Peesblessure, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DorkyDweeb

Peesblessure, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 10:00

Mijn paard heeft 7 weken geleden een peesblessure gekregen. Ze is direct gescant en het gaat om de buitenzijde van de opp. buigpees. We zijn gelijk gestart met koelen en lasertherapie. Na 6 weken bleek er niet veel vooruitgang. Wel 2000€ verder. Nu adviseren ze PRP met shockwave. Dit kost weer rond de 2000€.

Ik vind deze bedragen echt BIZAR. Wat zouden jullie doen? Sommige mensen gooien hun paarden op het land en kijken na een paar maanden weer. Sommige mensen doen alle behandelingen, en sommige gaan gewoon door met rustig stappen.

Ik was van plan om mijn paard vòòr de peesblessure al te verkopen. Hierdoor zit er voor mij ook al een ander gevoel bij helaas…

Wat zouden jullie dus doen?

JudithGigi

Re: Peesblessure, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:07

Het zijn allemaal afwegingen die je moet maken... De verschillende behandelingen werken heel goed, maar mijn dierenarts zei dat goed management en stappen ook prima werkt. Alleen duurt het dan gewoon een stuk langer. Wij hebben destijds voor alleen PRP gekozen maar het herstelde zich wel allemaal ontzettend snel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:12

Ik heb altijd pas behandelingen gedaan als alleen stappen en icevibes niet werkten en paard het dus niet zelf kon laten genezen.

Wel altijd stappen en schema aanhouden, gewoon op het land gooien geeft niet de belasting die je wel wilt om de vezels op goede manier te laten genezen. Dat is het risico met gewoon wegzetten, dat ze niet die belasting meer aan kunnen, omdat ze niet op die manier belasting zijn tijdens genezing. Mijn da is daar ook absoluut geen voorstander van. Die raadt dus ook altijd aan eerst te kijken, met stappen, wat het paard qua genezing zelf doet en pas daarna behandelingen toe te passen. Die behandelingen zijn ook geen manier om sneller te kunnen genezen, het kost nog steeds net zoveel tijd, alleen is hulpmiddel om te genezen. Dus niet dat het met behandelingen ineens binnen 3 maanden volledig belastbaar is, maar gewoon net als bij zonder (even bij normale genezing dus geen te langzame) behandeling 6 tot 8 maanden. Die tijd hebben pezen gewoon nodig en de grootste fout die mensen maken is dus met behandelingen de revalidatie willen inkorten waardoor er daarna sneller weer nieuw letsel is, omdat de pees gewoon niet sterk genoeg is.

In jouw geval is het lastig. Bij de mijne gaf shockwave en prp geen effect. Stom gezegd de pees weer 'kapot' maken wel zodat lichaam weer aan de slag ging met de genezing. Daar was al half jaar veel te weinig herstel en nadat het weer gedeeltelijk kapot was ging het ineens wel weer vooruit en was het weer de normale revalidatie periode van 6 maanden ongeveer.

Om te verkopen zal het paard toch weer volledig goed moeten zijn. Ik zou het niet aandurven om haar gewoon op het land te gooien, juist omdat de kans dan aanwezig is dat de pees 'verkeerd' hersteld. Maar eventueel periode alleen stappen en kijken hoe het er dan uit ziet? Ik was wel heel tevreden over de icevibes maar ook dat is weer een investering.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 10:26

MyWishMax schreef:
Ik heb altijd pas behandelingen gedaan als alleen stappen en icevibes niet werkten en paard het dus niet zelf kon laten genezen.

Wel altijd stappen en schema aanhouden, gewoon op het land gooien geeft niet de belasting die je wel wilt om de vezels op goede manier te laten genezen. Dat is het risico met gewoon wegzetten, dat ze niet die belasting meer aan kunnen, omdat ze niet op die manier belasting zijn tijdens genezing. Mijn da is daar ook absoluut geen voorstander van. Die raadt dus ook altijd aan eerst te kijken, met stappen, wat het paard qua genezing zelf doet en pas daarna behandelingen toe te passen. Die behandelingen zijn ook geen manier om sneller te kunnen genezen, het kost nog steeds net zoveel tijd, alleen is hulpmiddel om te genezen. Dus niet dat het met behandelingen ineens binnen 3 maanden volledig belastbaar is, maar gewoon net als bij zonder (even bij normale genezing dus geen te langzame) behandeling 6 tot 8 maanden. Die tijd hebben pezen gewoon nodig en de grootste fout die mensen maken is dus met behandelingen de revalidatie willen inkorten waardoor er daarna sneller weer nieuw letsel is, omdat de pees gewoon niet sterk genoeg is.

