is dit ook klaar.
- verschillende soorten dekens geprobeerd, boze reactie bij opdoen blijft.
- happerig in het algemeen.
- zodra het voorjaar begint is hij een stuk blijer.

Wat hebben we al gedaan?
- dit najaar hals + rug op de foto gegaan: alles oke.
- dit najaar uitgebreid bloed onderzoek: alles netjes binnen de waarde. Ook getest op Cushing
- osteopaat erbij: zat goed vast zowel links als rechts -> komt 2 dec terug voor herbehandeling.
- zadel nagekeken: achter opgevuld.
- krijgen les in rijden en grondwerk.

Hoe staat hij:
Overdag op de wei met soortgenootjes, snachts op stal met ruim voldoende hooi: heeft smorgens nog liggen.
- wij rijden, longeren en grondwerken, rijden buiten afhankelijk van de bak / het weer.
Alleen een buitenbak tot beschikking. Komt uit op een 3 tot 4 x per week.

Waar kunnen we nog aan denken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:07

Ja dat boze bij deken opdoen had mijn ruin toch als de deken niet goed om de schoft zat.
Toch maar even goed kijken denk ik.

Heb je een goede foto van de zijkant met de deken op?

En word er op de wei hooi bijgevoerd of staat er echt nog genoeg gras?

GDG

Re: Pony iedere winter chagerijnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:19

Heb je het al eens een winter zonder deken geprobeerd en hoe deed hij het toen?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:34

Ik dacht ook meteen aan Cushing (PPID), daar worden ze heel narrig van in het najaar/winter.

Ik denk dat het toch gewoon ongemak zal zijn, maarja vindt maar eens wat.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 20:37

ellepel schreef:
Ja dat boze bij deken opdoen had mijn ruin toch als de deken niet goed om de schoft zat.
Toch maar even goed kijken denk ik.

Heb je een goede foto van de zijkant met de deken op?

En word er op de wei hooi bijgevoerd of staat er echt nog genoeg gras?

Foto kan ik morgen even maken.
Gras staat er echt nog genoeg. Meer wei dan paard zeg maar. Gras staat nog zn 10 cm hoog en ze krijgen iedere paar dagen een stukje bij.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 20:38

GDG schreef:
Heb je het al eens een winter zonder deken geprobeerd en hoe deed hij het toen?

Ja dit heb ik ook al geprobeerd, toen ook geen verschil in gedrag

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 20:39

Tilmar schreef:
Ik dacht ook meteen aan Cushing (PPID), daar worden ze heel narrig van in het najaar/winter.

Ik denk dat het toch gewoon ongemak zal zijn, maarja vindt maar eens wat.

PPID is vorig jaar en dit jaar beide geprikt en niet aan de orde

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:46

Hm mijn paard kan dit ook doen als ze het koud heeft, maar dan wilt ze wel de deken op. En dan is het ook over als ze weer warm is..
Heb je een foto of filmpje van je paard met de huidige deken, past die wel echt?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:48

Waar kun je nog aan denken: Ipv osteo, fascia release behandelingen. Echt de grootste tip die ik ooit heb kunnen krijgen! Heeft mijn pony’s zoveel meer gebracht dan osteopaten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:49

Hij krijgt alleen gras en hooi?
Dus geen brok of balancer?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:03

Winterdepressie? Niets menselijks is een dier vreemd tenslotte.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:27

Ik herken het gedrag wel van mijn pony, maar die is jaarrond gewoon een klein beetje happerig en soms bozig, ook vanuit gedrag van vroeger. Maar zodra hij echt iets heeft wordt dit daadwerkelijk meer dan normaal en dat valt me vaak meteen wel op.

Bij zo'n verandering tijdens de wisseling naar het winterseizoen zou ik toch denken aan iets van ongemak. Misschien toch ergens artrose wat met kou en minder beweging pijnlijker wordt. Of misschien iets van PSSM als het gaat om gevoeligheid in de spieren. Waren de waardes van de PPID uitslag helemaal laag of wel in het verdachte gebied? Want PPID past er ook wel een beetje bij ja. En anders kun je misschien aan de darmen denken? Richting de winter is het rantsoen vaak toch anders. Maar zoiets zie je vaak wel terug in de mest.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:57

Gniffel, ik herken het ook bij mijn ruin. Hier is het ook de laatste weken dat hij knorriger is als normaal. als de temperaturen onder de 10graden zakken met wind en nattigheid.
Ook het boze dreigen zonder dat er iets gebeurd is heel herkenbaar.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:23

Winterdepressie door te weinig zon en de kou. Hebben sommige mensen ook erg last van.
Artrose of iets in die richting zou ook kunnen. Pijnlijk in de winterperiode.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 01:37

Naast alle goede opties hierboven: Kan het spiegelen van je eigen gevoel zijn?

Ik heb er namelijk 2 staan die mij ook goed spiegelen en de herfst/winter is niet mijn favoriete periode. Soms moet ik tijdens het poetsen alles met een zucht van mij af laten glijden.

