Hoe snel de veearts etc

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Hoe snel de veearts etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 14:26

Ben gewoon benieuwd.

Het hangt er uiteraard vanaf hoe ernstig de situatie is, maar ik ben toch benieuwd.

Hoe snel bellen mensen de veearts/kliniek? En hoe reageren die?

Wat kijk je aan qua gezondheid en waarvoor moeten ze in jouw ogen snel komen? Of wat is eventueel telefonisch bespreekbaar?

En bij kreupelheden? Bij welke kreupelheid kijk je het aan en wanneer bel je? Hoe snel komt je veearts/kliniek en wat zijn hun stappen?

Persoonlijk lijk ik wel verschil te merken qua regio, maar ook qua tijd waarin we leven en dat veearts erg druk bezet zijn.
Hoe belangrijk is de rol van degene die de telefoon opneemt en zijn of haar beoordeling hoe snel een veearts moet komen en OF hij moet komen?

En hoe is het voor de eigenaar? Wij hebben een kreupel paard. Heel vroeger werden de paarden op stal gezet en keek je er eigenlijk niet echt tegenaan. Het werd eruit gehaald om evt te stappen of de stal recht te trekken, je liep wat, ow, het is nog kreupel en terug naar stal. Over een paar dagen nog maar eens kijken.
Nu laat je paarden wat vaker rondlopen en zie je het bij elke pas wat ook aan je hart gaat. Maar bij geen acute gevallen, moet je gewoon wachten op een afspraak. Ik vind dat persoonlijk heel moeilijk.

Als je na x aantal dagen terecht kan en er komt iets uit, voel je je toch rot dat je paard al die dagen met pijn rondloopt. Of je had sneller willen handelen, want ook ernstige gevallen zijn niet altijd goed zichtbaar van de buitenkant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:31

Dat ligt echt geheel aan het probleem, als het iets is waarvan ik denk dat de DA er bij moet komen dan bel ik gelijk en kan het met spoed vaak dezelfde dag en anders vaak dezelfde week nog.

Kreupelheid ligt er echt aan, bij een vermoedelijke hoefzweer bel ik liever eerst de smid. Vaak kijk ik het eerst een paar weken aan tenzij het zo ernstig is dat ze alleen nog maar kunnen strompelen.

Voor een kreupelheid ga ik trouwens altijd direct naar de kliniek zelf, daar hebben ze de juiste apparatuur om alles in een keer te kunnen doen.

Bij koliek die ernstiger lijkt bel ik gelijk de DA, maar bij onschuldige gaskoliek gaat er eerst colosan in.

En pijn is niet altijd te vermijden, dus nee..ik ga naar de DA voor een diagnose maar dat wil niet zeggen dat ze daarna ook gelijk pijnvrij zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:44

Ik bel alleen de veearts bij wonden die qua diepte en grootte gehecht zouden moeten worden, koliek-achtige verschijnselen waarbij paard duidelijk niet meer wil lopen/staan en een paard die niet meer wil/kan lopen of duidelijk op drie benen staat.

Even wat voorbeelden, pony's hadden op de groentetuin gestaan. Daar staat een taxus haag naast waar ze normaliter vanaf blijven. Alex gedroeg zich licht koliekerig daarna bij hun avond verbeurt, maar wilde nog wel in beweging. Dus daar heb ik colosan in gegooid en ik ben onmiddellijk met hem langs de doodlopende weg gaan wandelen. Hij wilde met lichte tegenzin mee. Hij mestte binnen een halfuur en wilde toen we terug waren nog steeds niet zijn voer maar wel weer grazen. Was hij bij terugkomst/na een halfuur wandelen nog geen mest of interesse voor gras dan had ik de da gebeld. Ook bij verslechtering.