In jouw geval is het lastig. Bij de mijne gaf shockwave en prp geen effect. Stom gezegd de pees weer 'kapot' maken wel zodat lichaam weer aan de slag ging met de genezing. Daar was al half jaar veel te weinig herstel en nadat het weer gedeeltelijk kapot was ging het ineens wel weer vooruit en was het weer de normale revalidatie periode van 6 maanden ongeveer.

Om te verkopen zal het paard toch weer volledig goed moeten zijn. Ik zou het niet aandurven om haar gewoon op het land te gooien, juist omdat de kans dan aanwezig is dat de pees 'verkeerd' hersteld. Maar eventueel periode alleen stappen en kijken hoe het er dan uit ziet? Ik was wel heel tevreden over de icevibes maar ook dat is weer een investering.

Ik heb zelf de icevibes, maar ik begreep van mijn DA dat deze geen zin hebben als de ontsteking al weg is. Dat is dus niet zo?

Ik begreep ook dat na 6 weken het ook totaal niet kan dat de pees al hersteld is. Er is denk ik 2% nieuw weefsel te zien op dit moment na die 6 weken. Paard loopt wel weer helemaal rad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:34

Ja, helaas heeft rad lopen of niet er niks mee te maken. Mijne liep na 3 dagen alweer helemaal goed. Dat is het gevaar van peesblessures en waardoor veel mensen door blijven rijden.

Na 6 weken genezen kan idd niet, maar sommige paarden kunnen heel snel genezen(of eigenlijk de vezels het laten opvullen, maar dat is nog niet genezen inderdaad. Zelfs als het gat bijvoorbeeld helemaal dicht zit is het nog niet genezen, daar is dat stappen en hele revalidatie schema voor, omdat pezen gewoon echt lang de tijd nodig hebben voordat ze weer volledig belastbaar zijn) en er is wel een minimum aan herstel dat ze willen zien. Dus ze kunnen idd wel langzamer herstellen als wat de da wil zien.

Mijn da vindt ice vibes gewoon goed voor de hele periode. Zegt niet dat het echt verschil maakt, maar juist koelen is vooral tijdens de ontsteking, het trillen en dus bloedcirculatie is wel wat je wilt voor genezing. Ik heb ze dus de volledige revalidatie gebruikt bijna.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 10:52

Koelen én laser bijt elkaar. Hoe vaak heeft hij laserbehandeling gekregen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:35

Op het land gooien en aan de hand stappen is het beste en dan elke week de intensiteit iets opvoeren (een pees herstelt alleen bij belasting, maar te veel belasting is niet goed, volledige rust ook niet. Dus je moet voorzichtig belasten en dat opvoeren). Als het na een half jaar nog niet over is, dan moet je je afvragen of het paard ooit weer geschikt gaat worden voor de sport. In principe blijft elk peesprobleem altijd een zwakke plek.

Stappen op het harde is nodig om de peesvezels weer evenwijdig aan elkaar te krijgen. Net als je als mens een achillespees ook dagelijks moet rekken bij een peesontsteking.
Shockwave kan helpen, net als lasertherapie, maar ik zou het eerst zonder proberen. Ik snap de kosten van 2000 euro ook niet. Een half uur bij de fysio voor mensen kost 40 euro. Dus waarom zou dat voor een paard duurder moeten zijn? Ik ga er dan even van uit dat je naar de va toegaat. Als die aan huis komt betaal je die tijd natuurlijk ook. Voor shockwave is misschien nog sedatie nodig, maar voor laseren niet, dat is pijnloos. Maar elke week sederen is ook weer niet gezond, dus shockwave bij paarden is niet echt werkbaar.
PRP is vrij duur, maar de werking is niet echt bewezen.

