Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
imaudy schreef:Dierenarts zei tegen mij 6 weken.
Merrie moet ook maar net gengstig zijn geweest. Hoe reageert de ruin op de merrie? Gedraagt hij zoch dan meteen als hengst? Als dat niet zo is lijkt mij de kans redelijk nul dat hij het geprobeerd heeft.
evilginger schreef:imaudy schreef:Dierenarts zei tegen mij 6 weken.
Merrie moet ook maar net gengstig zijn geweest. Hoe reageert de ruin op de merrie? Gedraagt hij zoch dan meteen als hengst? Als dat niet zo is lijkt mij de kans redelijk nul dat hij het geprobeerd heeft.
Ik lees inderdaad vooral 6 weken, maar heb al gehoord dat het 3-4 maanden kan zijn. Hij loopt er enthousiast heen als zij in de wei naast hem komt staan. Hij “showt” zijn nek heel duidelijk als zij er is en wilt al wel eens maaien met een van zijn voorbenen, maar tot nu toe is dat ook het enige dat ik echt heb gezien.
MyWishMax schreef:Als jullie je zorgen maken, waarom nu niet meteen stroom op de draden? Zonder stroom is het vragen om uitbreken als er nog wel te veel hormonen in het spel zijn, zowel van merrie als van ruin. Als er wat gebeurt ben je al te laat, want wie weet hoe lang ze dan al bij elkaar staan als iemand het ziet.
Je kan beter nu stroom erop zetten zodat ze er mee stoppen dan afwachten hoe vaak ze nog naar elkaar willen en gaan leren dat je over of door de draad heen kan. Je weet ook totaal niet of jouw ruin het niet toch gaat proberen, je hebt hem nog maar heel kort.
Trouwens niet alleen vanwege eventuele veulens, maar ook gewoon het dekken zonder resultaat.
Verder merrie laten scannen straks, dan weet je meteen of ze drachtig is. Ruin zijn hormonen testen zou ik het nut niet van inzien.
ellepel schreef:maar heb je gezien dan dat hij gedekt heeft?
ellepel schreef:ik zou ze lekker bij elkaar laten,zit genoeg tijd tussen en als hij geen intentie heeft om er op te gaan dan zal dat wel goed blijven gaan
MyWishMax schreef:Voor jouw ruin zal het ook fijner zijn als ze wel bij elkaar staan hoor. Juist jonge ruinen hebben het spelen vaak nodig om fijn in de omgang en dus ook rijden te blijven.
Als het te klein is voor 3 paarden samen is het toch ook te klein voor ze apart?dan hebben ze nog minder ruimte per paard.
Maar dan is het zeker nodig on er stroom op te zetten, maar met die stroom zullen ze minder over de draad contact zoeken.