Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 12:24

hi bokkers
Het leed wat een stressgevoelig paard met een daardoor gevoelige maag heet...
Na een lange zoektocht beginnen we steeds beter te leren hoe hier mee om te gaan, ik zoek dus geen advies over stalmanagement, ruwvoer, etc etc. Been there, done that. :Y) Durf te zeggen dat we alles hebben geoptimaliseerd.

Waar ik wél graag meningen en adviezen over wil is het brede landschap van maagsupplementen.
Ulcergold heeft altijd een goede werking op mijn paard, werkzame stof Omeprazol. Alleen ga ik mijn paard niet zn leven lang op ulcergold zetten want: niet gezond en ik persoonlijk failliet.

Mijn eerste stap was het zoeken naar een supplement met als werkzame stof omeprazol, dat bestaat dus niet. In overleg met de dierenarts het advies gekregen om te kijken naar een supplement met als werkzame stof bicarbonaat/natriumcarbonaat om het maagzuur wat rustiger te houden. Het proberen zeker waard. Ook hierin zie ik heel veel verschillende alternatieven, van Vitalstyle tot NAF tot 'reform' merken.

Wie heeft dit pad al eens doorlopen en heeft voor mij een goede tip wat goed werkte?
- Liefst in één keer per dag te voeren
- Bicarbonaat/natriumcarbonaat

Dank!

henshem

Re: Maagsupplementen met Natrium/bicarbonaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:52

Ik gebruik rode alg (Lithotamnium). Dat is ook het hoofdbestanddeel in veel supplementen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 12:59

henshem schreef:
Ik gebruik rode alg (Lithotamnium). Dat is ook het hoofdbestanddeel in veel supplementen.

zie ik inderdaad veel voorbij komen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:06

Bicarbonaat/natriumcarbonaat zou ik niet gebruiken; stop een theelepel baking soda bij een scheut azijn en kijk wat er gebeurd; veel schuim. Paard kan niet boeren. Dus een teveel aan gas kunnen ze niet kwijt.
Hij heeft geen maagzweer (waar je antibiotica voor zou kunnen geven)?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:08

Ik heb hier ook een paard op de bicarbonaat staan. Ik weet even niet welke
Maar ik haal zulke suplementen vaak bij een bevriende veehouder. De gehaltes zijn gelijkwaardig maar de prijzen voor de paarden zijn vele malen hoger.
Misschien heb je ook veehouders in je omgeving wonen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:18

Ik heb hier een maagzweer patiënt staan en zit nog in de medicatie nu. Op advies van mijn DA ben ik begonnen met gastrovet, mijn andere pony krijgt het ook preventief mee.
Ik lees dus graag even mee!
Overigens is de reden dat mensen maagzweren/maagklachten krijgen vaak te weinig zuur itt teveel zuur, ik vraag me af hoe dat bij paarden zit.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:57

paars schreef:
Bicarbonaat/natriumcarbonaat zou ik niet gebruiken; stop een theelepel baking soda bij een scheut azijn en kijk wat er gebeurd; veel schuim. Paard kan niet boeren. Dus een teveel aan gas kunnen ze niet kwijt.

Interessante benadering... zal eens met mijn DA overleggen wat hij daar van zegt gezien hij mij zelf deze bestanddelen aanraadde.

Antibiotica zonder maagzuurremmer lijkt mij minder werkzaam omdat de zweer niet goed kan genezen met het maagzuur wat de zweer heeft veroorzaakt. Dus je zal die combinatie altijd nodig hebben van genezende stoffen en om dat een kans te geven de maagzuurremmer.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:58

saden schreef:
Ik heb hier ook een paard op de bicarbonaat staan. Ik weet even niet welke
Maar ik haal zulke suplementen vaak bij een bevriende veehouder. De gehaltes zijn gelijkwaardig maar de prijzen voor de paarden zijn vele malen hoger.
Misschien heb je ook veehouders in je omgeving wonen

kijk top idee! Dank!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:59

Wildgirl schreef:
Ik heb hier een maagzweer patiënt staan en zit nog in de medicatie nu. Op advies van mijn DA ben ik begonnen met gastrovet, mijn andere pony krijgt het ook preventief mee.
Overigens is de reden dat mensen maagzweren/maagklachten krijgen vaak te weinig zuur itt teveel zuur, ik vraag me af hoe dat bij paarden zit.

