Pus bij dichtgezette merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 19:30

Hallo,

Dit jaar probeer ik voor het eerst om mijn merrie drachtig te krijgen. Ik heb zelf totaal geen ervaring met fokken maar wil heel graag een veulen van mijn merrie. Nu hebben we haar 2 weken geleden laten insemineren maar toen zagen ze lucht in haar baarmoeder. Ze hebben ervoor gekozen om haar van achteren dicht te zetten. Ik heb af en toe gecontroleerd en het zag er telkens erg mooi genezen uit, vandaag zie ik opeens pus bij de hechtingen:

Afbeelding

Is dit normaal? Moet ik dit schoonmaken of juist niet?

belle_boef

Re: Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:38

Ik zou een dierenarts laten komen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:40

Ik vind dit altijd zo vreselijk erg hé, een merrie dichtnaaien... Wie doet dat nou toch?! Zou nooit mogen maar goed, de grote massa doet het dus hé, we doen het allemaal maar ook gewoon...

Als de natuur het niet bedoeld heeft, dan zit daar heus een reden achter!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:41

Ik zal nooit begrijpen dat dit een acceptabele handeling is….
Bel aub een DA. Wellicht een andere dan de debiel die haar dicht gezet heeft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:43

Dit is niet normaal, zou de dierenarts die haar heeft dichtgezet bellen voor advies

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 19:46

Oke dank jullie wel. Ik had er achteraf ook spijt van, maar ze zei gewoon ja ik zie wat lucht dus we gaan haar moeten dichtnaaien, ik had niet echt veel keuze en had er ook nog nooit van gehoord dus dacht dat het normaal was..

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:49

Je had natuurlijk wel een keus.
Maar je hebt geen advies gehad om het elke dag te spoelen met water of iets?
Ik zou toch echt wel de dierenarts bellen. Op zich is pus goed voor het afvoeren van bacteriën maar gezien het op zo'n besmettelijke plek zit had je meermaals per dag moeten controleren en niet af en toe. En de boel schoonhouden.
Pus kan overigens ook dan weer voor ontstekingen zorgen als je het verder dus niet schoon houd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:50

Wat een barbaarse praktijken en eh, je hebt altijd een keuze.

Zou zsm een dierenarts laten komen.

Ik lees in een eerder topic van je vandaag dat je paarden spoelwormen hebben, deze merrie ook?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 19:57

Dierenarts gebeld. Ik wist oprecht niet dat ik een keuze had. De dierenarts zei, deze moeten we dichtzetten en ging naald en draad halen en deed het gewoon. Ik had er geen verstand van dus dacht de dierenarts weet het vast beter dan ik. Ze heeft inderdaad ook spoelwormen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:58

Ze doen dit omdat er anders steeds ontstekingen kunnen komen in de baarmoeder. Ook zonder dracht.

Ik zou hier ook even de DA voor bellen, vraag me af of er geen ontsteking ergens zit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:59

Als je dit topic ziet, is het toch geen wonder dat we alle dierenrechtorganisaties over ons heen krijgen? En terecht, want vrouwen dichtnaaien kan helemaal niet, maar dit zou medisch verantwoord zijn omdat TS veulen wil. TS, ik snap best dat je overdonderd bent, maar NEE is ook een optie. Bel aub een andere DA.

Op een vorige stal heb ik ze ooit een moeilijke merrie weten behandelen door een zogenaamde knikker in de baarmoeder te doen. Geen idee wat de redenering was maar het hielp alvast niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:59

Het is jouw paard. Natuurlijk heb je de keuze om “nee” te zeggen.
Maar dat is achteraf gezegd. Ik hoop dat de DA snel komt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:00

yarkayunda schreef:
Dierenarts gebeld. Ik wist oprecht niet dat ik een keuze had. De dierenarts zei, deze moeten we dichtzetten en ging naald en draad halen en deed het gewoon. Ik had er geen verstand van dus dacht de dierenarts weet het vast beter dan ik. Ze heeft inderdaad ook spoelwormen

Misschien verstandig je ergens in te verdiepen, eer je er aan begint. Dierenarts moet jou ook gewoon inlichten en toestemming vragen.
Zou eerst maar eens zorgen dat ze spoelwormvrij zijn ook.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 20:08

Dierenarts heeft teruggebeld. Het was een andere dierenarts overigens. Ik moet haar even temperaturen en 3x per dag schoonmaken met betadine. Ik heb jullie meningen ook gedeeld met de dierenarts en ze gaf aan dat de merrie hier echt geen last van heeft. Ze gedraagt zich verder ook gewoon normaal. Als ze het niet dichtzetten kan ze een ontsteking in haar baarmoeder krijgen en dat wil ik natuurlijk ook niet. Als ik dit vantevoren had geweten had ik haar natuurlijk nooit laten insemineren. Maarja.. achteraf is mooi wonen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:10

yarkayunda schreef:
Dierenarts heeft teruggebeld. Het was een andere dierenarts overigens. Ik moet haar even temperaturen en 3x per dag schoonmaken met betadine. Ik heb jullie meningen ook gedeeld met de dierenarts en ze gaf aan dat de merrie hier echt geen last van heeft. Ze gedraagt zich verder ook gewoon normaal.

