In november 2023 kocht ik een 6 jarig springpaard die de cyclus 5 en 6 jarige meesprong.
Het paard was een gekeurde dekhengst (lees: verplichte goede vetcheck) en werd laattijdig in maart 2023 gecastreerd omwille van te weinig aanvraag naar dekkingen. Maar hij heeft effectief wel gedekt.
Ik ben het paard 3x mogen gaan proberen voor de aankoop. Braaf en gemakkelijk te rijden paard, voorwaarts bij het springen. Wel knarste hij een beetje naar het einde toe op zijn bit de eerste keer.
De verkoper had reeds xrays.
Maar mijn DA heeft toch ook nog een volledige set afgenomen (54 clichés).
Hij had groen licht voor de klinische en radiologische keuring.
Na 2-3 weken ging het van kwaad naar erger onder het zadel (aan de longe zijn de symptomen niet!):
-kibbelbijten, hard met de staart zwaaien bij opzadelen,
-schrappen en onrustig op poetsplaats
-heel stijf in het begin, kleine stapjes
-tegen het been bij het rijden, niet voorwaarts!
-precies onregelmatig van rechtsachter maar NIET mank
-hard hard tandenknarsen
-galopperen was een ramp; PROTEST door bokken of steigeren
-van stap naar galop moeilijk
-achteruit stappen moeilijk
-bochten hard afsnijden overgaan in draf
-bij springen scheef afzetten naar rechts
-bunny galop
-linkerhand in galop overkruisen
-struikelen
-niet achterhand onder zich brengen
-zich niet willen laten palperen in de occiput gebied (oren)
(Deze symptomen doen zich ook bij een professionele ruiter voor)
Ik belde eerst de tandarts: OK
In december Vervolgens een chiropractor (incl accupuntuur):paard heeft veel pijn in zijn heel lijf. Na de tweede sessie raadde ze aan om IS gewrichten te infiltreren 1malig om te pijn helpen te verzachten om zo betere spierbouw te trainen.
Eind januari ging ik naar de dierenkliniek Gent orthopedie:
Klinisch onderzoek perfect.
Ecographie spronggewrichten perfect (lees: geen spat) en ligament OK. Paard gaat goed u mag naar huis…
Vervolgens nam ik een nieuwe afspraak met een DA sport orthopedie die op stal kwam bij mij.
Conclusie: zeer hard in rug en pijn in IS gewrichten. Eenmalig infiltreren om de pijn te kalmeren mits goed werkschema. Met veel tegenzin deed ik dit.
Daarnaast voerden we een volledige bloedanalyse uit: alles OK.
Intussen staat mijn paard op rust maar gaat hij wel nog dagelijks naar de paddock en naar de stapmolen om in beweging te blijven.
Half februari kruip ik terug op mijn paard. Iets beter maar tanden knarsen blijft en kibbelbijten ook.
Hij blijft nog struikelen.
Mijn buikgevoel zegt dat er nog steeds iets niet klopt.
Eind februari DA internist Dominique Declerq:
Vaststelling: maagzweren type 4 in glandulaire gedeelte die al meer dan een half jaar aanwezig zijn door het litteken weefsel (dus van voor de aankoop)
Hij kreeg al onbeperkt hooivoer en voldoende beweging, dus dat OK.
Voeding aangepast naar Lannoo GASTROMIX + audevard Ekygard (iemand ervaring met deze 2 producten?)
Vervolgens extra 2kg vezels van Hartog digest er bij.
Behandeling Ulcergold + sulcrafan 5 weken en de nodige rust (niet meer rijden , wel bewegen).
Volgende week voeren we een controle gastroscopie uit.
Maar hij blijft nog steeds kibbelbijten, zijn occiput gebied niet laten palperen en schrappen op poets plaats, raar zijn benen wijdt spreiden en wiebelen met de kont.
afgelopen week liet ik een physiotherapeut komen.
Ze haalde zaken aan die ik in heden nog nooit gehoord had:
-Beken staan scheef!
-duidelijke disconformt adhv van zijn gedrag op stal
-4 verschillende bekapte hoeven: waarvan 2 onderliggende verzenen en lange tenen. Waardoor zijn balans niet goed zou zitten en hij op zijn hielen zou lopen.
-paard zet achtervoeten naar buiten gericht
-ze vraagt zich af hij geen nier problemen heeft gekregen door de langdurige maagzweren…
-discomfort ergens in de achterhand (door de voeten of door de bekken is het vraagteken?)
Intussen bevestigde mijn hoefsmid voor het eerst dat inderderdaad mijn paard zijn hielen snel slijt…
Op aanraadde van de physio heb ik een afspraak gevraagd bij Equisound.
De physio raadt mij aan nieuwe xrays te laten afnemen met een andere invalshoek om beter de 4 hoeven te kunnen bekijken en te verbeteren.
En vervolgens de hele achterhand adhv een interne echografie de bekijken of MRI in beeld te kunnen brengen om zeker te zijn we dat niet naast iets lopen en ik verder kan.
herkent iemand de bovenstaande symptomen aub?
Vervolgens ook een bloedafname tegen PSSM laten afnemen, om deze hypothese uit te sluiten.
Als iemand deze symptomen herkent of met Equisound hoor ik het graag