Pavo triple P vs Cavalor Superforce

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

Pavo triple P vs Cavalor Superforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 22:43

Lieve jullie!

Willen jullie met ons meedenken?

Voor een 10 jarige arabofries merrie die sinds een jaar hard timmert aan haar weg in de basissport (inmiddels L1 + 22) zijn we al een tijdje op zoek naar een goede balans.

Ze komt van ver. Was erg lui, kon moeilijk op gang komen en had de neiging te gaan sloffen. We reden ritten van 25 km met 2 hoeven in haar neus. Maar een volte door de baan galopperen was een opgave voor ons allemaal.

Inmiddels gaat ze super! Ook in de rijbaan. Ze mag iedere week mee naar les, buitenritten en baanwerk worden volop afgewisseld en er gaat geen clinic voorbij zonder dat ze mee mag. Maar inmiddels komt meerdere keer het advies voorbij om haar voer bij te gaan geven waar ze explosiever van wordt. Ze redt het niet. De oefeningen worden zwaarder en we zien dat ze het wel probeert, maar het is haar te zwaar. Als we dan door vragen komen bovenstaande naar boven. Pavo triple P en Cavalor Superforce.

Ze is helemaal nagekeken. Dierenarts, osteo, tandarts, nieuw zadel incl nacontrole, smid. Verzin het. Ze heeft een all clear. Het is ook niets lichamelijks.

Ze krijgt 2 kg basis/sportbrok, 1 schep seniores priores, 1 kg muesli verdeeld over 2 voerbeurten. Ze krijgt magnesium bij, lijnzaadolie, omegamix en onbeperkt hooi en wat uurtjes gras.

Wat zijn jullie ideeen? Hebben jullie voorkeur voor een van beider muesli? Of missen we nog iets?

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:16

Begrijp ik het goed dat je paard nu al 3 kg krachtvoer per dag krijgt en dat je er nog meer bij wil gaan voeren?
Dat is wel heel erg veel voor het type en formaat paard dat je hebt.

Ik zou in jouw geval kijken om je huidige krachtvoer te vervangen, ipv er nog meer bij te gooien.

Welke soort (merk type) brok en muesli krijgt ze nu?
En wat voor ruwvoer en hoeveel krijgt ze daar nu van?

Want dat maakt wel uit, als je wat rijker voer zoekt.

En evt juist minder maar rijker krachtvoer voeren en aanvullen met een balancer kan ook nog.
Zo voer ik mijn haflinger, die krijgt niet zo veel krachtvoer, maar wel een balancer erbij, zodat hij verder geen tekorten heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:57

Hoe vaak per week werkt ze en hoe lang? Hoe lang staat ze op stal en hoe lang buiten?
Hoeveel is onbeperkt hooi (gewogen) en wat voor soort hooi (analyse?)? Is dat onverpakt hooi of voordroog? En hoeveel uurtjes staat ze op het gras? Is dat kort gras of juist lang?
Ik vind namelijk dat je erg veel voert ten opzichte van de arbeid die ze verricht. En daarnaast behoorlijk ongezond voert, wat de darmen ook allemaal moeten verwerken en energie kost.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:58

Ben zelf erg tevreden over de Kentucky Lite E. In combinatie met Lucerne eiwitten. Je voert nu best veel diverse voersoorten door elkaar heen en uit ervaring weet ik dat dat niet echt bevorderlijk is voor de spijsvertering, waardoor je het tegenovergestelde effect bereikt.

Wat ook kan helpen is wekelijks echt kilometers rechtuit galopperen. Bij voorkeur op de renbaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:00

Wat krijgt ze binnen aan eiwitten?
Je schrijft dat ze de oefeningen niet aan kan. Dat zal op het gebied van spieren zijn? Voor de opbouw van spieren heb je eiwitten nodig.
Check dus even hoeveel er in het rantsoen zit.

Daarbij kan je net de pech hebben dat je paard qua uithoudingsvermogen meer op de Fries lijkt dan op de arabier. Pas de training erop aan,neem kleine pauzes tussendoor.

_merel_

Re: Pavo triple P vs Cavalor Superforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 22:17

Dankjulliewel voor de reacties. Toch moet ik altijd wennen aan emotieloos lezen :') We komen echt niet uit een ei, en winnen op verschillende (professionele) plekken info in. En ondertussen lees ik hier, en voelt het alsof we alles fout doen. Dat terwijl we het afgelopen 1,5 jaar zo zijn gegroeid. Oftewel, we deden het best goed. :)*

Jullie reacties hebben ons inderdaad wel doen beseffen dat we er waarschijnlijk niet goed aan doen om haar huidige rantsoen aan te vullen. We hadden ook de huidige muesli willen vervangen voor een passendere. Maar misschien is de optie; het gehele rantsoen aanpakken, beter.
Ze krijgt de basis-sportbrok van Horsefood en ook de kruidenstructuurmix van Horsefood. Dit is het “hoofdmerk” van onze leverancier. Uiteraard gaan we naar een andere leverancier, als deze ons het juiste niet kan bieden.

