Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
melody7 schreef:Ik zou contact opnemen met stichting de Ezelshoeve. Zij weten ontzettend veel van ezels. Ik geloof dat zij zelfs een of twee Poitou ezel(s) met hetzelfde probleem hebben gehad, dus misschien hebben zij tips over een mogelijke oorzaak en/of behandeling.
Veel sterkte, hopelijk kunnen ze haar helpen
xYaartje schreef:melody7 schreef:Ik zou contact opnemen met stichting de Ezelshoeve. Zij weten ontzettend veel van ezels. Ik geloof dat zij zelfs een of twee Poitou ezel(s) met hetzelfde probleem hebben gehad, dus misschien hebben zij tips over een mogelijke oorzaak en/of behandeling.
Veel sterkte, hopelijk kunnen ze haar helpen
Volgens mij hebben ze daar al contact mee gehad dacht ik of dat ze het gevonden hadden op internet. Zo iets was het en ze zijn vandaag ook bij een opvang voor Ezels wezen kijken die een opendag had om informatie in te winnen. Wellicht is dat de Ezelshoeve waar ze zijn geweest? Weet even niet welke opvang vandaag een opendag had.
Weet jij anders toevallig welke diagnose die Poitou Ezels uiteindelijk hebben gekregen? Ik ga het ieder geval sowieso doorgeven aan ze!
mysa schreef:Ik denk hoefbevangenheid. Heb er helaas nogal veel ervaring mee. (pony met ppid). Alle symptomen die je noemt herken ik. Kan lang duren.
Beste is om ook het hooi te testen, mag niet meer dan 10% suiker bevatten.
Goed dat er getest wordt op ppid want als ze dat heeft, kan er medicatie gegeven worden en dat helpt ook bij de genezing van de hoefbevangenheid.
Wat eventueel nog zou kunnen: winter-bevangenheid. Een probleem met een te hoge cortisolwaarde icm vernauwing van de bloedvaten en daardoor pijnlijke hoeven. Warm houden is dan het devies. (Google winter laminitis en je vindt er best veel over)
Hevonen schreef:Laat haar eens een kleine draai op harde grond maken, als dat moeilijk gaat is ze hoefbevangen. Je ziet het echt direct. Ik had een welshje die het ook had, ze bleek later ook cushing en ir te hebben.
Ik lees nu net dat hoefbevangenheid is uitgesloten, op basis waarvan? (Ik had ook een dierenarts die het uitsloot, bleek het toch te zijn volgens een andere/second opinion).
Sterkte!
anjali schreef:Dat van die vacht is waar. De vacht van ezels is niet waterdicht zoals die van paarden. Dus als ze niet uit zichzelf in de schuilstal gaan staan dan zouden ze inderdaad een regendeken op moeten.Hopenlijk vindt de DA spoedig wat ze mankeert!
Shirley schreef:Ik herken hier wel verschillende dingen in met een ook verder onverklaarbaar zieke en verder jonge, gezonde ezel.
Bij hem werd gedacht aan een mogelijke vergiftiging.
Is er gecontroleerd op leverbot?
Kan ze wellicht Jacobskruid hebben gegeten?
Heeft ze ook problemen met haar evenwicht?
Dat zou ook de onwil van voetjes geven kunnen verklaren.
Het wisselende belasten van de benen kan ook voorkomen uit vermoeidheid.
Mogelijk durft ze zelf niet te gaan liggen omdat ze weet dat ze niet gemakkelijk overeind komt?
Hebben jullie al eens gezien hoe ze gaat liggen?
Is dit normaal of laat ze zich vallen/stort ze als het ware in?
Bij mijn ezel is eigenlijk nooit een oorzaak gevonden.
Hij is opgeknapt mede door leverondersteunende medicatie en wat hem een enorme boost gaf was een injectie met spierversterkende middelen, waardoor hij weer zelf kon opstaan.
Misschien dat het jullie merrie kan helpen?
Zo lang ze nog eet en levenslust heeft, is er hoop!
Veel sterkte!