6 augustus heb ik een bloedonderzoek laten doen van mijn paard.
Zijn vacht was dof, hij was niet echt vermargerd maar wel ingevallen.
Daar kwamen drie dingen uit:
1. Net geen tekort aan vitamine e —> makkelijk op te lossen, dus hiervoor is hij ondersteund.
2. Hij zat op waarde 49, waarbij 50 - 100 de grijze zone is voor cushing/PPID. —> nog geen medicatie opgestart aangezien de DA dit absoluut nog niet nodig vond.
3. Een vreemde waarde bij de hemoglobines, dit kan wijzen op een darmtumor, maar verder kon hier nog geen zekerheid over geconstateerd worden. Het advies gekregen om in januari weer bloed te laten nemen.
Nu heeft mijn paard op 1,5 maand tijd in drie verschillende hoeven een hoefzweer gehad.
Dit heeft hij wel eens vaker, maar zo kort na elkaar nog nooit. Deze drie keren is was het ook veel heftiger als alle vorige keren.
Nu heeft hij sinds 8 dagen geleden een hoefzweer in zijn achterhoef.
De dierenarts is maandag gekomen om het te proberen opsporen doormiddel van snijden. Hier kwam toen een klein beetje vocht vrij maar niet veel. Ingepakt met animalintex.
Hij stond maandag al enorm opgetrokken en had zichtbaar veel pijn.
Nu is het nog steeds niet beter, hij staat enorm opgetrokken, kan op dat been niet staan, eet heel slecht, is op een aantal dagen erg afgevallen, mest zeer weinig en heeft 38,9 temperatuur.
Zijn neusgaten staan wijd open, zijn ogen zijn anders als anders en hij is erg afwezig.
Ik weet me echt geen raad meer. Pijnstilling geven is geen optie aangezien hier voor paarden altijd ontstekingsremmers inzitten en dat is uit den boze bij hoefzweren.
Maandag is er wel pijnstilling ingespoten omdat het open gesneden was en we hoopten dat het hierdoor wel er uit zou komen. Ik merkte na de pijnstilling weinig verbetering.
Ik kan het echt niet meer aanzien, hij lijdt zo enorm.
Meerdere mensen zeggen me, om toch na te denken of ik hem niet uit zijn lijden moet verlossen. Ik begin dit meer en meer als een optie te zien omdat het zo echt niet meer verder kan.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
Zijn er nog opties?
Kan een kliniek iets voor mij doen?