Paard valt aan op hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Paard valt aan op hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 09:53

Goedemorgen, ik heb een volbloed ruin van 5 jaar. Inmiddels weet ik wel dat hij gemiddeld veel meer hooi nodig heeft dan welk paard dan ook (anders dan volbloed) op stal.
Ze gaan om 10.00 naar buiten, daar krijgen ze een hoopje hooi, om 13.00 , om 15.30 , om 19.00 gaan ze naar binnen waar dan ook een hoopje ligt en om 22.00 uur krijgen ze nog een laatste ronde.
Overdag staan ze op de weide, staat weinig gras momenteel maar ze voeren bij. Op stal staan ze op vlas.

Enfin, maagzweergevoelig paard overigens.

Normaal zorg ik dat rond 19.00 / 20.00 ik zijn hooinet vol prop met zelf gekocht hooi. Net is 100x150 van Nedlandics. Dat net is elke volgende dag als ik kom voor driekwart leeg, het onderste vind hij volgens mij niet zo lekker.

Nu kom ik gister om 21.15, dus wat later, om z'n net te vullen. In zn voerbak zat ook nog wat hooi, dat pakt hij dan niet. Op de grond liggen nog wat restjes uit het net, die pakt hij niet. Maar hij valt wel behoorlijk aan op het hooinet. Hij bleef maar eten, eten, eten, eten.
Hij krijgt bijna elke dag een witlof, die eet hij normaal uit je handen. Maar nu? Geen aandacht, geen witlof. Hooi, hooi, hooi. Ik vond het opvallend.

Sinds hij op het gras staat, wil hij geen slobber meer. In de winter als ze op de paddock staan, dan eet hij het nog net niet uit je hand, als je dan met de emmer komt trekt hij die bijna uit je handen. Maar nu wil hij geen slobber hebben. Hij ruikt en eet het niet. Maar gister viel hij dus wel zo aan op dat hooinet. Geen aandacht voor iets anders, alleen maar eten, eten eten. Denk voor ongeveer een halfuur, toen pas wilde hij de witlof.

Ik zit een beetje te tobben, kan ik daar nog iets aan doen? Ik vind het al bizar dat ik een behoorlijke hoeveelheid bijvoer. De stal geeft aan ongeveer 12kg te voeren, ik voer minstens 4 kg bij al. Maar blijkbaar heeft hij dat dus echt nodig. Hoe kan hij zo'n honger hebben, terwijl hij gewoon al wat hooi heeft gehad? Het is een groot paard, 1.75, dus ik snap dat hij meer nodig heeft dan wat de stal geeft. Maar dit vond ik wel heel erg opvallend. En ik kan niet altijd stipt vroeg op de avond op stal zijn, maar ik voel mij nu echt haast schuldig dat hij zo'n honger had. Hoe kan dat. Hij zou om 19.00 gewoon wat hebben gehad.

Kan ik hier nog iets aan doen? De stal vragen is geen optie, die vinden dat ze genoeg voeren. En ik mag daar geen hooi neerleggen, want dan pakt een ander het ofzo. Die discussie ga ik niet eens voeren. Ik heb ze gister wel aangegeven - ze vinden het bijvoeren onzin want ze doen het allemaal goed op wat ze voeren, maar die van mij is de enige 100% volbloed volgens mij - dat ik om 21.15 was en dat hij aanviel op het hooi. Ik heb weleens gehoord dat ze mijn paard minder voeren, omdat ik fors bijvoer. Maar ik betaal stalling dus heb al eens aangegeven, dat ze hem ook echt moeten voeren.
Elke dag is driekwart van dat net leeg dat ik heb opgehangen, ik weet niet precies hoeveel kilo ik er in doe. Ik gok zo'n 4-6 kilo hooi. Maar normaliter dan valt hij er niet zo op aan, zoals gister. Hij eet het graag, dus als ik z'n net vul dan eet hij het meteen, maar gister was het enkel eten en geen aandacht voor iets anders.

capopjekop

Re: Paard valt aan op hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:57

Hoe ziet hij eruit? Netjes op gewicht of is ie ook te dun? Hoe is de kudde? Krijgt hij genoeg rust om voldoende te kunnen eten?

Hoe was het weer? Nu met dat natte gure weer eten die van mij ook meer hooi om warm te blijven.

