Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Ik heb altijd pas behandelingen gedaan als alleen stappen en icevibes niet werkten en paard het dus niet zelf kon laten genezen.
Wel altijd stappen en schema aanhouden, gewoon op het land gooien geeft niet de belasting die je wel wilt om de vezels op goede manier te laten genezen. Dat is het risico met gewoon wegzetten, dat ze niet die belasting meer aan kunnen, omdat ze niet op die manier belasting zijn tijdens genezing. Mijn da is daar ook absoluut geen voorstander van. Die raadt dus ook altijd aan eerst te kijken, met stappen, wat het paard qua genezing zelf doet en pas daarna behandelingen toe te passen. Die behandelingen zijn ook geen manier om sneller te kunnen genezen, het kost nog steeds net zoveel tijd, alleen is hulpmiddel om te genezen. Dus niet dat het met behandelingen ineens binnen 3 maanden volledig belastbaar is, maar gewoon net als bij zonder (even bij normale genezing dus geen te langzame) behandeling 6 tot 8 maanden. Die tijd hebben pezen gewoon nodig en de grootste fout die mensen maken is dus met behandelingen de revalidatie willen inkorten waardoor er daarna sneller weer nieuw letsel is, omdat de pees gewoon niet sterk genoeg is.
In jouw geval is het lastig. Bij de mijne gaf shockwave en prp geen effect. Stom gezegd de pees weer 'kapot' maken wel zodat lichaam weer aan de slag ging met de genezing. Daar was al half jaar veel te weinig herstel en nadat het weer gedeeltelijk kapot was ging het ineens wel weer vooruit en was het weer de normale revalidatie periode van 6 maanden ongeveer.
Om te verkopen zal het paard toch weer volledig goed moeten zijn. Ik zou het niet aandurven om haar gewoon op het land te gooien, juist omdat de kans dan aanwezig is dat de pees 'verkeerd' hersteld. Maar eventueel periode alleen stappen en kijken hoe het er dan uit ziet? Ik was wel heel tevreden over de icevibes maar ook dat is weer een investering.
Misty12 schreef:Wat ik ooit heb begrepen is dat het 24/7 op het land zorgt voor een constante belasting. Ze lopen hoe ze zelf willen. Bij 24/7 op stal en 3x per dag 10 minuten stappen krijg je piek belasting en de kans dat ze na een paar dagen uit hun plaat gaan als ze even de stal uit mogen om te stappen.
Paard van stalgenoot had een peesblessure. zij deed braaf stappen, koelen enz , maar na een tijdje was het paard niet meer te rijden zonder lichte sedatie omdat hij ging lopen bokken. Zij reed zelfs met een bodyprotector. Uiteindelijk bij een kennis paard 24/7 op de wei en na een jaar weer kijken. De pees was hersteld. Na een aantal controle-echo's was er zelfs geen litteken meer te zien. Paard was daarna weer op zijn oude niveau van Z-dressuur.
germie schreef:Misty12 schreef:Wat ik ooit heb begrepen is dat het 24/7 op het land zorgt voor een constante belasting. Ze lopen hoe ze zelf willen. Bij 24/7 op stal en 3x per dag 10 minuten stappen krijg je piek belasting en de kans dat ze na een paar dagen uit hun plaat gaan als ze even de stal uit mogen om te stappen.
Paard van stalgenoot had een peesblessure. zij deed braaf stappen, koelen enz , maar na een tijdje was het paard niet meer te rijden zonder lichte sedatie omdat hij ging lopen bokken. Zij reed zelfs met een bodyprotector. Uiteindelijk bij een kennis paard 24/7 op de wei en na een jaar weer kijken. De pees was hersteld. Na een aantal controle-echo's was er zelfs geen litteken meer te zien. Paard was daarna weer op zijn oude niveau van Z-dressuur.
DAt is dus wat ik bedoel. Die hebben zelfs een jaar zeg maar 'niets' gedaan. En mooi dat het oude niveau terug is, want ik ken ook wel minder succesvolle verhalen (en waarbij wel veel geld is uitgegeven aan dierenartsen voor scans e.d.). Een paard is een bewegingsdier en op stal opsluiten is niet goed, en je kunt ze ook niet vertellen dat het moet. Ik snap wel dat ze dan erg vervelend worden.
Maar de vraag is natuurlijk, wat wil de ts en wat kan de ts dragen als ook het plan is het paard te verkopen.
JudithGigi schreef:Ik denk dat met '24/7 het land opgooien' vaak bedoeld wordt dat er ook niet meer naar omgekeken wordt. Ik denk dat juist 24/7 buiten met een mooi stap/opbouwschema een goede balans is. Van op stal staan of deels buiten brak mijn paard ook de hele tent af (met alle gevolgen voor de pees erbij). Ze ging namelijk van 4x per in zwaar in het werk staan naar 2*20 min per dag stappen.
MyWishMax schreef:JudithGigi schreef:Ik denk dat met '24/7 het land opgooien' vaak bedoeld wordt dat er ook niet meer naar omgekeken wordt. Ik denk dat juist 24/7 buiten met een mooi stap/opbouwschema een goede balans is. Van op stal staan of deels buiten brak mijn paard ook de hele tent af (met alle gevolgen voor de pees erbij). Ze ging namelijk van 4x per in zwaar in het werk staan naar 2*20 min per dag stappen.
Precies. Zonder dat schema krijg je alsnog niet de correcte belasting. En nergens is geschreven dat met schema een paard niet buiten komt.
Hier geen 24/7 buiten gedaan want dat past niet bij mijn paard, maar wel gewoon overdag naar buiten in de kudde maar daarnaast aan schema houden en controles, controles en nog eens controles.
Alleen zomaar op gaan bouwen zonder controle echo's is echt heel erg dom en reden nummer 1 waarom paarden toch ingeslapen moeten worden door een blessure. Juist omdat je het gewoon letterlijk kapot aan het maken bent als je pech hebt. En dat zonder echo dus niet weet en elk paard en elke blessure een ander schema nodig heeft. Helemaal als mensen geloven dat het een goed teken is dat een paard niet meer onregelmatig loopt. Dat zegt niks bij een peesblessure. Dan ga je lekker weer belasten en maak je de pees steeds kapotte tot het of wel in 1 keer weer in de pijnlijke fase komt en je weer opnieuw kan beginnen of je helemaal de sjaak bent en paard meteen weg kan brengen
DorkyDweeb schreef:SUSANNEx schreef:Zelfde hier! Merrie loopt hier ook gewoon zuiver, zelfs op de buigproef. Maar op de echo nog steeds kapot, dus als ik nu ga opbouwen gaat het denk ik snel fout.
Ik ga straks even op de rest reageren.
Wat is jouw plan nu?