Oh en mijn paard houdt trouwens ook niet zo van dekens, dat boos kijken ken is daarvan. Zij staat vandaag ook weer zonder deken en krijgt pas als het overdag onder de +/- 7 graden is een deken op van wel 50 gram. Kritisch naar de pasvorm kijken, kan ook nog wel eens helpen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 08:22

Marie111 schreef:
Hij krijgt alleen gras en hooi?
Dus geen brok of balancer?

Jawel hoor. Krijgt 2 keer daags 0,5 schep havens senior crumbs.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:12

Je zou nog eens de voeding onder de loep kunnen nemen misschien. Mensen kunnen soms minder goed tegen kou bij tekort aan bepaalde stoffen, wellicht is dat bij paarden niet anders. En misschien dat bijvoorbeeld wat extra magnesium en/of glucosamine helpt voor de gewrichten.

Merk je verschil op hele koude dagen ten opzichte van warmere dagen? Vandaag wordt het bijvoorbeeld ineens een stuk warmer dan de afgelopen dagen, misschien interessant om een tijdje een dagboekje bij te houden met wat het weer is (ook qua regen) en het gedrag.

Ik lees ook meerdere artikelen over dat paarden die veel onder een deken en/of op stal staan, minder vitamine D aan kunnen maken. Het onderzoek ernaar is niet unaniem, maar je zou ook kunnen kijken wat er gebeurt als je wat extra vitamine D voert.

Vorig jaar heb ik ook een uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij mijn merrie en die resultaten heb ik besproken met iemand die heel veel weet van paarden voeding. Ondanks dat alle waarden eigenlijk wel binnen de acceptabele marges waren, had mijn merrie toch belang bij wat extra ondersteuning. Dat heeft haar zichtbaar geholpen.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:50

Vitamine e wat te laag? Dus wellicgt daardoor de spieren wat verzuurd? Vitamine e zakt flink in waarde in het gras in het najaar en de winter

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 18:28

Supplementen kan ik eens naar kijken.
Op advies van de osteopaat een dikkere deken opgedaan om te kijken of dat helpt. Dit heb ik gisteren vroeg in de middag gedaan, toen ik vanmorgen de deken ging wisselen had ik een totaal andere pony.
Niet boos, niet happen bij het opdoen van de dekens. Ik hoop dat dit het is en ga voorlopig testen of iets warmer staan de oplossing blijft.

Sommige vroegen naar een foto met deken:
Afbeelding

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:33

Hoe gaat het bij jou?

Hier gaat het terug slechter. Hij gaat vrijdag bloedname en gastroscopie krijgen...

Begin van deze week heeft hij lelijk gereageerd omdat ik zijn deken beetje goed wilde trekken...het is niet normaal.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 11:26

Ik ben inmiddels een traject gestart met ee stuk traumaverwerking erin omdat hij dit zelfde gedrag ook laat zien met een dekje opleggen. En ik moet zeggen dat dat heel goed gaat! Ik heb hier wel 1 x per week begeleiding bij maar we gaan de goede kant weer op

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:36

Hopelijk helpt het! Ben benieuwd wat voor veranderingen je gaat merken of al merkt!

Vraag me altijd af of dit soort dingen nou echt trauma zijn of gewoon puur ongemak op het moment zelf. Je kunt het ze helaas niet vragen of het nu zeer doet of dat het in het verleden zeer gedaan heeft en die associatie gebleven is.

Moet zeggen dat de mijne nu opeens weer minder happerig is sinds hij onder de therapie liner staat. Toch ook wel opvallend. Een deel van zijn happerigheid en boosheid komt zeker vanaf vroeger met veel verschillende ruiters en ook hele jonge ruiters die wat minder kundig konden opzadelen en hem zeker wel eens pijn deden met de singel. Maar ik zie ook wel duidelijk dat het soms anders is en dus meer ongemak aangeeft.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:04

Hoe is het nu met je paard TS?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 17:28

amsterdam10 schreef:
Hoe is het nu met je paard TS?

Het gaat goed. We zijn de training weer aan het oppakken.
We zijn nog steeds wekelijks bezig met de paardencoach. Mijn paard heeft er baat bij om alles rustig te doen en niet overhaasten of te snel. Deken losmaken, afhalen gaat super goed! Het vastmaken ook maar het opleggen brengt nog spanning mee. Zit waarschijnlijk toch n trauma achter en heeft tijd nodig..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:33

Mijn paard heeft het ook. Misschien in iets mindere mate, maar wel elke herfst/winter. Zelf heb ik het idee dat ze last van haar darmen heeft. Ze staat in een grote wei en het herfst/wintergras geeft haar meer lucht in de darmen lijkt het. Ik hoor dat in haar buik en ze laat ook meer winden. Ik dacht eerst dat het aan het hooi lag, omdat dit vrij 'rijk' hooi was. Maar ze heeft nu goed paardenhooi en heeft ze het nog.