Ik zou het even aankijken. Als hij het blijft doen zou ik wel even z'n bloed willen laten checken op tekorten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:59

Hoe veel hooi is een hoopje hooi?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:00

Ik heb die discussie ook al vaker gehad met mijn kleine volbloed x kwpn die ook tegen de klippen op eet. De enige oplossing was bij mij verhuizen naar een stal waar ze hooi van eigen land echt onbeperkt voeren, en niet moeilijk doen. Ze staan daar ook niet bij elkaar op paddocks maar worden apart gevoerd. Ik heb het geprobeerd met groepshuisvesting maar daar matcht het gewoon helemaal niet qua voerbehoeften helaas. Dat ging ten koste van de gezondheid van dit paard, in de winter van de wei af op de groepspaddock had ik een bibberend hoopje ellende aan het eind van de dag.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:08

Misschien dat het hoopje wat hij gisteren van de stal gehad heeft minder was dan normaal? Hier vallen ze ook soms aan en ik heb ze in eigen beheer. Bij wisseling van warm naar koud weer eten ze ineens veel meer bij voorbeeld.
Of als ze een pak niet zo lekker vinden en dan maak ik een nieuwe open die ze wel lekker vinden dan staan ze ook ff te bunkeren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:11

Voldoende hooi voeren doe je om je paard op een gezonde manier op gewicht te houden.
Voldoende tijd hooi voeren doe je voor de gezondheid van maag en darmen.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken welke van de 2 (of beide) bij jouw paard in het gedrang komt.

Veel eetlust hebben is niks mis mee. Dat heb ik ook eindeloos zonder dat ik nou zomaar dik wordt. Mijn (hoog aandeel volbloed) merrie is precies hetzelfde. Die kan ook altijd eten. Daar is niks abnormaals aan.

Als je paard netjes op gewicht is en er in de ochtend nog wat (minder smakelijk) hooi over is zou je niks hoeven te veranderen aan je huidige beleid.
Als je paard wel te mager is zou je op zoek moeten gaan naar kwalitatief (inhoudelijk) beter hooi.

Voor de maagzweer gevoeligheid zie ik in je huidige omschrijving geen probleem eigenlijk.

Ik herken hoe vervelend het is om hooi weg te moeten gooien. Dat zit ze op jouw stal misschien ook dwars. Maar dan zou ik wel even het gesprek aangaan dat je er inderdaad wel gewoon voor betaald. En dat het jouw keuze is om het op deze manier te doen.
Ik heb ook geaccepteerd dat ze wat kieskeurig eten doordat er altijd aanbod is (en ze niet te dik zijn)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-07-24 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:13

Jeetje, hoe lang heb jij nu al voerproblemen met je paard? Het is steeds iets, en hij blijft mager. De stal geeft aan 12 kilo hooi te voeren, is dat gemeten? Jij hebt het over hoopjes. Zelf denk je 4-6 kilo in je hooinet te stoppen. Heb je dat gemeten?

Meten is weten.

En schakel eens een voedingsdeskundige in.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:20

TS je hebt dit jaar al 17 (!!!!!) topics geopend over de (voer gerelateerde) problemen met je paard.
Is het niet eens tijd op zoek te gaan naar een andere plek? Of inderdaad een deskundige hiervoor in te schakelen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:22

Hij stond eerder toch op stro?

Maar ik begrijp uit je verhaal niet of hij alleen op jou hooi aanvalt of ook op het hooi van de stalhouder?
Heb jij groener en zoeter hooi zal hij daar eerder op aanvallen dan hooi wat wat meer stengel heeft en ook minder zoet smaakt.
Dus bij 2 soorten hooi heb je altijd wel dat ze het een liever hebben dan het ander.

Witlof, wist niet eens dat paarden dat graag hadden :D

Mijn paarden krijgen ook slobber, tegelijk met een dot hooi.
Mijn merrie heeft ook vaak dat ze iets slobber eet dan het hooi en daarna haar slobber opeet.
Met kouder natter weer wil ze echt eerst haar hooi, dat geeft haar interne warmte.
Dus dat kan sowieso wisselen.

Maar plaats eens wat foto's met hoe hij eruit ziet.
Als dat goed is dan verder niet te druk over maken.
Juist bij teveel aan hooi gaan ze eerst het lekkere eten en de rest laten ze liggen en wachten weer op het lekkerste.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 10:30

capopjekop schreef:
Hoe ziet hij eruit? Netjes op gewicht of is ie ook te dun? Hoe is de kudde? Krijgt hij genoeg rust om voldoende te kunnen eten?