Overigens is weer helemaal rad lopen een goed teken. Dat betekent dat je wel weer enige opbouw kunt gaan doen. Het zal nog niet helemaal over zijn (daar moet je nog 6 weken tot 5 maanden voor rekenen in principe), maar echt, rust is funest voor pezen. Een gedegen opbouw is belangrijk.

Ik zou in dit geval dus de veearts afzeggen, en het paard 7*24 op het land gooien en dan dagelijks stappen en dan na een week of 3 een stukje draf op de weg meepakken, bijvoorbeeld eerst 100m. En dan zo na 6 weken weer meer draven en zo opbouwen over een termijn van 6-8 weken en dan pas eventueel weer een scan laten doen. Of dit zelfs laten als het goed gaat. Scheelt in je portemonnee en opbouwschema's voor peesblessures staan er genoeg online. Reken op 3 maanden herstel, maar vertrouw je het niet, dan ga je opbouwen in 6 maanden.

Dan je andere probleem, verkoop.
Voor de aankoop wil ik geen paard met een bekende geschiedenis van een peesblessure als ik gewoon een normale marktconforme prijs moet betalen. Als de prijs laag is, dan is het een risico overwegen waard. Pas als zo'n paard 2 jaar weer rad is en intensief gereden wordt kun je stellen dat het ok is. Daarvoor is er altijd een kans op recidive. Zelfs als een veearts zegt dat het ok is. Gelukkig kun je een paard binnen 6 maanden terugbrengen als koper, ook als particulier. Maar dat betekent voor jou dat je dus zeker nog wel een jaar zoet bent met je paard omdat terugbrengen altijd mogelijk is in die eerste 6 maanden na koop. Daarnaast, als je nu 4000 euro uitgeeft, je nog een half jaar onderhoudskosten e.d. hebt, dat betekent dat je straks je paard verkoopt en er de slachtprijs aan over houdt zeg maar. Dus ik zou in jouw geval ook nu wegdoen voor weinig overwegen met het juiste verhaal er bij.
Want in die 6 maanden herstel bij jou en die eerste 6 maanden bij de koper (jij weet niet wat er mee gebeurt, ander management wat niet direct verkeerd hoeft te zijn, maar mogelijk wel een zwakke plek naar boven brengt) kan heel veel gebeuren en jou op heel veel kosten jagen. Een paard kan ook nog andere dingen krijgen of ziek worden. En die kosten krijg je ook weer, plus de maandelijkse stalling, hoefsmid e.d. Wegdoen naar een handelaar met het verhaal er bij is in jouw geval zeker ook een optie nu. Wel eerlijk zijn met het verhaal er bij, maar dan heb je niet het risico dat het paard teruggebracht wordt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:43

Wat ik ooit heb begrepen is dat het 24/7 op het land zorgt voor een constante belasting. Ze lopen hoe ze zelf willen. Bij 24/7 op stal en 3x per dag 10 minuten stappen krijg je piek belasting en de kans dat ze na een paar dagen uit hun plaat gaan als ze even de stal uit mogen om te stappen.
Paard van stalgenoot had een peesblessure. zij deed braaf stappen, koelen enz , maar na een tijdje was het paard niet meer te rijden zonder lichte sedatie omdat hij ging lopen bokken. Zij reed zelfs met een bodyprotector. Uiteindelijk bij een kennis paard 24/7 op de wei en na een jaar weer kijken. De pees was hersteld. Na een aantal controle-echo's was er zelfs geen litteken meer te zien. Paard was daarna weer op zijn oude niveau van Z-dressuur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:47

Ik vind dat echt 1 van de domste en slechtste adviezen ooit om zonder controle van een da te gaan opbouwen. En nee, rad zegt niks bij paarden met peesblessures. Als ze weer kreupel gaan lopen heb je al veel meer gesloopt. Het probleem is juist dat pees stuk kan zijn zonder dat ze onregelmatig lopen. Na de acute fase diet het bij een paard juist meestal helemaal geen pijn meer en dat is het probleem. Niet te vergelijken met een mens dus.

