Na veel overna te denken of ik het wel of niet zou plaatsen op bokt, heb ik besloten het toch te doen na aanmoediging van een mede Bokker.
Ik merk dat ik veel behoefte heb aan steun van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Ik vind het spannend om het hier te plaatsen omdat ik bang ben voor de kritische antwoorden. Uiteraard is het belangrijk kritisch te kijken maar ik heb zelf al het idee dat ik heel veel verkeerd heb aangepakt..
Hieronder een tijdlijn en fotos van de situatie.
Algemeen (gezond)beeld van pony Fred;

Fred is een Shetlandpony, 11 jaar en 112cm groot.
Ik heb hem anderhalf jaar en hij loopt voor de kar en met de fiets ongeveer 3x per week, rond de 10km.
Hij staat op een paddock/track deels verhard(deels tapijt) en heeft 4/6u per dag gras.
Hij krijgt alleen vitamine brok en hooi/gras.
Hij wordt natuurlijk bekapt en draagt met ‘werk’ hoefschoenen.
Hij weegt op gezond gewicht rond de 220kg
Het is een rustige zelfverzekerde pony.
Nooit ziek geweest.
Hij heeft in de zomer 2023 rond juni/juli een ongeluk gehad met een verkeersbord. Tijdens het fietsen bleef het touw aan het bord haken en hij kreeg hierdoor een harde ruk aan zijn hoofd.
Chiropractor laten komen en geen kreupelheid laten zien dus geen aanpassingen gedaan aan de normale gang van zaken.
Begin augustus 2023 lichte onduidelijke kreupelheid in draf zichtbaar. Stap leek hij oke.
Hij was niet te dik, en geen zichtbare kenmerken van bevangenheid.
Rustiger aan gedaan.
Toch minder gras gaan geven, 4u per dag gras met graasmasker.
Eind augustus / begin sept weer goed voor 2 weken.
Begin sept weer onduidelijke kreupelheid nu ook in stap op zowel zachte als harde ondergrond.(filmpje via pb)
Na een paar dagen half kreupel,heel erg kreupel. Gediagnosticeerd met milde beginnende hoefbevangenheid op locatie.
Meteen van gras af en op de paddock.
Hij heeft injectie pijnstillers gehad en 2 weken behandeling buut (pijnstiller) en ascal(bloedverdunner) gehad.
Na 2 weken nogsteeds kreupel gebleven, vanaf dit moment kon hij ook niet meer draven en heb ik hem niet meer zien liggen.
(Pb voor filmpje)
Halverwege sept opgezwollen buik en hele heftige mestwater. (Mestwater was al 2 weken eerder begonnen met een wisselend beeld), advies van DA om foto te laten maken van zijn buik.

27 september röntgenfoto voorhoeven en echo buik Bloedonderzoek algemeen bloedbeeld + ppid, kwam niks uit. Insuline resistentie was ook negatief.

Advies: nogsteeds bevangen, 2 weken psyllium voeren tegen de 15cm zand(+/-300gr per dag) en dan opnieuw onderzoek.
Hij staat vanaf nu apart van de anderen op een stenen paddock met wat tapijt, zonder gras of zand.
Op 12 oktober weer onderzoek, nogsteeds zelfde kreupelheid. Zand wel verminderd met 3 cm(zie foto). Dierenarts vond hem niet meer bevangen, maar wel extreem veel zand in zijn buik.

Heel heftig zweten over hele lichaam, dierenarts heeft hem in jachtpatroon geschoren.
Advies: eerst focussen op zand verminderen dan focussen op de kreupelheid. 8 weken psyllium voeren en daarna kreupelheidsonderzoek.
In die 8 weken geen verschil met kreupelheid, kreupel in stap en niet kunnen draven.
(Pb voor filmpjes)
Begin november alleen op zijn rechter voorbeen korstjes/wondjes zonder jeuk.