Welkom bij de club zou ik haast willen zeggen :Y)
Zeker interessant, enerzijds veel overeenkomsten te vinden als je gewoon 'vanuit jezelf' als mens redeneert. Alleen spreken humane en paarden geneeskunde elkaar best vaak tegen wat het verwarrend kan maken. Al is de spijsvertering van een paard natuurlijk weer heel anders dan dat van ons...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:01

paars schreef:

Antibiotica tegen een maagzweer is bij paarden zeer ongebruikelijk omdat er bij paarden, voor zover bekend, geen bacteriële oorzaak is van de maagzweer.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 14:03

henshem schreef:
paars schreef:

Antibiotica tegen een maagzweer is bij paarden zeer ongebruikelijk omdat er bij paarden, voor zover bekend, geen bacteriële oorzaak is van de maagzweer.

nou dat was dus ook mijn gedachte, heb even m'n research gedaan enige uitzondering is de Helicobacter pylori bacterie. Maar ook dan in samenwerking met de maagzuurremmer.
weer wat geleerd :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:15

Iedere dag iets voeren dat natriumbicarbonaat bevat is niet verstandig. Het neutraliseert alleen het maagzuur en heeft verder geen therapeutisch effect.
Maar daarmee beïnvloed het wel de spijsvertering en hoe de voeding de darm bereikt.
Dat mensen er enthousiast over zijn snap ik wel, maar het maskeert het probleem en lost niks op en kan wanneer je stopt voor een flinke verergering zorgen en bijkomende klachten omdat het het darmmicrobioom kan verstoren.

Om in ieder geval de maag te verlichten kun je 50 tot 100 gram goed gekookt lijnzaad geven. Dagelijks. En bij heviger klachten twee keer per dag. Verder zijn er natuurlijk kruiden als anijs, venkel, etc... die duidelijk een verlichtend effect geven.

Maar dan ga ik, zoals je aangeeft, er vanuit dat er geen stressoren zijn:
dus 24/7 toegang tot ruwvoer (geen voordroog!) of gras, altijd gezelschap van andere paarden, niet teveel staltijd, een training die het paard aan kan, niet heel veel moeten reizen, niet teveel wisselingen in de groep, etc...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-10-24 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 14:16

Ninx schreef:
Iedere dag iets voeren dat natriumbicarbonaat bevat is niet verstandig. Het neutraliseert alleen het maagzuur en heeft verder geen therapeutisch effect.
Maar daarmee beïnvloed het wel de spijsvertering en hoe de voeding de darm bereikt.
Dat mensen er enthousiast over zijn snap ik wel, maar het maskeert het probleem en lost niks op en kan wanneer je stopt voor een flinke verergering zorgen.

Om in ieder geval de maag te verlichten kun je 50 tot 100 gram goed gekookt lijnzaad geven. Verder zijn er natuurlijk kruiden als anijs, venkel, etc... die duidelijk een verlichtend effect geven.

dus 24/7 toegang tot ruwvoer of gras, altijd gezelschap van andere paarden, niet teveel staltijd, een training die het paard aan kan, niet heel veel moeten reizen, niet teveel wisselingen in de groep, etc...

lijnzaad en kruiden etc al deze respectfully 'huis tuin en keukenmiddeltjes' al geprobeerd, we zijn immers al zo'n twee jaar bezig. Evengoed bedankt voor de tip.
Huisvesting is voor dit paard zo passend mogelijk gemaakt, niet het scenario wat jij schetst, maar wel afgestemd op dit specifieke paard. Was ook goed zoeken en even out of the box denken, maar hij is een stuk gelukkiger :)
Nu de rest nog dus

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:18

leeneliefje schreef:
Ninx schreef:
Dat mensen er enthousiast over zijn snap ik wel, maar het maskeert het probleem en lost niks op en kan wanneer je stopt voor een flinke verergering zorgen.

Om in ieder geval de maag te verlichten kun je 50 tot 100 gram goed gekookt lijnzaad geven. Verder zijn er natuurlijk kruiden als anijs, venkel, etc... die duidelijk een verlichtend effect geven.

dus 24/7 toegang tot ruwvoer of gras, altijd gezelschap van andere paarden, niet teveel staltijd, een training die het paard aan kan, niet heel veel moeten reizen, niet teveel wisselingen in de groep, etc...

lijnzaad en kruiden etc al deze respectfully 'huis tuin en keukenmiddeltjes' al geprobeerd, we zijn immers al zo'n twee jaar bezig. Evengoed bedankt voor de tip.
Huisvesting is voor dit paard zo passend mogelijk gemaakt, niet het scenario wat jij schetst, maar wel afgestemd op dit specifieke paard. Was ook goed zoeken en even out of the box denken, maar hij is een stuk gelukkiger :)
Nu de rest nog dus