Ja belasting is belangrijk maar wel onder begeleiding van dierenarts en dus echo's om te zien of de pees het aan kan.
Als ik jouw manier had aangehouden, germie had ik mijn paard af kunnen laten maken. En die had een lichte blessure zelfs maar toen en daar was het gewoon 6 maanden van ontdekking tot volledig rijden weer. Voor elke peesblessure moet je dat rekenen, 3 maanden is echt niet reëel.

En heel bot gezegd, alle mensen in mijn omgeving die het op die manier deden hebben die paarden niet meer. Zijn allemaal afgemaakt omdat de pees kapot gemaakt is op die manier door op te gaan bouwen zonder controles.

Je houden aan het schema met controles betekent ook helemaal niet dat paard voor de rest binnen staat. Mijne hebben gewoon allemaal buiten gelopen, maar wel bewust dus ook schema gevolgd met stappen op de ondergrond aangeraden door de DA op basis van de scan en de blessure. Dat is een hele andere belasting als gewoon alleen maar buitenlopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:54

Misty12 schreef:
Wat ik ooit heb begrepen is dat het 24/7 op het land zorgt voor een constante belasting. Ze lopen hoe ze zelf willen. Bij 24/7 op stal en 3x per dag 10 minuten stappen krijg je piek belasting en de kans dat ze na een paar dagen uit hun plaat gaan als ze even de stal uit mogen om te stappen.
Paard van stalgenoot had een peesblessure. zij deed braaf stappen, koelen enz , maar na een tijdje was het paard niet meer te rijden zonder lichte sedatie omdat hij ging lopen bokken. Zij reed zelfs met een bodyprotector. Uiteindelijk bij een kennis paard 24/7 op de wei en na een jaar weer kijken. De pees was hersteld. Na een aantal controle-echo's was er zelfs geen litteken meer te zien. Paard was daarna weer op zijn oude niveau van Z-dressuur.

DAt is dus wat ik bedoel. Die hebben zelfs een jaar zeg maar 'niets' gedaan. En mooi dat het oude niveau terug is, want ik ken ook wel minder succesvolle verhalen (en waarbij wel veel geld is uitgegeven aan dierenartsen voor scans e.d.). Een paard is een bewegingsdier en op stal opsluiten is niet goed, en je kunt ze ook niet vertellen dat het moet. Ik snap wel dat ze dan erg vervelend worden.

Maar de vraag is natuurlijk, wat wil de ts en wat kan de ts dragen als ook het plan is het paard te verkopen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:12

Mijn paard heeft sinds paar weken een peesblessure aan de diepe buigpees die waarschijnlijk niet over gaat volgens mijn dierenarts.
Ze staat nu bij mij in een klein paddockje apart een paar uur per dag. Ik doe 10 min stappen op het harde elke dag en laat haar laseren. Eerste 3 weken 2 keer per week en daarna nog 6 weken 1 keer per week. Laat haar in september/oktober nog een keer scannen en als er dan geen verbetering in zit laat ik haar inslapen ivm de prognose die de dierenarts heeft gezegd tegen mij. De mevrouw van de laser heeft gezegd als het aanslaat kan ik nog best in de toekomst licht bak werk doen of stapritjes dus vind het erg lastig wat ik ervan moet denken. Ik ben wel benieuwd wat jij kwijt ben voor het laseren want ik ben lang niet zoveel geld kwijt als jij zegt. Ik ga er voor mijzelf uit dat het einde oefening is dit jaar met mijn paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:38

germie schreef:
Misty12 schreef:

DAt is dus wat ik bedoel. Die hebben zelfs een jaar zeg maar 'niets' gedaan. En mooi dat het oude niveau terug is, want ik ken ook wel minder succesvolle verhalen (en waarbij wel veel geld is uitgegeven aan dierenartsen voor scans e.d.). Een paard is een bewegingsdier en op stal opsluiten is niet goed, en je kunt ze ook niet vertellen dat het moet. Ik snap wel dat ze dan erg vervelend worden.

