Paard met peesblessure op nieuwe stal, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DorkyDweeb

Paard met peesblessure op nieuwe stal, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:24

Sinds 2 weken staat mijn paard op een nieuwe stal. Ze is herstellende van een peesblessur en we zitten al in de opbouwfase met 35 min stap en 8 min draf. Nu heeft ze zo onwijs veel energie dat er op gaan geen slim idee is. Als ik met haar wil wandelen rukt ze zichzelf los in de bak en gaat ze bokken en springen en rennen. Dan maar laten gaan? Of hoe zou je dit anders oplossen?

Aan de longe stap en draf heeft geen zin, want ze gaat toch alleen maar galloperen/draven.

Flubberboot

Re: Paard met peesblessure op nieuwe stal, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:27

Hoeveel brok/muesli krijgt ze nog? Wat voor optoming gebruik je tijdens het wandelen?

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:27

Flubberboot schreef:
Hoeveel brok/muesli krijgt ze nog? Wat voor optoming gebruik je tijdens het wandelen?

Ze krijgt alleen vitalbix (200 gram) en hooi. Ik gebruik halster of touwhalster met longeerlijn.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:29

Hoeveel vitalbix?

Edit: bericht aangepast dus vraag niet nodig.

Durf je het met hoofdstel of hengstenketting te doen?

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:30

Flubberboot schreef:
Hoeveel vitalbix?

Ik rij haar altijd bitloos, dus hoofdstel zou dan met kaptoom zijn zonder bit. Hengstenketting is misschien wel een idee, maar dan zou ik die om de neus moeten doen toch?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:35

Tranquigel erin. Paar dagen, dan afbouwen als dat lukt. Ik zou echt proberen rustig te houden anders ben je straks weer terug bij af.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:36

Ik geef sinds vandaag van Stressless een zakje per dag, zou dat ook goed zijn?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:38

Is de energie sinds de nieuwe stal? Want hoe heb je het opbouwen tot nu toe gedaan dan? Opbouwen tot 8 minuten draven komt ook niet uit de lucht vallen.

Longeren met een paard dat herstellende is van een peesblessure is uit den boze. Beweging moet juist gecontroleerd zijn.

Als je er zelf niet op durft, ga op zoek naar een revalidatieruiter, maar dat zal niet voor niets zijn.
Als het echt niet anders kan, dan rijden met wat sedatie.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:41

oji schreef:
Is de energie sinds de nieuwe stal? Want hoe heb je het opbouwen tot nu toe gedaan dan? Opbouwen tot 8 minuten draven komt ook niet uit de lucht vallen.

Longeren met een paard dat herstellende is van een peesblessure is uit den boze. Beweging moet juist gecontroleerd zijn.

Als je er zelf niet op durft, ga op zoek naar een revalidatieruiter, maar dat zal niet voor niets zijn.
Als het echt niet anders kan, dan rijden met wat sedatie.

Zij vindt nieuwe omgevingen altijd spannend, dus vandaar. Het opbouwen is verder op de vorige stal gedaan. Ik zal er morgen dan maar is op gaan, misschien is dat inderdaad het verstandigst voor nu. Ze heeft zichzelf dus vandaag en gister wel losgerukt en gegallopeerd en gebokt, dus hopelijk heeft dat niks gedaan. Pees is verder niet warm/opgezwollen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:43

Mijn paard dat er tijdens revalidatie continu vandoor wilde heb ik een longeerhulp omgedaan (ik longeer nooit met zo'n ding, enkel een lijntje maar hiervoor diende dit ding zn doel goed.) Hij kon zn hoofd daardoor niet omhoog doen en niet aan de ren gaan. Ik deed hem dusdanig dat ie lang en laag en net voor de loodlijn kon met zn neus. Dan was ie super braaf aan een lijntje te wandelen.

https://www.bing.com/search?q=longeerhu ... de&pc=U531

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:44

Dat longeren tijdens opbouw peesblessure uit den boze zou zijn is onzin mits het paard goed aan de hulpen staat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:47

Longeren is slecht omdat rondjes draaien voor pezen in de opbouw heel slecht is. Je wilt juist zoveel mogelijk rechtuit.

