Pony met Astma en bodembedekking/verveling op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarieskaBo

Pony met Astma en bodembedekking/verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 10:08

Goedemorgen,
Ik heb een KWPN-er en een d-pony aan huis staan en de pony heeft deze zomer een flinke astma aanval gehad en nu staan ze zonder bodembedekking op stal (wel met stalmatten) en krijgt de pony geweekt hooi.

Dit houdt eea onder controle, maar mijn grote paard is niet meer op zijn gemak in de stal. Ze staan 's nachts op stal en nu de dagen korter worden is dat steeds een beetje eerder. Hij gaat niet liggen en dan duren de nachten erg lang merk ik. Vannacht ben ik er om 2.30 uur uit gegaan om te voeren omdat hij zo onrustig was.

Plassen doet hij nu wel in de stal, maar niet van harte. Het liefst gooi ik hem weer op stro, maar ik durf dat niet zo goed met de pony, de stallen zijn open met alleen een tussenschot. Toen ze op stro stonden, stonden ze vaak met hele regenachtige dagen de hele dag binnen en dat was dan prima.

Ik voer ze om 23.00 uur en dan krijgen ze voldoende, mijn grote paard een groot fijnmazig hooinet en de pony een mand geweekt hooi. Dan gaan ze de volgende dag om 6.30 uur naar buiten op een wei met voldoende gras.

Dus ik zoek eigenlijk ideeën/oplossingen om de loze uren in de nacht op te lossen. Ik denk dat een andere bodembedekking (krullen of vlas iod) niet voldoende gaat helpen omdat hij er niet van kan eten en ik vind het erg duur om uit te proberen (stel dat het de pony triggert, kan ik alles meteen weer weggooien....

Kleine notitie: pony had vorige jaar september ook een lichte astma aanval en na een sessie ventipulmin heeft hij de hele winter op stro en gewoon hooi gestaan. Echter deze zomer was de aanval zo heftig dat ik dacht dat hij het niet ging halen, dus ik durf eea niet meer uit te proberen. Het gaat nu goed end at wil ik graag zo houden.

Dus iemand nog ideeën?

Daihyo

Re: Pony met Astma en bodembedekking/verveling op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:11

Kun je geen los hooinet met stro ophangen en dan wel een andere bodembedekking gebruiken waar minder stof in zit?

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 10:20

Dat wil ik graag proberen, maar ben bang dat de pony last krijgt van de bodembedekking.

Iemand daar ervaring mee? Astma en diverse soorten bodembedekking?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:33

Kun je de tussenwand niet dichtmaken ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:34

Stro stoft wel het meeste.
Goed merk vlas of zaagsel stoft veel minder.
Maar of dat voldoende is weet ik niet, gelukkig geen ervaring mee.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:38

Hier staat de pony met astma op vlas op advies van de dierenarts. Geen rubber matten meer, die zouden zelfs extra kunnen uitlokken volgens de dierenarts. De stoffen uit urine en mest kunnen het rubber aantasten en de stoffen die daarbij vrijkomen zijn niet z gezond. Met enkel vlas op beton en geweekt hooi gaat het best goed hier.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:55

Weet je wat de astma aanval getriggerd heeft? De bodembedekking of bijvoorbeeld pollen?

En als de stal echt goed droog is ( het strooisel moet niet gaan schimmelen) zou je voor je paard plospan classic houtvezel of paardenbox houtkorrel kunnen proberen.
Bij de Universiteitskliniek in Utrecht staan alle astma paarden op Plospan classic, en die doen het daar goed opl

delist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:10

hier ook een pony die wat gevoelig is voor stof, eerst op stro, daarna vlas, maar staat nu al geruime tijd op
Auboise hennepvezel, dit wordt meerdere keren stofvrij gemaakt, fijn spul.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 11:21

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, ik denk dat ik dan toch maar gewoon wat moet gaan proberen.

De trigger is niet geheel duidelijk, maar onze pony heeft het duidelijk moeilijker bij warm droog weer, ook in de wei. Daarom verwacht ik ook weer een makkelijkere winter voor hem, dan de zomer.....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:26

Dan zou het best wel eens pollen gerelateerd kunnen zijn.

