Hoefringen voor ijsklompen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Hoefringen voor ijsklompen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 09:54

Hoi,

Ik heb vandaag hoefringen aangeschaft, gezien mijn paard vandaag dus niet naar buiten kan met haar hoefijzers. We zijn nog maar begin van het seizoen dus ze komen vast nog wel van pas. :)

Maar nu vraag ik mij af, kan je ze ook een langere periode laten zitten bijvoorbeeld een week, of is het noodzaak ze elke keer weer af te doen als ze op stal gaan? Ik wil mijn stalgenoten hier namelijk niet mee opzadelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:57

Geen antwoord op je vraag. Sorry. Maar als tip.

Maar mijn paard is vorige week beslagen met rubberen sneeuw ringen.
Die blijven dus altijd zitten.
Geen geklooi voor jezelf of een ander. Of als het onverwacht eens gaat sneeuwen als ze al buiten zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:57

Ik had de hele winter sneeuwbeslag eronder, dat bleef uiteraard gewoon zitten. Begrijp ik dat jij losse ringen hebt voor erin? Dan zou ik ze alleen erin doen als er sneeuw ligt. Die hoeven er niet de hele winter in toch?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 10:03

Ik heb inderdaad losse ringen besteld. Mijn vraag was meer bedoeld van kunnen ze een week blijven zitten als er sneeuw ligt en ik op vakantie ben bijvoorbeeld. :) Als ik er zelf ben zou ik er sowieso voor kiezen om ze er af te halen als ze naar stal gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:07

Petrichor schreef:
Ik heb inderdaad losse ringen besteld. Mijn vraag was meer bedoeld van kunnen ze een week blijven zitten als er sneeuw ligt en ik op vakantie ben bijvoorbeeld. :) Als ik er zelf ben zou ik er sowieso voor kiezen om ze er af te halen als ze naar stal gaat.

Dat lijkt me wel, maar ik heb geen ervaring met losse ringen.

Imre

Re: Hoefringen voor ijsklompen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:14

Die kunnen in principe wel een weekje blijven zitten. Ik zou wel regelmatig controleren of ze er nog in zitten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:37

Ja die kunnen blijven zitten, ze deden bij mij alleen helemaal niks. Had die blauwe van Kramer. Was een heel karwei om ze erin te krijgen (pony zat precies op de ondergrens van een maat dus ze waren vrij groot) en het was ook net zo'n klus om ze er weer uit te krijgen. Uiteindelijk ben ik met hem in de bak gaan stappen waar een klein beetje ijzige sneeuw lag maar na een halve ronde zaten er al klompen ijs onder zijn voeten. Geen succes dus hier.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 10:41

Ik heb ook die van Kramer, hopelijk gaat het hier wel goed. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:34

Ja ik heb ze er vorige winter (in Zweden :D) er een aantal weken 24/7 onder gehad, ze gingen soms wel scheef zitten of gleden onder het ijzer. Het werkte goed (als ze recht lagen) maar kreeg er na bepaalde tijd wel een soort van 'schuurplekken' van en haar hoefzool begon wat anders uit te groeien. Het paste zich echt aan aan die constante druk van de ringen. Ik had niet het idee dat mijn paard daar zo veel last van had, maar het viel mijn hoefsmid wel op. Maargoed, hoe vaak ligt er in NL nou langer dan een paar dagen sneeuw? Ik had ze ook op stal op, want het was zo'n rotwerk om die dingen er uit te krijgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:45

Ik doe onder de ring altijd nog een stukje op maat geknipt plastic, dat druk ik vast met de ring.
Ik heb gemerkt als ze een tijdje stilstaan bij het hooi of zo, dat de bonken ijs er moeilijk uitkomen, door het plastic laagje gaan ze er bij de eerste pas al weer uit.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 21:33

janouk schreef:
Ik doe onder de ring altijd nog een stukje op maat geknipt plastic, dat druk ik vast met de ring.
Ik heb gemerkt als ze een tijdje stilstaan bij het hooi of zo, dat de bonken ijs er moeilijk uitkomen, door het plastic laagje gaan ze er bij de eerste pas al weer uit.

Ooh das een hele goede tip! Wat voor dikte van het plastic moet ik dan aan denken?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:08

Ik weet uit ervaring als je ze laat zitten dat er ijsklompen in komen te zitten, en dat wil je dus niet hebben.
Ze lopen dan al in de paddock op 'hakjes' door de ijsklompen die er onder komen te zitten als het sneeuw-ijs / sneeuw is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:06

Is het niet mogelijk om iets vets onder de hoeven te smeren?
Vaseline bijvoorbeeld? Bij honden weet ik dat je vaseline kan gebruiken als er sneeuw ligt om sneeuw tussen de teentjes te voorkomen.

Ik ben zelf pas met ijzers begonnen bij mijn 3 jarige uit noodzaak wegens scheef afslijten van de hoeven, (waarschijnlijk door z'n franse stand.)
Bij sneeuw komen ze niet buiten ivm de grote hoeveelheid modder en geen schuilmogelijkheid.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:13

Als het de ringen zijn die ik denk dan vallen ze er naar wat ik gelezen heb uit. Er bestaan van die dingen die je aan je kalkoenen zet, maar heb ze zelf nooit getest. Soort haken en dan heb je ook nog polar pads.

