Weet iemand wat ik kan doen om dit te verbeteren?
Ik heb ook wat leuke sfeerpic’s erin gezet voor de fun

Liefs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Nuttig filmpje...!
Uiteraard hoort een paard niet op de punt van de hoef te landen - en dat hij dan 'zo vlug als maar kan' het gewicht van het been afhaalt snap ik wel.
Mijn eerste associatie is lange, puntige hoeven. Ik veil zelf elke week een beetje bij omdat de hoeven van mijn Knollie nog wel eens lang willen worden.
Hopelijk landt hij met zijn voorhoeven wel netjes op 'de volle voet'.
En als het iedere keer alleen rechtsachter gebeurt en nooit linksachter, is 'symmetrie versus scheefheid' de moeite waard om verder naar te kijken.
Lusitana schreef:Kan zitten van heup tot hoef. Het omklappen hoeft niet door het mechanisme in de hoef persee te komen. Met 19 jaar bij een zwaar ras kun je aan slijtage ergens denken waardoor de spanning in de spieren en pezen niet voldoende aanwezig is bv.
Kan ook puur onbalans zijn omdat hij slecht bereden of lang niet bereden is geweest. Ik weet verder niks van de achtergrond van dit paard.
Ik denk dat je dit bij een smid en dierenarts moet voorleggen, eerlijk gezegd.
Xyris schreef:Denk ook aan ataxie, niet ongebruikelijk bij Friesen. Mijn Fries had dat ook, zakte ineens door de achterbenen heen, vooral als hij flink aan het werk moest in de bak.
ivdlx schreef:Ook goed om te weten, hij land op dezelfde manier bij zn voorbenen, maar daar struikelt hij er niet over.
Hutcherson schreef:Dat een paard landt op de teen van zijn hoef is vreemd. Dat zegt ie over dat de extensoren voor de voorkant van zijn onderbeen niet voldoende zorgen voor extensie? Zit even te denken maar die bezenuwing komt vanuit de nervus femoralis die verder verloopt in de nervus tibialis. Wellicht heeft de nervus ischiadicus hier ook een aandeel. Beide zenuwen zijn gevoelig voor compressiesyndromen in de psoas spier en de piriformis spier. Wordt lumbaal aangestuurd dus wellicht zit daar een probleem.
Zijn er problemen met de bekkenorganen of soms met de mest? Wel eens diarree of kolieken?
ivdlx schreef:Hey! Ik rij nu ruim een half jaar op Tjebbe, een lieve Fries van nu 19 jaar. Hij zakt af en toe eens flink door zn achterbenen, maar heb het toevallig afgelopen zaterdag kunnen filmen. Toen ben ik er achter gekomen dat hij in draf op t puntje van zn hoef land en naar voren klapt als het ware. Op de foto zie je dat het zijn rechterachterbeen is. Ik wist niet goed hoe ik een filmpje kon uploaden dus even screenshots gemaakt. Zijn andere hoef is natuurlijk niet op de grond dan dus zakt hij door zn achterhand.
Ik heb ook wat leuke sfeerpic’s erin gezet voor de fun![]()
Liefs
[ [url=m/atKZDW.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FskZBq.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lkdesZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vVf3Un.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fv3orM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PIZNa2.jpg]Afbeelding[/url] ]
janderegelaa schreef:ivdlx schreef:Hey! Ik rij nu ruim een half jaar op Tjebbe, een lieve Fries van nu 19 jaar. Hij zakt af en toe eens flink door zn achterbenen, maar heb het toevallig afgelopen zaterdag kunnen filmen. Toen ben ik er achter gekomen dat hij in draf op t puntje van zn hoef land en naar voren klapt als het ware. Op de foto zie je dat het zijn rechterachterbeen is. Ik wist niet goed hoe ik een filmpje kon uploaden dus even screenshots gemaakt. Zijn andere hoef is natuurlijk niet op de grond dan dus zakt hij door zn achterhand.
Liefs
Dit is gewoon normaal. Hij landt op zijn hele hoef. Die landing is onder zijn lichaam en niet achter zijn lichaam. Wat jij beschrijft kan niet zonder vreselijk kreupel te zijn.
Elisa2 schreef:Ik denk dat het landen op de teen een symptoom is en niet de oorzaak. Heb je een filmpje? Dit kan echt door van alles worden veroorzaakt. Coordinatieproblemen, vastzitten in de rug, problemen met SI gewricht, knieproblemen,artrose etc.
Zolang je niet weet wat het is, kun je ook niet zo maar wat gaan doen. Ik zou kijken of de DA er eens bij gehaald mag worden en er even met de eigenaar over hebben of dit ook voor de wagen gebeurd en wat die er van denkt etc.
ivdlx schreef:Hey! Ik rij nu ruim een half jaar op Tjebbe, een lieve Fries van nu 19 jaar. Hij zakt af en toe eens flink door zn achterbenen, maar heb het toevallig afgelopen zaterdag kunnen filmen. Toen ben ik er achter gekomen dat hij in draf op t puntje van zn hoef land en naar voren klapt als het ware. Op de foto zie je dat het zijn rechterachterbeen is. Ik wist niet goed hoe ik een filmpje kon uploaden dus even screenshots gemaakt. Zijn andere hoef is natuurlijk niet op de grond dan dus zakt hij door zn achterhand.
Liefs
ivdlx schreef:Elisa2 schreef:Ik denk dat het landen op de teen een symptoom is en niet de oorzaak. Heb je een filmpje? Dit kan echt door van alles worden veroorzaakt. Coordinatieproblemen, vastzitten in de rug, problemen met SI gewricht, knieproblemen,artrose etc.
Zolang je niet weet wat het is, kun je ook niet zo maar wat gaan doen. Ik zou kijken of de DA er eens bij gehaald mag worden en er even met de eigenaar over hebben of dit ook voor de wagen gebeurd en wat die er van denkt etc.
Jaaa ik heb het met de eigenaar over gehad, ze gaan t wel vragen aan de dierenarts. Voor de wagen gebeurd het niet! Ik zat zelf nog te denken dat de bodem bij de wagen veel harder is natuurlijk, de zachte bodem in de bak kan ervoor zorgen dat het sneller gebeurt