Paard loopt rondjes in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiter1997

Paard loopt rondjes in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 20:32

Dag medebokkers,

Ik plaats dit bericht omdat ik een klein beetje met mijn handen in het haar zit. Mijn paard loopt namelijk op een dag geregeld wat rondjes op stal. Nu de winterperiode weer is aangebroken en de paarden daarmee dus weer langer op stal staan, begin ik mij daar wel een beetje 'zorgen' om te maken. Graag zou ik willen dat hij daarmee stopt. Voor mij natuurlijk, maar helemaal voor hem omdat het natuurlijk niet bevorderlijk is voor de pezen, gewrichten en noem maar op.

Waar ik een vermoeden van heb is dat het wegkomt uit een soort van verlatingsangst. Zodra hij bijvoorbeeld alleen komt te staan in de paddock, in de molen of waar dan ook, dan begint hij vaak te schreeuwen en wordt hij een wat onrustig.
Overigens als ik met hem alleen naar buiten ga, is er niets aan de hand. Dan is hij super chill, kan ik bijna met lang teugeltje buitenrijden en mankeert er niet veel.

Wanneer begint hij met rondjes lopen:
- als ik bijvoorbeeld op stal aankom en hij heeft mij gezien en ik even wegloop om bijvoorbeeld het halster te pakken of even naar mijn zadelkast toe moet om wat te pakken;
- als hij op stal staat en een of meerdere paarden lopen voorbij (niet altijd, maar wel vaak);
- als hij op stal staat, maar andere paarden zijn bijvoorbeeld aan de beurt om de paddocks op te gaan;
- als ze aankomen met voer/hooi.

Voorheen stond hij wat meer naar achter in de gang en moest hij enigszins wat langer wachten totdat hij aan de beurt was wanneer hij hooi/brok kreeg. Om dit probleem te tackelen heb ik hem gelukkig kunnen verplaatsen naar een stal helemaal vooraan waardoor hij als eerste aan de beurt is. Hij staat er wel rustiger, maar hij blijft nog steeds rondjes lopen. Hij kan de eigenaren van stal nu natuurlijk aan zien komen lopen waardoor er toch weer enigszins onrust in zijn hoofd komt.

Binnenkort wil ik hem ook gaan behandelen voor maagzweer, aangezien ik gelezen hem dat dat ook een mogelijke oorzaak kan zijn (niet dat het na het verhelpen van eventuele maagzweren verholpen is, maar het zou, mocht hij maagzweren hebben, zeker kunnen verminderen). Maagzweren zou naar mijn idee bij hem zeker kunnen, aangezien het een wat sensibeler paardje is, en sneller wat stress ervaart in nieuwe situaties.

Hij komt nu in de winterperiode sowieso 3x op een dag buiten ('s ochtends 2 uur, 's middags 1,5/2 uur en 's avonds sowieso nog 1 uur, naast het rijden/longeren.

Heeft iemand dit wellicht zelf ooit ook met zijn of haar eigen paard meegemaakt en heeft iemand misschien tips wat ik hieraan kan doen? Kan een dergelijk patroon wellicht worden doorbroken met behulp van een paardengedragscoach o.i.d.?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

smurffie

Re: Paard loopt rondjes in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:36

Andere stal? Meer in groepsverband en veel meer buiten?
Mijn paarden zouden denk hetzelfde doen bij 18 uur in box?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:42

Je paard moet naar buiten
Misschien is er een andere stal die beter geschikt is voor je paard?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:46

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 20:49

In de zomer komen ze nagenoeg heel de dag buiten, dus nee een andere stal zeker niet. Een betere dan deze ga je hier in de buurt niet vinden. Ook buiten in de paddock begint hij rondjes te lopen (waar andere paarden dan bij en naast staan), dus dat is in dit geval zeker geen oplossing. Daarbij gaan we met jouw opmerking naar mijn idee meer richting een andere stelling, dan de probleemstelling die in dit topic aan de orde komt..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:56

Nja de oorzaak is dat hij te weinig buiten komt. Alle andere oplossingen dan je paard meer buiten zetten zijn symptoombestrijding en gaan je niet helpen. Het enige wat je nog zou kunnen doen is kritisch kijken naar je voer, of hij niet teveel energie krijgt enz. Maar verder ga je het niet in andere oplossingen vinden.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 20:57

nikkel schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat rondjes lopen in de stal, stress verminderend is. (boxwalking). Feitelijk hebben paarden die boxwalking vertonen, gewoon meer beweging nodig.
Je hebt geen enkele coach nodig.