Het gaat er niet alleen om “of ze er last van heeft”. (Vergelijk het even met je eigen… nou ja, je snapt me). Het gaat erom dat dit gebeurde voordat jij “ja” of “nee” hebt kunnen zeggen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:29

Bij mijn weten is als er vloeiing naar buiten is, bij een baarmoederontsteking, dan is het een heftige ontsteking.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:34

yarkayunda schreef:
Dierenarts heeft teruggebeld. Het was een andere dierenarts overigens. Ik moet haar even temperaturen en 3x per dag schoonmaken met betadine. Ik heb jullie meningen ook gedeeld met de dierenarts en ze gaf aan dat de merrie hier echt geen last van heeft. Ze gedraagt zich verder ook gewoon normaal. Als ze het niet dichtzetten kan ze een ontsteking in haar baarmoeder krijgen en dat wil ik natuurlijk ook niet. Als ik dit vantevoren had geweten had ik haar natuurlijk nooit laten insemineren. Maarja.. achteraf is mooi wonen

Heb je haar nu ook al getemperatuurd?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:35

yarkayunda schreef:

Zoek eens op op gesloten baarmoederontsteking en open baarmoederontsteking... Nog altijd beter dat het eruit kan dan dat je de ontsteking opsluit in de baarmoeder!

Dichtzetten gebeurt alleen omdat men anders bang is het veulen te verliezen. De DA is aan het banketstaaf want hoezo zou zij een baarmoederontsteking krijgen omdat er lucht in de baarmoeder zit? Je brengt niks in in de baarmoeder hé, dus ook geen bacteriën... Tenzij je gaat insemineren/dekken...

En waarom laat je überhaupt een merrie met spoelwormen die zoveel ontwormingen nodig heeft, insemineren?? Je weet dat meeste ontwormingen niet goed zijn tijdens dracht?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 20:35

Wintu schreef:
Bij mijn weten is als er vloeiing naar buiten is, bij een baarmoederontsteking, dan is het een heftige ontsteking.

De vloeistof komt niet uit de vulva, maar echt bij de hechtingen vandaan.

Ik heb haar getemperatuurd. Ze heeft geen verhoging.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:36

foxy80 schreef:
Als je dit topic ziet, is het toch geen wonder dat we alle dierenrechtorganisaties over ons heen krijgen? En terecht, want vrouwen dichtnaaien kan helemaal niet, maar dit zou medisch verantwoord zijn omdat TS veulen wil. TS, ik snap best dat je overdonderd bent, maar NEE is ook een optie. Bel aub een andere DA.

Op een vorige stal heb ik ze ooit een moeilijke merrie weten behandelen door een zogenaamde knikker in de baarmoeder te doen. Geen idee wat de redenering was maar het hielp alvast niet.

Knikker werd vroeger vaak gedaan bij zogenaamde pismerries of moeilijke merries om het lichaam te doen denken dat het drachtig is en dus de hengstigheid stil te leggen

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:37

yarkayunda schreef:
Wintu schreef:

De vloeistof komt niet uit de vulva, maar echt bij de hechtingen vandaan.

Ik heb haar getemperatuurd. Ze heeft geen verhoging.

Hoe kun je dat weten zonder echo? Het loopt er langs de hechtingen af maar je kan niet meer IN de vulva zelf kijken want die is dicht *D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:38

Little_Gift schreef:
En waarom laat je überhaupt een merrie met spoelwormen die zoveel ontwormingen nodig heeft, insemineren?? Je weet dat meeste ontwormingen niet goed zijn tijdens dracht?

Deze hoor ik voor het eerst. Welke mogen ze niet hebben dan?
Strongid-P mag sowieso

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:41

Jeetje, dan ga je je toch afvragen wat die merrie zo speciaal heeft dat er met hangen en wurgen een veulen uit moet komen. Met dichtnaaien aan toe %) zo een praktijken mogen van mij meteen stoppen. Raakt je hond, paard, whatever niet vol dan zal dat met een reden zijn. Bah bah

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 20:42

Schuur_ schreef:
Jeetje, dan ga je je toch afvragen wat die merrie zo speciaal heeft dat er met hangen en wurgen een veulen uit moet komen. Met dichtnaaien aan toe %) zo een praktijken mogen van mij meteen stoppen. Raakt je hond, paard, whatever niet vol dan zal dat met een reden zijn. Bah bah

Het is echt niet zo dat ik koste wat het kost een veulen met haar wil fokken hoor.. dit is de eerste poging..
Jeetje wat kan bokt soms overdrijven..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:44

Ik lees even mee, hier een oudere merrie gehad die ook dichtgezet was tijdens de laatste dracht.
Ik was er zelf ook wat tegen en snapte de reden ook niet goed.
maar daar heb ik nooit wat raars bij gezien ,merrie had er zichtbaar geen last van en is volgens mij ook weer losgehaald een korte periode voor de bevalling.

En paarden worden niet compleet dichtgenaaid mochten sommigen dat denken.
Ze kunnen gewoon plassen