De seniores is puur snack erbij en ideaal om de lijnzaadolie en de magnesium mee te mengen. s Winters wil ze ook invallen, dus dan bouwen we de SP op naar 2 scheppen per dag.

Ze staat samen met een haflinger en ze krijgen onverpakt hooi van de eigen (onbemeste) weide. Is op dit moment niet geanalyseerd. Maar eerder is wel gebleken dat er niet mega veel in zit. Ze krijgen dit onbeperkt aangeboden. Ze eten ook naar behoefte.

De weide waar ze nu een uur of 6 per dag op staan is een mengelmoes van van alles. Ze kunnen zelf kiezen of ze in de paddock, op de straat of op de wei staan. En ze kiezen vaak om en om. Een tijdje op de straat bij het hooi, een tijdje in de zandpaddock en weer een tijdje op de wei. Ze lopen meerdere keren op en neer. Onbemest, veel kruiden en ieder jaar in gebruik om op te bouwen en te wachten tot de andere weide gehooid is.

Ze loopt gemiddeld 5 dagen per week. 1 keer van die keren is sowieso les. 2 of 3 keer een buitenrit van tenminste 14 km. En vaak nog 1 of 2 keer een training thuis in de rijbaan, een clinic of wedstrijd.

Rechtuit galopperen doen we volop buiten. Ze kan ook kilometers draven buiten. Het is het werk in de rijbaan wat ze zwaar vindt. Uiteraard wordt het werk volop afgewisseld met stukken stap.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 00:00

Het lijkt dat je huidige rantsoen weinig eiwit bevat. Het hooi van onbemest zal laag zitten in eiwit en het krachtvoer vult het ook niet aan.

Misschien de seniores vervangen door geweekte grasbrok en op zoek gaan naar een krachtvoer wat hoger in eiwit zit.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 00:05

Over een andere boeg...heb je weleens een hartslagmeting laten doen? Dan krijg je veel beter inzichtelijk wat precies zwaar is en of je niet steeds net over de grens gaat. Als je dat wel doet en telkens net te hoog in hartslag gaat, krijg je ze namelijk niet sterker/beter qua conditie. En vakwerk is in dat opzicht ook echt anders dan buiten rijden. Het kan zomaar dat kleine aanpassingen in je training je meer gaan helpen dan voeding...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 00:30

Pavo heeft een voer voor IJslandse paarden maar uiteraard geschikt voor andere rassen
Voer het sinds kort aan onze Spaanse merries
En zeer tevreden van .
Easy power heet het .
Met 1 kg per dag voor 400 kg paard zit je aan de dagelijkse vit/min
De eiwitten halen ze uit de ricebran die erdoor zit !
En de energiebalans is zowel langzaam als snellere vrij komende energie

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:51

Ik zou iig rijker ruwvoer (bij) gaan geven. Ook als er in de winter vetjes af gaan. Je basis is niet op orde, en dat is ruwvoer.
Ipv de sportbrok naar een brok of musli gaan die nog meer geeft. Volstoppen met krachtvoer is nooit goed.

En misschien is het het ding van je paard gewoon niet, dat bakwerk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:39

Er zijn er wel meer hoor die werken in de bak gewoon niet leuk vinden, dan kun je voeren wat je wil maar dan krijgen ze juist weer last daar van.zou ik niet doen

Ik zou de seniores priores gaan vervangen door iets als bodybuilder van Mijten.
Dit
https://www.mijten.be/nl-be/hippalgo-bo ... 20295%2015

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:47

Ik denk dat er bij horsefood ook betere opties zijn dan de basisbrok die je nu voert.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:51

0000 schreef:
Over een andere boeg...heb je weleens een hartslagmeting laten doen? Dan krijg je veel beter inzichtelijk wat precies zwaar is en of je niet steeds net over de grens gaat. Als je dat wel doet en telkens net te hoog in hartslag gaat, krijg je ze namelijk niet sterker/beter qua conditie. En vakwerk is in dat opzicht ook echt anders dan buiten rijden. Het kan zomaar dat kleine aanpassingen in je training je meer gaan helpen dan voeding...

Of juist moe aanvoelt in rijden terwijl de hartslag laag blijft en het dus de motivatie is ipv de lichamelijke mogelijkheden.

Mijn pony's worden traag van te veel krachtvoer. Juist met met goed ruwvoer en een vitamine brokje (wel de juiste, want ook niet op alle merken doen ze het goed) gaan ze als de brandweer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:03

Mijn ervaring is ook, dat 3 kg krachtvoer voor zo'n type paard best wel veel is en averechts werkt op de power die je nodig hebt.

Vandaar mijn advies om naar ander krachtvoer over te gaan, zeker wat minder van te voeren, maar wel aan te vullen met een balancer.

Mijn haflinger doet het momenteel enorm goed op Equilin Basic 150 gram, met ca 300 gram muesli van Fytolin en nog een halve dosering Equilin Balancer en een halve kg luzernebrok. Op werkdagen vul ik dat nog aan met wat soja schroot voor het aanvullen van extra eiwit.
Wij hebben ook vrij arm ruwvoer, wat hij daar onbeperkt naast krijgt.

