Paard is opeens erg traag.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Paard is opeens erg traag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 16:45

Hallo,

Vanmorgen ging ik een buitenrit maken met mijn paard, maar ze was veel trager dan normaal ook veel te braaf voor haar doen. Verder leek ze wel goed te pas dus de buitenrit iets ingekort maar niet gestaakt. Toen ik afstapte ging direct haar hoofd naar de grond zo van hehe klaar en op stal gaapte ze een paar keer.

Ik maakte mij zorgen dus ik heb lekker een bak slobber gemaakt en die ging er prima in, daarna begon ze ook hooi te eten dus ook een goed teken.

Ik heb haar dus op de wei gezet en ze begon gewoon zoals normaal te grazen. Zojuist heb ik haar binnen gezet en dat ging weer erg traag. Ze staat nu op stal en heeft haar voer op, nu staat ze echt weer in rust op stal alsof ze de marathon heeft gelopen. Ik heb haar temperatuur gemeten en die was 37.2/37.3 dus ook prima. :)

Ik kan mij zelf 2 dingen bedenken waardoor dit kan komen en dat is 1: ze heeft al ietsjes (vrij minimaal) wintervacht en heeft het gewoon warm en is daardoor lui.

Of 2: het is het voer, daar klungelen we de laatste tijd mee. Mijn paard heeft cpl en kan slecht tegen suiker, ook luzerne laten we staan ivm korsten aan de benen maar ik heb niet het idee dat het veel helpt. We voeren nu al een tijdje Metazoa en sinds vorige week voer ik ook de Hartog comfort bij omdat ik alleen de Metazoa zo karig vind. De Metazoa voer ik al een paar maanden.

Ze krijgt natuurlijk nu wel minder gras binnen, dus wellicht minder energie.

Ik weet even niet zo goed wat te doen..

Celebi

Re: Paard is opeens erg traag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 16:59

Dag slecht geslapen, misschien druk gedaan in de kudde, te warm met de huidige wintervacht, niet voldoende energie uit het eten (arm hooi en/of brok). Talloze opties waarom een paard een keer moe kan zijn die niet meteen zorgwekkend zijn.

Is er naast het voer toevallig nog wat anders veranderd? Ik zou me na 1 dag niet echt zorgen maken hierover als je paard gewoon blij is, goed eet en de temperatuur goed is.

Als het aanhoudt dan moet je daar natuurlijk wel echt iets mee.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:03

Na één keer zou ik me er persoonlijk nog niet te veel zorgen over maken. Misschien had ze inderdaad warm of voelde ze zich niet helemaal goed vandaag. Als het gedrag doorzet (ook als het weer kouder wordt) dan zou ik eens bellen naar de dierenarts voor advies. Je kan altijd eens bloed laten trekken om te zien of daar iets uit komt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:05

Volgens mijn stalgenoot was ze gisteren ook al sloom, voor de rest is het mij eerder niet opgevallen dat ze slomer was dan normaal.

Verder is er niks veranderd behalve dan de Hartog comfort sinds een week, hooi is ook nog het zelfde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:08

Wij hadden iets dergelijks vorig weekeinde met ons paard. Dag ervoor gereden, niks aan het handje. Wedstrijd dag was ie iets te braaf met poetsen en invlechten (normaal kan ie niet stilstaan). In de proeven was hij niet vooruit te branden, terwijl hij normaal uit zichzelf wel loopt. Leek wel of hij gesedeerd was o.i.d.
Verder niks, geen temperatuur, niet ziek. Ook niet geworden. Volgende dag weer normaal.
Geen idee wat het is geweest.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:21

Ik bedenk mij nog dat 3.5 week geleden de osteopaat erbij is geweest. Er was niks bijzonders maar ze is wel behandeld. :)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:30

Hoefzweer of gevoelig op de voeten?
Paar dagen op het gras geweest en de buik te vol gegeten?

Ik zou haar temperatuur in de gaten houden, maar het kunnen zoals benoemd talloze oorzaken zijn.

Zolang ze eten en drinken zou ik mij nog niet heel veel zorgen maken. Wel wat oplettend.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:34

Hoe was haar mest? Buik gevoeliger of niet..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:38

Nee niet gevoelig op de voeten.

Er is mij niks opgevallen aan de mest vanmorgen. Ze heeft op buitenrit ook 3 keer gemest dus dat is ook goed.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:39

Mijn fjord met z’n berenvacht is nu ook gewoon heel sloom. Hij heeft het nu gewoon al warm, laat staan als hij nog arbeid moet verrichten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:52

Ik zou het warme weer nu niet uitsluiten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:54

Misschien vitamine E tekort? Een paard kan dit niet zelf aanmaken.

Vriendin haar paard was ook trager, was normaal erg hengst (ex dekhengst) maar nu was hij traag, ook op wedstrijd niet vooruit te branden.
Bleek vitamine E tekort, de waarde in het bloed was veel te laag.
Krijgt nu paar weken vitamine E bij, en sprong gisteren weer heel energiek op wedstrijd.

Te warm kan ook. Al heeft mijn kruising tinker er geen last van ondanks zijn dichte vacht.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:57

Staan er eikenbomen op of langs de weide? Dan misschien teveel eikels gegeten?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:08

Najaar wil wel eens wat lastig zijn, vacht is al dikker en met dit best nog lekkere weer hebben ze het veel te warm. Dan gaat het tempo er vlot uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:11

Als het een paar dagen zo is zou ik me niet meteen zorgen maken. Eventueel even temperatuur meten en goed opletten of ze wel goed eet en drinkt.

Als het langer aanhoudt zou ik ppid willen uitsluiten en even een algemene bloedtest laten doen. Bij die van mij begon het ook met slomer worden en vervolgens begon ze in te vallen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:37

Temperatuur opgenomen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 19:59

Zoals in de openingspost staat temperatuur is opgemeten 37.2/37.3. :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:02

DuoPenotti schreef:
Ik zou het warme weer nu niet uitsluiten.

Dit. Die van mij deels geschoren en had het nog te warm. Gister extra geschoren en de pit zit er weer in. Is ook weer duidelijk blijer buiten het werk om. Ik zelf ben een kou kleun en sta gewoon nog in mijn t-shirt de klusjes te doen, zelfs buiten. :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 20:03

Misschien dat ik morgen ook een klein stukje ga scheren, ik heb dit al eens eerder gedaan in het verleden. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 20:58

Ik zou het even in de gaten houden.
Het is wat warm voor ze.

Maar sluit maagzweren niet uit, als je die sloomheid blijft merken. Zeker icm gapen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:04

Warm weer ?
Verharen kost energie ?
Een virusjes ?

Gewoon even in de gaten houden. Zelf zijn we ook wel eens een dag niet fit

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:12

Ik herken het wel van mijn paardje.
Maar achteraf was het gewoon een combinatie van 2 dingen.
Het aanmaken van de wintervacht wat toch wel extra energie kost. En toch het te warm hebben. Deels geschoren en daar knapte ze snel van op.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 07:15

Kan hij eikels gegeten hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:43

Ik zou het even aankijken, wellicht een virusje of inderdaad gewoon warm.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 09:07

Sowieso kost het aanmaken van de wintervacht veel energie, dat ik combinatie met voor paarden de hoge buiten temperatuur kan zeker al minder energie geven. Hou oud is je paard? Als het aanhoudt, zou je ook op PPID kunnen laten testen.