Vachtprobleem alles zit onder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Vachtprobleem alles zit onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 20:38

Hoi
Mijn paard heeft elke keer heel veel witte talg op zijn vacht. Als het talg is tenminste.

Alles zit elke keer onder. Dekjes, mijn rijlaarzen aan de achterkant/zijkant maar ook mijn borstels.

Heeft er iemand misschien ervaring mee?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:46

Heb je gekeken of de talg ook beweegt? Een luisbesmetting kan ook lijken op huidschilfers of overmatig talg.

Als dat zo is moet je de da even contacten hoe je dat het beste kunt aanpakken

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 20:49

karuna schreef:
Heb je gekeken of de talg ook beweegt? Een luisbesmetting kan ook lijken op huidschilfers of overmatig talg.

Als dat zo is moet je de da even contacten hoe je dat het beste kunt aanpakken

Luisbesmetting? Neejoh, dit is gewoon een soort roosachtig iets of talg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:58

Seborroe. Even Googlen.
Ik heb er een gehad die echt heel veel talg produceerde en daar hielp het wel op te wassen met head and shoulders.
Je kunt ook kijken of je een shampo gericht op dieren kunt gebruiken.
https://nextmune.com/nl/product/zincoseb-shampoo/

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:59

Ik weet niet beter dan dat dit normaal is. Zeker in de winter. Doekje over het leer, dekjes regelmatig in de was en klaar. :o

snorkel1986

Re: Vachtprobleem alles zit onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:04

Tja mijn jonkie is ook gewoon "vet" mooi paard _O- is niks aan te doen denk ik

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:40

Ja, die van mij heeft dat bijna elk jaar in de winter, veel huidvet.

Wanneer hij flink zweet, dan raakt hij het wel wat meer kwijt.
Verder veel poetsen, of, als ik hem geschoren heb, na het werken warm afsponzen maakt het minder.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 00:03

Die van mij heeft het ook ieder jaar in de winter. Zodra hij zijn deken weer op krijgt, begint het.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 00:26

Voer je olie bij? Dat kan afgevoerd worden via de huid, waardoor de vacht vettig aanvoelt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 08:24

Thnkx voor de tips ik ben dus niet de enige

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:00

Daihyo schreef:
Voer je olie bij? Dat kan afgevoerd worden via de huid, waardoor de vacht vettig aanvoelt.

Ik lees dit vaker maar heb nooit een bron kunnen vinden waarom dit zo zou zijn, jij wel?alleen Christina fritz zegt dit inderdaad..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:11

Ik voer in elk geval niet structureel olie bij en hij heeft er altijd last van, vooral aan het begin van de wintervacht periode. En ik heb al maanden geen olie gevoerd en toch hebben we de vettige schilfers al weer volop.
Ik voer ook geen voer met een hoog vet percentage en het is elk jaar hetzelfde al 9 jaar lang en in die jaren ben ik meerdere keren van voer gewisseld, maakt helemaal niks uit.

Ik denk dat het bij hem te maken heeft met het ontwikkelen van de wintervacht, als die eenmaal volgroeid is, wordt het altijd weer minder.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:18

Voer hier ook geen olie bij

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:18

Hier werd het wel echt erger met veel lijnzaad voeren. Nu ik het niet meer bijvoer wordt het weer minder maar het is niet helemaal weg inderdaad.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:29

Ons paard had het ook altijd erg, maar sinds hij medicatie krijgt voor PPID is het een stuk minder. Ik weet niet hoe oud je paard is en of dit misschien meespeelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:45

Mijn shet heeft het heel erg; talg en vooral jeuk! Die is dus nu ook geschoren zodat ik beter kan borstelen. Maar ik lees ook dat juist veel borstelen alleen maar de boel kan verergeren ;(
DA ging ook uit van luis/schurft/mijt , dus is ze afgesponst met Sebacil. Ik heb niet de indruk dat het ook maar iets heeft geholpen. Ik heb hier geen mogelijkheid om te wassen (alleen koud water) en het is veel te koud nu.

Ik ben nu op zoek naar droogshampoo met een samenstelling zoals hieronder omschreven.
Citaat:
Vaak reageert droge seborroe het beste op shampoos op basis van zwavel , terwijl vette seborroe het beste behandeld kan worden met een ontvettingsmiddel zoals shampoos op basis van teer, benzoylperoxide of seleniumsulfide. Bij paarden met een licht droge en schilferige huid kunnen hydraterende shampoos en spoelingen voldoende zijn.

