Seniores Priores maar liever iets anders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Seniores Priores maar liever iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 11:45

Sinds een paar dagen hebben we twee pensionado’s, bejaarde manegepony’s die bij ons hun laatste jaren mogen doorbrengen. Vanmorgen is de tandarts geweest, ik vermoedde bij de opa van 30 het een en ander aan tandproblemen en dat klopt ook, er is weinig van zijn gebit over. Hij is zoveel mogelijk bijgewerkt en zolang hij op het gras kan redt hij het nog wel, maar hij gaat straks onherroepelijk invallen. Hij eet nog wel hooi, maar niet veel. De tandarts adviseerde seniores priores, maar dat bevat wat mij betreft wat teveel zetmeel als ik het zo bekijk, ik hou in mijn achterhoofd ook PPID in de (nabije) toekomst, of is dat geen probleem?
Hij is een wat kieskeurige eter, grasmix blieft hij sowieso niet, geweekte grasbrok met een hand seniorenmuesli tot nu toe wel. De seniorenmuesli zelf is hij ook niet zo dol op.
Het liefst voer ik iets vrij compleets, zelf van alles mengen zie ik niet zo zitten.
Zijn er goede alternatieven voor ruwvoervervangers zoals sp? Laag in suikers en zetmeel, hoog in eiwit. Ik heb eerder wel equifyt zupa gevoerd, maar dat is hier heel lastig te krijgen, alleen per pallet.

troi

Re: Seniores Priores maar liever iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:48

Ik zie om me heen dat seniores wel vrij goed werkt. Als ze het willen vreten dan.

Bij zo'n oudje neig ik naar de pragmatische insteek, wat werkt dat werkt :o

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:51

Bij zo'n oudje moet je niet gaan zeuren om suikers en zetmeel. Echt niet. Al blijft hij op gewicht met rauwe aardappels.

SP is prima spul, lekker dat voeren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:56

Mijn ex-manegepony oma met slecht gebit heeft het haar laatste jaren uitstekend gedaan op SP. Daarmee krijgen ze veel binnen van wat ze nodig hebben en je kunt ze er aardig mee op gewicht houden. Ik zou er ook niet te moeilijk over doen verder.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:58

Seniores priores is echt fijn spul. Ons paard met PPID en hoefbevangenheidsproblemen deed het er prima op.

Ik gebruik het overigens ook voor onze oude geiten, is ook heel geschikt voor hen en voorkomt goeddeels spijsverteringsproblemen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 11:58

hier ook 2 oudjes , 36 en 29 en idd wat utixo zegt op die leeftijd moet je niet meer zeuren over zetmeel en suikers. hooi en gras krijgen ze hier niet meer voldoende weg om op gewicht te blijven , ze krijgen een aantal voerbeurten met seniores priores gemengt met wat hartog grasbrok en wat mpb mix . voor hun leeftijd zien ze er prima uit .

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:03

bruine schreef:
hier ook 2 oudjes , 36 en 29 en idd wat utixo zegt op die leeftijd moet je niet meer zeuren over zetmeel en suikers. hooi en gras krijgen ze hier niet meer voldoende weg om op gewicht te blijven , ze krijgen een aantal voerbeurten met seniores priores gemengt met wat hartog grasbrok en wat mpb mix . voor hun leeftijd zien ze er prima uit .

Mpb mix werkt idd erg fijn maar veel mensen vinden het geen paarden voer.. terwijl de oudjes het graag eten en goed op doen ( gebruik het ook in de winter) zomer doet oudje het nog op brok gras muesli en bietenpulp

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:05

Coolstance Copra voldoet wel aan je wensen volgens mij. Zeer smakelijk, zelfs moeilijke eters vinden dit vaak lekker. Zou je evt door je grasbrok kunnen mengen.

Overigens supertof van je dat je 2 manegepony's nog een paar fijne jaren biedt. <3

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:06

Het alternatief voor sp is Masters senioren slobberbrok. Voordeel is ook dat het minder lang hoeft te weken.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:09

Een mix van geweekte Pavo 18plus met PavoFibrebeet? Minder lang weken, voeren ze bij de Paardenkamp in Soest geloof ik.

Dodson en Horrell heeft ook zo'n recept

Maar Seniores werkt ook! Dus als ze het er goed op doen...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 12:13

Dan ga ik eerst maar een zak seniores halen, kijken of hij dat wil eten. Bedankt alvast!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:17

daydream schreef:
Een mix van geweekte Pavo 18plus met PavoFibrebeet? Minder lang weken, voeren ze bij de Paardenkamp in Soest geloof ik.

Ja klopt, Fibrebeet met 18+ geweekt is het recept op de Paardenkamp op het moment, ik heb altijd Seniores gevoerd maar zijn nu ook aan het overstappen hierop voor de oudjes en degene die wat extra mag hebben. Met wat zemelen erdoor eten ze het heel goed.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:19

Ik gebruik masters senioren slobber voor mijn niet oudjes om aan te zetten. Zowel de SP als de zupa geprobeerd, maar die deden niks en deze wel. Dus als ik een slobber wil geven en in de winter als bij voer naast het hooi gebruik ik nu die. En als hij oud is dan krijgt hij deze+ grasbrok als ruwvoer vervanger, maar dat zie ik dan wel weer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:25

Ir111 schreef:
Coolstance Copra voldoet wel aan je wensen volgens mij. Zeer smakelijk, zelfs moeilijke eters vinden dit vaak lekker. Zou je evt door je grasbrok kunnen mengen.