Ander voorbeeld, Jorie was net een week terug gecastreerd, stond in het weiland en het was s nachts net aan rond het vriespunt. Die wilde niet lopen/eten en stond maar wat apathisch. Bij gedwongen lopen op het harde kreupel op 4 dus een leek zag er niks aan. Ook had hij pulsatie. Hier heb ik meteen de da gebeld, want hoefbevangenheid. Pony op paddock gezet en nog even zijn loopje daar gefilmd. Toen de da kwam (die stond bij een ander spoedje) dus het was een uur later toen kon Jorie helemaal niet meer bewegen. Hij stond heel zielig in de stal met 41 graden koorts. Met pijnmedicatie en een koortsremmer ging het gelukkig snel weer beter.

Vorig najaar was Alex zo licht kreupel dat zelfs ervaren andere paardenmensen het er niet aan konden zien. Aangezien Alex al 16 was, heb ik die onder een bucas magneetdeken gezet en ben ik gestart met glucosamine+MSM. Hij heeft zijn hele leven al een afwijkend loopje met dat been, dus mijn vermoeden is artrose. Daar valt voor een da ook weinig aan te veranderen behalve pijnmedicatie en fotos om het te bevestigen. Dus daar heb ik afgewacht wat de glucosamine deed en hem ondertussen in tweespan wat licht in beweging gehouden want rust roest. Hij mocht meetrekken maar hoefde niet perse. Na een maand werd hij duidelijk soepeler en na ook een behandeling van de osteopaat had ik mijn pony weer en hij loopt nu nog als een tierelier. Ik zou nog steeds wel foto's kunnen laten maken ter bevestiging maar het gaat nu goed dus tja.

In ieder geval dit waren even drie voorbeelden waar ik bij sommige wel direct de da bel. Bij de eerste had ik nu misschien wel meteen gebeld, maar toen was ik nog aardig jonger dan nu en daar was wel een da bij gekomen als hij achteruit was gegaan. Echter werd het alleen maar beter tijdens het wandelen. Verder hebben ze af en toe wat schrammen (ruinen) dus dat behandel ik zelf met honingzalf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 14:47

Maar je moet ook wel terecht kunnen en dat lijkt toch echt steeds moeilijker te worden.

Degene aan de telefoon moet acuut van minder acuut onderscheiden. Dat verschil hebben we zelf ook wel meegemaakt en dat kan je zelf vaak goed aangeven. Maar snap ook dat mensen heel erg in paniek bellen voor iets wat minder acuut is.

Hoefsmeden hebben het vaak ook druk. Houden vast ook spoedplekken open, maar ze zijn ook niet allemaal goed bereikbaar tijdens het werk.
En niet alles is ene hoefzweer. Heb al te vaak gezien dat er gewroet wordt omdat men per se een zweer wil vinden, die er gewoon niet zat.
En omgekeerd dat je er niet even bij kan en toch geduld moet hebben.

Ik ben misschien van vroeger verwend met de zelfstandig werkende veeartsen waar je een meer persoonlijk contact had en ook wist wat je aan elkaar had. Die wist of iemand basis kennis had of te snel belde en even gerust gesteld moest worden.

Niet alle (goede) veeartsen hebben een grote kliniek met alle apparatuur. Dan moet je dus vaak uitwijken naar een ander adres. Bij kreupelheid is de wachttijd 3 dagen tot 3 weken voor uitgebreid onderzoek.

Ergens heen gaan is fijn, maar echt niet altijd mogelijk. Juist bij de ernstige gevallen dat het nodig is, wordt het vervoeren van een paard wel een ding.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 14:53

Mijn twee ernstige dingen waren beide 's avonds. En 1 keer in het weekend, maar dat was ook vrij logisch een bel onmiddellijk een da geval. Ik dacht in ieder geval dat de pony ter plekke dood neer viel of een infarct in de hersenen had. Het bleek hittestress te zijn en dan gaan ze net als mensen na een marathon helemaal out en dat ziet er echt doodeng uit. Gelukkig hebben ze niet vaak wat, heel vaak oppervlakkige schrammen vooral.
Bijna een week later een followup ingepland bij mijn eigen da gedaan met een gangenonderzoek inclusief hartslagmeting en uitgebreid bloedje. In dat laatste de andere ook meegenomen want die groef gaten en at zand. Maar ze waren beide goed.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 15-10-24 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 14:54

Jorex, nou dat ook. Wij hadden een stel echt oudere paarden, waaronder een shet. Dan wordt ook wel snel alles op leeftijd gegooid en waar wij 20 nog prima vinden, worden die al snel afgeserveerd.

