Ik heb al wat topics bekeken maar die waren niet specifiek genoeg op het ras en mijn vraag.
As feb. Komt mijn 10 maanden jonge Noriker veulen uit Oostenrijk naar Nederland. Ze wordt op dit moment afgespeent op 9 maanden.

Op deze foto is ze 7 maanden

Onze andere Norkiker van 19 jaar krijgt nu marstall force met Fibremix van vitalbix en onze shetlander balance muslie van vitalbix.
De basis is 2 soorten graszaadhooi aangevuld met natuurhooi/dijkhooi. Ik heb hier geen analyses van. Maar het natuurhooi is te lekker om onbeperkt te voeren

Nu het veulen. Die is alleen gewend aan gras en hooi en moedermelk. De kwaliteit van het gras en hooi is daar super. Maar mijn hooi en is natuurlijk armer en de weide is puur om te snacken voor mijn paarden. 1 uur per dag is de max in de zomer.
Ik heb de neiging om mijn veulen straks ook gewoon marstall force te geven met fibermix en eventueel nog wat extra eiwitten in de vorm van luzerne. Ik ben alleen bang dat het toch te weinig is omdat ze wel een groot en gespierd paard wordt. Daarin tegen wil ik niet dat ze te hard groeit met oa gewrichtsproblemen als resultaat.
Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
-Zijn de extra eiwitten nodig met dit type paard in de groei of is het juist een overdaad?
-wil je de spieren die er zo makkelijk op komen ivm het ras juist ondersteunen of komen die er toch wel ook op arm voer zonder het lichaam leeg te trekken?
-is een speciale korrel of muslie nodig zoals breed en grow van vitalbix? Of is een balancer genoeg?