Paard valt over z’n ‘tenen’

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ivdlx

Paard valt over z’n ‘tenen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 19:44

Hey! Ik rij nu ruim een half jaar op Tjebbe, een lieve Fries van nu 19 jaar. Hij zakt af en toe eens flink door zn achterbenen, maar heb het toevallig afgelopen zaterdag kunnen filmen. Toen ben ik er achter gekomen dat hij in draf op t puntje van zn hoef land en naar voren klapt als het ware. Op de foto zie je dat het zijn rechterachterbeen is. Ik wist niet goed hoe ik een filmpje kon uploaden dus even screenshots gemaakt. Zijn andere hoef is natuurlijk niet op de grond dan dus zakt hij door zn achterhand.
Weet iemand wat ik kan doen om dit te verbeteren?

Ik heb ook wat leuke sfeerpic’s erin gezet voor de fun :o

Liefs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Storm

Re: Paard valt over z’n ‘tenen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:52

Kun je het filmpje op YouTube zetten en de link hier plaatsen?

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 20:19

Storm schreef:
Kun je het filmpje op YouTube zetten en de link hier plaatsen?

Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik dat moet doen.. Wil je anders meer screenshots?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:31

Nuttig filmpje...!

Uiteraard hoort een paard niet op de punt van de hoef te landen - en dat hij dan 'zo vlug als maar kan' het gewicht van het been afhaalt snap ik wel.

Mijn eerste associatie is lange, puntige hoeven. Ik veil zelf elke week een beetje bij omdat de hoeven van mijn Knollie nog wel eens lang willen worden.
Hopelijk landt hij met zijn voorhoeven wel netjes op 'de volle voet'.

En als het iedere keer alleen rechtsachter gebeurt en nooit linksachter, is 'symmetrie versus scheefheid' de moeite waard om verder naar te kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:45

Kan zitten van heup tot hoef. Het omklappen hoeft niet door het mechanisme in de hoef persee te komen. Met 19 jaar bij een zwaar ras kun je aan slijtage ergens denken waardoor de spanning in de spieren en pezen niet voldoende aanwezig is bv.

Kan ook puur onbalans zijn omdat hij slecht bereden of lang niet bereden is geweest. Ik weet verder niks van de achtergrond van dit paard.

Ik denk dat je dit bij een smid en dierenarts moet voorleggen, eerlijk gezegd.

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 21:58

Janneke2 schreef:
Nuttig filmpje...!

Uiteraard hoort een paard niet op de punt van de hoef te landen - en dat hij dan 'zo vlug als maar kan' het gewicht van het been afhaalt snap ik wel.

Mijn eerste associatie is lange, puntige hoeven. Ik veil zelf elke week een beetje bij omdat de hoeven van mijn Knollie nog wel eens lang willen worden.
Hopelijk landt hij met zijn voorhoeven wel netjes op 'de volle voet'.

En als het iedere keer alleen rechtsachter gebeurt en nooit linksachter, is 'symmetrie versus scheefheid' de moeite waard om verder naar te kijken.

Interessant, hij doet het met beide achterbenen, soms door beide na elkaar. Hij is van de week naar de hoefsmid geweest. Ik heb met onze ‘stalmanager’ gesproken en zij zegt dat toen Tjebbe (3 jaar geleden) bij hun kwam zijn achter hoeven heel erg kort waren bekapt. Hij staat ook op ijzers omdat hij ment.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:01

Denk ook aan ataxie, niet ongebruikelijk bij Friesen. Mijn Fries had dat ook, zakte ineens door de achterbenen heen, vooral als hij flink aan het werk moest in de bak.

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 22:02

Lusitana schreef:
Kan zitten van heup tot hoef. Het omklappen hoeft niet door het mechanisme in de hoef persee te komen. Met 19 jaar bij een zwaar ras kun je aan slijtage ergens denken waardoor de spanning in de spieren en pezen niet voldoende aanwezig is bv.

Kan ook puur onbalans zijn omdat hij slecht bereden of lang niet bereden is geweest. Ik weet verder niks van de achtergrond van dit paard.

Ik denk dat je dit bij een smid en dierenarts moet voorleggen, eerlijk gezegd.