Begin november voor het laatst bekapt.
Eind november osteopaat Jeroen Duenk geweest.
Hij zegt: Nooit bevangen geweest(wat ik betwijfel). Achterhand is goed. Hij vermoedt iets in rechter schouder/ellebooggebied,en hij gelooft niet dat het zand het enige probleem is in zijn buik.
Adviseert naar andere dierenarts te gaan.
Hij denk dat de plekjes/wondjes op zijn rechter been een uiting kan zijn van een ontsteking en geen mijt of iets dergelijks.
Na de behandeling liep hij is stap duidelijk beter, maar kon nog steeds niet draven.
12 dec naar dierenarts gegaan voor kreupelheidsonderzoek en zand controle.
Om een of andere reden bij een andere dierenarts dan die hem eerst behandelde, waar ik vanaf het begin al niet de beste dingen over had gehoord via via..
2 voorvoeten zijn uitverdoofd. Persoonlijk zag ik geen verschil in kreupelheid en kon ik zien dat hij extreem veel pijn had door het inspuiten.
Ze hebben de schouder/elleboog niet onderzocht omdat dat heel moeilijk zou zijn en een hele dag zou duren en dus alleen gefocust op hoeven. Hoe langer we hem lieten bewegen hoe onregelmatiger hij werd. Na 2uur stok kreupel.
Voorvoeten weer op de foto gezet en de buik.(pb voor fotos, geen verschil in hoeven van vorige fotos)
Zand weer verminderd, meer dan gehalveerd.
Ook op de weegschaal gezet, 40kg aangekomen. 260kg
Diagnose: chronische bevangenheid.
Advies:
-3 dagen 2 zakjes buut en 2 zakjes ascal per dag, daarna verminderen naar 2x half zakje buut per dag en ascal stopt.
-Voor op ijzers zetten.
-Huidschaapsel wordt onderzocht.(uitslag;geen beesten)
-Psyllium blijven voeren zoals ik al deed.
-Geen vervolg afgesproken(alleen dat ze mij zou bellen) en geen oorzaak besproken.
Vanaf 12 december 3 dagen volle bak buut. Kan weer draven. Draaien gaat gemakkelijker. Afstapjes, strekken en voorbenen optillen blijft moeizaam/pijnlijk, geen verandering door buut.
Na een paar dagen op en af diarree.
15/16 dec duidelijk buikpijn, trapt en bijt bij aanraken vd buik. Eetlust is redelijk goed, goede buik geluiden en temp: 37,4. Überhaupt nooit koorts gehad.
Voor advies behandelende dierenarts gebeld: Dierenarts zegt dat buikpijn niet door buut kan komen, maar denkt dat dit de oorzaak is van het zand.
17 dec heel erg veel buikpijn, en rare symptomen. Andere DA gebeld uit de buurt, die zegt; kan zeker door buut komen, kan ook een maagzweer zijn(heb hem zien gapen sinds de buut). Ik besluit hem heel goed in de gaten te houden en af te wachten. Die middag at hij weer gewoon.
Besloten hem meteen van de buut af te halen en een second opinion te plannen bij een andere DA.
27dec uur trailer rit voor second opinion.
Opnieuw kreupelheids onderzoek/uitverdoofd. Nogsteeds heel erg kreupel.
Hij heeft hem röntgenologisch helemaal nagekeken, alles schoon.(schouders, elleboog,knie,kogel etc)
Hij zegt, zand en bevangenheid zijn een hele kleine componenten wat betreft de vreemde kreupelheid. Er is duidelijk iets anders aan de hand waardoor hij pijn heeft.
Mischien neurologisch of iets anders waar een groot uitgebreid onderzoek voor nodig is.
Nu krijg ik een andere pijnstiller/ontstekingsremmers dan buut via de post(het was op)voor 2/3 weken(later even opzoeken wat), en dan overleggen we weer of het beter gaat.
Nu heb ik inmiddels 2000,- aan da's uitgegeven(exclusief de laatste), en kan het niet betalen om nog meer uitgebreide onderzoeken te doen, al helemaal als hij compleet onderzocht moet worden en er een kleine kans is dat er wat uitkomt.
Hij is nu al sinds september kreupel, en kan alleen neuzen met de andere paarden door een hek heen.
Ze kunnen niet bijelkaar omdat hij niet meer snel genoeg weg kan komen. Hij krampt helemaal inelkaar en wordt kapot gebeten of getrapt.
Ik ga kijken of dit medicijn werkt,ik kan het niet meer aanzien dat hij zo lijdten ik gun hem na al die maanden weer een paard waardig leven.
Ik doe mijn uiterste best voor hem, maar als dit niet werkt ben ik bang dat ik niet veel meer opties heb, en dat hij nog een half jaartje op de wei mag.
Als ik informatie gemist heb vraag het me, dan voeg ik het ook in dit bericht toe.