Nu is mijn oudste 25 en daarna een shet van 24. Daar bel ik al niet meer voor. Gaat *ff afkloppen* gelukkig goed met ze, maar shetje is ouder bij ons gekomen en niet 100% rad, maar doet haar ding.

En dan merk je ook dat veeartsen voorkeuren hebben of toch oordelen. Ze gaan er snel vanuit dat iedereen met een shet, het "maar" een shet vindt.
Bij de quarters ook al veel vooroordelen en mis beoordelingen gehoord.

Of artsen die nog vrij traditioneel ingesteld zijn en hun anti 24/7 buiten en of pp idee erg laten doorschemeren.

Gelukkig ook veeartsen die dat niet doen hoor, maar je bent wel afhankelijk van hun mogelijkheden, apparatuur en agenda. Ik kan niet naar mijn voorkeur bellen als die geen mobiele rontgen heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:02

superpony schreef:
Maar je moet ook wel terecht kunnen en dat lijkt toch echt steeds moeilijker te worden.

Degene aan de telefoon moet acuut van minder acuut onderscheiden. Dat verschil hebben we zelf ook wel meegemaakt en dat kan je zelf vaak goed aangeven. Maar snap ook dat mensen heel erg in paniek bellen voor iets wat minder acuut is.

Hoefsmeden hebben het vaak ook druk. Houden vast ook spoedplekken open, maar ze zijn ook niet allemaal goed bereikbaar tijdens het werk.
En niet alles is ene hoefzweer. Heb al te vaak gezien dat er gewroet wordt omdat men per se een zweer wil vinden, die er gewoon niet zat.
En omgekeerd dat je er niet even bij kan en toch geduld moet hebben.

Ik ben misschien van vroeger verwend met de zelfstandig werkende veeartsen waar je een meer persoonlijk contact had en ook wist wat je aan elkaar had. Die wist of iemand basis kennis had of te snel belde en even gerust gesteld moest worden.

Niet alle (goede) veeartsen hebben een grote kliniek met alle apparatuur. Dan moet je dus vaak uitwijken naar een ander adres. Bij kreupelheid is de wachttijd 3 dagen tot 3 weken voor uitgebreid onderzoek.

Ergens heen gaan is fijn, maar echt niet altijd mogelijk. Juist bij de ernstige gevallen dat het nodig is, wordt het vervoeren van een paard wel een ding.

Nou ik moet eerlijk zeggen dat wij hier verwend zijn met drie goede DA praktijken in de buurt. Drie weken hoef ik echt nooit te wachten.
Ook onze vaste hoefsmid komt vaak dezelfde dag nog bij ernstige kreupelheid.

Misschien is het dus heel erg regio afhankelijk van hoe dit ervaren wordt?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:05

Mijn dierenarts zegt wel eens dat ik heel veel geld had kunnen besparen als ik niet zo snel bel als dat ik doe

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 15:14

Ik merk een groot verschil per regio.

Daarom ook dit topic. Verandert het overal of zijn we gewoon heel erg verwend geweest....

Natuurlijk zijn er heel veel mensen heel tevreden over de praktijken die hier zijn, maar ik merk de verschillen en loop er wel tegenaan ten opzichte wat ik gewend was.

Ik had 1x een koliek 's avonds en dat was wel overduidelijk. Toch moet je eerst bellen en wachten tot de dienstdoende veearts terugbelt. Dat ging redelijk vlot, maar je staat er toch op te wachten. Die belde en stelde eerst nog 10 minuten vragen, terwijl ik wel vrij duidelijk was.

Hoefsmeden is volgens mij wel een landelijk probleem dat ze behoorlijk vol zitten en niet allemaal even vlot reageren en goed communiceren.

Het andere is dat voor mijn gevoel het persoonlijke contact is verdwenen. Je belt niet meer de veearts zelf en voorheen kende die zijn klanten. Je zag hem minimaal 1x pj voor enten en tanden en dan op stal voor andere mensen.