Ik heb hier een paard met pollen allergie en met warm droog weer is het erger.
Ik heb het door klassieke homeopathie 90% onder controle.
op stal doet zij het juist beter dan buiten op die momenten omdat er minder pollen zitten binnen.

Ik heb ze hier dan wel op vlas staan omdat ze anders de stal leeg vreten, maar altijd een plak stro onder de voerbak zodat ze na hun hooi nog wat te doen hebben.
Dat kun je misschien bij je kwpn-er ook doen? Of stro in een net aan zijn kant en niet aan de tussenwand.
Dat stoft altijd minder dan een stal vol waar ze in rondlopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:30

Hier was vlas lastig qua afvoeren, dus ik had ze op koolzaadstro staan. Alleen met opstrooien is het even stoffig, maar dat deed ik als ze er niet in stonden en dan sloot ik het even af. En dan ging het goed. Stro had ik in een envelop hooinet dat aan de onderkant bijna op de grond hing, zodat er ook niks de neus in kon vliegen vanaf hoogte zeg maar :+
Met een 4,5 of grotere maas is dat prima eten. En desnoods neem je gerstestro. Dat is net iets minder stoffig.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 11:40

Dank je wel, dit geeft stof :-) tot nadenken.

Ik baal gewoon een beetje omdat ik mijn nieuwe stal zo ingericht heb op het gebruik van stro, dat gaat al 5 jaar goed en is met mijn paarden erg goedkoop (eens in de 4 maanden een grote baal stro a 85 euro).

Ik ben me rot geschrokken wat een baal vlas of krullen kost :x

Gelukkig kan ik mijn mest in welke vorm dan ook gewoon afleveren, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:43

Op Utrecht gebruiken ze de XL houtvezel vlokken, wij hebben ze zelf van plospan, en deze zijn echt vrijwel stofvrij (als in: volledig stofvrij gemaakt, maar in de zak kan er iets afbreken, net als met het liggen in de stal).

In principe gebruiken we na opstarten een baal houtvezel per 100kg paard per maand. In jouw geval zou ik beginnen met een paar proefbaaltjes in plaats van een volledig bed opstarten, want een echt bed opstarten gebruik je 10kg strooisel/m2 voor en als dat met je pony niet blijkt te gaan tikt dat toch best aan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:48

Zaagsel werkt hier super bij mijn astma patient. Ik heb hem eens een week op stro gehad, dat was echt drama. Zaagsel gaat nu al maanden goed, en het is erg zuinig in verbruik! Als je de stal 'opstrooit' kun je zelf ook voelen dat het helemaal niet stoft. Echt fijn spul. Ik zou het merk nog voor je na kunnen gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:50

Is het noodzakelijk ze op stal te zetten?
Je hebt ze aan huis en kunt daarmee ze veel idealer huisvesten natuurlijk.

Een dier met astma is het meest gebaat bij 24/7 buiten lopen.
In stallen zit veel verborgen stof en schimmelsporen en urinedampen die je niet goed kunt waarnemen, maar die de situatie in stand houden.
Ook al gebruik je rubber matten en houd je het goed schoon.

Ook het continue bewegen houdt de luchtwegen meer in beweging.
Zo kunnen afvalstoffen beter afgevoerd worden.

Wanneer je ze buiten laat en daarnaast ook nog eens kruiden gaat voeren (check Eqinful eens) kan het zomaar zijn dat de klachten verdwijnen.

Mijn merrie had ook zogenaamd zware astma.
Aantal kliniek bezocht, hooi gestoomd, medicatie verneveld.
Maar nu ze dag en nacht buiten slentert en een inloopstal heeft en kruiden heeft gehad om haar weerstand en darmfunctie te verbeteren (de grootste boosdoener bij luchtwegproblemen is een slechte darmgezondheid, ook bij mensen) is ze klachtenvrij.

Tot slot zijn de paarden soepeler omdat stilstaan toch niet zo goed voor ze is.
En een prettige bijkomstigheid is dat het minder troep geeft, minder werk

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 11:59

Het is in zoverre noodzakelijk om ze op stal te zetten dat ze erg onrustig zijn als ik ze buiten laat, ik kan/mag geen schuilstal maken in de wei en ik mag in de wei geen paddock maken (bestemmingsplan) en ik heb niet genoeg grond om ze 24/7 buiten te laten....