Maar de vraag is natuurlijk, wat wil de ts en wat kan de ts dragen als ook het plan is het paard te verkopen.

Je paard 24/7 op het land gooien is echt een achterhaalde methode. Natuurlijk kan het gat zich weer vullen maar dat is dan altijd met littekenweefsel. Dat kan niet rekken, wordt warm en na een klein beetje belasting heb je een blessure op een blessure.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:42

Mijn merrie heeft sinds november ook een oppervlakkige buiger blessure. Ik heb besloten om haar 24/7 buiten te laten staan (stond ze al), omdat de paarden aan huis staan en ik geen ander paard had die veel op stal kon om haar te vergezellen. In d'r eentje breekt ze de boel en zichzelf af.

Wij zijn begonnen met shockwave therapie, maar helaas heeft dit niks gedaan. Daarna heb ik besloten om haar gewoon 6 maanden rust te geven, omdat de arts verwachtte dat het bij haar blessure echt een kwestie van tijd geven is. Daarna heb ik zelf nog een bloedzuigerbehandeling en low laser therapie gedaan, geen high laser. Of dat geholpen heeft moet de volgende scan uitwijzen.

Ben het overigens niet eens met dat 24/7 een achterhaalde methode is. Ik vind volledige boxrust juist erg achterhaald en ben blij dat steeds meer dierenartsen en goede klinieken dit ook door krijgen. Niet alleen voor de doorbloeding van zo'n pees, maar ook mentaal is dat voor zo'n beest gewoon veel beter natuurlijk. Mijn merrie is super zen en voor het stappen ga ik nu met een lang teugeltje het bos in. Dat had niet gekund als ze op stal had gestaan.

Heb bij heel veel paarden om mij heen al het goede effect gezien van het buitenstaan (nóóit met littekenweefsel, juist altijd onzichtbaar hersteld), maar helaas nu niet bij die van mij. :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:50

Ik denk dat met '24/7 het land opgooien' vaak bedoeld wordt dat er ook niet meer naar omgekeken wordt. Ik denk dat juist 24/7 buiten met een mooi stap/opbouwschema een goede balans is. Van op stal staan of deels buiten brak mijn paard ook de hele tent af (met alle gevolgen voor de pees erbij). Ze ging namelijk van 4x per in zwaar in het werk staan naar 2*20 min per dag stappen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 13:55

25-35 jaar geleden werd altijd boxrust geadviseerd. Nu is 7*24 eerder de norm. Dus het is zeker niet achterhaald. Juist omdat pezen geen volledige rust mogen hebben, maar beperkt belast moeten worden om te herstellen. En dat kan niet met 10 minuten stappen vanuit een box. De meeste paarden worden er ook depressief van, ontwikkelen stalondeugden, en zijn na 2 dagen niet meer te hanteren.
Je kunt immers prima vanuit weiderust het stappen op de weg er bij pakken.

Stalrust is echt niet meer van deze tijd. Toen mijn ruin zijn kaak brak werd er geadviseerd om hem niet op de wei te zetten, hij mocht wel gewoon in een paddock hooi eten (ook wel 7*24), maar niet op het gras omdat gras eten juist zijn beugel kon doen verschuiven. Maar het was geen doen, een twenter uit het land houden terwijl alle andere paarden van een pensionstal wel op het land gingen. Dus ik heb hem toen na een paar dagen gewoon 7*24 in het land gezet (wat dus met jong voorjaarsgras ook niet geheel gewenst is), en overlegd met de kliniek. Ze zeiden ook gewoon, kies de minst kwade, we begrijpen dat het niet gaat. Controleer elke dag de mond en waarschijnlijk gaat het wel goed. Als het niet goed gaat moest ik terugkomen. Dus paard blij, ik blij en hij stond lekker weer in het land. Er is niets verkeerds gegaan.