En soms ligt het ook wel aan wie je treft. Voor de kleine huisdieren werkte hier iemand die aan de telefoon of balie wel iedereen kende en ook goed kon inschatten hoe en wat.
Nu moet je je 10x voorstellen en hebben ze geen idee. De dierenartsen zelf zijn aardig, maar je weet niet wie dienst heeft of moet daarop afspreken dat je je "vaste" te zien krijgt.

Ik kan nu bijv een andere kliniek bellen, maar daar werkt iemand die ik echt nooit meer erbij wil hebben. Maar voorkeur aangeven vinden sommigen wel lastig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 15:15

anoukwendy schreef:
Mijn dierenarts zegt wel eens dat ik heel veel geld had kunnen besparen als ik niet zo snel bel als dat ik doe

Ja, dat zal soms best wel zo zijn.

Maar dat is ook het verschil een beetje. Bel je een vaste veearts kan die aan de telefoon al beetje inschatten hoe ernstig het is.

Nu is het vrij onpersoonlijk aan de telefoon en diegene moet een inschatting maken op basis van jouw verhaal en eventuele paniek in je stem.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:16

Ik bel niet snel naar de arts, fijne man met praktijk waar ik al 17 jaar ongeveer bij loop. Hij weet ook ondertussen waar ik voor bel. Voornamelijk bij spoed zoals bevangenheid, koliek ga ik eerst zelf wandelen en kijken wat er gebeurt. Hangt ook van af hoe erg ze last heeft. Allergische reactie komt hij dezelfde dag nog een spuit zetten. Einschuss al meerdere keren gehad en hoef maar te bellen en ik kan medicijnen ophalen. Bij benauwdheid ook eens extra moeten bellen tijdens kerst omdat ze het zwaar benauwd had. Legt wat klaar en ze ging meteen beter. Vertrouwen op beide vlakken moet goed zijn dat hij wat klaar kan leggen na mijn uitleg. Ik geef ook altijd alle waardes aan dus altijd voorbereid tijdens het bellen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:20

Hier wordt er wel meteen opgenomen s avonds eigenlijk tenzij de da ellenboogdiep in een koe zit op dat moment natuurlijk. _O-
Ik heb nog nooit een kliniek hoeven te gebruiken. Hetzelfde geldt ook voor de hoefsmid, ik doe mijn pony's zelf wel qua standaard bekapping en vind ik iets vreemd dan laat ik hun fokker er even naar kijken want die bekaplessen gehad en het vervolgens mij weer geleerd. Er zijn namelijk niet veel smeden die zulke kleintjes willen doen. Bij die followup vond ze mijn shet zelfs beter qua hartslag na inspanning dan menig warmbloed. Maar ik ken dus de da's zeer goed van mijn lokale kliniek en die weten ook dat ik alleen bel als het serieus mis is voor mijn pony's. Ze nemen mijn shetties gelukkig ook net ze serieus als een groot paard. Misschien komt het ook wel door mijn regio hoor, maar ik vind het wel fijn dat ik altijd van ze op aan kan. En bij doorverwijzing naar kliniek dat moet ik nog meemaken.

Ik heb ook wel eens gebeld voor een hoest die niet meer wegging, dit was uiteindelijk een stofallergie dus daar had de da ook niet veel nut. Dat is voornamelijk aanpassingen aan stalmanagement belangrijk.

JudithGigi

Re: Hoe snel de veearts etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:32

Dat ligt eraan.. Ik ken mijn brokkenpiloot goed genoeg om meestal wel in te kunnen schatten waar een kreupelheid/afwijkend gedrag vandaan komt en of een DA nodig is of niet.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 15:35

Ik bel altijd meteen, maar dat komt omdat mijn vriendin en haar man beiden veearts zijn. Kan je vertellen dat dat veel ellende en stress scheelt, en een hoop geld ook, trouwens :-)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 16:25