Overigens supertof van je dat je 2 manegepony's nog een paar fijne jaren biedt. <3

Coolstance moest mijn paard, geen oudje overigens, wel aan wennen. Nu eet ze het wel.

Verder voeren we hier de bejaarde dame maisvlokken, en verder gewoon geweekte biks in de vorm van een slobber zeg maar.

Ik heb ook wel eens luzerne-, en grasbrok gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:08

Mijn Senior vond Seniores Priores niet echt lekker en ik vond het niet fijn werken, het werd snel zuur.

Toen mijn senior zijn gebit kuren begon te krijgen, was er nog niet zo heel veel op de markt als nu, dus ik heb altijd gewerkt met een eigen mix.

Ik mengde bietenpulp van de lokale fouragehandel met een suiker% van 6% met grasbrok van Hartog, zemelen en Pavo 18+. En naarmate hij minder werk ging doen, en meer ging rentenieren, ging het aandeel 18+ omlaag en kwam er ter aanvulling van de vitaminen en mineralenbehoefte Pavo Vital als balancer bij.

Afhankelijk van het seizoen kreeg hij meer of minder van deze mix, midden in de winter 3x per dag een grote emmer (15 l) vol geweekt spul, in de zomer als het gras groeide 2x per dag een halve normale emmer vol.

Hij kreeg er aanvankelijk onbeperkt Hartog Compact Gras naast, tot dat te stekelig en stug werd, toen kreeg hij of Hartog grasmix of Hartog senior care 5* ruwvoermix of een ruwvoermix van Mijten er naast. En als we een partij zacht hooi hadden ook nog een pluk hooi van stal, maar dat wisselt altijd een beetje door het jaar heen, dus dat alleen als het van een zachte structuur was waar hij nog iets mee kon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:18

Die Hartog senior care 5* heb ik de laatste jaren ook gevoerd toen mijn oudje van toen 33 geen hooi meer weg kreeg. Samen met een SP of andere slobber voor oudjes heeft ze het daar nog een tijdje prima op gedaan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:22

De Fibrebeet heeft mijn oudje het lange tijd een goed op gedaan.

En ik ga met troi en Utixo mee, wat als ze iets willen en kunnen eten, dan dat gewoon geven.
Laat ze nog een beetje genieten van de tijd dat ze er nog zijn. <3

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:56

Havens crumbs is anders een optie, ik ben van SP daarnaar overgestapt voor mijn senior. Het is sneller klaar te maken en goedkoper dan de SP.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:04

MairiMacBran schreef:
Dan ga ik eerst maar een zak seniores halen, kijken of hij dat wil eten. Bedankt alvast!

Ik ken ook iemand die het mixte met vitalbix slobber omdat haar paard het anders ook niet at. Het voordeel van dat spul is dat het met 5 min klaar is, dus het hoeft niet zo lang te staan als je seniores slobber. Het schijnt dat seniores snel zuur wordt als het te lang moet staan.

Die van mij heb ik met hoefbevangenheidsproblemen geen seniores durven geven toen ze aan moest komen, maar ze is nog 18 en haar gebit is nog goed. Misschien inderdaad ook maar gewoon voor lief nemen bij zo'n ouwetje als ie anders af gaat vallen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:04

Havens senior crumbs werkt ook fijn, 2 minuten weken

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:07

C_arola schreef:
Havens crumbs is anders een optie, ik ben van SP daarnaar overgestapt voor mijn senior. Het is sneller klaar te maken en goedkoper dan de SP.

Maar die senior crumbs is een krachtvoer en geen ruwvoervervanger zoals SP of Fibrebeet wel is. Fiber dice van Havens is dat weer wel, die wil ik ook nog eens proberen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:48

Karina schreef:
C_arola schreef:

Maar die senior crumbs is een krachtvoer en geen ruwvoervervanger zoals SP of Fibrebeet wel is. Fiber dice van Havens is dat weer wel, die wil ik ook nog eens proberen.

Klopt, al zit er wel hooi en luzerne in. Je kan het naast de Fiber dice voeren als ruwvoer/gras geen optie meer zijn. Al moet ik zeggen dat crumbs ook goed aan kan zetten net als SP. Mijn paard krijgt nog ruwvoer en gras ernaast en dan vind ik Crumbs fijner dan SP.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:51

Ik zag dat je op de site van Havens proefzakjes kunt bestellen voor €1.50 (750 gram)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:42

CushCare van Dodson&Horrell is heel fijn en smaakvol, en speciaal gemaakt voor PPID (incl HB) paarden. Ik mengde het met Agrobs wiesencobs en Speedibeet/Quickbeet voor mijn tandloze oudje dat niet tegen SP kon. Was met warm water in 10-15 min klaar, dus ik begon daar mee, deed daarna het hooi, etc. en kon het daarna meteen voeren, en werd niet zurig oid. Vond ik een groot voordeel t.o.v. het 4 uur weken van SP, bovenop het zetmeel-verhaal.

Paloma_Janet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:03