Dat is geen huis/ tuin en keuken geneuzel respectfully. -O-

'zo passend mogelijk' kan niet voldoende zijn. Dan maskeert een middel iets, maar lost het probleem voor het paard niet op.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 14:33

Ninx schreef:
leeneliefje schreef:

Nu de rest nog dus

Dat is geen huis/ tuin en keuken geneuzel respectfully. -O-

'zo passend mogelijk' kan niet voldoende zijn. Dan maskeert een middel iets, maar lost het probleem voor het paard niet op.[/quote]

Mijn intentie met dit topic is absoluut niet om een discussie te voeren, alleen imo zijn de tips die jij geeft, voeding, stalmanagement etc. zaken die logischerwijs het eerste is waar je het in zoekt met een situatie als deze. Iets waar ik al veel energie en tijd in heb gestoken. Vandaar dat mijn vraag erg gericht is op een specifiek bestandsdeel.

Daarnaast geloof ik niet in één soort stalmanagement wat voor elk soort paard goed past, dus juist passend bij mijn paard is heel belangrijk. En ja 'mogelijk'' hoort daar ook bij, gezien het ook binnen de mogelijkheden van mijzelf, mijn omgeving en de portemonnee moet passen.
Totaal geen aanval naar jou, wellicht snap je de context dan wat beter.
En anders: lets agree to disagree :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:13

Leerzaam.
Ik heb een vraag. Wat maakt dat je denkt dat z'n maag zo gevoelig is; heeft je paard een aangetoonde maagzweer (gehad) of heeft hij symptomen waardoor je hieraan denkt?
Heb je 'm als eens wat wilgentakken gegeven?
Er zijn goeie onderzoeken waarbij toch meeste resultaat lijkt te zijn als er iets veranderd in de omgeving / voeding van het dier.
Is buiten de scope van je vraag, maar als je niet meer weet wat te doen kan meedenken wellicht helpen.

edit...wilgentakken mss juist weer niet verstandig vanwege de tannines. Komt er juist weer meer maagsap.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:29

Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat paarden in het wild ook maagzweren hebben. Het is complexe materie. In het maagzweren topic is er veel informatie.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:35

Ik heb goede ervaringen met de vitalstyle bij mijn wedstrijdpaard. Ik heb dat (gevoelige maag, geen zweren) als een soort startkuur gebruikt en daarnaast overgegaan op volledig havens Gastro+ als krachtvoer. Dit helpt mijn paard goed en hij doet het hier super op (naast 24/7 onverpakt hooi en altijd buiten). Hij zit soepeler in zijn lijf en is veel minder nukkig naar zijn kudde genoten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:38

Ik lees mee in dit topic, aangezien ik precies in dezelfde situatie zit als jij.
Momenteel geef ik een kuur Omeprazol bij en dit heeft een erg goed resultaat.
Maar ik ben ook nog op zoek naar een goede manier om het paard na die kuur te blijven ondersteunen.

Wat Ninx in haar eerste alinea zegt, is iets waar ik me ook zorgen over maak.
Het makkelijkst zou zijn om gewoon een doosje Omeprazol in de winkel te kopen en die als onderhoudsdosis gebruiken. :+
Maar dat geeft weer hele andere problemen.

Ik heb net als jij het stalmanagement optimaal, voeding optimaal, dekenbeleid optimaal, stressniveau zo laag mogelijk.
Maar het is een paard dat echt om hele kleine (voor ons dan) dingen, gigantisch in de stress kan schieten, dus het blijft een beetje zo'n cirkel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:39

henshem schreef:
Er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat paarden in het wild ook maagzweren hebben. Het is complexe materie. In het maagzweren topic is er veel informatie.
Wat interessant, heb je hier een bron van? Ik zou het graag willen lezen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:12

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:14

In Gastro+ van Havens zit natriumbicarbonaat. Mijn toenmalige luchtzuiger die regelmatig koliek had knapte enorm op van dat voer en minder tot geen koliek meer.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:18

Aloe vera kan de maag goed doen en dat kan je ook probleemloos langdurig geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:18

Wildgirl schreef:

Bij paarden is het echt het maagzuur dat het veroorzaakt door te lange tijd geen voedsel hebben. Eigenlijk moet er ieder uur een sprietje in gaan voor hun om het maagzuur juist te neutraliseren. Als dat niet gebeurd wordt het steeds zuurder en tast het de maag aan en ontstaan er maagzweren.
Paarden hebben een andere spijsvertering dan mensen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 18:22

@elisa2, kun jij mij dan verklaren waarom mijn paard lichte zweren heeft terwijl ze al jaren onbeperkt kan eten? Weidegang en altijd ruwvoer aanwezig. Mijn DA refereerde aan stress nl