Ik heb 2 keer spoedgeval gehad, 1 keer koliek en 1x op 3 benen. Beide kwamen ze gelijk. En daar deden ze ook niet moeilijk over, vermoeden van koliek. Oke we komen gelijk. Paard op 3 benen en wilt echt niet lopen, ik kom er gelijk aan.
Voor normalere kreupelheden, hier iig goed of bijna goed in stap dan kijk ik het een dag of 2 aan. Maar dan verwacht ik wel dat ik dan al verbetering zie. Dan kijk ik het nog wat langer aan. Zo niet, bel ik alsnog en dan komen ze eigenlijk altijd de dag erna gelijk. En als je vroeg genoeg belt dezelfde dag nog. Ik ga haar ook niet met overduidelijk pijn laten rondlopen, dan kan ze op zijn minst wat pijnstilling oid krijgen. Dus dat moeten wachten is bij onze DA niet en al zou dat wel zou zijn, zou ik een ander zoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 17:02

Ben benieuwd in welke regio's mensen wonen.

Je moet natuurlijk zelf als eerste beoordelen hoe en wat. De ergste kreupelheid kan een "eenvoudige" hoefzweer zijn en bij een breuk/scheur kan je niks zien.

Heb met mijn inmiddels overleden ruin echt lang gelopen en overal aangeklopt voor een minimale onregelmatigheid die na een eindelijk goed onderzoek wel ernstiger bleek dan het klinisch beeld.

Mijn oude shet die overleden is, had al langere tijd vage klachten en ook steeds weer gezocht, overlegd en gedaan, maar we kwamen er maar niet achter.
Na verhuizing weer gaan zoeken en een veearts pakte het enthousiast aan. Maar ze luisterde slecht en wilde vooral haar riedeltje afwerken. Ik had de pony toen al ruim 20jr en wist inmiddels ook wel wat het absoluut niet kon zijn.

Mobiele rontgen wordt ook steeds moeilijker. Waar ik dat weleens heb laten doen op stal jaren terug, zijn er nu allerlei eisen. Ik snap dat, maar denk dan toch dat ze OF er vaak naast hebben gezeten door te vaag beeld OF de klanten te vaak hebben geklaagd over de uitslag. Dat voorbehoud moet opeens wel ergens vandaan komen als het al jaren werd gedaan.

En dan mis je ook nog wel het onderlinge contact en de grote meningsverschillen. Een veearts die geen mobiele rontgen heeft, zou je door kunnen sturen naar iemand die dat wel heeft of zo een collega moeten kunnen bellen. Het lijkt er eerder op dat ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

Ik heb trouwens ook ooit een keer gehad dat mn ruin in stal lag en de pensionhouder dacht dat hij dood zou gaan. Hele toestand gebouwd, maar ik was aan het werk, dus niet acuut erbij. Had ook een hoefzweer.

Doritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:05

Het ligt er heel erg aan wat

Ik probeer altijd eerst zelf te kijken of te doen bij niet ernstige dingen zoals iets mank, vermoeden koliek, wondje etc

Bij ernstige dingen zoals een geboorte wat niet vlot loopt en ik het idee heb of voel dat het veulen niet goed ligt etc veearts bellen En die komen eigenlijk altijd zo snel mogelijk
In het weekend kan dit wel wat langer duren omdat er dan vaak 1 spoeddienst heeft in de regio

Bij twijfels bel ik ze op en overleg wat handig is
Wat ik evt kan doen of dat ze langs komen en dat is vaak ook dezelfde dag

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:38

Voor huisdieren is er o.a. de vetts app waar je een abonnement op kan nemen om je vraag te stellen.Lijkt me ook best fijn voor paarden zo iets.
Verder is het ervaring , niet hysterisch reageren maar ook niet nalatig zijn.En leren zien of je pijn of stress signalen ziet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:39

Geen ervaring met kreupelheden, maar 14 dagen geleden had mijn shet een temperatuur van 39.6, toen de DA kwam was hij 40.3 op zaterdagaochtend.

DA is het hele weekend beschikbaar geweest, zowel telefonisch en hij is zaterdagavond en zondagmiddag geweest om extra medicatie te geven.
Heb nu net de rekening gekregen #) maar mn pony is er helemaal goed doorheen gekomen.