Hoe was het weer? Nu met dat natte gure weer eten die van mij ook meer hooi om warm te blijven.

Ik zou het even aankijken. Als hij het blijft doen zou ik wel even z'n bloed willen laten checken op tekorten

De laatste dagen begint hij wat ribbig(er) te worden, sinds het gras een heel eind op is, merk ik dat hij wat af begint te vallen.
Hij krijgt genoeg rust om te eten, ze hebben genoeg hoopjes, zie ze nooit vechten om een hoopje. Hij kan gewoon eten. Maar het is wel in ik denk max een uur op.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 10:31

henshem schreef:
Ik gok om en nabij 2-3 kilo

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 10:47

DuoPenotti schreef:
Hij stond eerder toch op stro?

Maar ik begrijp uit je verhaal niet of hij alleen op jou hooi aanvalt of ook op het hooi van de stalhouder?
Heb jij groener en zoeter hooi zal hij daar eerder op aanvallen dan hooi wat wat meer stengel heeft en ook minder zoet smaakt.
Dus bij 2 soorten hooi heb je altijd wel dat ze het een liever hebben dan het ander.

Witlof, wist niet eens dat paarden dat graag hadden :D

Mijn paarden krijgen ook slobber, tegelijk met een dot hooi.
Mijn merrie heeft ook vaak dat ze iets slobber eet dan het hooi en daarna haar slobber opeet.
Met kouder natter weer wil ze echt eerst haar hooi, dat geeft haar interne warmte.
Dus dat kan sowieso wisselen.

Maar plaats eens wat foto's met hoe hij eruit ziet.
Als dat goed is dan verder niet te druk over maken.
Juist bij teveel aan hooi gaan ze eerst het lekkere eten en de rest laten ze liggen en wachten weer op het lekkerste.

Hij heeft eerder op stro gestaan inderdaad, hier hebben ze geen stro maar enkel vlas.
Vooral op het hooi dat ik zelf vul in het net, op dat moment lag er geen hooi meer van de stal. Dat hooi van stal is in een halfuur op. Zou kunnen dat hij het inderdaad heel lekker vind, maar vond het gister wel erg extreem. Alleen maar eten eten eten en ik heb niet ineens heel ander hooi. Wel ander hooi dan wat de stal geeft, dat klopt.
Haha nee wist ik ook niet, witlof.

Een hele tijd kon je geen ribben zien, het blijft een volbloed natuurlijk, maar je kon ze goed voelen en niet zien. Zo hoort het. Nu begin je ze langzaam weer door te zien komen.
Of de afgenomen voedingswaarde van het gras wellicht samen hangt, kan goed. Zie wel een verband tussen een kalere weide en fors meer hooi dat ik nu bij moet voeren. Toen de weide nog vol was, was het max een kwart net bijvoeren. Maar nu de weide(n) kaler zijn, voert de stal hooi bij(super fijn) maar voer ik ook fors bij. Driekwart net. Dus 4-6 kilo. Elke volgende dag dus op. De stal zegt 12kg te voeren.
Normaliter als ik om 19.00 kom, of 20.00 , dan valt hij niet zo aan op het hooi. Dan heeft hij net van de stal wat gehad. Maar als ik dus om 21.15 kom, dan staat hij wellicht al een uur of 1,5 uur zonder, dan valt hij dus aan op het net. Dat hij het hooi lekker vindt, kan ik in komen. Maar dit was echt alleen maar eten eten eten eten eten, geen aandacht voor iets anders, geen witlof, vooral hooi hooi hooi. Echt alsof hij een dag niks op had ofzo, vrij extreem. Andere dagen eet hij een paar happen en kijkt dan weer wat rond, nu was het alleen maar eten eten eten.

Afbeelding

Hij ziet er niet slecht uit, maar merk dat hij afvalt. Net hoe hij staat. Eerder zag ik geen rib, maar nu begint het door te schijnen. In het voorjaar is het logisch, dan verliezen ze de fluffigheid van de vacht en ze hebben een dunne huid, maar nu is het zomer.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 10:55

capopjekop schreef:

Overigens zou het wel kunnen, dat de voerbehoefte hierdoor hoger werd en omdat hij niet meer voer kreeg.. dat dit misschien de oorzaak is geweest.
En dan misschien samen met een weide die ongeveer op is, dat hij gewoon honger heeft en te weinig krijgt. Als hij dan ook op stal nog minimaal krijgt omdat ik later ben, dan kan het weleens de oorzaak zijn.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:10