Maar die kan ik helaas niet vinden, wel deze
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... d_source=1
Dus die wil ik nog wel eens proberen.

Mocht iemand nog van iets weten dan hou ik me aanbevolen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:53

Die van mij heeft er gelukkig geen jeuk bij.
Dus ik maak me er al 9 jaar niet al te druk om :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:55

Muze schreef:
Daihyo schreef:

Ik lees dit vaker maar heb nooit een bron kunnen vinden waarom dit zo zou zijn, jij wel?alleen Christina fritz zegt dit inderdaad..

Ik heb het vaker gehoord, dat dat te maken heeft met het missen van een galblaas en dat wanneer niet alle olie opgenomen/verwerkt kan worden, het onder andere via de huid wordt afgescheiden. Dat geldt overigens ook voor lijnzaad.
Zelf nooit gezien, maar heb het wel van meerdere eigenaren gehoord, waarbij de huid minder vet werd bij stoppen met olie geven. Die gaven overigens wel een flinke hoeveelheid. Geen idee of daar onderzoeken naar gedaan zijn, vind het wel interessante materie.

Maar vet/talg kan veel meer zijn. Veel darmproblemen worden ook via de huid opgeruimd. Denk ook maar aan jeuk en mok. Het lichaam is een wonderlijk iets :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:01

Ik heb ook al gelezen dat het stressgerelateerd kan zijn, of een hormoonhuishoudprobleem of zelfs een Vit-D te kort.
De laatste is makkelijk te achterhalen, dus ze krijgt nu dagelijks 2 pilletjes D-3 :) (nog te kort om als iets over te kunnen melden).

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:05

Ik doe al jaren aan de "hot towel/hot cloth" methode. Is een Engelse manier om van overtollig huidvet af te komen, zonder het paard te hoeven wassen. Men neme een emmer gloeiend heet water met een flinke scheut azijn ( geen schoonmaakazijn maar gewone azijn!) en een flinke scheut Dettol. Flink in masseren met een doekje ( a la het ouderwetse droogwijven met een strowis). Tussentijds vaak het doekje weer in de emmer, uitknijpen en weer wrijven in rondjes. Schone zweetdeken erop, even laten drogen et voila een schoon paard. Sinds ik het hier doe, blijven de onderdekens brandschoon. Wassen doe ik nooit meer. Ook niet voor concours. Paarden hier zijn geschoren en staan onder dek. Let wel, in Engeland doet men dit ook met harige native ponies, en die overleven dit prima zonder dek.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:32

Die laag huidvet zorgt er toch ook voor dat juist die wintervacht goed waterdicht blijft? Zolang je paard er geen last van heeft zou ik er helemaal niks aan doen. Als ik gereden had zat het vaak zelfs aan mijn teugels. Het hoort er toch gewoon bij dat dat spul afgeeft op alles wat langs de vacht gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:40

Als het er bij zou horen zou elk paard het hebben :) Maar als je je paard normaal aait en je handen zijn helemaal vet en wit lijkt me dat niet normaal...

@hoogendroog: klinkt ook als een goede oplossing en zou zeker bij een geschoren paard goed kunnen helpen. Zeker omdat er ook een deken op mag naderhand, iets wat de DA na een Sebacil-behandeling afraadde.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:42

Met een keer normaal aaiden niet nee, maar als ik een beetje kriebel met mijn vingers tussen de vacht heb ik witte vingertoppen ja. En dat kan ik me van al mijn vroegere verzorgpaarden ook herinneren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:03

Mijn ruin heeft ook meer huidvet dan de merrie.
Laarzen, singel, randje van het dekje zijn nu ook wit.
Maar inderdaad weer niet bij een aai.
En geeft geen jeuk. Maar echt huidvet.
Voor hem maakt met en zonder deken overigens geen verschil.
Mijn merrie heeft dat veel minder.

Dus zou het niet gewoon per paard anders zijn zonder dat het een probleem hoeft te zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:21

Het zou dus kunnen dat mijn shet de Seborroe heeft ?? Waar ook niet veel tegen te doen is behalve wassen met zinkshampoo.