Hier dacht ik ook aan inderdaad! Hij is bereden voor de wagen, heeft op z’n oude stal wel hier en daar een rondje gereden. Hij is sinds 3 jaar bij mijn stal, veel grondwerk ook gedaan. Nu probeer ik hem wel meer te rijden, maar afgelopen tijd zakt hij veel door z’n achterhand.

Ook goed om te weten, hij land op dezelfde manier bij zn voorbenen, maar daar struikelt hij er niet over.

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 22:06

Xyris schreef:
Denk ook aan ataxie, niet ongebruikelijk bij Friesen. Mijn Fries had dat ook, zakte ineens door de achterbenen heen, vooral als hij flink aan het werk moest in de bak.

Ik ken het ataxie niet, ben het nu aan t googlen, maar klinkt niet best.
Deed jou Fries het aan het begin van de training of einde? En welke symptomen had hij nog meer?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:11

Hoefkraakbeen-verbening komt ook wel vrij veel voor bij Friezen. Dat doet meestal geen pijn, maar vermindert wel het gevoel in de voeten. Dat kan ook het slepend effect veroorzaken.

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 22:33

senna21 schreef:
Hoefkraakbeen-verbening komt ook wel vrij veel voor bij Friezen. Dat doet meestal geen pijn, maar vermindert wel het gevoel in de voeten. Dat kan ook het slepend effect veroorzaken.

Maar hij doet het bij al zijn voeten, kan het nog steeds hoefkraakbeen-verbening zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:34

ivdlx schreef:
Ook goed om te weten, hij land op dezelfde manier bij zn voorbenen, maar daar struikelt hij er niet over.

... als in: daar landt hij ook op de punt van de hoef?

Fijn dat hij niet met de voorbenen struikelt, maar minstens met de hoefsmid en ook de dierenarts bespreken.
Landen op de punten 'heeft oorzaken en gevolgen', en ik heb geen idee welke oorzaak aan de orde is.
Omdat een paardebeen zo niet hoort te landen, heeft het gevolgen, bijvoorbeeld stijvere spieren.

En het kan zijn dat 'het dragen met de achterhand' dan net zijn zwakste schakel is. Friezen zijn van origine tuigpaarden (ze worden wel richting rijpaard gefokt de laatste jaren) en hij heeft ook voor de wagen gelopen, dus mogelijk is het een kwestie van te weinig draag-kracht, maar details moet je echt aan de dierenarts en hoefsmid vragen.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:36

Mijn vroegere Friese merrie tikte ook met de punt van haar rechter achterhoef hoorbaar op de bodem.
Bleek later helaas forse artrose (hoge overhoef) te hebben ontwikkeld…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 23:42

Dat een paard landt op de teen van zijn hoef is vreemd. Dat zegt ie over dat de extensoren voor de voorkant van zijn onderbeen niet voldoende zorgen voor extensie? Zit even te denken maar die bezenuwing komt vanuit de nervus femoralis die verder verloopt in de nervus tibialis. Wellicht heeft de nervus ischiadicus hier ook een aandeel. Beide zenuwen zijn gevoelig voor compressiesyndromen in de psoas spier en de piriformis spier. Wordt lumbaal aangestuurd dus wellicht zit daar een probleem.

Zijn er problemen met de bekkenorganen of soms met de mest? Wel eens diarree of kolieken?

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 00:11

Hutcherson schreef:
Dat een paard landt op de teen van zijn hoef is vreemd. Dat zegt ie over dat de extensoren voor de voorkant van zijn onderbeen niet voldoende zorgen voor extensie? Zit even te denken maar die bezenuwing komt vanuit de nervus femoralis die verder verloopt in de nervus tibialis. Wellicht heeft de nervus ischiadicus hier ook een aandeel. Beide zenuwen zijn gevoelig voor compressiesyndromen in de psoas spier en de piriformis spier. Wordt lumbaal aangestuurd dus wellicht zit daar een probleem.

Zijn er problemen met de bekkenorganen of soms met de mest? Wel eens diarree of kolieken?

Geen problemen mee gelukkig, nooit over gehoord ook van de oude eigenaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:04

Ik denk dat het landen op de teen een symptoom is en niet de oorzaak. Heb je een filmpje? Dit kan echt door van alles worden veroorzaakt. Coordinatieproblemen, vastzitten in de rug, problemen met SI gewricht, knieproblemen,artrose etc.