Ik had bij mn kwpn nooit sneeuw beslag of rubber ofzo erin, reed ook gewoon, door de bossen. Als ik ging rijden smeerde ik de randjes in met vaseline. Hij kreeg alleen sneeuw kalkoenen maar verder dus niks. Ik woon in zweden dus langere periodes sneeuw.
Nu met de shires, die hebben nog geen gaten voor kalkoenen dus die staan nu zonder iets erin ook gewoon 24/7 buiten. Ook geen rubber. Die klompjes vallen er gewoon steeds af. Nu krijgen we weer warmer weer maar bij de volgende ronde ijzers krijgen ze er wel gaten in voor sneeuwspijkers.

Maargoed dit is mijn ervaring, ik heb dus nooit echt problemen met klompjes.
Eerder wel sneeuwbeslag gehad maar vond het weinig verschil maken met die rubberen rand.

Edit: ik heb wel eens gelezen dat mensen gewoon plastic van bakken ijs in de ijzers zetten. Van de deksels, sommige stoppen het gewoon ertussen tot de nagels en andere in de kalkoensgaten met een ’flap’ eraan, zelfde idee als de polar pads. Maar ik heb het zelf nooit getest

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 01:07

Wat zijn polar pads? Ik heb gegoogled maar vind niks.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 06:20

Petrichor schreef:
janouk schreef:

Ooh das een hele goede tip! Wat voor dikte van het plastic moet ik dan aan denken?

Ik knip stukjes op maat uit een plastic L map.
L map is een mapje waarin je brieven etc bewaard. Te vinden op elk kantoor.

https://www.vikingdirect.nl/nl/p/334640 ... lIQAvD_BwE

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 08:10

Potverdikkie weer sneeuw.... Zou ik dan voor vandaag gewoon wat uierzalf kunnen smeren?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:04

Petrichor schreef:
Potverdikkie weer sneeuw.... Zou ik dan voor vandaag gewoon wat uierzalf kunnen smeren?

Waar woon jij dat er zoveel sbeeuw valt?

Ik wil ook sneeuw :+

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:09

Petrichor schreef:

Dat helpt niet echt.. ik zou de tip van janouk doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:25

Deksels raad mijn smid ook aan in geval van nood.

Die ringen die je er zo in doet heeft ze ook zelf gebruikt maar vind het niet werken.
De rubberen sneeuwringen die je er bij het beslaan in doet wel.
Maar ook daar blijkt veel kwaliteitsverschil in te zitten. Die ik nu heb gaan een paar beslagbeurten mee.
Maar andere merken maar 1.

Maar de tip deksel met losse ring, die heeft ze nooit gegeven en dat vind ik nog wel eens goed klinken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 12:07

Art_Ificious schreef:
Petrichor schreef:

Waar woon jij dat er zoveel sbeeuw valt?

Ik wil ook sneeuw :+

Nou vanmorgen toen ik wakker werd waren de straten wit, gelukkig leek het erger dan het was want toen ik op stal kwam was het al zo goed als weg! :D

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:19

SjonnieZ schreef:
Wat zijn polar pads? Ik heb gegoogled maar vind niks.

Dit
https://www.granngarden.se/snosula-pola ... 4UQAvD_BwE
Zelf dus geen idee of dit zijn werkt, heb ze nooit geprobeerd

En die zet je dus in je kalkoenen, zullen vast in nederland ook wel te krijgen zijn maar dit zijn de sneeuwkalkoenen hier. Zijn amper een halve cm hoog maar geven super grip. Ik crosste met faros gewoon over ijs heen :')
Afbeelding
Afbeelding
Heb even geen betere foto want ze hebben ze nu dus nog niet in omdat er geen gaten in de ijzers zitten.
Jaa hij kreeg die dag nog nieuwe ijzers :=

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:27

Interessant, ik ga eens verder zoeken en bijzonder dat gebroken ijzer. Hoe heeft ie dat voor elkaar gekregen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:26

SjonnieZ schreef:
Interessant, ik ga eens verder zoeken en bijzonder dat gebroken ijzer. Hoe heeft ie dat voor elkaar gekregen.

Haha nu wil ik niet het topic kapen eigenlijk :=
Maar die is gewoon gesleten, zijn twee verschillende voeten trouwens, ook twee verschillende keren. Maar je hebt hier vaak gaten voor in de teen ook om kalkoenen in te zetten, ik deed dat alleen nooit. Maar als je dan gewoon overal overheen racet met rijden enzo, slijt dat heel snel := soms waren we met 5 weken al zoals op de foto |o

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 21:42

anoukwendy schreef:
SjonnieZ schreef:

Haha nu wil ik niet het topic kapen eigenlijk :=
Maar die is gewoon gesleten, zijn twee verschillende voeten trouwens, ook twee verschillende keren. Maar je hebt hier vaak gaten voor in de teen ook om kalkoenen in te zetten, ik deed dat alleen nooit. Maar als je dan gewoon overal overheen racet met rijden enzo, slijt dat heel snel := soms waren we met 5 weken al zoals op de foto |o

Knap gedaan dan…
En yes nu weer terug on topic