Low laser therapie kun je zelf doen, die lasers kosten 120-150 euro, maar een half uur op een been houden met e hand is geen doen. Je moet de laser dan met een bandage of verband vast zetten en dan steeds verschuiven. Dus je bent al met al wel een uur kwijt, maar het valt qua kosten mee. En je kunt het ook voor jezelf gebruiken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:20

JudithGigi schreef:
Ik denk dat met '24/7 het land opgooien' vaak bedoeld wordt dat er ook niet meer naar omgekeken wordt. Ik denk dat juist 24/7 buiten met een mooi stap/opbouwschema een goede balans is. Van op stal staan of deels buiten brak mijn paard ook de hele tent af (met alle gevolgen voor de pees erbij). Ze ging namelijk van 4x per in zwaar in het werk staan naar 2*20 min per dag stappen.

Precies. Zonder dat schema krijg je alsnog niet de correcte belasting. En nergens is geschreven dat met schema een paard niet buiten komt.
Hier geen 24/7 buiten gedaan want dat past niet bij mijn paard, maar wel gewoon overdag naar buiten in de kudde maar daarnaast aan schema houden en controles, controles en nog eens controles.

Alleen zomaar op gaan bouwen zonder controle echo's is echt heel erg dom en reden nummer 1 waarom paarden toch ingeslapen moeten worden door een blessure. Juist omdat je het gewoon letterlijk kapot aan het maken bent als je pech hebt. En dat zonder echo dus niet weet en elk paard en elke blessure een ander schema nodig heeft. Helemaal als mensen geloven dat het een goed teken is dat een paard niet meer onregelmatig loopt. Dat zegt niks bij een peesblessure. Dan ga je lekker weer belasten en maak je de pees steeds kapotte tot het of wel in 1 keer weer in de pijnlijke fase komt en je weer opnieuw kan beginnen of je helemaal de sjaak bent en paard meteen weg kan brengen

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:23

Mijn dierenarts heeft eigenlijk alleen gezegt bij mij je mag wel stappen op het harde maar niet hoe lang of opbouwend zeg maar. Toen zei die mevrouw van de laser dat 10 min genoeg is voor nu.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:28

MyWishMax schreef:
JudithGigi schreef:

Precies. Zonder dat schema krijg je alsnog niet de correcte belasting. En nergens is geschreven dat met schema een paard niet buiten komt.
Hier geen 24/7 buiten gedaan want dat past niet bij mijn paard, maar wel gewoon overdag naar buiten in de kudde maar daarnaast aan schema houden en controles, controles en nog eens controles.

Alleen zomaar op gaan bouwen zonder controle echo's is echt heel erg dom en reden nummer 1 waarom paarden toch ingeslapen moeten worden door een blessure. Juist omdat je het gewoon letterlijk kapot aan het maken bent als je pech hebt. En dat zonder echo dus niet weet en elk paard en elke blessure een ander schema nodig heeft. Helemaal als mensen geloven dat het een goed teken is dat een paard niet meer onregelmatig loopt. Dat zegt niks bij een peesblessure. Dan ga je lekker weer belasten en maak je de pees steeds kapotte tot het of wel in 1 keer weer in de pijnlijke fase komt en je weer opnieuw kan beginnen of je helemaal de sjaak bent en paard meteen weg kan brengen

Eens. Mijn paard heeft een pas kreupel gelopen, maar had een gigantisch uitgerekt gat in haar pees. Goed (leren) voelen, scannen en vooral luisteren naar je dierenarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:46

Precies. En ik ga liever een keer te veel naar de kliniek als te weinig. Vooral omdat pezen zo lastig zijn.
Bij degene die ik meegemaakt heb waren ze maar heel zelden onregelmatig. Vaak maar heel kort of helemaal niet. En soms ook maar hele minimale zwelling, maar ik neem geen enkel risico. Daardoor zijn wij er telkens vroeg bij volgens de da. Want de meeste mensen rijden dan gewoon door en komen met veel ernstigere blessures.
De enige keer dat er 1 echt niet goed liep, was toen er al blessure zat die niet wilde genezen en we expres het kapot moesten maken. Dat is uiteindelijk vlak voor de afspraak gebeurd door te draven, wat volgens de echo dus nog niet verstandig was, maar bewust moeten doen van de da. Anders had hij het op de kliniek gedaan op bepaalde manier. Maar dat wil je ook absoluut niet hebben als paard wel gewoon aan het genezen is. Dus zomaar zonder controle echo's gaan draven is echt gewoon niet slim.