Zolang je niet weet wat het is, kun je ook niet zo maar wat gaan doen. Ik zou kijken of de DA er eens bij gehaald mag worden en er even met de eigenaar over hebben of dit ook voor de wagen gebeurd en wat die er van denkt etc.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:12

Ik heb een appaloosa gehad die ook steeds door de achterbenen zakte, alleen zette hij zijn hoef wel goed neer. Dat paard had ataxie.

Ik zou hier niet mee aantobben en een dierenarts erbij halen :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:39

ivdlx schreef:
Hey! Ik rij nu ruim een half jaar op Tjebbe, een lieve Fries van nu 19 jaar. Hij zakt af en toe eens flink door zn achterbenen, maar heb het toevallig afgelopen zaterdag kunnen filmen. Toen ben ik er achter gekomen dat hij in draf op t puntje van zn hoef land en naar voren klapt als het ware. Op de foto zie je dat het zijn rechterachterbeen is. Ik wist niet goed hoe ik een filmpje kon uploaden dus even screenshots gemaakt. Zijn andere hoef is natuurlijk niet op de grond dan dus zakt hij door zn achterhand.

Liefs

[ [url=m/atKZDW.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FskZBq.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lkdesZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vVf3Un.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fv3orM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PIZNa2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is gewoon normaal. Hij landt op zijn hele hoef. Die landing is onder zijn lichaam en niet achter zijn lichaam. Wat jij beschrijft kan niet zonder vreselijk kreupel te zijn.

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 11:08

janderegelaa schreef:
ivdlx schreef:

Liefs

Dit is gewoon normaal. Hij landt op zijn hele hoef. Die landing is onder zijn lichaam en niet achter zijn lichaam. Wat jij beschrijft kan niet zonder vreselijk kreupel te zijn.

Hij land niet op z’n hele hoef helaas, anders had hij de draagkracht wel om door te lopen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ivdlx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 11:09

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het landen op de teen een symptoom is en niet de oorzaak. Heb je een filmpje? Dit kan echt door van alles worden veroorzaakt. Coordinatieproblemen, vastzitten in de rug, problemen met SI gewricht, knieproblemen,artrose etc.

Zolang je niet weet wat het is, kun je ook niet zo maar wat gaan doen. Ik zou kijken of de DA er eens bij gehaald mag worden en er even met de eigenaar over hebben of dit ook voor de wagen gebeurd en wat die er van denkt etc.

Jaaa ik heb het met de eigenaar over gehad, ze gaan t wel vragen aan de dierenarts. Voor de wagen gebeurd het niet! Ik zat zelf nog te denken dat de bodem bij de wagen veel harder is natuurlijk, de zachte bodem in de bak kan ervoor zorgen dat het sneller gebeurt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:28

Hij lijkt op de derde foto met cirkel overkoot te gaan. De andere foto's laten niet het moment van neerzetten zien maar een later moment. Met al het behang is het op deze foto's niet te zien hoe hij precies landt.
Misschien kan je even googlen op overkoot en wie weet herken je het.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 12:16

ivdlx schreef:

Liefs

Had PB moeten zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:24

Hij landt daar niet met zijn voet. Het landen is veel verder naar voren. Wat hij niet doet is zijn benen op tillen en daarom sleept hij met de punt van zijn teen door het zand. Uiteindelijk zet hij hem onder zijn buik wel plat neer. Dat zie je ook op de foto. Hij is gewoon heel slap achter.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:09

Zonder filmpje is hier niets nuttigs over te zeggen, maar als ik het moet baseren op het beeldmateriaal hebben we het 'gewoon' over een paard die slap is achter en dus niet zijn hoeven goed van de grond af haalt tijdens beweging.

Hebben er heel veel, moet je maar eens goed opletten. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:26

ivdlx schreef:
Elisa2 schreef:

Jaaa ik heb het met de eigenaar over gehad, ze gaan t wel vragen aan de dierenarts. Voor de wagen gebeurd het niet! Ik zat zelf nog te denken dat de bodem bij de wagen veel harder is natuurlijk, de zachte bodem in de bak kan ervoor zorgen dat het sneller gebeurt

Dat kan, maar ohz worden ze ook anders belast en de rug wordt belast. Het is wel gunstig dat het voor de wagen niet gebeurd. Heb je weleens les met hem? Zo ja wat zegt de instructie er van? Fijn dat de eigenaar het wel gaat navragen bij de DA.