Ik bel niet snel maar kan wel inschatten wanneer het echt nodig is.
Heb 1 brokkenpiloot die of ernstige dingen heeft waarvoor kliniekopname nodig is of dingen die vanzelf overgaan.

Deze pony echter heeft nooit iets dus dit was ook echt wel nodig dat de DA kwam.
Maar mijn DA en de kliniek zijn altijd bereikbaar en komen altijd.
Regio Utrechtse heuvelrug.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 17:46

De afgelopen 2 maanden heeft m'n oudje 2x met koliek gestaan. De ene keer op zaterdag en de andere keer savonds. Beide leren was m'n dierenarts er binnen een half uur.

Bij dingen die minder spoed hebben komen ze vaak dezelfde dag nog wel (kreupelheid, wondjes etc). En dingen als enting en onderzoek plan je altijd vooruit en dat kan ook altijd wel dezelfde week nog.

Er is altijd een dierenarts met dienst dus ik heb tot op heden nog nooit geen contact kunnen krijgen.

Bij ons moet je trouwens een doorkiesnummer indrukken als je belt. Dan krijg je dus meteen de arts aan de lijn die de paarden ook doet

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:08

Ik bel niet snel. Alleen als ik het écht niet vertrouw of zelf goed kan zien dat er iets mis is. De dierenartsen in de omgeving kennen mij helaas niet voldoende om mij daarin ook te geloven soms, maar ik hoop dat dat nog gaat komen. :+

De enige keer dat ik echt met bloedspoed heb gebeld hadden we mijn paard net uit de sloot gehaald. De dichtsbijzijnde dierenarts (en mijn vaste dierenarts) was zelf al onderweg naar een spoedje maar adviseerde mij een andere kliniek te bellen waarvan zij wist dat die op dat moment een rondje door mijn regio reden. Dat heb ik gedaan en die stond er snel. Niet veel later kwam ook de andere praktijk nog langsrijden omdat hun spoedje voorbij was en die hebben ook nog geholpen. We hebben zelfs materiaal uit die bus kunnen gebruiken waardoor alles sneller kon verlopen en zij hebben mij hier niets voor gerekend. Erg prettig.

Gelukkig (afkloppen) heb ik nu voornamelijk dingen als entingen en tanden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:13

Ik belde als m’n paard niet wilde lopen door de pijn. Ook op zondag. Dan had ze in ieder geval pijnstilling nodig.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:24

Is het de DA die de afweging wel of niet spoed maakt of is dat de eigenaar? De tarieven voor spoed zijn behoorlijk, als ik iemand asap bij mijn paard nodig heb, dan komen ze en nog nooit hebben ze gezegd dat het wel een dagje, een week of 3 weken kon wachten...

Maar ik moet zeggen dat ik ook nog nooit iemand met spoed heb laten komen, dat het achteraf niet nodig was. IMO kan alleen de eigenaar die inschatting maken die op dat moment bij het paard is, eventueel in overleg met de praktijk.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:59

Hier direct bellen bij koliek, maar dat was ook omdat in de 12 jaar dat ik mijn paard had ze dit nog nooit gehad heeft. De dienstdoende komt dan zo snel mogelijk.

Mijn eigen veearts kan ik ook wel vaak appen bij advies. Zowel met drachtbegeleiding, maar ook wat heftigere zaken. Bijvoorbeeld temperatuur bijhouden en toch ook even laten weten hoe het is gegaan e.d.

Verder maak ik voor kreupelheden etc vaak direct afspraken bij de kliniek. Mocht dit langer aanhouden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 20:03

Ik bel als ik het nodig vind.
Bij mij zit er een kleine kliniek op loopafstand dus toen mijn merrie gescand moest worden op dracht gingen we met de kar daarheen, uitspannen, scannen en weer inspannen en naar huis.
entingen gaan we lopend of met de fiets. Heel handig!!
Als ik deze kliniek bel krijg ik altijd een da aan de lijn.

Voor grote dingen bel ik verschillende klinieken, afhankelijk van de klacht.