Volbloeden staan erom bekend dat ze vaak meer nodig hebben dan het gemiddelde paard.
Goed dat je bijvoert.
En is op andere manieren hem wat meer geven nog een idee? Ik zou zo'n paard bijvoorbeeld fibrebeet bijgeven, dat zet ook wat aan en heeft hij wat meer erbij.
En dan heb je ook minder risico dat ze op stal denken dat je teveel geeft en ze zelf minder hooi gaan geven.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:14

Waarom geef je niet wat geweekte bietenpulp bij? Lekker zacht voor de maag, vult goed en mijn ervaring is dat paarden het er goed op doen. Zeker dit soort rassen zijn vaak gevoelig op de maag en hard prikkend hooi helpt niet altijd. Wat betreft hooi kan ik je geen advies geven. Hoopje hier hoopje daar zegt helemaal niks. Kilo’s is waar je het op moet baseren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:23

Hoe zit het met de eiwitten?
Op gras voller en nu dat er minder staat weer wat invallen.
In gras zit natuurlijk meer eiwit dan in hooi.

Mijn ruintje begint door leeftijd wat meer eiwit nodig te hebben anders zie ik ook de ribben.
Onbeperkt gras is het voor hem ook niet. Dan krijgt hij teveel suiker.
En die geef ik nu eiwit bij, niet eens veel, maar merkt dat het hem goed doet.
Dacht van de lente, niet nodig er is weer meer vers gras en toch zag ik de ribben weer.
Weer wat eiwit bijgegeven en hij is weer mooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:43

Hoe is het met de zoektocht naar een andere stal?

Je loopt nu al zo'n tijd met dit te tobben... en als je zegt dat er een kans is dat zij minder voeren omdat jij zelf ook voert, zou ik dat kwalijk vinden als dat zo is.

Onbeperkt is niet altijd mogelijk en nodig, en hij krijgt dus best wat porties op een dag begrijp ik. Dan zou je ook kunnen kijken naar een andere buikvulling/voer dat aanzet.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:58

Miss_Mii21 schreef:
henshem schreef:
Ik gok om en nabij 2-3 kilo

Het gaat om weten. Zo heb je nog geen idee wat hij binnen krijgt.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:36

Als je wil weten of je paard genoeg hooi krijgt zul je moeten wegen hoeveel kilo hij per dag krijgt. En daarnaast een analyse van het hooi. Mocht het eiwitgehalte of het totale energie gehalte laag zijn heeft je paard ook weer meer nodig dan gemiddeld.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:39

Captain schreef:
TS je hebt dit jaar al 17 (!!!!!) topics geopend over de (voer gerelateerde) problemen met je paard.
Is het niet eens tijd op zoek te gaan naar een andere plek? Of inderdaad een deskundige hiervoor in te schakelen?

Precies. Het is niet erg vragen te hebben en raad te vragen. Maar als je na 17 topics nog niet hebt gevonden wat je zoekt, zul je het elders moeten zoeken. Een deskundige.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:39

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:41

dioni schreef:
Als je wil weten of je paard genoeg hooi krijgt zul je moeten wegen hoeveel kilo hij per dag krijgt. En daarnaast een analyse van het hooi. Mocht het eiwitgehalte of het totale energie gehalte laag zijn heeft je paard ook weer meer nodig dan gemiddeld.

:j

Sluit ik me bij aan.
Zonder wegen weet je net niks. Zonder analyse ook niet.

Maar ze heeft over in de ochtend dus dat is goed.

Wil je niet analyseren en wegen blijft over zelf meer bijvoeren. Zowel hooi als krachtvoer soorten en dan uit knobbelen welke.

En dat zou ik samen met een voedingsdeskundige doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:42

Captain schreef:

Ik zat een heel verhaal te typen en in ene dacht ik, ik heb volgens mij al vaker op jouw topics gereageerd.
Zie je zelf door de bomen het bos nog?? Ik sluit me aan bij captain en tancreda

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:46

Dan nog het evenaarde is het andere niet.. als mijn paard qua ruwvoer zou moeten leven wat die van mijn buurman krijgt... ( zelfde ruwvoer) valt hij met 3 dagen om ben ik bang.. en ja die kan meer krijgen maar eet het niet...op
Terwijl mijne het ruim op heeft en stro extra krijgt om te eten

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:49

Op deze manier weet je echt hoeveel kg hij krijgt :)*

Afbeelding