https://www.britishracecourses.org/box- ... SnippetTab

Thanks voor de tip! :) Alhoewel naar mijn idee mijn paard eigenlijk iedere dag zijn beweging krijgt. Het is een jonkie, dus natuurlijk wel op basis van een verantwoord trainings- en voedingsschema. In het begin zelf iets te veel omdat hij flink inslonk, maar ook toen liep hij al rondjes.
Maar ik ga er zeker eens op letten, mocht ik hem nog meer beweging geven of het dan minder wordt! Bedankt! Ik ga het linkje ook eeven doorlezen. :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:58

Ts, hoe groot is die paddock? Ontzettend veel mentale en fysieke problemen komen nou eenmaal van te weinig buiten. Van rondjes lopen krijg je blessures, van stress krijg je maagzweren, etc. Uiteindelijk kun je blijven aanmodderen óf, zoals hierboven al vriendelijk als tip is meegegeven, een andere stal zoeken. Okal is dat verder rijden. Een paddock is vaak een niet overkapte stal en zomers veel buiten is fijn, maar de rest van dde 6-9 maanden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:03

misschien overheen gelezen,maar er is voldoende ruwvoer in de stal aanwezig?
heb je al gekeken of het gedrag verminderd met wat meer afleiding in de stal?

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 21:04

Earth schreef:
Nja de oorzaak is dat hij te weinig buiten komt. Alle andere oplossingen dan je paard meer buiten zetten zijn symptoombestrijding en gaan je niet helpen. Het enige wat je nog zou kunnen doen is kritisch kijken naar je voer, of hij niet teveel energie krijgt enz. Maar verder ga je het niet in andere oplossingen vinden.

Dankjewel voor je tip! Qua voer krijgt hij het minimale met daarnaast slechts een tweetal supplementen voor herstel na een zware training.
Helaas loopt hij buiten ook zijn rondjes, natuurlijk zijn de rondjes dan wel minder 'klein' maar hij loopt ze wel. Ik ga zeker kijken met alle tips hier kijken of het 'beter' wordt! Dankjewel!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:06

Misschien werkt dit ritme in de winter niet voor jou paard. Het ene is het andere niet namelijk. Genoeg paarden die wel tevreden (meer) op stal staan.

Verder zou ik ook proberen in dit geval meer beweging buiten als in vrij spelen met andere speelse (hoe jong is jong?) Paarden.
Of de tijd die hij nu buiten staat samen zetten met een ander speels paard

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:07

En iets van een speeltje in zijn stal hangen om hem af te leiden?

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 21:10

ellepel schreef:
misschien overheen gelezen, maar er is voldoende ruwvoer in de stal aanwezig?
heb je al gekeken of het gedrag verminderd met wat meer afleiding in de stal?

In de winter krijgen ze hier 5x op een dag hooi en 3x brok. Ik ga eens proberen of een hooinet zal helpen om hem enige tijd bezig te houden met het hooi! Wellicht dat ik met de staleigenaar kan regelen dat ze iedere keer het hooinet vullen zodat hij zich er enige tijd mee kan vermaken en hem daarmee van zijn gedrag afhoud

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 21:11

Cioccolato schreef:
Misschien werkt dit ritme in de winter niet voor jou paard. Het ene is het andere niet namelijk. Genoeg paarden die wel tevreden (meer) op stal staan.

Verder zou ik ook proberen in dit geval meer beweging buiten als in vrij spelen met andere speelse (hoe jong is jong?) Paarden.
Of de tijd die hij nu buiten staat samen zetten met een ander speels paard

Daar heb je helemaal gelijk in! Het ene paard is zeker het andere paard niet! Dankjewel voor het meedenken!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:22

Hoe veel uur ruwvoer heeft hij per dag. Dus niet hoe veel keer, maar hoe lang is hij aan het eten op een dag?
Met hoe veel paarden staat hij buiten en speelt hij daar wel?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:27

3x per dag krachtvoer, 18 uur op stal en jij vraagt je af waarom die zenuwachtig op stal staat.

