Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
snorkel1986 schreef:Zand? In de darmen zou ik zeggen en idd wel grote voer wisseling als ik het zo lees
Daihyo schreef:Zand vind ik geen gek idee.
Maar ook terug naar de basis. Neem juist fijn hooi, onverpakt en onbeperkt. Grof hooi kan de darmen prikkelen, maar dat is met diarree en buikpijn niet wenselijk. Zeker de overgang van gras naar grof hooi is groot. Fijn hooi als tussenstap is prettiger voor de darmen. Hoeveel hooi krijgt je paard? En hoeveel?
Geef je de luzerne los? Dan ook daarmee stoppen. Kan maag en darmen irriteren, wat ook weer buikpijn en dunne meste kan geven. Wil je toch luzerne geven, is in brokvorm beter. Maar even helemaal stoppen en alleen op hooi zetten is een beter idee. Pas als dat goed gaat, iets toevoegen.
Wat krijgt je paard nog meer aan voer?
floortjeRein schreef:Waar kan ik ergens z’n hele grote doorzichtige handschoen halen om de mest in optelossen om op zand te checken?
kiki1976 schreef:Zand komt er vaak uit in golven en is niet altijd terug te vinden in de mest helaas.
Enige wat echt uitsluitsel geeft is een röntgen van de buik. Maar is drastisch.
Zou sws een zandkuur geven zoals eerder genoemd.
Bij jullie op stal ondanks het een pensionstal is geen mogelijkheid om weide gang af te bouwen?
Toen mijn paardje nog op een pensionstal stond zette ik haar gewoon met een maatje op de paddock. Gelukkig was de eigenaar van haar maatje niet moeilijk en vond het prima, zo ook de stal eigenaar.
Bij haar was het echt van plots geen gras meer, meer hooi. En ondanks ze een grote paddock hadden bewegen ze minder.
Misschien is het wel bespreekbaar op stal?