Hertenluisvlieg gevolgen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 13:47

Helaas is er sinds een paar dagen bij ons een explosie van de hertenluisvlieg uitgekomen.
Deze gaan graag bij de onbehaarde delen zitten en steken. Nu reageert een van de paarden een soort van allergisch. Uier is aan een kant dik en in de bilnaad zit ook een forse zwelling. Dier is ook aardig paranoia er door.

Ze staan ingepakt onder vliegen/ ecxeemdekens. Degene met ZE reageert zo extreem. De haarloze delen, bilnaad en uiers heb ik ingesmeerd met een flinke dot vaseline en dit zal regelmatig herhaald worden.

Maar is er nog iets wat we zouden kunnen doen? Ik vind het zo sneu. We hebben er nog nooit zoveel gehad.. zitten er wel 20 per paard ongeacht hoeveel ik er dood maak. :(

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:15

Een fles tectonik kopen en een dosering verdunnen met water, en sprayen; kijken of elke week of om de week,of om de 2 weken afdoende is. Paard wordt wel blauwig, maar dat gaat wel weer weg. (het is permetrine, giftig voor insecten en bodemleven dus niet in de buurt van iets kwetsbaars sprayen. Eenmaal gesprayed droogt het wel op.)

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 15:37

Oke dankjewel en dit is niet giftig voor de paarden? Blauw maakt niet uit, als het maar helpt want dit is doodzielig.

Fleuribelle
Berichten: 786
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 15:57

Het is niet giftig voor paarden. Ik zou het wel vooraf even testen of je paard er niet allergisch voor is.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:29

Het is wel loei giftig voor katten dus hou die uit de buurt!

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:46

Ik heb het idee dat butox wel iets helpt. Moet je ook verdunnen en dan met een sponsje ook op de buik, liezen, onder staart ed.

scooby09

Berichten: 2221
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:51

Tinka schreef:
Ik heb het idee dat butox wel iets helpt. Moet je ook verdunnen en dan met een sponsje ook op de buik, liezen, onder staart ed.

Waar kun je dat kopen?

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 16:59

scooby09 schreef:
Tinka schreef:
Ik heb het idee dat butox wel iets helpt. Moet je ook verdunnen en dan met een sponsje ook op de buik, liezen, onder staart ed.

Waar kun je dat kopen?

Bij de dierenarts, het is niet voor paarden, maar je kan het er wel voor gebruiken, werkt 6 weken ongeveer.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:04

Beter pak je dan sebacil. Is wel getest op paarden en er is bekend dat het werkt tegen de herteluisvlieg. Ik neem aan dat het in Nederland ook te verkrijgen is via de dierenarts.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 18:07

Moet je ze dan wassen met sebacil? Dat spul ken ik wel.

Butox is ook een goede optie.

Tectonic lijkt me iets minder handig, we hebben een bron met grondwater en katten dus lijkt me link.

Tinka

Berichten: 3859
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:15

Butox is ook getest op paarden, zelfs door de fabrikant zelf. Heel veel mensen gebruiken het voor hun paarden, vooral in Frankrijk.
Ook butox is heel giftig voor katten en grondwater, net als sebacyl.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 18:16

Hm dat is iets wat we niet moeten hebben.. het grondwater drinken de paarden ook van.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:18

Butox, tectonic en spotinor zijn allemaal op permetrin basis. Spul trekt in de huid/bloedbaan is daarom langdurig dodelijk voor bloedzuigende insecten. Qua opletten voor waterleven, katten, etc. is het een pot nat, keuze is dan eerder op wat je krijgen kan. Verder goed de instructies lezen, hoewel er geen paardendosis op staat, staan er vaak wel doseringen op per gewicht incl. max. dosis en hoelang er met die dosis tussen 2 behandelingen moet zitten.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 18:30

Er bestaan zeker geen niet giftige alternatieven?

Kreeg in ieder geval de tip om dazenbal op te hangen. Die hebben we nog dus dat ga ik doen.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:37

Nee, zonder gif krijg je die dingen niet dood en dan komen er enkel meer van je paarden drinken.
De waarschuwing over waterleven is trouwens eerder een gooi het niet op de grond en let op wat je met de verpakking doet als die leeg is dan problemen met dat je het op een dier smeert. Gaat meer over opletten waar je dat doet, wanneer (24 uur droog weer), niet wassen/gaan zwemmen 24-48 uur er na, etc.