Je zegt zelf dat het ene paard het andere paard niet is, en jou paard doet het heel duidelijk niet goed op het management waar die nu op staat.

You do you, maar niet klagen als die straks blessures heeft van het eeuwige kleine rondjes draaien.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:50

Sorry, 18 uur per dag op stal?

Hij komt er dus 5 uurtjes per dag uit (plus evt. een uurtje werken). En dan staat hij alleen in een paddock? En het is een jonge ruin?

Dit paard wil spelen, hollen, met vriendjes samen zijn. Naast een ander paard op stal of in een paddock staan is niet genoeg. Als hij daarnaast ook nog 3x per dag krachtvoer krijgt kan hij natuurlijk z'n energie helemaal niet meer kwijt.

Hoeveel hooi wordt er per keer gevoerd? En waar eten ze dat hooi uit? Als er namelijk een arm hooi in de hoek van de stal gedeponeerd wordt doen ze daar natuurlijk niet veel langer dan een uurtje mee. Dat 5x per dag, dan zou je paard 13 uur per dag op stal staan, zonder afleiding.

Ik doe hier een aantal aannames natuurlijk, maar voor mij is dit geen paardwaardig leven. Ik zou naar een andere stal opzoek gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:01

Paard is gewoon gefrustreerd en heeft stress omdat hij niet veel ruimte heeft. Veel paarden laten dat niet zien maar de jouwe wel.

Ook ik ga mee met de rest dat deze manier van huisvesting niet bij jou paard past. Het dier heeft geen uitdaging. Speeltjes zijn bullshit en slecht voor je banksaldo. Hooinet gevuld houden zou wat kunnen helpen maar meer zal er niet inzitten. Paarden zijn immers dieren die van nature zo'n 16 uur per dag bewegen al zoekend naar eten. Je zou nog 1 krachtvoerbeurt kunnen vervangen door een ruwvoer beurt (lucerne/grasmix etc etc)

Ipv gelijk roepen dat er geen andere plek is kun je ook op bokt eens een poging wagen.
Misschien is er wel een particulier of een bokker die iets weet. Soms gaan paarden ook niet goed op een grote stal en doen ze het beter op een kleinere stal.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:31

Hier op stal een paar jaar een paard gekregen die dit ook deed op de vorige stallen, die liep gewoon tot op het beton. Het is hier zo goed als over gegaan door heel veel buiten te staan. Alleen in stressvolle perioden zoals oudejaarsdag deed hij het nog.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:50

Er is wel een oplossing maar daar sta je niet voor open.
Hij moet lekker veel buiten in ern froep met andere jonge ruinen.
Als je hem in de avond binnen wilt hebben dan boxen met veel sociaal contact en een goed gevuld hooinet.

Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen die niets aan de oorzaak doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:53

Denk je eens in wat waarschijnlijk jouw grootste wens zou zijn wanneer je in je eentje (en zonder telefoon, tv of boeken) elke dag 18 uur in een wc hokje zou worden opgesloten, en je hebt je antwoord :+

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:56

18 uur per dag op stal is echt heel erg lang he..
Er zijn vast zat paarden die dat helemaal prima vinden, maar de jouwe hoort daar blijkbaar niet bij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:12

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:20

Andere optie zou zijn om hem weg te halen van de deuren en op een rustigere plek te zetten. De in/uitgang van stal is vaak het meest onrustig door doorloop.

Daarnaast zou het ook kunnen helpen om hem in de buurt van een vriendje te zetten, bijvoorbeeld het paard waarmee hij op de paddock staat. Daar zijn ze meer aan gehecht dan aan willekeurige andere paarden.

Als hij echt niet kan ontspannen op stal zou ik toch zoeken naar een andere plek waar hij evt meer buiten komt, niet alle paarden kunnen comfortabel op stal staan. Het is natuurlijk wel een beetje sneu als hij daar de hele dag gestresst staat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:30

Elisa2 schreef:
Dit is een stalondeugd wat ze box lopen noemen.

Ik kan ook alleen maar zeggen dat hij meer naar buiten moet, gewoon hele dagen naar buiten en s"nachts lekker bijkomen op stal in een vast ritme.

https://askheltie.com/hoe-voorkom-je-bo ... ouw-paard/

Dat het een stalZIEKTE geen ondeugd.