Grasvoetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lenka14

Grasvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 21:22

Hallo Bokkers :)

Ik heb een 4 jarig paardje gekocht met onverzorgde hoeven. Hierdoor heeft ze een grasvoetje gevormd, ondertussen is de hoefsmid al geweest om het hoefje bij te werken.

Wat denken jullie hiervan?
Hebben jullie ervaring met zo een hoefje?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rien10

Re: Grasvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:36

Ik zie een bokvoet. Dat komt niet door "verwaarloosde voeten". Wat is je doel met die dier? Sport, buitenrijden, grasmaaier?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:17

Dit is geen verwaarloosde voet. Dit is een afwijkende stand die je niet kunt veranderen, hooguit zo goed mogelijk managen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:24

Oei deze had ik persoonlijk laten staan.
Hebben ze deze aan je verkocht als zijnde graasvoet?
Want dit is overduidelijk een bokvoet en een flinke standafwijking.
Zou als hij verkocht is als graasvoet kijken of je hem nog terug kan doen want hiermee kan je serieuze blessures krijgen
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 02-07-24 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:29

Het is sowieso geen grasvoet maar een graasvoet. Maar zoals al gezegd is dit een (ernstige) bokhoef en die stand kun je niet of nauwelijks veranderen. Een goede sportpony zal het niet worden. Ik ben wel benieuwd wat de hoefsmid hier van gezegd heeft.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:31

Oef, dit is een behoorlijk afwijkende stand, waar je flinke blessures mee kunt krijgen.. Eerlijk? Als je de mogelijkheid hebt om 'm terug te brengen, zou ik dit zeker doen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:33

Poe dit is best heftig idd.

En, heel heel voorzichtig met bekappen! Als je maar ietsje te vlug gaat kan je de situatie enorm verslechteren. Zoek dus een zeer ervaren, bij voorkeur orthopedische, hoefsmid. Niet iemand die een cursusje heeft gedaan

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:33

nine1987 schreef:
Oef, dit is een behoorlijk afwijkende stand, waar je flinke blessures mee kunt krijgen.. Eerlijk? Als je de mogelijkheid hebt om 'm terug te brengen, zou ik dit zeker doen..

Hier ben ik het wel mee eens. Dit is wachten op problemen, als die er al niet zijn.

De stand bijwerken moet je sowieso niet willen, want dan krijg je problemen met de pezen. Die zijn zo gegroeid dat ze eigenlijk te kort zijn. Ga je de stand van de voet aanpassen, dan rek je die pezen te ver o en krijg je daar schade aan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:38

Ik heb trouwens zoveel vragen. Waar heb je hem gekocht? Is hij gekeurd? Is er niemand geweest dit dit voetje heeft gezien? Want een beetje paardenkenner weet dat dit echt niet goed komt, dus hoe het dan komt dat je zo'n paard toch koopt? En dat bedoel ik niet banketstaaf, ik vraag me dat gewoon oprecht af :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 08:16

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:02

Wat zei je hoefsmid van het voetje toen hij het bij kwam werken? Denkt hij dat hij dit voetje nog kan corrigeren?
Ik denk dat je het beste kunt overleggen met zowel je hoefsmid als dierenarts, dit is inderdaad een bokhoefje, en daarmee heeft je paard een ongelijke belasting van onder andere de pezen. De link die Ninx deelde geeft veel handige informatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:05

Wat zei je keurende dierenarts?

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:10

Ik heb een aantal jaar terug ook eens een keer een jaarling (!) gekocht met een bokhoef (want dit valt toch echt wel onder de noemer bokhoef). 1 zomer ging het goed, regelmatig bekappen en inderdaad proberen de stand heel langzaam aan te passen. Die winter ging hij kreupel lopen op het zachte. Toen foto's laten maken van de hoef waaruit bleek dat het hoefbeen al zeer ernstig was aangetast. Prognose als rijpaard was dan ook nihil. Teruggedaan naar de fokker (wat me destijds de beste keuze leek). Paard is inmiddels 5, is helaas in de handel beland, beleerd en loopt voor zover ik weet alsnog 24/7 kreupel.

Als je dit paard gekocht hebt en in pension hebt staan, met het oog er heel lang plezier van te hebben, zou ik er toch voor kiezen om deze terug te brengen en naar wat anders te gaan kijken... Zoals meerderen zeggen is dit wachten op problemen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:49

Oei, dit is geen graasvoetje maar inderdaad zoals hierboven benoemd een bokhoef. Is het paard gekeurd? Door eigen DA? Ik zou eerlijk gelijk het paard terugbrengen waar je hem vandaan hebt. Dit gaat problemen opleveren. Ik zeg altijd problemen krijg je vanzelf dus ik koop ze niet

lenka14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 11:33

RX werd hij goedgekeurd, de hoefsmid denkt dat hij de stand voorzichtig nog wat kan aanpassen. Hij komt volgende maand terug.