Ts, je kan altijd eventueel met een andere kliniek contact opnemen wat zij zouden aanraden. Want het is idd heel zuur als je allerlei behandelingen laat doen en ze werken niet. Dat hadden wij dus met prp en shockwave, dat was die blessure die we daarna weer kapot hebben moeten maken.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:54

Zelfde hier! Merrie loopt hier ook gewoon zuiver, zelfs op de buigproef. Maar op de echo nog steeds kapot, dus als ik nu ga opbouwen gaat het denk ik snel fout.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 14:55

SUSANNEx schreef:
Zelfde hier! Merrie loopt hier ook gewoon zuiver, zelfs op de buigproef. Maar op de echo nog steeds kapot, dus als ik nu ga opbouwen gaat het denk ik snel fout.

Ik ga straks even op de rest reageren.

Wat is jouw plan nu?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 14:58

DorkyDweeb schreef:
SUSANNEx schreef:

Ik ga straks even op de rest reageren.

Wat is jouw plan nu?

Mijne heeft nu dus 5 maanden op de wei gestaan met stappen daarnaast. Over 2 weken heb ik controle om te kijken hoe het zich ontwikkeld heeft.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:07

Mijn merrie had een flink gat in haar checkligament, maar is nooit een pas kreupel geweest. Ik heb PRP laten doen en heb over een periode van 6/7 weken 11 laserbehandelingen laten doen. Dit, in combinatie met opbouwen, heeft ervoor gezorgd dat mijn merrie helemaal is hersteld. Ze heeft niet op volledige boxrust gestaan, maar op een kleine paddock met een maatje. Zo kon ze wel lekker buiten staan, maar had ze niet de ruimte om helemaal uit haar plaat te gaan.

Het opbouwen heb ik ook erg rustig opgepakt, volgens het schema van de dierenarts. Mijn DA heeft uitgelegd dat het opbouwen van "werk" (in het begin is dat alleen stappen aan de hand, na enkele weken wordt dat stappen onder het zadel en enkele weken daarna beginnen met kleine stukjes draf, etc.) juist ook heel belangrijk is in het geheel. Dat zorgt er namelijk voor dat het weefsel in de pees geleidelijk aan wordt blootgesteld aan de krachten die erbij komen kijken, in plaats van dat dat in één keer gebeurt.

Ik heb overigens ook van mijn dierenartsen gehoord dat PRP iets is dat je in de eerste/acute fase van een peesblessure moet doen om het echt goed te laten werken. Ik zou in jouw geval zeggen dat die fase al voorbij is, maar ik ben natuurlijk geen DA. Als jouw DA adviseert om het te doen, denk ik dat dat een juiste keuze kan zijn :j

Overigens ben ik bij lange na niet zoveel geld als beschreven in de OP kwijt geweest aan het gehele traject, dus ik vraag me wel enigszins af waar die kosten vandaan komen :o

Ninalotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:23

Mijn paard heeft een vergelijkbare blessure. Kleine beschadiging (3 mm) van de oppervlakkige buiger. 4 maanden rust en lasertherapie haalde bij hem ook 0 resultaat en heb er toen voor gekozen toch nog de PRP behandeling te doen. Ik was erg sceptisch omdat hij dus al lang geblesseerd was zonder verbetering maar ook radeloos dus ja… Met de PRP was er heel snel enorm veel verbetering en ik heb echt spijt dat ik dat niet meteen heb gedaan!! Wij zijn nu weer rustig aan aan het opbouwen en heb gelukkig weer een blij paard terug want die van mij was wel kreupel…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:29

xxxmh schreef:
Mijn dierenarts heeft eigenlijk alleen gezegt bij mij je mag wel stappen op het harde maar niet hoe lang of opbouwend zeg maar. Toen zei die mevrouw van de laser dat 10 min genoeg is voor nu.

High intensity lasers zeker, bij low intensity heb je een langere tijd nodig.