Heb een super glimmend paard met voldoende looplust in de bak die ook in het bos voldoende uithoudingsvermogen heeft.

Meer krachtvoer is doorgaans niet de sleutel tot betere prestaties, anders voeren wel.

Voor werk in de bak wordt kracht van de spieren gevraagd, daar moet voldoende eiwit tegenover staan in het voer, niet perse explosieve koolhydraten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:30

Ik zou per type voer heel helder helder waarom je het voert.

Waarom de basisbrok? En is voor dat nut iets beters?

Waarom de muesli? Etc!

De seniores in de winter snap ik trouwens helemaal, vlees aanzetten heeft de merrie waarschijnlijk hard nodig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:35

Kijk uit met al die voeren die zo hoog in zetmeel staan (ook senior priores!) Daar zijn ook friezen niet zo van gediend en is puur buikvulling zonder meerwaarde (om nog maar niet over tzt bijkomende beenproblemen te spreken...).
Geldt ook voor basisbrok.

Ik zou het huidige voer vervangen voor hoogwaardiger voer wat goed in de eiwitten, vetten (omega 3,6) en mineralen zit. Zonder alle bijgevoegde meuk.

Maar misschien is het verstandig om eerst het ruwvoer onder de loep te nemen. Als ze in de winter al terugvalt zelfs met al die hoeveelheid krachtvoer dan gaat daar waarschijnlijk wat mis.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:41

Ik had het stukje over je ruwvoer even gemist.
Hooi van onbemest land is gewoon ruk, sorry. Er zijn nog zoveel mensen die hier heilig in geloven.
Niks groeit zonder voeding. Daar behoort gras ook bij.
Af en toe licht bemesten (1x per jaar in het vroege voorjaar) zorgt voor gezond gras waar voldoende eiwitten in zit. Gras maakt zonder voeding alleen maar zelf meer suiker aan.
Dan niet te vroeg in het seizoen maaien, maaien eind vd ochtend, minimaal 5 dagen laten liggen en persen eind vd middag. Geeft het beste hooi (licht afhankelijk van het soort perceel)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:15

Het is wel een idee om de wei die gehooid gaat worden volgend voorjaar te bemesten. De kwaliteit van je hooi wordt dan waarschijnlijk beter waardoor je minder bij hoeft te voeren naast onbeperkt hooi.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:37

cp112 schreef:
Kijk uit met al die voeren die zo hoog in zetmeel staan (ook senior priores!) Daar zijn ook friezen niet zo van gediend en is puur buikvulling zonder meerwaarde (om nog maar niet over tzt bijkomende beenproblemen te spreken...).
Geldt ook voor basisbrok.

Ik zou het huidige voer vervangen voor hoogwaardiger voer wat goed in de eiwitten, vetten (omega 3,6) en mineralen zit. Zonder alle bijgevoegde meuk.

Arabs gaan daar ook niet lekker op :=

Eens met bovenstaande. Juist van al dat zetmeel worden ze vaak traag. Dik kans dat je van een hoogwaardiger voer ook veel minder hoeft te voeren :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:41

Heb je ook foto s van je paard zonder zadel? Zo op deze foto ziet je paard er prima uit! Wat doe je in je training om hem fanatieker te krijgen?

Edit ik zie dat je ook lekker met je paard in het bos rijdt ik wil je aanraden om veel overgangen en tempowisselingen te rijden in het bos. Km maken is leuk voor de conditie maar daar krijgt je paard niet meer kracht door.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:56

Beter ruwvoer zal al een verbetering gaan geven verder pavo ease and excell is een mooi product wat redelijk wat energie en vet bevat en niet meteen barst van het zetmeel en suiker. Ik zou de basis/sport brok daarmee vervangen en ipv 2 kg naar 1 kg gaan en kijken wat het doet. Rest zou ik dan eerst zo laten.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 21:46

Dankjulliewel weer! Het zet ons allemaal aan het denken.

Heel stom. Maar ik heb gewoon geen actuele foto van haar zonder dat er iemand op zit 8)7 ga ik regelen.

Ze staat samen met een haflingermerrie. Deze merrie is helaas eerder bevangen geweest. Omdat deze afgelopen najaar ook nog helemaal onder de eiwitbulten stond zijn we gaan kijken naar alles wat ze kregen en hebben we flink gesnoeid in de eiwitten. Achteraf geen slim idee om beide merries te minderen in eiwitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:53

Ik zou inderdaad kritisch het krachtvoer gaan bekijken, qua hoeveelheid vind ik dat ze nu al heel veel krijgt voor haar type. Met een rijkere brok/muesli zou je denk ik met een kleinere hoeveelheid af kunnen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:34

De pavo easy power hoef je niet veel van te voeren ! En toch energie krijgen

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 12:10

Het sluipt er ook gewoon een beetje in. We willen wat extra; dus we geven wat extra!