Afbeelding

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:36

Lastige situatie. Ik zou je paard in ieder geval niet aan het werk zetten nu met de “nieuwe” stand. Kans is aanwezig dat de pezen het niet aankunnen.

Er zit meer een wave in het hoefbeen dan er normaal hoort. Dus afwijkend lijkt het wel.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:41

Oef nee dit is niet voordelig.
Ik heb ook een merrie met een bokvoet RA.
Bedoeling was om haar als rijpaard te gebruiken en dat begon goed maar toch elke keer kreupel, na lange periodes rust ging het weg maar toch na het oppakken weer kreupel.
Ze is nu fokmerrie en heeft prachtige veulens gegevens maar als het geen goede merrie was voor de fok had ik haar naar de eeuwige groene weides gestuurd of ergens als grasmaaier..
Ik hoop dat je er iets mee kan TS. Ze zeggen niet voor niets no feet no horse..

Heidi1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:47

Pfoeh, vervelend! Lijkt me ook naar dat je blij bent met je nieuwe paardje en iedereen zegt dat je d'r gauw weg moet doen. Hopelijk komt er een goede oplossing, bij stand aan proberen te passen inderdaad kalm aan (even niet) met werken dat de spieren en pezen zich kunnen aanpassen
Duim voor je dat het verbeterd!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:56

RX goedgekeurd - ja, op de 'normale' beoordeling van sesambeentjes ed, kennelijk. Maar een bokhoef geeft wekedelen-ellende (pezen). Dat de botten goed zijn, is niet van belang hier.

Heeft de keurende DA werkelijk geen 'winstwaarschuwing' afgegeven over gebruik van dit paard?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:00

ik vraag me vooral af, is de keurende arts door de koper ingeschakeld, of was het paard al "gekeurd"?
want het klinkt alsof TS er niet heel veel verstand van heeft.....

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:03

Heidi1989 schreef:
Pfoeh, vervelend! Lijkt me ook naar dat je blij bent met je nieuwe paardje en iedereen zegt dat je d'r gauw weg moet doen.

Hier kan ik me ook oprecht wel wat bij voorstellen, dat het zo over komt. Als ik puur naar mijn eigen situatie kijk en vooraf wist wat ik nu weet, dan had ik 'm echt laten staan. Dat had me veel tranen gescheeld. Natuurlijk is het aan TS om te bepalen welke weg ze in zal slaan met haar paard en als ze er wel mee verder gaat dan hoop ik ook ten zeerste dat het zal verbeteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:22

Bokvoet geeft uiteindelijk artrose, Voorzichtig bekappen en vooral niet berijden is meestal de oplossing.
Beter was het geweest deze pony niet te kopen. Zeker niet met deze leeftijd. Stand is nl niet meer aan te passen zonder blijvende schade aan de pezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:49

Willemiens schreef:
Oef nee dit is niet voordelig.
Ik heb ook een merrie met een bokvoet RA.
Bedoeling was om haar als rijpaard te gebruiken en dat begon goed maar toch elke keer kreupel, na lange periodes rust ging het weg maar toch na het oppakken weer kreupel.
Ze is nu fokmerrie en heeft prachtige veulens gegevens maar als het geen goede merrie was voor de fok had ik haar naar de eeuwige groene weides gestuurd of ergens als grasmaaier..
Ik hoop dat je er iets mee kan TS. Ze zeggen niet voor niets no feet no horse..

Fokken zou ik dan ook niet aandurven, want een bokvoet kan erfelijk zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:55

lenka14 schreef:
RX werd hij goedgekeurd, de hoefsmid denkt dat hij de stand voorzichtig nog wat kan aanpassen. Hij komt volgende maand terug.

[ [url=m/82W2M5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pusJwd.jpg]Afbeelding[/url] ]

De stand is al ‘verbeterd’ aan de buitenkant.
Tijd zal leren wat de weken delen doen.

Ik had hem ook laten staan, maar ik hoop dat jij geluk hebt met het doel waarvoor hij kwam.
Ben wel oprecht nieuwsgierig naar het verloop. Vind je het leuk om dat te delen?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:18

Zijn dit rx foto's die je zelf het laten maken door de keurend arts? Of heeft de verkoper je deze gestuurd? Ik zie een andere vorm van de voet op de foto als op de rx? Hielen op de rx zijn een stuk lager dan jou foto's.