Daarnaast, uit de op is duidelijk te lezen, dat dit paard met longeren (nog) niet aan de hulpen staat, dus dan is het dubbelslecht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:49

Heeft je paard altijd op Vitalbix gestaan? Sommigen ontploffen op bepaalde vitaminebrokjes (evt icm ander management)

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 16:50

Rocamor schreef:
Heeft je paard altijd op Vitalbix gestaan? Sommigen ontploffen op bepaalde vitaminebrokjes (evt icm ander management)

Ja, ze heeft dat nu al zon 2,5 jaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:03

Misschien met een concord leader ? Zelf vond ik hem helemaal niet fijn werken, maar andere mensen zijn er super enthousiast over.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:18

Ik zou inderdaad iets kalmerends geven om het randje eraf te halen. De hengst van een vriendin heeft veel baat bij Zzen na z'n verhuizing, maar die heeft geen blessure:

https://www.medpets.nl/audevard-zzen?sk ... p4QAvD_BwE

Met het opbouwen gebruikte ik zelf Tranquigel. Als ze erg gespannen zijn, dan klappen ze er nog wel eens doorheen, maar over het algemeen werkte het goed voor dat eerste stukje van het opbouwtraject waarbij er gewoon nog veel energie en frustratie opgekropt zit. Wanneer je wat langer mag draven kan je op die manier al wat meer afvloeien.

En als het echt gevaarlijk wordt en niet te houden is: dan toch maar aan de longe. Eigen veiligheid voor alles. Je hebt er niets aan om je eigen nek te breken, dus als je geen andere optie hebt, dan maar God zegene de greep.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:27

Doof maken wil ook helpen :)

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 17:29

ruitje schreef:

Ik denk inderdaad dat van die oordopjes zouden helpen, maar ik weet nu al (aangezien ze gevoelig is bij de oren) dat ze dat eruit gaat gooien. Dan heb je nog van die oornetjes, werkt dat? Ze begint vaak met rennen door wat gekraak of iemand die iets pakt/opent.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:38

Ik zou lekker een kaptoom om doen en er veel meer een werkje van maken ipv een rondje stappen.
Als laag, halt, afstand laten nemen naar achter, stukje stappen en zo herhalen.
Je kunt als ze zo druk zijn het beste hun brein aan het werk zetten.
Geef haar van te voren met poetsen al een snuffelmatje met je vitalbixjes erin zodat ze daar al haar hersens aan het werk zet.
Dat creëert een veel rustigere basis om vanuit iets te gaan doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:39

DorkyDweeb schreef:
ruitje schreef:

Ik denk inderdaad dat van die oordopjes zouden helpen, maar ik weet nu al (aangezien ze gevoelig is bij de oren) dat ze dat eruit gaat gooien. Dan heb je nog van die oornetjes, werkt dat? Ze begint vaak met rennen door wat gekraak of iemand die iets pakt/opent.

Je hebt best veel oornetjes die ook dempen. Lemieux en Anky hebben daar hele dikke van. Werkte bij een vriendin van mij ook goed toen haar merrie in opbouw was en veel reageerde op geluid.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 17:44

Kelly_Taco schreef:
Ik zou lekker een kaptoom om doen en er veel meer een werkje van maken ipv een rondje stappen.
Als laag, halt, afstand laten nemen naar achter, stukje stappen en zo herhalen.
Je kunt als ze zo druk zijn het beste hun brein aan het werk zetten.
Geef haar van te voren met poetsen al een snuffelmatje met je vitalbixjes erin zodat ze daar al haar hersens aan het werk zet.
Dat creëert een veel rustigere basis om vanuit iets te gaan doen.

Ik heb inderdaad ook een snuffelmat. Hoe lang zou je adviseren dit te doen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:18

Magnesium Citraat geven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:46

ruitje schreef:

:j :j
Laatst bijgewerkt door mce op 01-11-24 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:52

Ik zou gewoon een paar keer een beetje tranquigel geven. Deze weken van revalidatie zijn nog zo ontzettend belangrijk.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:01

DorkyDweeb schreef:
Flubberboot schreef:
Hoeveel vitalbix?

Ik rij haar altijd bitloos, dus hoofdstel zou dan met kaptoom zijn zonder bit. Hengstenketting is misschien wel een idee, maar dan zou ik die om de neus moeten doen toch?

Mocht je voor de hengstenketting gaan, zou ik eerst onder de kin door proberen. Dat is wat zachter dan over de neus, maar doet zeker meer dan een halster