Fleuribelle
Berichten: 786
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:55

Dazenval doet bij ons niets bij de hertenluisvlieg.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 20:03

Hm dat is jammer!

Oke bedankt Tamary, ik ga het even overleggen en kijken wat voor ons geschikt kan zijn. Want dit is ook wel erg problematisch.

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:08

Wij gebruiken tectonic en er lopen flink wat (drachtige) katten. Tectonic onverdund en 25 ml per trekpaard op gedaan en geen probleem met de katten. Die zitten namelijk niet bovenop de paarden.

Pas wel enorm!! Op met vaseline. Vaseline brand in, in de zon en houdt warmte vast. De huid gaat er onder broeien. Kan zeer nare brandwonden veroorzaken. Ik zou eerder Sudocrem nemen.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 20:11

Bedankt voor de waarschuwing! Sudocreme heb ik ook staan en vanmiddag ook een pot uiercreme gehaald. Ik smeer het niet op delen die in de zon komen maar het is wel iets om rekening mee te houden ja.

Oke zolang ze niet op de paarden zitten is het geen probleem dus? (Tectonic of ander spul)

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:14

volgens mij kun je elke vettige zalf of lotion/balsem gebruiken die een laagje achter laat waar die hertenluis vlieg dan niet op kan landen, kan blijven zitten?
ik gebruikte vroeger wel sweet itch van sectolin,is ook een beetje plakkerig,zoiets kan heel goed helpen :j

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:21

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de waarschuwing! Sudocreme heb ik ook staan en vanmiddag ook een pot uiercreme gehaald. Ik smeer het niet op delen die in de zon komen maar het is wel iets om rekening mee te houden ja.

Oke zolang ze niet op de paarden zitten is het geen probleem dus? (Tectonic of ander spul)


Weet alleen van tectonic en eigenlijk is dat hetzelfde als anti vlo middel voor honden. In 24 uur tijd trekt het de huid in en werkt het inwendig. Uitwendig heb je er dan geen gevolgen meer van. Ik heb onze paarden na een lekkere buitenrit behandeld en 48 uur de weide op gebonjourd (lopen sowieso 24/7 op weide) zonder dat we ze gepoetst enz hebben. Daarna was het middel al niet meer te zien.

Honden krijgen veel veel zwaardere dosering dan paarden overigens waardoor het via paarden sowieso al minder vlot dodelijk is voor katten. Het moet echt wel heel gek gaan wil het fout gaan al blijft het natuurlijk een heftig middel. Ik had uitgerekend dat in een pipet voor mijn 40 kg hond 2x de dosis gaat die mijn trekpaarden van ruim 800 kg krijgen. Ontzettend bizar weetje toch

xTammyy

Berichten: 4422
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:35

Zou endure hier ook niet tegen helpen?
Hopelijk vind je snel wat voor je paard!

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:54

Endure werkt niet tegen dazen, dus wrs ook niet tegen dit ding.

Zo zielig als de paarden zo in paniek zijn, hier galopperen ze soms ook keihard rond vanwege dazen. Maar die hertenluisvlieg heb ik nog niet/nooit gezien, denk ik.

Ik zit ook te denken om tectonik (of liever nog de kleurloze z-itch, ivm schimmel) aan te schaffen. Twijfel nog wel vanwege het feit dat het een insecticide is, maar ben wel verbaasd dat het toch wel vrij veel gebruikt wordt.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:15

Daas jaagt op warmte, dus daar helpt een geurspray niet voor. Als die hertenluisvlieg dat ook doet is je optie idd gif, zeker bij onder de vliegendekens komen en paniekende paarden.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hertenluisvlieg gevolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 09:03

Hopelijk blijft dat zo Lies, bij ons verschenen ze 10 jaar geleden voor het eerst. Het zijn echt afschuwelijke dingen, heb er al een boel gevaarlijke situaties door meegemaakt.

Ik denk dat ik in ieder geval even de DA ga bellen voor advies over de middelen als tectonic en butox.

Ergens hoop ik dat ze alleen nu even massaal uitgekomen zijn maar het aantal snel zal verminderen.