Tevens vind ik het zelf een prettig idee om ze 's nachts op stal te hebben, maar dat is op te lossen :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:02

ElSea schreef:
Zaagsel werkt hier super bij mijn astma patient. Ik heb hem eens een week op stro gehad, dat was echt drama. Zaagsel gaat nu al maanden goed, en het is erg zuinig in verbruik! Als je de stal 'opstrooit' kun je zelf ook voelen dat het helemaal niet stoft. Echt fijn spul. Ik zou het merk nog voor je na kunnen gaan.

Bedoel je echt zaagsel of houtkrullen, want daar zit nogal verschil in. Als er íets stoffig is dan is het wel zaagsel (ook wel houtmot of houtmeel genoemd).

Ik heb mijn COPD'er ook altijd op houtkrullen kunnen houden, stro was geen doen en de rest werd gegeten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:09

BarieskaBo schreef:
Het is in zoverre noodzakelijk om ze op stal te zetten dat ze erg onrustig zijn als ik ze buiten laat, ik kan/mag geen schuilstal maken in de wei en ik mag in de wei geen paddock maken (bestemmingsplan) en ik heb niet genoeg grond om ze 24/7 buiten te laten....

Tevens vind ik het zelf een prettig idee om ze 's nachts op stal te hebben, maar dat is op te lossen :-)

Is het mogelijk een uitloop aan je stal te maken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:15

DubbelFun schreef:
ElSea schreef:

Bedoel je echt zaagsel of houtkrullen, want daar zit nogal verschil in. Als er íets stoffig is dan is het wel zaagsel (ook wel houtmot of houtmeel genoemd).

Ik heb mijn COPD'er ook altijd op houtkrullen kunnen houden, stro was geen doen en de rest werd gegeten.

ik heb hier nu toevallig een partij zaagsel, ja echt zaagsel, maar dat stoft niks.
Overgenomen van een boer die stopt en daarom mooie prijs, vind het anders echt te duur.
Vind het echt mega fijn in gebruik, fijner nog dan vlas. Maar denk voor de meeste paardenhouders geen optie

wat jij bedoeld komt denk ik rechtstreeks van een zagerij? Dat stoft gruwelijk.

link toegevoegd
https://www.hobbyfarming.nl/products/za ... 4906981705
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-09-24 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:17

BarieskaBo schreef:

Kun je het zo maken dat er een pad van de wei naar je stal loopt?
Probeer out of the box te gaan denken,er kan vaak toch heel veel.
Weet je binnen zijn gewoon altijd meer schimmels dan buiten.
Ik heb er een gehad die hartstikke ziek werd binnen,ook prednison kuur gehad.
Dis is naar buiten verhuisd.
ik vond het doodeng,heb altijd stalpaarden gehad,en was dat zo gewend
Op voordroog minimale klachten,ging echt super goed!

Ik lees dat je er ‘s nachts uit gaat om te voeren?
Ik zou dat niet doen, ze wennen er aan en zo blijf je bezig.
Dikke volle netten vol voer ophangen zodat ze de hele nacht eten hebben.
Bij die van mij ging vlas nog het beste

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:18

Zand is een prima stalbodembedekking.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:21

Lastig hè als ze specifieke verzorging nodig hebben die eigenlijk dan weer niet goed samengaat met de wensen van de ander.

BarieskaBo schreef:
Dit houdt eea onder controle, maar mijn grote paard is niet meer op zijn gemak in de stal. Ze staan 's nachts op stal en nu de dagen korter worden is dat steeds een beetje eerder. Hij gaat niet liggen en dan duren de nachten erg lang merk ik. Vannacht ben ik er om 2.30 uur uit gegaan om te voeren omdat hij zo onrustig was.

Ik zou ze toch niet (steeds) eerder op stal doen, dat scheelt voor je paard ook al enorm. En hopelijk werkt vlas goed voor de tijd die ze dan nog wel op stal staan.

BarieskaBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 12:33

Tja mijn paarden zijn niet anders gewend dan dat ze naar binnen gaan als het donker wordt. Als ik ze buiten laat, lopen ze ondanks dat ze gras genoeg hebben , een heel uitgesleten pad langs de draad en het hek. Ik zou eens moeten kijken of ik het schema aangepast kan krijgen om ze in de avond dan nog buiten hooi te voeren ipv op stal en dan voor de late nacht naar binnen en de late voerbeurt hooi. Misschien dat dat werkt. Maar goed dan nog gaat hij niet liggen en dat doet hij buiten ook nooit.

Hij krijgt een vol hooinet, maar dat is niet voldoende en meer is te veel voor hem, dan wordt hij echt te dik ben ik bang en heeft hij dus ook nooit nodig gehad omdat hij tevreden was op stal.

In de nacht eruit was ik ook niet van plan, maar de buurman vindt het niet zo fijn als er om 2.30 uur een paard met zijn ijzers tegen het tussenschot staat te slaan omdat hij zich verveeld..... dus ik moest ff iets.

Pad van de wei naar de stal gaat helaas niet.

Maar goed, ik zal eens goed gaan kijken hoe het anders kan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:40

BarieskaBo schreef:
Tja mijn paarden zijn niet anders gewend dan dat ze naar binnen gaan als het donker wordt. Als ik ze buiten laat, lopen ze ondanks dat ze gras genoeg hebben , een heel uitgesleten pad langs de draad en het hek. Ik zou eens moeten kijken of ik het schema aangepast kan krijgen om ze in de avond dan nog buiten hooi te voeren ipv op stal en dan voor de late nacht naar binnen en de late voerbeurt hooi. Misschien dat dat werkt. Maar goed dan nog gaat hij niet liggen en dat doet hij buiten ook nooit.

Hij krijgt een vol hooinet, maar dat is niet voldoende en meer is te veel voor hem, dan wordt hij echt te dik ben ik bang en heeft hij dus ook nooit nodig gehad omdat hij tevreden was op stal.

In de nacht eruit was ik ook niet van plan, maar de buurman vindt het niet zo fijn als er om 2.30 uur een paard met zijn ijzers tegen het tussenschot staat te slaan omdat hij zich verveeld..... dus ik moest ff iets.

Pad van de wei naar de stal gaat helaas niet.

Maar goed, ik zal eens goed gaan kijken hoe het anders kan!

Is er geen uitloop aan je stal te maken? Een wit zand paddock? Dan kunnen ze in en uit lopen, kunnen eten, maar kunnen ook de benen strekken en frisse lucht inademen.

Dat ze nu een beetje moeilijk doen over buiten blijven, doen paarden die altijd buiten staan andersom over binnen staan.
Met andere woorden: gewoontedieren.
Wat Ellepel zegt: kijk eens hoe je je situatie creatief kunt aanpassen. Is er geen ruimte rond je stallen/ op je erf?

Dat trappen tegen de wanden is natuurlijk wel een heel duidelijk signaal.
Alhoewel het voor ons mensen veilig en fijn voelt ze binnen te zetten, is het voor het paard natuurlijk erg saai.
Als je zelf ongeveer 16 uur in een ruimte van 15, x 1,5 moet verblijven word je ook een beetje krankzinnig.

Dat is geen kritiek, maar gewoon even gedacht vanuit de logica van het paard.
Sommige paarden leggen zich makkelijker bij situaties neer, maar de jouwe heeft duidelijk een mening.

Het is hier leuk om te zien welke keuzes ze maken, op welke momenten ze in de stal willen staan en wanneer niet. Een stal heeft absoluut een meerwaarde hoor.
Maar het feit dat ze er ook weer uit kunnen wanneer ze willen maakt het leven toch een stuk leuker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:42

Vlas of strokorrels stoffen niet echt en geven een mooi ligbed. Je paard zou ik onbeperkt hooi geven om de verveling tegen te gaan (of een net hooi en een net stro in de verste hoek om te knabbelen).
Enkel rubber matten zonder zacht ligbed vind ik ook niet helemaal dat ...